Kurs 2.41 & 2.4.4 läses under terminens första period (6+6 ECTS); 2.5.1 & 2.5.4 samt WRITING läses under terminens andra period (6+6+1 ECTS); 2.6A läses under terminens tredje period (5 ECTS).
Policy and Management
2.4.1 Health Economics
Kursen var indelad i en praktisk (training) del och en teoretisk (PBL) del. I den förstnämnda lärde vi oss att kalkylera och använda oss av mikroekonomi och i den teoretiska delen läste och diskuterade vi makroekonomi. Den del av kursen där vi var tvungna att räkna ansågs vara en av de tuffaste utmaningarna under den termin vi spenderade på Unimaas. Koordinatorn, som också lärde ut mikroekonomin, var dessutom den bästa vi haft under hela terminen. Detta resulterade i en väldigt givande kurs, och vi har fått höra i efterhand att det vi lärde oss att räkna lika mycket som många ekonomistudenter lär sig under en 15 poängskurs. Vi fick lära oss om utbud och efterfrågan med hjälp av den neoklassisk ekonomiska teorin. Alla de exempel vi använda oss av var kopplade till hälsa och sjukvård. Den teoretiska delen instuderades via PBL och var enligt mig svårare än den praktiska delen. Mycket troligt på grund av att det var vår första PBL, men även för att det var en uppsjö med rekommenderad litteratur. Huvudboken var dock från Folland (2007), The Economics of Health and Health Care. Här fick vi lära oss om hälsoekonomins komplexitet och vad det är som skiljer den åt från andra ekonomigrenar, varför man inte kan tillämpa klassisk ekonomi på hälsa och sjukvård och hur det egentligen är möjligt. Denna del av kursen var väldigt intressant eftersom vi lärde oss ofantligt mycket om hälsosystem i olika länder (dock mestadels Nederländerna). Det breddade även min kunskap ytterliggare då ämnena diskuterades i PBL grupper och man fick höra om andra studenters uppfattning om de olika problem kopplade till hälsoekonomi som existerar runtom i världen. Den teoretiska delen avslutades med en tentamen. Denna kurs om någon rekommenderas varmt till framtida utbytesstudenter.
2.5.1 Strategy and Strategic Management in Health Care:
Health Care Organisations and Their Environment
Som tidigare är nämnt så var inte denna kurs planerad och därför hade jag inte heller några förväntningar på den. Kursen kan kännas ligga ganska långt bort från ämnet Folkhälsovetenskap, men var faktiskt ganska intressant ändå. Den var indelad i en teoretisk (PBL) del, en uppsats del och liten praktisk (training) del. I våra PBL grupper hade vi mycket liiteratur att läsa i och med att koordinatorn rekommenderade oss två 'huvudböcker' Keuning (2007),
Management. A European Perspective. och Swayne (2006),
Strategic Management of Health Care Organizations. Jag föredrog den sistnämnda då den var inriktad på management inom hälsosektorn (dock ur ett amerikanskt perspektiv). Kursen upplägg var enligt en modell ur Swayne som även är ramverket för den boken. Vi fick lära oss om organisationer och strukturer, ledarskap och allt om hur en strategi kommer till och förändringar i omgivning och miljö, till formulering, till anpassning, konkurrens, teorier och modeller, till implementering. Den teoretiska delen avslutades med en tentamen. Den praktiska delen i denna kurs var relativt liten och varade bara i ca två veckor. Här fick vi mer fokuserat lära oss om organisationsutveckling, omgivningens påverkan och hur en organisation ständigt måste anpassa sig samtidigt som den måste hålla sig stabil. I uppsatsdelen vart vi indelade 3 - 4 stycken ur vår PBL grupp. Målet var att intervjua ett servicebaserat företag om dens strategier och management för att sedan skriva en uppsats på 10 sidor om det. Jag hade otur med denna uppsats då jag först hamnade i en grupp med 3 där en valde att hoppa av i ett kritiskt skede. Vi var därför endast 2 att skriva vilket blev väldigt krävande och stressfyllt. Jag tror dock att denna del kunde ha varit väldigt kul. Denna kurs rekommenderas, kanske framförallt för att de andra kurserna som istället finns att välja mellan har klara nackdelar i och med att vi redan studerat dem på KI.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Work and Health
2.4.4 Theory and Assessment of Occupational Health
Denna kurs var inriktad på arbetsrelaterad hälsa ur ett meso perspektiv. Den bestod av en praktisk (training) del och en teoretisk (PBL) del. Det hälsoproblem som diskuterades genom kursen var stress och därav handlade mycket om utbrändhet (enligt Maslach) och low back pain. Kursen utgick från
The Model of Work, Stress and Health och varje PBL tillfälle innehäll i princip en del av modellen varje gång. För detta hade vi ingen huvudsaklig bok som vi använde. Vi fick även lära oss om organisationer (vilket liknande det i strategic management kursen). För detta använde vi Mintzberg (1993),
Structures in Fives. Designing effective organizations. Det var dock lite förvirrande eftersom vår koordinator var ny och informerade oss om att läsa en nyare version av Mintzberg (som hon inte hade läst) och den handlade om sex strukturer istället för fem. Den teoretiska delen avslutades med en tentamen. I den praktiska delen skulle vi, genom att skriva en lättare uppsats, skapa en egen modell relaterad till stress. Detta var en intressant och rolig uppgift, dock var det lite förvirrande i början av kursen vad som egentligen skulle göras. Denna kurs kan rekommenderas och antagligen kommer den bli bättre planerad till nästa år då koordinatorn har lite erfarenhet.
