Reserapport - KI-student
Lärosäte: Hogeschool van Amsterdam
Utbildningsprogram: Arbetsterapeut
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Vårtermin 12/13

Innan avresa

Jag har gjort mitt utbyte i Amsterdam på ”Hogeschool van Amsterdam”, det är ett universitet precis som Karolinska institutet: både arbetsterapeuter, sjukgymnaster, läkare och så vidare studerar. Mitt mål med utbytesstudierna var att förbättra min engelska och få ett bredare perspektiv genom att samarbeta med andra professioner. Att åka utomlands och läsa en kurs var för mig viktigt då jag har viljan att få ut det mesta av utbildningen och ta det möjligheter som ges. Jag vill lära mig mer om både arbetsterapi som yrke men också lära mig vikten av att samarbeta med andra professioner och kulturer. Jag hade förhoppningen innan resan att jag skulle stärka mitt självförtroende som blivande arbetsterapeut men också som privatperson. Vilket jag absolut har gjort. Detta genom möten med människor (deras värderingar) som du inte annars skulle stött på i utbildningen, utan som du sedan kommer möta i arbetslivet.

   Jag visste inte så mycket om själva universitetet innan jag åkte utan det var först och främst Amsterdam som stad som lockade. Jag hade aldrig tidigare besökt staden vilket jag såg som något positivt och spännande. Global hälsa är en kurs som kan läsas i två delar: tre månader teoretisk kunskap och två månader VFU. Jag valde att endast läsa den teoretiska delen på grund av ekonomisk själ, eftersom jag har en lägenhet hemma också. Eftersom jag inte gjorde praktiken behövde jag alltså inte ta några vaccinationer innan avresa.

   Från Karolinska institutet får du ett ”Medical insurance card” vilket är bra att ha, men också det europeiska sjukförsäkrings kortet är bra att ha med sig om olyckan skulle inträffa, vilket den faktiskt gjorde mig. Information om avresan, försäkringar är Karolinska institutet väldigt hjälpsamma med och vår internationella handläggare har hjälp mig mycket inför avresan. Både med information om boende, hjälp om hur ansökning går till och så vidare. Mycket finns även att läsa sig till på Karolinskas hemsida: som vilka utbyten, vilket språk som är relevant för respektive land/universitet och så vidare.



Ankomst och registrering

Vid ankomst kan det vara skönt att vara på plats några dagar innan. Det ges en intro-lektion i skolan några dagar innan kursstart vilket är bra att gå på. Den ger information om hur skolans hemsida och sätt att arbeta på fungerar. Det ges även information om hur kursen Global hälsa är upplagd.

   Det bästa med att komma ungefär en vecka innan (som jag gjorde) är att Amsterdam har ett fantastiskt nätverk för studenter. Eftersom jag i början inte kände någon är det skönt att träffa andra i samma situation, vilket studenterna där anordnar. Så kallat ISN (International Student Network Amsterdam) består av holländska studenter som samlar ihop alla internationella studenter (vilket är många) och hittar på aktiviteter. Vi blev indelade i små grupper för att lära känna varandra och massa aktiviteter erbjuds, allt från att upptäcka Amsterdam och det som finns att göra, till middagar tillsammans med sin grupp som vi blev indelade i. Det positiva med detta var att förutom klasskompisarna träffade du andra studenter från andra utbildningar, länder och utbildningar.

 

 

Ekonomi

Kostnaden för att vara med på de aktiviteter som erbjöds i början var sponsrat så du behöver inte lägga ut något själv. Det som är bra med att vara med på dessa intro-dagar är att du får mycket tips och råd, du har även så kallat Holländska coacher som hjälper dig genom allt och fungerar som stöttepelare. Du får även ett Holländskt simkort och mer saker därtill gratis. Det finns även ett kår-medlemskap som kan köpas för cirka 5 euro, fördelen med det är att du kan få rabatter på vissa saker. Jag köpte detta men tycker dock inte att jag använde det speciellt mycket.

   Att gå ut och äta är billigare än i Sverige och handla matvaror uppfattade jag även som något billigare. Dock så är det mycket man vill göra och se så jag gjorde av med mer än vad jag normalt sätt gör hemma, vilket är ganska självklart när man besöker en ny stad.

Boende

Boende i Amsterdam är lite klurigt, mesta dels för att jag inte hade möjligheten att vara på plats för att titta på rum. Söker man utomlandsstudierna i tid är chansen större att skolan kan hjälpa till att skaffa ett studentrum. Eftersom jag var sen med min ansökan var detta inte möjligt utan jag var tvungen att söka boende på egen hand. Från Högskolan i Amsterdam fick jag ett flertal sidor till hjälp, vissa av dom är betalningssidor vilket jag rekommenderar för det var så jag fick boende.

