Reserapport - KI-student
Lärosäte: Oslo Metropolitan University (Högskolen i Oslo og Akershus)
Utbildningsprogram: Fysioterapeut
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Hösttermin 12/13

Innan avresa

Jag sökte utbyte av flera anledningar. Dels är jag en rätt rastlös person som ständigt vill se nya platser och göra nya saker. Dels var jag nyfiken på sjukgymnastutbildningen, och sjukgymnastyrket i Norge och såg den naturliga möjligheten att utforska detta på plats.

Informationen inför utbytet var god gällande det praktiska, och jag kände mig väl omhändertagen av partneruniversitetet. Dock upplevde jag viss misskommunikation gällande vad jag kunde tillgodoräkna mig från min utbytestermin vid hemkomst. Detta var dock inget som jag insåg förrän just efter hemkomst. Under förberedelseperioden var allt frid och fröjd.

Eftersom jag inte skulle åka längre bort, eller till någon mer exotisk plats än vårt kära grannland i väst så kändes de medicinska, och övriga praktiska förberedelserna tämligen enkla.

Ankomst och registrering

Det rådde vissa missförstånd gällande startdatum för terminen, vilket ledde till att jag ankom Oslo två dagar efter att skolan börjat. Detta är nturligtvis inte optimalt, och borde gått att förebygga genom tydligare kommunikation mellan universiteten samt till mig som student.

Vissa praktiska svårigheter med registrering vid kursen/högskolan rådde de första dagarna men jag kände mig dock väl omhändertagen i detta och fick mången ursäkt för de obekvämligheter situationen skapade för mig. Jag var dock egentligen aldrig särskilt obekväm utan kände mig rätt tillfreds med situationen. Mycket just pga det vänliga och allmänt välkomnande mottagandet jag upplevde.

Jag hade sedan innan blivit medlem i nåt slags organisation för internationella studenter i Oslo och bjöds tidigt in till diverse välkomstträffar och Kick-off-aktiviteter. Deltog vid ett introducerande möte med rundvandring på skolan och grundläggande info om skolan, Oslo och Norge. För mig som skandinav kändes detta dock ganska överflödigt.

Ekonomi

Norge är naturligtvis inte det mest ekonomiskt gynnsamma land att åka till som student. Det är helt enkelt dyrt att leva där. Dock finns ju alla möjligheter att skaffa sig ett extrajobb om hen vill dryga ut ekonomin. Det dräller av cafeer, restauranger och butiker som skriker efter extrapersonal. Jag kände dock att jag inte kunde fokusera på studierna om jag skulle jobba parallellt.

Det var inga obligatoriska av /utgifter gällande utbildningen, och med det stipendium jag erhöll från Erasmus och en del sparpengar klarade jag mig bra ekonomiskt -utan att jobba.

Boende

Jag blev kontaktad av partneruniversitetet på sommaren innan avresa med tips om att gå in och önska bostad på sio.no. Jag gjorde detta och fick några veckor senare veta att jag blivit tilldelad ett studentrum i Ullevål Studentby, som låg på gångavstånd från skolan. Det var helt enkelt inte särskilt svårt att ordna bostad som utbytesstudent.

Boendestandarden var inte särskilt hög, men ganska efter förväntningarna på ett studentrum. Jag hade ett litet, eget rum och delade dusch och ett litet, litet kök med en utbytesstudent från Holland. VIktigt är att sängkläder (täcke och kudde) inte verkar ingå i norsk boendestandard när hen hyr möblerat. Så det blev en lite onödig utgift de första dagarna... Detsamma gällde tyvärr städgrejer.

Studier allmänt

Upplägget för mina studier i Norge var med facit i hand inte det optimala. Jag skulle läsa metodik tillsammans med deras termin 3 första halvan av terminen, och sedan göra 10 veckors praktik med termin 5.  Inför avresa var jag fortfarande nöjd med det upplägget eftersom det verkade som att det skulle täcka in ungefär samma saker som motsvarande metodik för termin 5 här hemma. Jag väntade mig alltså naturligtvis inte att det skulle vara exakt likadant då det i så fall hade varit onödigt/ omöjligt att göra ett utbyte överhuvudtaget.

