Reserapport - KI-student
Erasmus studenter, Malta 2012 (boendet University residence Malta)
Lärosäte: University of Malta
Utbildningsprogram: Arbetsterapeut
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Vårtermin 11/12

Innan avresa

Mina motiv för utbyte

 

Jag är uppväxt i en familj som rest mycket och har därmed alltid velat studera utomlands. Det är en möjlighet som inte kommer många gånger i livet och när KI erbjöd detta på utbildningen kunde jag inte motstå att söka. Jag kan även tänka mig att utlandsstudie erfarenhet är väldigt bra för det framtida jobb sökandet. Även en annan sak jag ansåg var mycket bra med valet av att studera utomlands är att man får mycket livserfarenhet. Jag hade innan inte bott hemifrån och att komma till ett nytt land, lära känna folk, träna på engelska språket och att vara självständig var mycket lärorikt.

 

Valet av universitet

Jag ville gå ett universitet som hade bra språk kunskaper i engelska, så att man lätt blir förstådd. jag tyckte det var viktigt att landet skulle vara i Europa så att man skulle kunna hälsa på i Sverige eller ha besök från Sverige lätt. Jag ville att landet skulle vara varmt och ha mycket hav och natur och kultur. Valet blev då Malta. Det är ett varmt land i Medelhavet som har engelska som andra språk. Ryanair flyger dit på mindre än 4 timmar och landet verkade lockande. Jag träffade även en student som hade studerat på Maltas universitet året innan mig vilket gjorde mitt val mycket klarare.

 

Möjligheter från universiteterna

Jag tyckte att studie möjligheterna var mycket bra från både KI och Maltas universitet. Man fick klar information från KI under utbildningen om möjligheter för studier utomlands både från lärare och elever. Det var även mycket gästvänliga och informativa från universitetet i Malta.

 

Vacciation och intyg

För att studera i Malta måste man ha minst två doser av Hepatit B vaccin, negativt MRSA test en månad innan (samt en månad efter att man kommit hem) och intyg på att man fått röda hund vaccin. Man behöver även intyg av KI att man är nominerad för att studera utomlands och ens godkända betyg,

Ankomst och registrering

Ankomsten till Malta och universitetet.

Jag åkte till Malta ett par dagar tidigare för att bi lite varm i kläderna innan skolan började. En obligatorisk introduktionsdag för internationella studenter gavs av skolan en vecka innan kursstart som alla gick på. Då fick man information hur skolan fungerade, information om biblioteket och hur man gör med alla olika kurspoäng och om man vill byta kurs. Efter det fick man gå på olika kurser om man ville och sedan söka in till dem, inom en viss tid. Det fanns även en add/drop period om man ville byta eller lägga till kurser, vilket jag inte gjorde. Jag hade alla mina kurser som jag sökt till innan jag åkte, och valde inte om någon.

 

På skolan fanns en student organisation som tog hand om nya studenter från utlandet, en specifikt för Erasmus studenter också. De fixade fester, utflykter och aktiviteter för alla studenter för att lära känna varann. Jag tyckte detta var väldigt bra, för det gav möjlighet, inte bara att lära känna varann, utan även att få se delar av landet med malteser som man kanske inte hade upptäckt själv.

Ekonomi

Inför mina studier hade jag jobbat mycket extra terminen innan, tyvärr inte tillräckligt för att kunna leva på i fem månader vilket ledde till att jag tog studielån för 75% studietakt. Det fanns inga utgifter från Universitetet i sig men boendet jag valde begärde en depositions summa för att försäkra att jag skulle bo där, plus att jag var tvungen att betala hela hyran för de fem månader jag var där på en gång, vilket gjorde att jag var tvungen att ta lån.

