Den
hÀr kursen Àr en förstaÄrs kurs och var min favorit eftersom att det var min
valbara. Jag har en framtida dröm om att blir barnmorska och fick nu chansen
att lÀsa min första barnmorskekurs. Kursen syftade till att;
-
beskriva
den roll som barnmorskan har i bedömning av fostrets och moderns vÀlbefinnande
under graviditet, förlossning och födelse
-
beskriva
anatomi och fysiologi av de kvinnliga och manliga reproduktiva system
-
lista
viktiga hÀndelser av embryots och fostrets utveckling
-
beskriv de
anatomiska, fysiologiska och hormonella förÀndringar och processer som
intrÀffar
i kvinnans kropp under graviditeten, förlossningen och födelse
-
beskriva processen för förlossningen
-
beskriva kortfattat anatomi av bröstet och fysiologi vid amning
-
beskriva rutinmÀssig screening och grundlÀggande diagnostiska tester under
graviditeten
Kursen
examinerades genom en uppsats, ett online-quiz och en tenta
NUR2003: Contexts of health care
Den
hÀr kursen var en andraÄrskurs och syftade till att;
-
diskutera
den Australiensiska vÄrden
-
beskriva
vad staten och kommunerna gör för sjukvÄrden
-
skapa
förstÄelse för hÀlso-och sjukvÄrden, framför allt vid akutsjukvÄrd och
riskhantering
-
tillÀmpa
principerna för hÀlsoledning
-
diskutera
tillÀmpningen av etiska principer för kliniska frÄgor samt
sjuksköterska-patient-realtioner
-
jÀmför
olika teoretiska ansatser kring etiska resonemang
Kursen examinerades genom en uppsats, ett
online-quiz och en gruppredovsning med tillhörande arbete. Jag fick Àven
chansen att skriva en uppsats om den svenska sjukvÄrden utöver huvuduppsatsen.
NUR3003: Education
for clinical practice
Den
hÀr kursen var en tredjeÄrskurs och mycket intressant och givande. Ledarskap
och pedagogik var huvudbudskapet i denna. Kursen syftade till att;
-
diskutera hur utbildning ges pÄ bÀsta sÀtt i den kliniska miljön
-
diskutera olika pedagogiska teorier
-
diskutera olika undervisnings- och inlÀrningsmetoder
-
beskriva faktorer som pÄverkar effektiv undervisning och inlÀrning
-
beskriva metoder för planering, utvÀrdering och bedömning av undervisning och
lÀrande
- kunna
utvÀrdera utbildningens roll i det hÀlsofrÀmjande arbetet
-
genomföra effektiva grundlÀggande lektioner och reflektera över sina egna
perspektiv pÄ undervisning och lÀrande
Den
hÀr kursen examinerades genom tvÄ gruppuppsatser och en lektion som man höll i
grupp om tre för förstaÄrselever. Den första uppsatsen gick ut pÄ att planera
lektionen man skulle hÄlla för förstaÄrseleverna och den andra handlade om inlÀrningsteorier,
hur man ger ut information pÄ bÀsta sÀtt som en bra lÀrare och att vi alla Àr olika
lÀr oss pÄ olika vis etc. Mycket givande kurs!