2.5.4 Individual Assessment and Interventions
Precis som tidigare nämnda kurser var denna också indelad i en teoretisk (PBL) del och en praktiskt (training/uppsats) del. Vad som först och främst bör nämnas är att denna kurs var väldigt strukturerad och de två delarna i kursen sammanvävdes väldigt fint. Jag tror mycket av det berodde på den fantastiska lärare vi hade i den praktiska delen. I PBL grupperna fick vi lära oss om Vocational Rehabilitation och Personnel Selection och hela dess processer. Den förstnämnda handlar om att hitta ett jobb åt en person med någon slags svårighet, den andra om att hitta rätt person för ett specifikt jobb. I dessa processer ingick allt gällande intervju, till psykologiska och fysiska tester, till rehabilitering (kognitiv beteende terapi) och rådgivning. De kursböcker som användes mest var Guion (1998), Assessment, Measurement and Prediction for Personnel Selection. och Rubin & Roessler (2001) The Vocational Rehabilitation Process: Evaluation Phase. och Power (2006), A Guide To Vocational Rehabilitation. Det var relativt intressant innehåll i den teoretiska delen men återigen kändes ämnet ganska långt ifrån Folkhälsovetenskap. Den teoretiska delen avslutades med en tentamen. Vad som gjorde denna kurs riktigt bra var den praktiska delen. Här hade vi möte ungefär en gång i veckan och fick testa på alla olika sorters intervjuer med hjälp av rollspel. Vi var i grupper om 4 och fick både prova på hur det var att bli intervjuad samt intervjua själva. Vi följde samma processer som under den teoretiska och fick även prova på vissa tester som sedan kopplades till intervjuerna. Vi hade hela tiden en kunnig med oss under mötena som gav feedback. Alla som deltog gjorde det seriöst och gick in i sina roller vilket jag tror gjorde det hela mycket roligare. Allt vi gjorde skulle samlas i en uppsats som, förvisso blev väldigt omfattande men, var väldigt kul att skriva. Denna kurs rekommenderas varmt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
2.6A Introduction Health Technology Assessment
Detta var den sista kursen vi läste och alla studenter från de 4 olika tracken läser denna. Kursen bestod endast av en praktisk del, dock en ganska omfattande sådan. Vi fick arbeta i par och skulle skriva en uppsats där vi gjorde kostnads-effektivitets-nytto analyser (CEA, CUA). Målet med kursen var att jämföra två teknologier inom hälso- och sjukvården. Varje vecka träffades vi i grupper, dock ej PBL, för att rapportera vad vi gjort och få feedback. Uppsatsen skulle omfatta ca 20 sidor totalt och, som kanske är underförstått, innehålla långa uträkningar. Vi var tvungna att leta mycket artiklar om det ämne vi valt att skriva om för att sedan kunna jämföra de olika interventionerna/teknologierna med varann vad det gäller kostnad och effektivitet. Vi fick lära oss att kalkylera QALY och hur man kan relatera det till kostnad. Kursboken vi använde oss av för metod delen var Drummond et al. (2005),
Methods For the Economic Evaluation of Health Care Programmes. Jag gillade denna kurs och hade en bra arbetspartner, vi planerade tiden väl och hamnade därför aldrig under stress såsom vissa andra grupper. Det var kul att räkna och se hur det går till att göra denna typ av analys. Dock kändes det emellanåt lite tradigt eftersom man hela tiden var tvungen att göra kompromisser då uppsatserna gjordes baserat på andra artiklar. En annan negativ sida med kursen var att den ägde rum in till mitten av Juli vilket kändes som en månad för länge. Mellan varven var det väldigt svårt att hålla fokus och humör uppe. Men som helhet var jag väldigt nöjd med kursen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
WRITING English Writing Training
Den här kursen skiljer sig från de andra i och med att den i princip endast handlade om Engelska skrivfärdigheter, dock med viss koppling till hälsa. Kursen omfattade endast 1 ECTS och valdes endast för att få ihop totalt 30 ECTS (denna måste alltså läsas). Vi träffades i PBL grupper en gång i veckan och utgick ifrån ett kurshäfte som innehöll tonvis med övningar som vi gick igenom under mötet. Mellan mötena fick vi först skriva ett research proposal (max 1000 ord) och sedan research report (max 1000 ord). Det var den sistnämnda som bestämde vårt betyg. Under varje möte fick vi feedback av gruppledaren och andra studenter. Jag tyckte övningarna kunde kännas lite lama och göra, lite som på högstadiet. Men jag tror även att kursen faktiskt gav mig ganska bra med kunskap som jag har nytta av.