 

Bästa sättet jag sparade pengar på var att:

  • Äta hemma istället för ute
  • Inte festa hela tiden, utan plugga och sova istället
  • Ta bussen istället för taxi
  • Ta Recidense bussen (gratis) till och från Universitetet
  • Bara handla det som är nödvändigt
  • Dela köksredskap med de studenter man dela kök med

Boende

Jag sökte efter bostad på Google och fick då upp sidan www.universityrecidense.com. Jag fick där information hur man kunde bo, vilket var i lägenhet, rum och delat kök och dela rum med andra studenter. Residentet fanns i mitten på Malta i en liten stad vid namn Lija, som låg 10 minuter med residens bussen till skolan och en halvtimmes gångavstånd (beroende på hur snabbt man gick) till skolan.

Residentet gav städning en gång i veckan, gratis tillgång till pool, tennis plan och fotbollsplan.

 

Läget på Residentet var bra, det fanns mataffär, en "handie" affär med saker för hemmet tillbilliga priser, bussar. Universitetet låg gramme med största sjukhuset på Malta som även var där jag pluggade. Faculty of heath science höll till på sjukhuset medan alla andra kurser och program var på själva skolan. För mer information om skolan och kurser se www.um.edu.mt

Jag utanför min lägenhetsdörr med pool i bakgrunden

Studier allmänt

Studierna i Malta var annorlunda än i Sverige. Till att börja med hade man alla kurser samtidigt, och alla tentor samtidigt i slutet, alltså alla kurser gick parallellt. Detta gjorde att kurserna var mycket kortare än på KI. Man hade tenta period i slutet av terminen som var på en månad. Mina tentor sträckte sig inte över en månad, för att två av mina klasskamrater skulle själva på studier i England under sommaren, vilket ledde till att alla tentor föll under korta tiden innan de åkte.

Studie systemet var annorlunda på ett sätt för att man köpte inte böcker och pluggade utan läraren gav ut Power points, (som på KI) men sa även vilka kapitel som skulle läsas. Dessa kapitel lånades inte utan eleverna tog boken till en kopieringsaffär där kapitlet kopierades i kopior till alla i klassen.

 

Lärarna

Eftersom att studenterna på Arbetsterapeut utbildningen på Malta var så få, fick man en helt annan kontakt med lärarna, då man fick mer tid för frågor och rådgivning för de ämnen man hade eventuella svårigheter för. Stödet från lärarana var mycket bra, de var mycket måna om att jag skulle förstå allt som sades och undervisades om. De frågade emellanåt hur det var i Sverige och jag fik ge lite information hur vården och samhället är i Sverige. De var mycket gästvänliga och hjälpsamma med studier och eventuella frågor man hade om landet eller kulturen.

 

Eleverna

Min klass var större än de andra årgångarna, de var 15 personer (lite jämfört med i Sverige) men detta gjorde att det fanns en mycket bra sammanhållning och de gav mig mycket hjälp av studieteknik och information om kurserna och lärarana.

 

Praktik

Jag valde praktik till mina studier på Malta. Jag fick min praktikplats på en katolsk grundskola för pojkar. Detta var mycket lärorikt och annorlunda miljö för mig att se och lära mig på. Jag fick göra bedömningar i fysisk förmåga och kognitiva bedömningar, jag fick även hålla i handträningsgrupper, koordinations grupper och kreativitetsgrupper med pojkar i olika åldrar och diagnoser.

Detta är Mater Dei Hospital där jag studerade

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 5 på KI

Conditions of human disfunction

Denna kurs var på 4 poäng och hölls av rektorn för arbetsterapeut studenterna. Den handlade om arbetsterapeutiska åtgärder för olika sjukdoms förhållanden. Dessa förhållanden inkluderade, frakturer, RA, amputationer, brännskador, KOL, hjärt och kärlsjukdomar, traumatisk hjärnskada, ryggmärgs skador och MS.

 Upplägget och innehållet bestådde av lektioner en gång i veckan med information på power point presentationer om arbetsterapeutens roll och åtgärder under de olika valda sjukdoms förhållanden, samt med vissa diskussions tillfällen. Allt detta examinerades med en skriftlig tenta i slutet av terminen.

