Reserapport - KI-student
Utsikt över staden
Lärosäte: Barts & The London School of Medicine & Dentistry, Queen Mary University of London
Utbildningsprogram: Tandläkare
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Vårtermin 11/12

Innan avresa

Ända sedan jag började termin 1 på tandläkarlinjen på Karolinska Institutet i Stockholm så har jag varit intresserad av att senare i utbildningen åka på utbyte. Jag tyckte då att det verkade vara en bra chans att vidga mina vyer, knyta nya kontakter och att  växa som person. Jag bestämde mig redan termin 1 att gå med i internationella utskottet, som vi har på universitetet, för att bli så insatt som möjligt i Ersamus utbytet. När det sedan blev dax att ansöka om utbyte så var mitt förstahandsval London och universitetet Barts & The London Queen Mary's School of Medicine & Dentistry. Universitetet hade jag inte hört så mycket om men jag hade varit i London tidigare och jag tyckte om staden och jag ville ha möjlighet att förbättra min engelska. Därför fick London bli mitt förstahandsval. 

Jag hade samlat på mig bra med information om utbytet innan jag bestämde mig för att resa. Dels hade jag talat med utbytesstudenter från tidigare år, dels hade jag fått tillgång till god information genom min medverkan i internationella utskottet. Efter mitt antagningsbesked, på vintern innan det var min tur att resa,  så hade jag även möjlighet att få information från de engelska utbytesstudenterna som då besökte Karolinska Institutet. 

Det som du bör tänka på som student som söker till Barts & The London Queen Mary's School of Medicine & Dentistry, är att du ska ha HEP A+B vaccination, samt kontrollera att skydd mot detta finns i blodet. Du ska även göra ett HIV- test samt kontrollera ifall du någon gång blivit utsatt för TB. Även ett MRSA- test genomförs.  Detta ska göras innan du åker men testerna får inte vara mer än 6 månader gamla.

Boendet hjälper universitetet i London dig med att anordna. De erbjuder studentrum i ett studentboende. Det gick väldigt smidigt att anordna detta och informationen angående boendet var bra. Vi var 4 personer som reste från KI, och jag och en klasskompis valde att bo i studentrum, medan de andra två anordnade privat boende utan hjälp av skolan.

När du som student åker till Barts & The London Queen Mary's School of Medicine & Dentistry från Karolinska institutet så kommer du gå enligt deras schema och alltså vara på universitetet till och med 2 juli. Jag tyckte att det var en fördel för det betyder att du åker senare på utbytet och i och med det så missar du endast 2 månader på KI, ist för 3 månader, då sista månaden i London löper samtidigt som vårat svenska sommarlov. 

Ankomst och registrering

Jag bokade min flygbiljett så jag var på plats helgen innan skolan började. Jag hade ingenstans att sova första natten så fick stanna över en natt hos de andra två klasskompisarna som bodde i en privat lägenhet. Dagen efter åkte vi tillsammans till skolan och hade ett möte med bland annat  deras "Dental Student Services Manager."  Vi hade haft kontakt med henne innan vi åkte. och hade bokat ett möte. Vi fick en rundtur på universitetet och passerkort. En av studenterna visade oss runt och svarade på frågor. På universitetet i London har de delat upp klassen i olika grupper på ett liknande sätt som vi gjort på KI, och vi blev placerade i olika grupper första dagen. 

Vi hade även bokat ett möte med deras studenthälsa där vi var tvungna att på nytt ta samma prover som vi gjort i Sverige. De informerade oss att det skulle ta en vecka att få testresultaten. Eftersom vi var tvungna att vänta på testresultaten innan vi fick röra patienter så var vi med och observerade första veckan. Vi lärde känna våra nya klasskompisar och bekantade oss med skolan och lärde oss sakta men säkert att hitta överallt. Vecka nummer 2 var det påsklov för studenterna och då fick vi också lov. 

Testresultaten tog inte en vecka att få utan 5 veckor! Så vi kunde inte röra några patienter de första 5 veckorna, vilket vi alla tyckte var väldigt synd. Vi ringde själva flera gånger till "studenthälsan" för att påskynda testresultatet. Så ett råd till nästa grupp som åker är att verkligen försöka få dem att lämna ut testresultatet tidigare så att man tidigare kan börja med patienter. Under tiden fick vi genomföra ett test på deras preklin-labb för att lärarna skulle kunna avgöra vilken nivå vi låg på.
Prekliniskt arbete. Detta var under vårat "nivå-test"

Ekonomi

Det som kom att kosta under utbytet var främst hyran. Jag bodde i studentkorridor och lyckades på så sätt hålla en relativt  ok hyra. Jag hyrde samtidigt ut min lägenhet hemma i Stockholm för att på så sätt minska på utgifterna. Jag ansökte om utlandslån från CSN, vilket innebär att man får lite mer pengar än om man studerar i Sverige. Det som skiljde sig mest från Stockholm är att jag inte jobbade extra under utbytesperioden vilket jag annars gör hemma. Även det faktum att man har mer fritid och är i en ny stad som man vill upptäcka gör att det går det ju åt mer pengar än vanligt. För att hålla kostnaderna nere brukade jag promenera till och från skolan vilket tog ca 40 min. Även att laga mat hemma så mycket som möjligt var ett bra sätt. 

