Tandläkarutbildningen generellt:
Det finns totalt 7 lärosäten för tandläkarutbildningen i Portugal, varav 3 är privata. Utbildningen är efter Bologna-processen numera 5-årigt (6-årigt tidigare). Det finns ingen offentlig tandvård i Portugal. Utbildningen präglas både av den sjukvårdspolitik som hålls, det nuvarande ekonomiska läget (eurokrisen) och den tradition av tandvård som redan finns. Precis som överallt annars. Det blev bara än mer tydligt när man kommer utifrån för att se hur ett land som är så nära vara så långt.
Alla utbildningar kostar pengar i Portugal, redan från grundskolenivå betalar barnens föräldrar, vilket för en del bara är en ren symbolisk summa men som efterhand att barnen blir större och avgifterna större blir också skillnaderna större och större. Alla studenter på tandläkarprogrammet var djupt tacksamma gentemot sina föräldrar och släktingar för den chans det ger dem att få en universitetsutbildning.
Det råder ett stort tandläkaröverskott i Portugal. Många flyttar utomlands efter examen. De studenter vars föräldrar är tandläkare har det mer förspänt, de börjar alla nästan undantagslöst på deras kliniker. De andra studenterna slåss om de få andra platser som finns. Vi fick höra många historier om hur nyexaminerade studenter började jobba i kassan på den lokala mataffären efter utbildningen.
Alla skolor har samma 20-gradiga betygsskala i alla kurser. Hur man når upp till toppbetyg bedömer skolorna dock själva. I ett skolsystem där pengar styr och man även slåss om studenterna är det lätt att dra slutsatsen att det lätt blir en betygsinflation. Det var i alla avseenden uppseendeväckande många fler toppbetyg på de privata skolorna.
Universidade de Lisboa:
På universitetet hade de betyg som beskrivet ovan och långa dagar. Varje klinikpass
bedömdes efter studentens färdigheter och förmåga att jobba självständigt. Av
denna anledning väger studenterna sina frågor på guldvåg innan de ställer dem
till lärarna. En fel ställd fråga kan leda till ett sämre betyg. Man får inte
fråga saker som står i böckerna (för det ska man ha läst innan) och att
ifrågasätta terapival var det ingen som gjorde under våra tre månader där. Vare
sig de förstod varför de gjorde som de gjorde eller inte…
Föreläsningar hölls några gånger i veckan ända fram till 19:00.
På det teoretiska planet har de portugisiska studenterna kommit längre än oss.
De läser alla engelska kursböcker, oftast samma böcker som vi har. Deras bettreglerings-bok är den som vi har på specialistutbildningen.
Vi kom till universitetet i en period när de hade sin kliniktid. Under hösten hade de mest teori, föreläsningar och tentamen. men nu var det klinik varje dag, ofta
både på för- och eftermiddag. Vi gick bara på kliniktiderna. Man behövde aldrig
sprita båsen (personal kostar inte tillnärmelsevis lika mycket som i Sverige) och det var ingen kö till lärarna. Anledningen till at det inte
var någon kö var för att det inte fanns någon kö-lista. Folk gick till läraren
och sade att de behövde hjälp. Sedan gick man tillbaka och satte sig och
väntade på att det skulle komma någon. Detta är ett system som aldrig skulle
fungera i Sverige, där allt måste vara rättvist och i ordning och det finns
regler för allt. När jag frågade om det inte vore bättre att bara ha en lista
förstod de inte ens frågan. I nästan alla situationer handlade det mest om
vilken student som kände vem och vems föräldrar som jobbade där. De studenterna
hade självklart förtur till allt. Det var självklart frustrerande för de
studenter som inte kunde få några fördelar av ett sådant system, men vem kan
starta uppror mot ett system som varit sig likt i alla år?
I Portugal har de fortfarande kvar ett auktoritetssamhälle av
klass (ursäkta ordskämtet). På ytan märks det mest bara av att det är viktigt
att kalla alla de som är ”högre” eller äldre än dig för ”Senhor” eller
”Senhora”. Efter ett tag märker man att de befäster sin status även efter hur
och det antal pussar på kinden de ger. I skolan är det väldigt viktigt att
uttrycka den rätta yrkestiteln innan du säger namnet på den personen. Det är
ofta doktor eller professor. Men även de äldreterminare som redan examinerats,
men som i brist på jobb går kvar som ”tutorer”, förväntar sig att bli bemötta
med respekt. Det hände otaliga gånger att professorerna satt
och knappade på sina iphones när studenterna bad om hjälp. Detta för att
professorerna ”inte hade lust” att hjälpa till just då. Patienterna vågade
aldrig säga något.