Jag tycker denna kurs var mycket intressant och lärorik, även mycket svår och mycket att läsa. Den var med djupgående än vad medisinska ämnen kursen var från termin 3 på KI. Den byggde på mer om sjukdomarnas rehabiliterings fas och åtgärder, vilket var mycket lärorikt.

 

Occupational Therapy Practice in Geriatrics

Denna kurs var på 4 poäng den med. Kursen innehöll mestadels teori, och tre praktiska tillfällen då man fick öva på exempelvis blodtryckstagning. Man gick igenom olika sjukdomar som äldre har, begrepp skillander i ämnet och arbetsterapeutiska åtgärder för äldre.

 Upplägget bestod av en lektion i veckan, med diskussioner, powerpoints och gruppuppgifter som redovisades tillsammans i klassen. Examinationer som gjordes var en gruppredovisning av givet ämne och en skriftlig tentamen.

Jag tyckte denna lektion var interssant för att man fick veta mycket om hur äldre vård skiljer sig i Malta från Sverige. De har till exempel inga senior hem på Malta, bara äldreboenden. Man fick vidare syn på kultur skillnader också. Men jag tyckte inte den var så givande för mig överlag, då jag jobbar och har jobbat mycket med äldre så allmänna lärandet var inte så nytt och givande för mig. Men som sagt var det mycket intressant att se kultur skillnaderna.

 

Psychosocial Aspects of Physical Disability

Denna kurs var endast 2 poäng och pågick inte under hela terminen på grund av dess korta tid. Kursen var e gång i veckan och bestod av diskussioner och presentationer om olika aspekter av psycosociala dysfunktioner hos fysiskt sjuka. Denna kurs examinerades genom en skriftlig uppsats som skulle handla om en person man känner med dysfunktion. Man skulle då diskutera och beskriva olika sjukdomas aspekter och psykosociala modeller som gavs på lektionen.

Jag tyckte denna kurs var intressant för att man inte fokuserar på denna aspekt mycket inom vården. Läraren var mycket kunnig och inspirerande vilket gjorde att man fick ut mycket av lektionerna och diskussionerna.

 

Praktik på Stella Maris School

Min praktik var på 3 poäng och bestod av två dagars praktik i veckan 8-14. De första två veckorna fick jag och en annan student från min klass bara observera och se hur skolan fungerar och vad som ska göras. Våran handledare var även lärare i Paediatics kursen vi hade, vilket gjorde henne mycket kunnig om barn. Alla var mycket gästvänliga och trevliga på skolan. Vi ficksom tidigare nämt göra fysiska och kognitiva bedömningar på pojkar som blev utredda för olika diagnoser. Vi hade hand om koordinationsgrupper, handtränings grupper och kreativa grupper med barnen. I slutet av terminen fick vi ett var sitt "patient fall" som vi skulle skriva om som examinations arbete. Vi fick då ett barn utsett som vår "patient" som vi gjorde test och utvärderingar på. Dessa examinations arbeten blev sedan underlag för utredningar som gjordes på barnen på skolan. I slutet av terminen fick vi även två barn var att göra olika bedömningar på som skulle dokumenteras om i två olika rapporter för vidare utvärdering.

Jag tycker denna praktik var väldigt annorlunda till var jag tidigare har varit under mina praktiker. jag fick lära mig mycket om kulturskillnader i barnuppfostran och hur skolsystem kan skilja sig från land till land. Jag blev även familjär med olika bedömningsinstrument jag använde under bedömningarna på barnen, exempelvis VMI och Movement assessment battery for children 2.