Du kan både söka studentrum i studentkorridorer och rum hos privatpersoner, som blocket i Sverige fast rum till ut-hyres. Det var på så sätt jag hittade min bostad. Att tänka på när bostad söks på det sätt är att anordna ett skype-möte med dem som hyr ut rummet och att inte betala något i förskott. Trots att boende tog längs tid för mig så löste det sig till slut. Jag kom till och med till Amsterdam utan boende (fick bo på hostel en natt) eftersom jag hitta min bostad i sista sekunden. Det man brukar få betala är omkring 400 euro i månaden, det beror också lite på vart man bor. Jag bodde lite utanför stan, nackdelen med det var att jag var tvungen ta metro för att komma till kärnan i Amsterdam, fördelen var att jag hade gångavstånd till universitet. Att tänka på är att metron är relativt dyrt. Cykel är det bästa alternativet att ta sig runt i Amsterdam, också det billigaste. Att köpa en cykel är inte svårt eller dyrt. Eftersom jag bodde en bit från Amsterdam central och avståndet var för långt för att cykla har jag använt mig av metron.

Tips på på boende-länkar som jag fick av studenthandläggare:

  www.easykamer.nl .  Här hittade jag min bostad, du skapar en profil och får betala en liten summa för att kunna söka och mejla dem som hyr ut ett rum.

http://www.duwo.nl/eCache/DEF/8/708.html. Denna sida var jag också medlem i. Här söker du studentrum i korridor.

Finns flertal länkar att få. Även om boende inte löser sig innan avgång, är det bättre att åka till Amsterdam och titta på lägenheter på plats, alltid lättare att komma överens och skönt att mötas personligen. De boende jag hade var privat så standaren var något högre än att bo i studenthus. Jag hade dock flertal klasskompisar som bodde på detta sätt och trivdes bra, förutom att standaren är något lägre och området ligger lite i förorten.


Sjukvård och polisskydd: Det är bra att alltid ha med sig försäkringskortet både från skolan och från försäkringskassan ifall du skulle råka ut för något. Eftersom jag var med om en olycka och behövde söka vård snabbt är detta verkligen något jag rekommenderar. Det finns flertal sjukhus och min erfarenhet av vården är att dem är väldigt hjälpsamma. Amsterdam har även ett väldigt utvecklande polissystem så tryggheten är hög på Amsterdams gator.

 

Studier allmänt

 

Det holländska skolsystemet är något annorlunda än det Svenska som jag var van vid. Både poängsystem och uppläggning tog ett tag innan jag vande mig vid. Kraven kändes även högre, detta tror jag har samband med att det krävdes mer av mig som person på grund av att kursen var på Engelska. Det var även mer presentationer och praktiska tentor som examinerades genom mycket egen planering. Vi arbetade även mycket i grupp vilket gör att du måste samarbeta med flertal människor från olika kulturer med olika värderingar. En stor utmaning men extremt roligt och utvecklande. Relationen med lärare uppfattade jag som bra, det som kunde vara svårt var att det sättet jag var van vid var inte en vana för dom. Som till exempel projektarbeten gör du tillsammans med andra studenter och en lärare.

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 5 på KI

Jag läste Global hälsa, första blocket, alltså den teoretiska delen. Kursen var uppbyggd i:

Medical antropologhy: Detta moment består av föreläsningar, diskussioner, presentationer och examinationer. Här studeras sjukdomar och tillstånd utifrån olika perspektiv och synvinklar. Fokus ligger på utvecklande länder så som delar i Afrika. Olika hälsosystem och praktisk inlärning gjordes i kursen. Många intressanta föreläsningar med artiklar som studiemedel användes i denna del av kursen, vilket sedan examineras i sals-tentor och två presentationer. Presentationerna blir sedan betygsatta av dina klasskompisar och lärare.

Community assessment: Detta moment görs som grupparbete och går ut på att studera ett område i Amsterdam utifrån hälsoperspektiv. Momentet är mycket praktiskt och studeras i det utvalda området. Gruppen åker ut till det tilldelade området i Amsterdam för att göra intervjuer, observationer och interventioner. Detta redovisas genom presentationer, grupprapport och en individuell uppgift. Presentationerna som utfördes användes sedan av dem ansvarig för denna kurs som material för just det studerande området.