Metodiken var fokuserad på led muskel och ej så mycket neuro, och gick i ”kronologisk ordning” igenom kroppen från foten och uppåt. Precis som vi gjorde under termin 1 och under repetitioner under senare terminer.  Således blev metodiken ganska mycket repetition.  Naturligtvis belystes vissa saker ur nya infallsvinklar, och repetition generellt både är nödvändigt och bra. Dock var det synd att då jag inte var med under hela terminen ej heller hann igenom hela kroppen. Jag missade exempelvis rygg och nacke vilket, vad jag förstod var det största fokus för led-muskelmetodiken i termin 5 vid KI.

Jag var även ovan, och emellanåt ganska frustrerad över att det var så lite undervisning. Van vid Kis tämligen hårt späckade och intensiva schema både när det gäller teori och praktik kändes det för mig alltför slappt med föreläsningar och metodikundervisning max tre dagar i veckan. Utrymme för självstudier fanns förvisso däremellan, men när jag parallellt fick information om hur mycket exempelvis led/muskel-metodiken i Sverige innefattade blev jag flera gånger väldigt stressad och kände att jag gick miste om värdefull kunskap och erfarenhet.


Vad gäller min praktik/klinikplacering var jag väldigt nöjd. Upplägget ser alltså annorlunda ut än för termin 5 vid KI då hen vid Högskolen i Oslo og Akershus gör en 9 veckors sammanhängande praktik på en praktikplats.  Jag hade möjlighet att genomföra praktiken vid Catocentret, ett av Norges största och mest välrenommerade rehabiliteringscenter. Patient - /brukargrupperna vid centret innefattar bl.a. ryggmärgsskadade, stroke- och cancerpatienter och barn och unga med MI och CFS.  Arbetet vid centret är tvärprofessionellt teambaserat och har ett psykosomatiskt helhetsperspektiv på behandlingsprocessen. Vid centret ledde jag både gruppträning, såsom vattengymnastik och styrketräning, och hade individuell behandling med brukare inom många olika patientgrupper. På det hela taget var det en mycket givande och lärorik praktik. Mig passade det dessutom bra med en längre sammanhängande praktik, då det verkligen fanns utrymme och möjlighet till att både bredda sig och fördjupa sig



Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 5 på KI
Se tidigare avsnitt för kursupplägg inom skolan.


Sjukgymnasternas studentorganisation Fysio anordnade under terminen flera workshops, föreläsningar och kurser till förmånliga priser , utanför ordinarie undervisning. Jag är glad att jag exempelvis hade möjlighet att delta i en Red Cord workshop motsvarande första delen av Steg 1 i Red Cord. Jag gick under första delen av terminen även på några av dessa föreläsningar, som var förlagda på kvällstid. När praktiken sen började fanns inte tid till så mycket extraaktiviteter.

Språk och kultur

Språket var inte några som helst problem och jag deltog inte i någon språkkurs.

Fritid och sociala aktivteter

Det fanns mycket möjligheter att delta i sociala aktiviteter tillsammans med andra utbytesstudenter . De ordnade utflykter, museibesök mm. Genom universitetet erbjuds även mycket evenemang med inhemska studenter. Av olika anledningar deltog jag dock inte i så många av dessa aktiviteter.  Jag höll mig mest aktiv på egen hand samt i andra sociala konstruktioner.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är jag nöjd med min utbytestermin i Oslo. Jag tror det är nyttigt att få inblick i andra länders och lärosätens pedagogik och undervisningssätt, såväl som syn på sjukgymnastik och rehabilitering i stort. Som nämnt hade jag dock önskat klarare information kring tillgodoräknanden samt vilka moment jag tydligen måste göra från KI, tex skriva en tenta på två kurser jag alls inte läst mm mm.  

Trots denna bristande kommunikation rekommenderar jag alla som är nyfikna att prova på att göra ett utbyte.