I Frankrike är läkarutbildningen sexårig, med kliniska placeringar som sträcker sig över fyra månader. I Sverige stannar vi på de flesta VFU-placeringar i en vecka. De franska studenterna är på kliniken 09-13, därefter har de antingen föreläsningar på universitetet eller pluggar egenhändigt i biblioteket. I Frankrike finns inga underläkare, där utför läkarstudenterna ett arbete som får kliniken att gå runt. I Sverige har man som läkarstudent på tredje året nästintill inget egentligt ansvar, man följer med i flödet och skulle man vara borta en vecka så skulle ingen annan drabbas än en själv som skulle få ta igen det någon annan gång. De franska studenterna siktar på att skriva så bra som möjligt på sina tentamen för att söka arbete med sina resultat, i Sverige bryr sig ingen arbetsgivare om vad du skrivit för poäng på någon tenta. Detta var bara några av alla skillnader. Jag tycker att båda systemen har sina för- och nackdelar men de franska studenterna tog väldigt mycket ansvar som jag i min roll som utbytesstudent inte kunde matcha alls till en början. De var mån om att jag skulle lära mig, men förstod nog aldrig riktigt hur pass annorlunda utbildningssystemet var för mig.
På kliniken fanns sex läkarstudenter, två som gick tredje året och fyra som gick sjätte året, de kallades alla för "externer". Sedan fanns två som kommit förbi utbildningen och nu gjorde en AT-liknande period som "interner". Till denna extremt hierarkiska skara ställde sig även den ansvarige läkaren, "chef de clinique" som övervakade arbetet och gick rond på tisdagar. Ovanför honom fanns en professor för kliniken, vilken man niade när han kom och rondade på fredagar. Högst av alla fanns den professor som gett namn åt avdelningen, han dök upp någon gång i månaden (gärna oförberett) för en rond. Då sträckte alla på sig lite extra och den väldigt stökiga byrån där vi satt och arbetade blev snabbstädad. Denna hierarkiska pyramid var välfungerande på sitt stela sätt, jag hamnade parallellt med de andra studenterna och försökte så gott det gick få byta något ord med klinikchefen då och då men ofta blev jag avsnäst av honom eller någon utav de två internerna. Å andra sidan var de fantastiskt trevliga, roliga och snälla men jag fick noga välja mina tillfällen för frågor och funderingar. Det var tufft att ta sig in i hierarkin där alla hade så tydliga roller, innan jag funnit mig bekväm i att vara en 'liten svensk tjej som fanns där för att se och lära' så var det svårt. Sedan kom jag närmare de andra studenterna och de gjorde mig uppmärksam på om något exceptionellt skedde på kliniken. De förklarade sådant som jag inte förstod, men bara när de själva hade tid vilket de ganska sällan hade.
Studenterna ser på måndagen över vilka patienter som är inneliggande (min klinik hade 15 platser) därefter delas dessa ut och var student får ansvaret för två eller tre patienter. Till en början fick jag gå med en annan student in till patienterna, lyssna när de diskuterade sedan vara med och ställa status m.m. Sedan kunde jag ta en patient själv varje måndag. Efter att studenten varit inne hos patienten för att ta anamnes och ställa status så presenterar studenten patienten för en av internerna och så diskuteras fallet för bedömning och åtgärd. Sedan tar studenten tag i beställning av prover, röntgenremisser och konsultationer. I nästa steg presenteras patienten, utav studenten, för klinikchefen på tisdagsronden. Ny preliminär bedömning och åtgärder görs fram till fredagen då professorn rondar och studenten får presentera sin patient igen för hela gruppen. Med detta system finns enorma möjligheter att få lära sig på djupet om hur man bedömmer sin patient, presenterar den och sedan planerar för framtida vård. För mig som fick följa med in och träffa alla patienter och ta del av både klinikchefen och professorns ageranden blev dagarna på kliniken oändligt lärorika, så länge jag hängde med i språket. Ingen på kliniken, förutom de ungefärligt jämnåriga studenterna, är intresserade av att prata engelska. Det finns inte på kartan att presentera en patient på engelska. Däremot använde jag mig av engelskan ibland, för att vara helt säker på att ha förstått rätt, ff.a i samband med patientkontakt. Patienterna ställde sig ofta positiva till mig som utbytesstudent och ville berätta om sin bild av Sverige; småprata om ABBA och Zlatan. Med tiden kom jag in i arbetet och trivdes riktigt bra på kliniken men de första veckorna var extremt tuffa. Jag började senare själv skriva i journalerna, som i Frankrike är genomgående analoga. Pappersjournaler hämtas upp i stora mappar från arkiv och i dem textar man ned sina anteckningar dag för dag. Även detta en stor skillnad från det svenska systemet. Inför varje ny anteckning jag skulle göra fick jag gå igenom hela journalen för att se om man gjort t.ex en motsvarande undersökning tidigare att relatera till när jag skulle skriva in ett nytt provresultat. Ur detta lärde jag mig mycket och fick gå igenom många års journaler och idogt försöka relatera; vad är relevant att delge i journalen och vad ska jag lämna utanför. När man som läkarstudent dikterar journal i Sverige gör man det med handledande läkare som signeringsansvarig och diktatet redigeras efter att det skrivits ut. I Frankrike skulle redigering i efterhand anses som ett mindre misslyckanden och det blir ju inte särskilt snyggt när man stryker över och kladdar...
Gällande kontakten med de andra på kliniken så är det ett faktum att de inte har så särskilt mycket tid över för en, det förstod jag tidigt. Studenterna går så snabbt de kan från kliniken till biblioteket varje eftermiddag, där pluggar de tills det stänger. När jag frågade vad de skulle göra på helgerna så var svaren ofta "Plugga, såklart". Visst, studietempot är högt även i Sverige men studieflitens lampa lös med en enorm glöd i Paris. Detta inspirerade mig och jag själv fann deras upplägg ganska lätt att adaptera. Under mina fyra månader gjorde jag som tidigare nämnt endast praktik. Jag har således inga upplevelser av de teoretiska studierna men hade god möjlighet att läsa in mig på den teori som jag tentade av vid
hemkomsten till Sverige.
Mina generella råd vid praktiska studier i Frankrike är att hålla huvudet högt, stå ut, försök prata franska och var kreativ. Med kreativitet kan du komma långt när du inte förstår eller känner dig matt i hierarkins pyramid. Vissa dagar har ingen tid att översätta vad patienten berättar i slutet av sin sjukdomshistoria, då kan du behöva haffa en städare i korridoren som kanske har en stund över till att förtydliga. En annan dag kommer han som gett namn åt kliniken och ställer dig frågor om socialbidrag eller återvinning i Sverige, eller om varför du inte kan något om konflikterna i Mali. För fransmännen handlar mycket om att ha en god inställning och behärska språket, resten löser sig. Det finns ofta någon annan i hierarkin som vill visa att de kan det som du inte kan!