Klädkoder för närvaro på kliniken, nya ämnen, titlar.., det finns stora skillnader mellan KI och Dublin!
Mitt spontana första intryck av Trinity var förmodligen färgat av att jag var utbytesstudent. Vi blev klart positivt särbehandlade, med lektioner som inte ingick i schemat för våra övriga studenter. Det var också lätt och väldigt roligt att få tillgång till pass på skolans oralkirurgiska avdelning, där man fick chansen att se ingrepp utförda under intravenös sedering. Under påskveckan, då övriga studenter var lediga, fick vi också möjlighet att tillbringa tid på sjukhuset St. James, för att askultera på käkkirurgen.
Med tiden insåg man dock att klimatet mellan lärare och elev skiljer sig ganska betydligt från hur det är på KI. Studenter kallar lärare med respektive titel, dr eller professor, samt efternamn. Ett större ansvar på den egna utvecklingen läggs på den enskilde individen, i form av inlärningsformer såsom PBL (problem based learning), presentationer av egna "case-reports (man ska inför resten av klassen presentera ett patientfall samt under kritisk utfrågning kunna motivera och stå för sin utförda behandling), betygsättning efter varje klinikpass etc.
Betygsättningen av de kliniska passen var en av de saker som jag upplevde som mest utmärkande under utbytet. Saker som höjde ens betyg var klassiska saker som väl utförd eller tidseffektiv behandling (många patienter per pass premierades), samt aktiv närvaro i form av att frivilligt presentera eller besvara en fråga. Betyget kunde sänkas av många olika anledningar, såsom dålig planering av ett visst moment. Mest slående var att betyget också kunde sänkas av att patienterna uteblev, oavsett om studenten kunde influera detta eller ej. Systemet föreföll orättvist då det lätt ledde till särbehandling av vissa elever. Detta kunde senare ge enskilda studenter problem vid den sammanlagda betygskvoten för året, som var ett sammanlagt resultat av examinationer, enskilda presentationer av patientfall och klinikbetyg. Detta drabbade inte oss utbytesstudenter, då vi inte betygsattes i samband med de kliniska passen.
Det var också positivt att studenterna fick ta mer ansvar, då de var betydligt mer självständiga än vad jag upplever att studenterna på KI är. Varje klinik leds av en lärare på en grupp av åtta studenter, och det är samma lärare varje vecka på passet. Detta gör att lärarna har en bättre uppfattning om studentens kapacitet, och de tillåts att arbeta under friare former utan kravet på signaturer vid varje delmoment.