Jag läste två kliniska kurser under termin 5 på DIT, kurser som motsvarar de kurser man läser under termin 5 på KI. Jag var placerad på Mater Misericordiae Hospital, som oftast kallas "The Mater". Sjukhuset är rätt litet och alla labb ligger på samma ställe och det är stor sammanhållning mellan alla som arbetar på labben. På sjukhuset var det en student per labb, med undantag för mig. vi var ca 6 studenter som var placerade på sjukhuset medan resten av studenterna var på andra sjukhus.
Mikrobiologi
Jag läste först Klinisk mikrobiologi, som egentligen var klinisk bakteriologi, ingen virologi ingick. Kursen pågick i fem veckor och för varje vecka fick man läras upp på nya arbetsuppgifter och samtidigt läsa in bakgrundsteorin. De förväntade sig dock att man skulle kunna det mesta och det är en väldigt bra ide att ta med sig mikrobiologi boken som användes under kursen på KI!!! Det enda jag fick av dem var metodbeskrivningar. Under första veckan började jag med det fundementala som att stryka plattor, lära mig säkerhetsföreskrifter, analysera urinprov etc. Därefter fick jag vara med och läsa av plattor på alla möjlig provvarianter, och sedan lärde jag mig resistensbestämning och typning. De sista två veckorna avslutades med en vecka på faeces och en vecka på blododlingar. Jag fick även vara med och utföra tuberkulostester. En gång i veckan hade vi "journal club" där de anställda träffades och diskuterade nya artiklar.
Personalen på labbet var extremt kompetenta och kunniga och väldigt glada att ha hand om studenter. Det enda negativa jag kan säga är att det var rätt så oordnat och jag flängdes lite fram och tillbaka mellan olika personer, mot slutet av kursen gick jag mest runt och frågade om folk behövde hjälp och till slut var det jag som tog hand om blododlingarna. Mikrobiologilabbet skiljde sig också en del från vad jag upplevt i Sverige vad det gäller intern organisation. Labdatasystemet var uråldrat och ingen hade särskilt bra koll på vem som hade hanterat vilka plattor dagen innan. Trots det verkade det gå runt rätt bra och personalen strävade konstant efter nya kunskaper.
Kursen examinerades genom en multiple choice tenta som hölls på universitetet, och alltså inte på sjukhuset.
Transfusionsmedicin
Nästa kurs jag läste var Transfusionsmedicin. Där var de vana att lära upp nya från grunden eftersom de ibland har jourpersonal från mikrobiologen som jobbar under natten. Det positiva med att läsa kursen i Dublin var att det mesta gjordes för hand, blodgrupperingsinstrumentet används nästan enskilt av jourpersonalen på natten och annars grupperar man för hand.
Upplägget var väldigt likt mikrobiologi, men man hade mycket mindre frihet att göra vad man själv ville. Första dagen fick man ett massivt häfte som man skulle sitta och läsa i flera dagar. Sedan började man utföra blodgrupperingar, BAS-tester, antikroppsdetekteringar och slutligen crossmatches. Efter fyra veckor spenderade man en vecka på "blodcentralen" med alla studenter som läste transfusionsmedicin på programmet, dvs alla som var placerade på de andra sjukhusen. Där fick man lära sig hur blodprodukterna producerades och hanterades och till slut blev man muntligt förhörd inför alla studenter. Kursen avslutades sedan med en tenta på samma sätt som mikrobiologikursen.
Det positiva med Transfusionsmedicin var som sagt att man fick göra mycket för hand. Personalen var även här mycket kunniga och väldigt trevliga. Det negativa var att det var för mycket sitta och läsa och för lite praktik. På mikrobiologi fick man ta hem metodbeskrivningarna och läsa dem hemma och det fanns alltid nåt att göra eller observera. Något jag även hade ett stort problem med var sättet vi studenter blev behandlade av handledaren/läraren på blodcentralen, alltså inte sjukhuslabbet. Han var väldigt nedlåtande i sin ton och man blev mer eller mindre idiotförklarad om man frågade frågor eller svarade fel. Detta var ju visserligen bara en vecka av hela utbytet, men det var inte alls en bra upplevelse för mig. Sen är det möjligt att de kan ha ändrat handledare på grund av alla klagomål.
"Research project"
Efter de kliniska kurserna fick jag skriva ihop ett mindre litteraturforskningsprojekt för 3 hp. Jag fick skriva om Clostridium difficile i Sverige jämfört med Irland. Jag fick några headlines att rätta mig efter och ett par referenser att börja med.
Allt som allt lärde jag mig extremt mycket och tyckte att kurserna höll väldigt hög kvalité.