Världens största brontosaurus. Än har de bara
tre ryggkotor som ligger där i bibilioteket men NUS samlar kapital för att
kunna köpa loss hela skelettet från några förutseende riskkapitaliser i Silicon
Valley. Den ska stå i den naturvetenskapliga institutionen och drygt blicka ut
över de hustlande studenterna (och framför allt de utländska besökarna). Bronto
är prestige!
Landet är alltså prestigedrivet och går på
högvarv. Studenterna har drillats från tidig ålder i att bemästra svåra prov.
Logiken är enkel: ju svårare någonting är, desto bättre är det. De memorerar och köttar konstant. Att hänga i
malls (köpcentrum) på Starbucks och slöplugga över något koffeininnehållande är
tonåringarnas sätt att umgås. (Istället för att dricka folköl i parken) Nästa
prov lurar ständigt runt hörnet, och all tid som inte används till
produktivitet ger ingen avkastning i framtiden. Den ackumulerade sömnbristen
tas igen i biblioteket, åtskilliga nya inlägg på Asianssleepinginthelibrary,
nervöst rabblande av utantillkunskap, tentastrategisk inlärning och ja, det är
viktigt med kunskap, mycket viktigt, men ibland vill jag bara rycka dom åt
sidan och säga till dom att ta sig i kragen, Ivy-leagueuniversiteten är fulla
av köttande asiater som sätter de högsta betygen, men på management-nivå är dom
färre, att vara konkurrenskraftig i en global ekonomi handlar inte så mycket om
att rabbla telefonkataloger utantill eller att göra det man blivit tillsagd 20%
bättre än snittet, det handlar inte om att göra samma som alla andra och jobba
lite hårdare, och ja hårt arbete må vara ”båten på den oändliga oceanen av
lärande” men det är viktigt att kunna skilja på relevant och irrelevant kunskap
och hitta egna saker, identifiera problem,
lösa dom på eget initiativ och hitta nischer befriande från den mördande
konkurrensen i mainstream-virvlarna. Att uppnå en kritisk massa i maktens
finrum, i näringslivets styrelser och
akademins högborgar så att nepotismen blir jämnt fördelad och dit kommer
ingen genom att pränta in existerande kunskap och göra som man blir tillsagd,
skapa systemet själva, ta tillbaka initiativet, var subjekt i dina handlingar,
och var inte den hårt arbetande och lättstyrda snubben som utan motstånd låter
sig inkorporeras i maskineriet. Break the bamboo ceiling! Men vem är jag att säga något sånt. Och i slutändan, vem är det som kan köpa in
världens största bronto? NUS eller Karolinska? (där det tog 3 års lobbande för
att få in 4 nya mikrovågsugnar till hus 75)
Men är det något land som ska övervinna det
asiatiska arvet av utbildningssystem som främjar likformighet och disciplinerat
korvstoppande framför mångfald i outcomes och egen initiativkraft så är det
Singapore. De har nämligen en högst pragmatisk och rationell inställning till
utbildning. De flesta av mina klasskamrater var alumni av specialklasser för
begåvade barn: ”especially gifted program”. I 9-årsåldern genomgick de ett
begåvningstest och topp 1% placerades i specialklasser där de utbildades extra
snabbt, extra svårt och med massa resurser. Utbildningsdepartementet gjorde
sedan uppföljningar av systemet och kollade hur bra det gick för dessa
specialbegåvade och specialutbildade individer. Resultatet visade att det inte
verkade spela så stor roll om man varit med i programmet eller inte. Snarare
skapade det en dryg elitism och segregation mellan ”begåvade” och
”mainstreamers”. Så de tog bort systemet.
Att hänga med mina klasskamrater från
”exceptionally gifted program” var något lugnande och gav mig nya insikter
gällande utbildningsdebatten. Min destruktiva och nivellerande
grundskoleutbildning på Bergshamraskolan (där den enda som fick specialklass
var Stefan som sparkade ner rektorn vid juice-bunken i matsalen (han är en
världsberömd DJ och flyger jorden runt nu så det kanske fungerade för honom))
har kanske inte orsakat så mycket skada som jag befarat.
Språk
De pratar engelska. Inga problem. Ibland kör
patienterna mandarin, men det är inte i en utsträckning som
gör praktiken problematisk.