Reserapport - KI-student
Lärosäte: University of Otago
Utbildningsprogram: Tandtekniker
Utbytesprogram: INK
Termin: Vårtermin 11/12

Innan avresa

Jag valde att åka på utbyte för att jag var nyfiken på hur andra länder lägger upp sin utbildning och hur denna skiljer sig från min egen här hemma. Av dessa utbyten var den med Nya Zeeland ett självklart val då detta land är känt för sin skönhet och variation, att ett så litet land kan innehålla så mycket. Här valde jag efter landet och inte utbildningen i sig, jag litade på att eftersom ett utbyte var upprättat med detta universitet så var det så pass hög standard att jag skulle kunna lära mig massor.

Vi fick tidigt i utbildningen reda på att man kunde åka på utbyte till några olika länder, genom både muntlig och skriftlig information. För mig slog inte intresset in förrän mycket sent, men jag hade tur och lyckades säkra mig en plats i alla fall, mycket tack vare vägledning och hjälp från lärare och handledare. Det enklaste sättet för mig att få svar på mina frågor som jag hade innan avresan var att fråga min internationella handledare samt att söka information på internet. Jag personligen hade ingen direkt kontakt med handledare på Otago University, vilket jag tror skulle ha hjälpt och underlättat ännu mer.

Det jag kände innan avresan, med allt som behövde ordnas, var att allt tog så mycket längre tid än vad jag trott från början, tex vaccinationer och visum.
Vad gäller vaccinationer så behöver man ett visst antal och med ett specifikt antal veckor emellan sprutorna så man bör ta reda på vilka vaccinationer man behöver så tidigt som möjligt.
Vad gäller visum så var det mycket som behövde ordnas även där, Nya Zeeland har ingen ambassad i Sverige som utför visum så ansökan måste skickas till Holland. Det tar då extra tid att skicka in och få tillbaka ansökan, så dubbla tiden det står att en ansökan kan ta att behandlas för att vara på den säkra sidan.  

Ankomst och registrering

Vi hade inte fått någon information om hur vi skulle gå tillväga när vi väl hade anlänt i Nya Zeeland, vart vi skulle gå eller vem vi skulle prata med. Detta gjorde att ingen hämtade oss vid flygplatsen eller berättade när och var vi skulle infinna oss. Det visade sig senare att det hade blivit en miss i kommunikationen mellan internationella kontoret och utbildningen, så de hade inga uppgifter om att vi skulle komma och hade därför inte kunnat ordna någon som hjälpte oss att komma till rätta.

Vår första vecka var ganska rörig och självklart stressande, men de försäkrade oss om att detta inte var ett problem och att de skulle ordna allt. Vi blev till slut presenterade för lärare och visade runt på skolan, blev tilldelade scheman och information om vilka regler som gällde och vad som förväntades av oss.


Ekonomi

Många kostnader kommer till vid en sådan här resa  vaccinationer, visum, skolavgifter, flygbiljetter med mera. Man kan få en del hjälp från skolan samt en klumpsumma från CSN (om man ansöker om lån och bidrag) men utöver det så måste du vara beredd på att saker som tex mat kostar mer än i Sverige.   

Vad gäller resekassan så hade jag tagit i ganska rejält för att kunna vara säker på att få ut så mycket som möjligt av resan, både vad gäller vardag och lediga dagar.
Det är mycket viktigt att man tänker på att utöver uträknad ekonomi ha en buffert om något oväntat skulle hända. Jag märkte att det kom till extra kostnader hela tiden, till att börja med tog skolan en extra avgift (för diverse saker) vilket man betalade för ett helt år trots att man bara skulle gå en termin. Sedan var vi tvungna att betala en deposition för boendet, köpa en hel del basgrejer såsom täcken (vilket inte ingick trots att rummen var möblerade) och många småsaker som tillsammans blev en större summa.

Vad som hjälpte oss var att laga mat tillsammans, göra stora portioner för att undvika att äta ute på luncherna.

Boende

Vi hade inte lyckats få något boende innan vi åkte så vi bodde på ett hostel den första veckan medan vi letade. Vi gick till skolans bostads avdelning där vi fick en lista på olika rum som hyrdes ut, dessa hade dock oftast en bindningstid på två terminer. Vi använde oss av en fastighetsförmedling vid namn NIDD Realty som går att läsa om på http://www.nidd.co.nz/
Fördelen med det var att om någonting gick sönder eller om man ansåg att någonting saknades så kunde man ringa till dem så ordnade de det, tex om ett fönster gick sönder.

