Conditions of human disfunction
Denna kurs var på 4 poäng och hölls av rektorn för arbetsterapeut studenterna. Den handlade om arbetsterapeutiska åtgärder för olika sjukdoms förhållanden. Dessa förhållanden inkluderade, frakturer, RA, amputationer, brännskador, KOL, hjärt och kärlsjukdomar, traumatisk hjärnskada, ryggmärgs skador och MS.
Upplägget och innehållet bestådde av lektioner en gång i veckan med information på power point presentationer om arbetsterapeutens roll och åtgärder under de olika valda sjukdoms förhållanden, samt med vissa diskussions tillfällen. Allt detta examinerades med en skriftlig tenta i slutet av terminen.
Jag tycker denna kurs var mycket intressant och lärorik, även mycket svår och mycket att läsa. Den var med djupgående än vad medisinska ämnen kursen var från termin 3 på KI. Den byggde på mer om sjukdomarnas rehabiliterings fas och åtgärder, vilket var mycket lärorikt.
Occupational Therapy Practice in Geriatrics
Denna kurs var på 4 poäng den med. Kursen innehöll mestadels teori, och tre praktiska tillfällen då man fick öva på exempelvis blodtryckstagning. Man gick igenom olika sjukdomar som äldre har, begrepp skillander i ämnet och arbetsterapeutiska åtgärder för äldre.
Upplägget bestod av en lektion i veckan, med diskussioner, powerpoints och gruppuppgifter som redovisades tillsammans i klassen. Examinationer som gjordes var en gruppredovisning av givet ämne och en skriftlig tentamen.
Jag tyckte denna lektion var interssant för att man fick veta mycket om hur äldre vård skiljer sig i Malta från Sverige. De har till exempel inga senior hem på Malta, bara äldreboenden. Man fick vidare syn på kultur skillnader också. Men jag tyckte inte den var så givande för mig överlag, då jag jobbar och har jobbat mycket med äldre så allmänna lärandet var inte så nytt och givande för mig. Men som sagt var det mycket intressant att se kultur skillnaderna.
Psychosocial Aspects of Physical Disability
Denna kurs var endast 2 poäng och pågick inte under hela terminen på grund av dess korta tid. Kursen var e gång i veckan och bestod av diskussioner och presentationer om olika aspekter av psycosociala dysfunktioner hos fysiskt sjuka. Denna kurs examinerades genom en skriftlig uppsats som skulle handla om en person man känner med dysfunktion. Man skulle då diskutera och beskriva olika sjukdomas aspekter och psykosociala modeller som gavs på lektionen.
Jag tyckte denna kurs var intressant för att man inte fokuserar på denna aspekt mycket inom vården. Läraren var mycket kunnig och inspirerande vilket gjorde att man fick ut mycket av lektionerna och diskussionerna.
Praktik på Stella Maris School
Min praktik var på 3 poäng och bestod av två dagars praktik i veckan 8-14. De första två veckorna fick jag och en annan student från min klass bara observera och se hur skolan fungerar och vad som ska göras. Våran handledare var även lärare i Paediatics kursen vi hade, vilket gjorde henne mycket kunnig om barn. Alla var mycket gästvänliga och trevliga på skolan. Vi ficksom tidigare nämt göra fysiska och kognitiva bedömningar på pojkar som blev utredda för olika diagnoser. Vi hade hand om koordinationsgrupper, handtränings grupper och kreativa grupper med barnen. I slutet av terminen fick vi ett var sitt "patient fall" som vi skulle skriva om som examinations arbete. Vi fick då ett barn utsett som vår "patient" som vi gjorde test och utvärderingar på. Dessa examinations arbeten blev sedan underlag för utredningar som gjordes på barnen på skolan. I slutet av terminen fick vi även två barn var att göra olika bedömningar på som skulle dokumenteras om i två olika rapporter för vidare utvärdering.
Jag tycker denna praktik var väldigt annorlunda till var jag tidigare har varit under mina praktiker. jag fick lära mig mycket om kulturskillnader i barnuppfostran och hur skolsystem kan skilja sig från land till land. Jag blev även familjär med olika bedömningsinstrument jag använde under bedömningarna på barnen, exempelvis VMI och Movement assessment battery for children 2.
Advanced Application of Theory in Paediatric Practice
Denna kurs bestod av 4 poäng och innehöll två olika delar, en praktisk del och en teoretisk del. Båda delar examinerades, en praktisk tenta och en skriftlig tenta. Den praktiska delen fick man lära sig och praktisera hur man positionerar ett barn, hur man lär ut för ett barn, tekniker för barn med svårigheter med mera. Vi fick mestadels teori lektioner i detta men vissa praktiska övningar, där vi använde en docka att positionera exempelvis vid för tidigt födda barn. Den teoretiska delen var en lektion i veckan med både praktiska övningar och lektioner med power points. Det var två olika lärare för de olika delarna, som samarbetade tillsammans.
Jag tyckte denna kurs var en av de bästa jag läste för att den hade både teori och praktik, plus att jag hade praktik på skola (vilket var ett okänt plus) och det blev lättare att lära sig när upplägget var så. Innan jag kom dit, när jag ansökte till kursen visste jag inte om det, det stod inte (vad vi såg) men jag är mycket glad att jag valde den. Den gav en fördjupad kunskap om barn även om barns utveckling var lite annorlunda där (de lärde sig skriva och prata engelska vid 4 års ålder).
Principles of Biomechanical Intervention in Upper Extremity Rehabilitation
Denna kurs bestod av 4 poäng och även denna kurs bestod av både teori och praktiska övningar. Lektionerna hölls två gånger i veckan, en av varje och båda examinerades på samma sätt. I den praktiska delen av ämnet fick man lära sig hur man mäter ödem i hand och arm, olika bedömningsinstruments funktion och användning, goniometri, "sensory mapping" hur man undersöker och utvärderar nervskador och frakturer. Teori lektionerna innehöll power point presentationer av lärare, diskussioner om vetenskapliga artiklar vars diskussioner redovisades i grupper vissa gånger. Kursen hade två lärare, en till vardera del. De hade lagt upp lektionerna mycket bra så att de praktiska övningarna gavs samma vecka som teorin för samma ämne och del gavs, vilket var mycket positivt och välplanerat. Lärarna var mycket kunniga och uppdaterade i ämnet vilket gjorde de man läste väldigt relevant och trovärdigt.
Detta ämne är mitt favorit ämne över huvudtaget vilket gjorde att denna kurs var ett måste för mig. Jag fick så mycket ny information och intresset för ämnet ökade bara.