 

Advanced Application of Theory in Paediatric Practice

Denna kurs bestod av 4 poäng och innehöll två olika delar, en praktisk del och en teoretisk del. Båda delar examinerades, en praktisk tenta och en skriftlig tenta. Den praktiska delen fick man lära sig och praktisera hur man positionerar ett barn, hur man lär ut för ett barn, tekniker för barn med svårigheter med mera. Vi fick mestadels teori lektioner i detta men vissa praktiska övningar, där vi använde en docka att positionera exempelvis vid för tidigt födda barn. Den teoretiska delen var en lektion i veckan med både praktiska övningar och lektioner med power points. Det var två olika lärare för de olika delarna, som samarbetade tillsammans.

Jag tyckte denna kurs var en av de bästa jag läste för att den hade både teori och praktik, plus att jag hade praktik på skola (vilket var ett okänt plus) och det blev lättare att lära sig när upplägget var så. Innan jag kom dit, när jag ansökte till kursen visste jag inte om det, det stod inte (vad vi såg) men jag är mycket glad att jag valde den. Den gav en fördjupad kunskap om barn även om barns utveckling var lite annorlunda där (de lärde sig skriva och prata engelska vid 4 års ålder).

 

Principles of Biomechanical Intervention in Upper Extremity Rehabilitation

Denna kurs bestod av 4 poäng och även denna kurs bestod av både teori och praktiska övningar. Lektionerna hölls två gånger i veckan, en av varje och båda examinerades på samma sätt. I den praktiska delen av ämnet fick man lära sig hur man mäter ödem i hand och arm, olika bedömningsinstruments funktion och användning, goniometri, "sensory mapping" hur man undersöker och utvärderar nervskador och frakturer. Teori lektionerna innehöll power point presentationer av lärare, diskussioner om vetenskapliga artiklar vars diskussioner redovisades i grupper vissa gånger. Kursen hade två lärare, en till vardera del. De hade lagt upp lektionerna mycket bra så att de praktiska övningarna gavs samma vecka som teorin för samma ämne och del gavs, vilket var mycket positivt och välplanerat. Lärarna var mycket kunniga och uppdaterade i ämnet vilket gjorde de man läste väldigt relevant och trovärdigt.

Detta ämne är mitt favorit ämne över huvudtaget vilket gjorde att denna kurs var ett måste för mig. Jag fick så mycket ny information och intresset för ämnet ökade bara.

Språk och kultur

Undervisningen

Jag hade sedan tidigare bara läst Engelska A i gymnasiet och rest mycket och praktiserat engelska då. Det som hjälpt mig mest innan var att litteratur för arbetsterapeut studenter är mestadels på engelska och alla vetenskapliga artiklar på engelska man läst sedan innan var till stor hjälp när man skulle plugga.

Jag hade inte problem att hänga medpå lektionerna överhuvudtaget, om det var något ord jag itne förstod var det inte svårt att fråga studenter eller lärare, eftersom de visste att jag inte pluggat medicin på engelska förut så de var mycket förstående. Det enda jag hade svårt för var att skriva på engelska. Men även detta kom man in i med tiden, därför var det bra att tentorna var i slutet så man kunde stava och veta hur man skulle formulera sig. Jag fick även hjälp av en amerikanskasom jag bodde bredvid som hjälpte mig med stavning och synonymer.

 

Kulturen

Jag tyckte inte Maltas kultur skilde sig mycket från Sverige. De hade lite annorlunda beteende mot barn i skolan, och annan syn och omhändertagande av familj och hur man klarar sig i samhället. Till exempel bodde alla hemma hos sina föräldrar tills de gifte sig, de tog hand om sin familj om någon var sjuk på ett annat sätt och de hade uniformer i grundskolan. Deras matkultur var lite annorlunda då deras national rätt var kanin. Eftersom de har ett väldigt kristet samhälle där katolism regerar (de hade 365 kyrkor) så upplevde man demlite konservativa.

Men jag tyckte ingen skillnad var något som störde mig och som jag inte kunde hantera.