Det tråkiga var att vi inte bodde i ett område med studenter som man skulle ha gjort om man fick en bostad genom skolan, det fanns ett helt områdepå campus som de internationella studenterna bodde på. Vi bodde ca 40 minuters gång från skolan med alternativet att ta en buss som tog ca 10 minuter.

Studier allmänt

Den största skillnaden med utbildningen var hur de hade lagt upp ämnena, de fokuserade på ett ämne per år tex Fast protetik i årskurs tre. Deras schema var upplagt så att de hade fasta dagar då det var föreläsningar, vi hade måndagar och tisdagar, och de pågick bara i ca 1 timme. Sedan hade de avsatt tid för labb och demonstrationer, på ett liknande sätt som vi har på KI. Lärarna var mycket kunniga och hjälpsamma, trots att klasserna var dubbelt så stora som de på KI så tyckte jag att man fick bra kontakt med lärarna.
De börjar jobba med riktigt fall tidigt i utbildningen och har även mer kontakt med de andra utbildningarna (speciellt tandläkarna). De har även kurser inom allmänna proteser såsom ögonproteser.

De betalar för allt material och alla verktyg samt tillbehör vilket gjorde att en del saker var mycket mer avancerade. De använde inte samma material som vi gjorde, inte heller samma teknik vad gäller vissa moment (tex stiftning och sockling). Det var lärorikt att lära sig detta då man kan tillämpa en del av detta till vad vi har lärt oss på KI, vilket skulle underlätta och förbättra hur vi gjort tidigare.

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 4 på KI
Vi tog två kurser under vårt utbyte, Dental technology 4 och Biomaterials Research paper, den förstnämnda bestod av både teori och praktiska moment medans den andra var ett forskningsprojekt. Där teorin bestod av föreläsningar samt demonstrationer och den praktiska delen av labbarbeten vilket bedömdes löpande under kursen. Forskningsprojektet var vi tvungna att lämna in vid ett specifikt datum men vi hade möjlighet att lämna in det tidigare för att få kommentarer och tips om hur vi kunde förbättra den. 


Jag har kunnat fördjupa mig mycket i ämnen vi tidigare har läst samt fått ett annat perspektiv på dessa. Jag tror jag kommer kunna ha stor nytta av allt jag har lärt mig. 

Språk och kultur

Utbildningen, som var på engelska, var lätt att följa med i tack vare att utbildningen på KI använder sig av kurslitteratur som är på engelska vilket gör att olika facktermer och liknande var lätta att förstå. Självklart bör man ha grundläggande kunskaper inom det engelska språket men man hade möjlighet att ta språkkurser om man hade det svårt.

Det var inga större kulturkrockar, men det fanns en del saker man lärde sig var bra/dåligt att göra i olika situationer. Men det gick väldigt fort att ta till sig och folk var väldigt vänliga och hjälpsamma så man behövde aldrig känna sig vilsen.

Fritid och sociala aktivteter

Det fanns massor av kurser man kunde ta genom skolans studentförening, de kostade inte speciellt mycket och var väldigt roliga. Förutom kurserna hade man möjlighet att använda skolans gym och lokaler till diverse aktiviteter, de hyrde även ut utrustning som cyklar, tält, surfingbrädor osv.

Den stora mötesplatsen var det enorma bibloteket på campus, de hade nästan öppet dygnet runt och gav både bra studie möjligheter och sociala tillfällen. Eftersom hela staden är en studentstad så fanns det gott om fik, barer och klubbar att spendera sin lediga tid på. Det ordnades en hel del studentevenemang runt staden med olika teman som man kunde delta i.

Som utbytesstudent blev man även bjuden på olika tillställningar där man kunde träffa andra studenter som var på utbyte, dela olika erfarenheter och få tips.

Sammanfattning

Jag tror att mitt utbyte har bidragit till att jag har bredare kunskap inom mitt yrke och att jag kan se saker på fler än ett sätt. Och jag hoppas att jag kan dela med mig av vad jag har lärt mig till mina klasskamrater och lärare.

Min upplevelse har vart allt jag hoppades att det skulle vara och lite till. Det har varit rolig, lärorik och spännande.
Jag har träffat folk från hela världen, tagit del av flera kulturer och upplevt ett land som på många sätt skiljer sig från Sverige men även har sina likheter. Visst har hemlängtan slagit till någon gång men har försvunnit lika fort då det har funnits så mycket kul att göra och se. Jag har utvecklats både som människa och tandtekniker.