Utbildningen är femårig och man antas efter ett antagningsprov. Konkurrensen är stor. Första året ägnas åt studier i matematik, fysik, kemi, biologi mm, alltså ä,nen som våra studenter lärst på gymnasiet. Man har detta för att försäkra sig om att studenterna har nödvändiga förkunskaper. Fö läser studenterna anatomi,. psykologi, fysiologi, patologi mm som hjälpämnene till sjukgymnastik. Avseende inriktning i sjukgymnastik så har man samma inriktningar som vi men man har större tonvikt på sjukgymnastik vid funktionsnedsättningar i respirations- och cirkulationsorgan, då man har betydligt större problem i Santiago pga luftföroreningar. Sjukgymnasten har också en betydligt större roll på t.ex. intensivvårdsavdelningar än i Sverige. De tjänstgör även nattetid för att behandla patienter.
Jag upplevde att relationen mellan lärare och studenter var mycket god.
Det femte och sista året på utbildingen är ett praktikår och då gör studenterna praktik inom olika områden.
Mina insatser bestod i medverkan i undervisning av undersökning av leder och muskler. Den går till ungefär på samma sätt som här att studenterna undersöker varandra efter en genomgång av vad som skall göras och lärarna går runt och ger feedback. Jag medverkade också i gruppgymnastik med teoretiska aspekter av hur man kan tänka när man organisera gruppträning för patienter med olika funktionsnedsättningar. Övrig verksamhet jag deltog i var bedömning av fysisk kapacitet samt i examination på grundutildnings- och magisternvå.
Tyvärr blev en del planerade insatser inställda pga att studenterna strejkade, så de föreläsningar som jag planerat i motorisk kontroll, motorisk inlärning och hur teorierna kan appliceras klinikst blev inte av. Det var mycket snopet, då jag lagt ner mycket arbete på att förbereda.