Boende

Vi fick hjälp från värduniversitetet att anordna boende på Dawson Hall, Chaterhouse square. Universitetet anordnade allt så det var bara för oss att ansöka vilket var väldigt smidigt. Boendet bestod av ett rum med en säng, ett skrivbord, ett kylskåp och en vask. Det var delat kök och delade toaletter samt dusch. Jag bodde i ett "Standard single room" och det kostade £130,63 i veckan. Jag var nöjd med boendet främst för att det var lokaliserat så centralt. Annars var hyran rätt hög jämfört med standarden. En fördel när man bor i studentrum är att man träffar många andra studenter och att det är mycket anordnade aktiviteter. Så vill man lära känna nya människor så är studentboende perfekt. Det tog oss ca 40 minuter att promenera till skolan och ca 10 minuter om vi valde att åka med tunnelbana. 
För mer information besök: 

http://www.residences.qmul.ac.uk/documents/23587.pdf

http://www.residences.qmul.ac.uk/college/qmaccommodation/charterhousesq/index.html
Vårat gemensamma kök på Dawson Hall

Studier allmänt

Jag tycker att det fanns både fördelar och nackdelar med studierna på universitetet i London. En klar nackdel är att det tog 5 veckor innan vi fick börja arbeta med patienter. En annan nackdel är att vi inte fick så mycket information angående vilka möjligheter vi hade som studenter. Det gällde att själv ta reda på vad vi kunde göra av våran tid. Till exempel så pratade vi själva med lärarna ifall vi kunde få extra tid på den käkirurgiska avdelningen på skolan. Studenterna på skolan hade möjlighet att observera vissa operationer. Detta fick vi själva anordna, så vi ringde till sjukhuset och hörde efter om vi också kunde komma och observera, vilket vi då fick göra. Gick vi genom våran handledare på skolan hände det inte så mycket utan det bästa var att själv höra av sig till ansvarig lärare. 

Systemet på Barts & The London Queen Mary's School of Medicine & Dentistry skiljde sig en del från systemet på Karolinska Institutet. Där var det bestämt att varje måndag har man till exempel konserverande praktik, vilket innebär att då bokar man in patienter som är i behov av fyllningar, endobehandlingar, kronor och så vidare. På tisdagar har man parodontologi och då bokar man in patienter som är i behov av detta. Detta skiljer sig från KI där vi får en patient och bokar in tider efter patientens behov och på så sätt följer vi patientens hela behandling från början till slut. En annan skillnad var också att det var pappersjournaler i London jämfört med Stockholm där allt är datoriserat. 

När testresultatet äntligen var klart fick vi egna patienter. Vi jobbade i par, då en agerade tandläkare och en sköterska. Jag fick en bro- patient utdelad till mig. Jag fick sedan veta att jag själv var tvungen att utföra det tandtekniska arbetet och vaxa upp bron på egen hand. Detta är inget vi gör på KI och inget jag har erfarenhet av. Med tanke på det och att jag endast kunde boka in patienten varannan måndag eftersom jag och min partner delade på passen så bestämde jag mig för att avsäga mig den patienten. Jag hade inte haft tid att göra en bro, dels eftersom de första 5 veckorna redan passerat, dels för att jag själv var tvungen att utföra tandteknikerns jobb samt på grund av de få pass jag hade kvar. De sista två veckorna skulle vår grupp som vi nu tillhörde åka iväg till en klinik i South end. Dit fick vi inte följa med så de sista 2 veckorna hade vi inte heller kliniktid inbokad, vilket förkortade vår tid med patienterna ytterligare. Vi planerade själva våra sista 2 veckor genom att prata med olika avdelningar. Vi spenderade tillslut den tiden på käkrirurgiska avdelningen samt på operationer på sjukhuset.
Vi arbetade med papperjournaler

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 8 på KI
Kliniken: Kursen bestod av att du blev tilldelad en patient, ringde in denna och sedan utförde nödvändig behandling.

-CONS: Konserverande behandling. Jag fick en bropatient som jag valde att inte påbörja på grund av tidsbrist.  Vi fick istället observera eller assistera under dessa pass.

-PERIO: Parod behandling. Jag ringde in en patient som jag behandlade under två tillfällen. Första tillfället fick jag göra en undersökning och fylla i all information på pappersblanketter på engelska. Jag fick ingen ordentlig genomgång hur detta skulle fyllas i, utan fick fråga mig fram hos sköterskor eller elever. Depurationsinstrumenten var vid det tillfället slut. Jag fick då genomföra en supragingival rengöring med handstycke och putspasta, samt oralhygen instruktion. Vid andra tillfället var även då depurationsinstrumenten slut. Jag fick då använda Ultasonic scaler. (Ultraljud) En lärare godkände mitt arbete samt mina daganteckningar.

