Utbildningarnas upplägg har naturligtivis många gemensamma delar både när det gäller den teoretiska- och praktiska utbildningen. Den teoretiska delen är bl.a. uppbyggd med olika projekt som studenterna är involverade i och som presenteras vid seminarium. I vår utbildning vid KI har vi många olika seminarium med varierade ämnen, där studenterna många gånger själva har sökt vetenskapliga artiklar som de presenterars och diskueras.
I den kliniska verksamheten finns det många likheter i patientarbetet, de har en annan rekrytering av patienter och patienterna behöver inte betala något för undersökning och behandling, till skillnad hos oss där patienterna själva står för kostnaden. Vi har datoriserat hela journalsystemet och med digital röntgen, vilket de har inte infört än.
Vi har ofta "samma" lärare som undervisar i både teori och klinik, men i Helsingfors har de olika lärare i teori och praktik.
Vi diskuterade dysfagi kursens innehåll och omfattning, om det vi skulle kunna ha något gemensamt. Vi ska även kontakta Logoped programmet vid KI för att se vad de har om detta i sina kursplaner. Vi pratade om vår interprofesionella verksamhet tillsammans med sjuksköterske- och sjukgymnaststudenter, som de tyckte var intressant och frågade hur vi har lagt upp det sammarbetet.
Vi kom även att diskutera den forskning som jag bedriver, och blev intresserade av ett projekt som jag har som handlar om tobaksavvänjning. De informerade om en internationella vecka (mars 2010) som de har på universitetet, då jag nu har fått en inbjudan att komma och presentera detta.