Project: I denna del av kursen blev studenterna indelade i grupper och ska på egen hand komma på ett projekt som är relaterat till Global hälsa och Holland. Det kan handla om alla typer av svårigheter som Holland står inför, så som prostitution, hälsa, övervikt, droger och så vidare. En ganska omfattande och ingående uppsats ska skrivas i gruppen tillsammans med en handledare som stöd. Handledaren som är en lärare hjälper till att planera och hålla en på rätt spår, vilket var till mycket hjälp, speciellt för dem utländska studenterna som inte är vana att jobba på detta sätt i samma utsträckning som Holländska.

Conference: Detta är det slutgiltiga som görs i kursen. Under kursens gång ska klass gemensamt anordna och hålla i en konferens i slutet av kursen. Klassen planerar och strukturerar hela konferensen: saker som vilket tema, vilka ska bjudas, vilken typ av mat, schema och uppläggning ska planeras och utföras. Vårt tema handlade om ”empowerment women”. Både studenter och lärare bjöds in och vi hade både föreläsningar, självförsvars- kurs och posters. Detta blev ett riktigt trevligt arrangemang och uppskattat både från studenter och lärare. En väldigt trevlig avslutning på kursen.

Språk och kultur

Hela kursen hölls på Engelska. Eftersom ingen hade engelska som modersmål varierade kunskapen i språket beroende på länder och hur mycket som tidigare läst. Holländare och skandinaver är generellt sätt duktiga på engelska, inklusive lärarna som vi hade, dock så var inte alla på samma nivå. Målet med kursen var inte alltid att kunna uttrycka sig på ett grammatiskt korrekt sätt utan att kunna uttrycka sig och förklara det man menar. Detta var något som var lite svårt i början men när jag blev mer säker i klassen och med språket gick det mycket lättare, vilket jag tror var samma för alla. Jag läste ingen språkkurs innan eftersom min nivå på Engelska var tillräcklig för att kunna utföra kursen, skriva tentor och uttrycka mig i tal och skrift. Dock så finns det kurser att läsa på holländska men var inget jag gjorde.

   De olika kulturerna i klassrummet lärde sig med tiden att anpassa sig efter varandra. I Holland är det ganska strikt med att passa tiden till lektionerna vilket kunde vara ett problem för vissa. Det var även viktigt att vara aktiv på lektionerna och kritik som gavs och ska ges kan vara ganska strikt. Detta tyckte jag var bra för jag anser att jag har lärt mig mycket genom att både ge kritik och ta emot kritik. Kritik och utvärdering gavs till exempel efter presentationer som gjordes i klassrummet. Med tiden blev vi alla bättre på att ge konstruktiv kritik och jag tror alla utvecklades starkt under dessa moment. Även mitt sätt att presentera mitt ämne har i jämförelse med början av kursen förbättras extremt. I jämförelse med Sverige anser jag att Holländare ger mer kritik och är mer direkta i sina kommentarer.

 

Fritid och sociala aktivteter

Som tidigare beskrivits så var vi alla indelade i studentgrupper med ungefär 10 i vardera grupp. Vi som grupp anordnade aktivitet under hela utbytet tillsammans. Under intro-veckan med gruppen får du göra och testa på flertal aktivitet, olika sporter och utflykter vilket var extremt kul och givande. Vardera grupp hade två holländska coacher som guidade och hjälpte oss under tiden i Amsterdam. Detta var skönt i början innan jag lärde känna staden och hittade ordentligt. Amsterdam i sig kan vara ganska rörigt och relativt svårt att hitta. Alla länkar och information som du behöver kommer ges under intro-veckan och en intro-föreläsning ges till alla studenter där du får veta vart du kan vända dig om något skulle hända eller om du bara vill ha tips och råd. Jag fick även väldigt bra kontakt med klasskompisarna, både det internationella och det holländska studenterna som läste kursen. Vi hittade på saker tillsammans och alla möjligheter finns så länge man är öppen för det.

  

Sammanfattning

Kursen Global hälsa var en ansträngde kurs som krävde mycket tid, dock var upplägget och samarbetet mellan studenter och lärare väldigt bra och lärorikt. Förutom kursen är Amsterdam en stad som har ett fantastiskt uteliv, klubbar, barer, museum, event och så många fina områden att spatsera i. Såhär i efterhand hade jag dock valt att bo mer centralt, kunde vara lite bökigt med metro och att ta sig hem senare på kvällarna.

   Jag hoppas att denna reserapport var givande för dig som funderar, ska åka eller är på väg till Amsterdam. Det har absolut varit det roligaste och intensivaste tiden i mitt liv, tveka inte att åka! Om frågor och funderingar dyker upp tveka inte heller att fråga.