Fritid och sociala aktivteter

Det fanns som tidigare sagt en organisation för internationella och Erasmus studenter som anordnade olika aktiviteter för att man skulle få lära känna varann och se landet och kulturen mer. Minst en gång i veckan fanns det aktiviteter att göra och minst en gång i månaden anordnades olika utflykter och fester för Erasmus studenter för att skapa minnen och nya vänner. Jag tycker som sagt att det var mycket trevligt av denna organisation att göra detta, för att man fick såmycket mer ut av sina studier och erfarenheter när man fick göra saker tillsammans.

 

 

 

Turist och student aktiviteter

  • På boendet jag valde fanns det pool, tennisplan och fotbollsplan och på Universitetet fanns det gym som man fick betala för med pool och utrustning.
  • I närheten av boendet fanns en stor trädgård med fin natur och djur om man ville komma bortlite från plugget.
  • Huvudstaden Valletta erbjöd bra restauranger, fina utsiktsplatser och bra shopping.
  •  Sliema är en stad vid vattnet där båtar går ut till öar och sightseeing om man är intresserad, Sliema har även Maltas största köpcentrum med tre våningar.
  • I St Julians finns den kända bargatan på Malta, Paceville där spriten är billigare än halva priset i Sverige.
  • Gozo är en ö utanför Malta som man tar en färja på en halvtimme från nordvästra Malta för att komma till. Där hålls carnivaler och fin kultur och fina stränder och klippor hittas där
  • Comino är en mindre ö utanför Malta som är ett blått paradis också kallat Blue lagoon, som man tar sig till genom båtar från antingen Sliema eller från där färjan går till Gozo. Där inspelades bland annat en del av Greven av Monte Criso in (den senare).
  • Marsaxxlokk är en stad i östra Malta som har fisk marknad varje söndag och en bit utanför hittas St Peters pool, en himmelsk vacker klippa formad som en pool precis bredvid kristallklart blått vatten där man kan hoppa 6 meter ner i havet om man törs.

Allt detta har jag själv upplevt och gjort och jag skulle gärna åka tillbaka på semster på Malta för att det var så sevärt och underbart land att vara i.

Paradiset Comino

Sammanfattning

 Jag tror inte att min studie period på Malta kommer påverka mina studier på KI men den har definitivt gett mig ett vidare perspektiv på arbetsterapi. Både att arbetsterapi är väldigt lika i Sverige som i Malta och alla möjligheter som finns i yrket jag inte hade insikt om innan, som alla möjligheter som finns att göra för barn exempelvis.

 

Jag kan tänka mig att mina studier kommer och har påverkat mig och min roll som arbetsterapeut i framtiden och nu. Jag har fått mycket av både min praktik och mina kurser jag valde på Malta som jag kanske inte hade fått i Sverige.

Denna erfarenhet har faktiskt gjort att jag i framtiden skulle vilja vägleda utlandsstudie studenter som kommer till Svergie för att studera och praktisera. Jag fick besök av två stycken arbetsterapeuter som jobbar med att vägleda studenter utomlands och för studenter som kommertill Sverige. De inspirerade mig och gav mig ett intresse för att göradet i framtiden,och de sa även att de behövs mer handledare för studenter utomlands.

 

För att sammanfatta min utbytesperiod utomlands är det utan tvekan det bästa jag gjort i hela mitt liv. Jag skulle kunna tänka mig att flytta utomlands och jobba i framtiden. Det enda jobbiga var att vara ifrån sin familj och pojkvän. Men förutom det var det en helt fantastisk upplevelse som gav så många nya vänner världen över och jag växte mycket som person att klara mig själv, att hantera egen ekonomi och att klara sig på egen hand. Det var väldigt lärorikt att kommunicera så mycket på engelska, det utvecklade språket väl och det var bra träning.

Jag skulle rekommendera alla som vill ta chansen att studera utomlands att göra det på Malta. Folket är underbara, priserna är överkomliga, skolan är kompetent och landet är vackert!