-ORAL SURGERY: Käkkirurgi. Fick självständigt undersöka, diagnostisera samt behandla patienter under tillsyn av en lärare.  På denna avdelning spenderade jag mest tid och träffade flest patienter.

-EMERGENCY CLINIC: Akuttandvård. Detta har vi inte haft på KI än så jag tyckte det var väldigt spännande. Patienter med akut värk kom in och du fick undersöka och diagnostisera. Vissa fall behandlades på plats medan andra fall remiterades till den käkkirurgiska avdelningen. 

-PEDS: Barntandvård. Fick arbeta med barnpatienter. Arbetet liknade det vi har på KI, men skillnaden är att de använder analog röntgen vilket jag aldrig jobbat med tidigare. 

-SEDATION: Sedering. Vi hade en genomgång av sedering i tandvården där de gick igenom sedering med lustgas samt intravenös sedering. Vi fick sedan prova på varandra. Vid andra tillfället fick vi ha patienter som vi utförde behandling på under sedering. Jag hade en patient som jag sederade med lustgas. Detta var väldigt nytt för oss eftersom detta inte ingår i utbildningen  på KI.

OPERATION: Vi fick under 3 tillfällen observera operationer på motsvarande öra-näsa-hals avdelningen på sjukhuset vid universitetet. Där fick vi observera och assistera trauma-och onkologioperationer. Detta var otroligt spännande och lärorikt. Kirurgerna förhörde oss på anatomin under operationen.

Barkintine clinic: Vi fick under 2 dagar vistas på en klinik som hette Barkintine. Där fick vi praktisera och träffa patienter. Det var en god erfarenhet och vi lärde oss mycket.

Detta är en beskrivning av de kurser vi hade. Jag kommer dock inte tillgodoräkna mig några av momenten av det vi gjorde för kurskravens skull på Karolinska Institutet. Det skiljde sig för mycket i utförandet för att kunna tillgodoräkna sig det.
På Barkintine clinic

Språk och kultur

Ett mål med mitt utbyte var att förbättra min engelska. Jag hade kollat upp språkkurser på universitetet i London, i akademisk engelska som erbjöds för utbytes studenter, innan jag åkte. Tyvärr fanns det ingen kurs som pågick samma period som jag var i London. Jag tycker ändå att det gick väldigt bra med språket, de flesta lärare och elever berömde våran engelska och jag hängde med i undervisningen och med patienterna. En skillnad från KI är att lärarna tilltalades med Dr, samt efternamnet. Om det var en kirurg så var det viktigt att tilltala denne med Mr, samt efternamnet. Det kunde vara lite svårt att skilja på detta ibland och det märktes verkligen att detta var viktigt. En annan skillnad från KI är att eleverna förväntades bära finbyxor och finskor. Man köpte sin egna bussarong som man själv tog hem och tvättade. 

Men annars så tyckte jag att hela upplevelsen var väldigt lärorik. Det är skillnader på system i olika länder och det har varit en jättebra erfarenhet att få prova på detta.
Precis innan vi skulle observera på operation

Fritid och sociala aktivteter

Socialt så har det varit en mycket lyckad resa. Jag har träffat många härliga människor och fått många nya upplevelser. Skolan arrangerade inte direkt några aktiviteter, men studenterna försökte styra upp pub- rundor och middagar och tog hand om oss utbytesstudenter väldigt bra. Det var lätt att komma in i klassen, speciellt i den grupp man tillhörde. Även vid Dawson hall där vi bodde anordnades en del aktiviteter efter skolan. Vi bodde med andra utbytesstudenter där som vi också lärde känna. Så är man ute efter att träffa nya människor är studentboende att rekommendera. London är en härlig stad med mycket sevärdheter och mycket att göra, så det var svårt att ha tråkigt i staden. Jag köpte även gymkort för £22 i månaden som jag använde på min fritid.
På Natural History museum

Sammanfattning

Jag tycker att utbytesperioden har varit väldigt nyttig och lärorik. Jag är jättenöjd över att ha åkt och kan varmt rekommendera andra att åka. Du får insikt i hur ett system fungerar i ett annat land, du blir medveten om vad andra länder har att erbjuda inom tandvård. Du får oförglömliga upplevelser och minnen för livet. Den erfarenhet du får av att ha varit i kontakt med ett annat system än det svenska tror jag är väldigt viktig för din framtida yrkesroll. Du utvecklas även som person då du måste utmana dig själv lite eftersom du inte är van vid det nya systemet och språket. Riktlinjerna för tandläkare i England skiljer sig också en del från de i Sverige. Att det kallas utbyte är nu förståeligt eftersom man verkligen delar med sig av kunskap och erfarenheter som skiljer sig mellan två olika länder.