Reserapport - KI-student
Lärosäte: Kobenhavns universitet
Utbildningsprogram: Folkhälsovetenskap
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Hösttermin 12/13

Innan avresa

Jag valde att åka på utbyte eftersom det är en mycket givande och lärorik erfarenhet som bidrar till personlig utveckling på flera plan. Det bidrar inte bara till större självständighet, det vidgar även synsätt och perspektiv i mötet med en annan kultur och människor. Jag var dessutom redo att se och uppleva något annat än Stockholm där jag är född och uppvuxen. Att lotten föll på Köpenhamn var delvis slumpartat då mitt första hands val var Australien. Att jag ändå valde Köpenhamn som mitt andrahandsval var eftersom jag inte hade varit i Köpenhamn sedan många år och jag hade hört mycket positivt om staden. I slutändan ångrar jag inte att det blev Köpenhamn då det ligger på lagom avstånd från Stockholm för att vara borta under en termin.  

 

Informationen om Köpenhamns universitet och dess kursutbud upplevde jag som något knapphändig när det var dags att välja kurser. Jag hade lite problem med att orientera mig bland kursutbudet och många av kurserna gavs endast på danska. En anledning till att KI inte hade mer information var därför att det var länge sedan en student innan mig hade varit på utbyte i Köpenhamn. Jag hade en del email-kontakt med kontaktpersoner vid Köpenhamns Universitet vilket gav en viss klarhet men tyvärr kvarstod vissa oklarheter. Eftersom Köpenhamn ligger i Norden krävdes inga omfattande förberedelser gällande intyg el. dylikt innan avresan. Tänk dock på att beställa ett europeiskt sjukförsäkringskort, att ansöka om CSN i tid och att börja leta bostad via internet redan innan ankomst till Köpenhamn. Innan terminsstart är det mycket svårt att få tag på boende för studenter. 

Ankomst och registrering

Jag var på plats två veckor innan mina kurser startade, det blev lite knappt om tid eftersom jag under denna period ihärdigt sökte boende. Väl boendet är ordnat tror jag att två-tre veckor innan terminen drar igång är lagom tid för att utforska och börja orientera sig i Köpenhamn. När jag kom till Köpenhamn möttes jag upp av en "mentor" jag hade fått tilldelat från Universitetet. Mentorsystemet fungerar på så vis att danska studenter vid Köpenhamns Universitet kan anmäla sig till att vara mentorer vilket betyder att de hjälper utbytesstudenter med information samt ordnar internationella aktiviteter för sina fadderstudenter. I mitt fall var det positivt att ha en mentor eftersom jag hittade mitt boende via henne samt att det är ett bra stöd i början av vistelsen. Det går att välja i ansökan till Universitetet huruvida man önskar ha en mentor. För nordiska studenter kan man inte läsa en introduktionskurs i danska vilket finns för övriga utbytesstudenter innan terminsbörjan, alternativt under terminen.  

Ekonomi

Kostnadsläget i Danmark liknade kostnadsläget i Sverige det vill säga att det är relativt dyrt att äta ute och betala för aktiviteter, kläder med mera. Hyrorna är också liknande dem i Sverige, bortsett från om man bor i en studentkorridor/delad lägenhet då kan man komma billigt undan om man har tur; mellan 2000-4000SEK/månad. Studentluncherna/kaffet var däremot billigare på universitetet än vad de är i Sverige. Jag upplevde dock aldrig att jag hade ont om pengar/behövde snåla då man får mer pengar i studiestöd i Danmark mot i Sverige. Som student är man normalt sett också van vid att inte slösa pengar i onödan. För att spara pengar kan man exempelvis ta med sig matlådor till universitetet vilket de flesta danskar gör. Passa också på att göra gratis aktiviteter/aktiviteter under kulturveckor el liknande, då kan man spara mycket pengar och samtidigt uppleva mycket!

Boende

Börja att leta boende redan i slutet på vårterminen eller början på sommaren om du ska studera höstterminen i Danmark! Jag hade lite tur och fann boende via min mentor på Universitetet, i ett danskt studentkorridorsboende. Det var skönt att det gick smidigt men samtidigt skulle jag inte rekommendera att bo med danska studenter i ett korridorsboende om du inte kan danska! Mitt tips är därför: ta inte det första bästa boendet som dyker upp, tänk igenom hur du vill bo och hur du tror att du kommer att trivas.

En stark rekommendation är att kontakta internationella studentexpeditionen vid Köpenhamns Universitet för att få tips om boende; http://studies.ku.dk/housing. Nordiska studenter får leta boende på egen hand däremot kan man få stöd och råd av den internationella studentexpeditionen. Jag använde mig dock inte av deras hjälp, men andra jag lärde känna gjorde det och fick bra boende tack vare det. Det kan vara en idé att åka ner till Danmark någon gång under våren/tidig sommar för att leta boende på plats då och sedan återvända lagom till terminsstart. Ett annat tips är att försöka få rum i studentlägenhet man delar med andra utbytesstudenter. Det finns ett antal sådana bostadskomplex bl.a. strax söder om Köpenhamn. På så sätt kommer man direkt in i ett sammanhang där man kan prata engelska och förstå varandra när det danska språket är svårt. Leta genom olika kanaler och via nätet innan du är på plats. Två bra sajter jag använde mig av är: www.boligportal.dk samt www.dba.dk där man kan lägga upp en egen annons samt svara på annonser.

Studier allmänt

Utbildningssystemet är lite annorlunda mot KI:s utbildningssystem då det är mer fokus på självstudier i Danmark än schemalagda föreläsningar som vid KI. Det beror visserligen på om man läser kurser på grundnivå (kandidatnivå) eller kurser på avancerad nivå (masternivå). Jag började att läsa kurser på grundnivå på danska och då var det fler föreläsningar än på avancerad nivå som jag senare bytte till. De flesta föreläsningar på avancerad nivå är dessutom helt frivilliga att närvara vid. Vill man läsa kurser på engelska (och inte danska) gäller att läsa kurser på masternivå som är öppna för bachelor studenter. På masternivå är kurslitteraturen relativt omfattande om ca.800 sidor per masterkurs (10ECTS), vilket gör att man bör läsa kontinuerligt under hela terminen för att inte hamna efter. I masterkurserna kunde man sedan välja examinationsform som var antingen muntlig eller skriftlig. I den muntliga krävdes att man skrev en tre-sidig lång diskussions uppsats som sedan skulle presenteras och diskuteras med lärare och examinatorer vid det muntliga examenstillfället. I den skriftliga examensformen skulle studenten skriva en uppsats med en IMRAD-struktur på ca.10-15 sidor. Alla kurser tentades av i slutet av terminen (januari för höstterminen).

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 5 på KI

Jag läste tre kurser på engelska på masternivå vid den Sociologiska Institutionen:

 

Social Differences in the Enlarged Europe: Challenging the Social Dimension, 10ECTS:

 

Kursen handlade om sociala samt fysiska ojämlikheter mellan människor i Europa. Kursen var bred och berörde ämnet ur många olika vinklingar bl.a. genom att diskutera Europa ur ett historiskt och politiskt perspektiv, Europeiska styrformer samt kopplingen till välfärdstater, arbetsmarknad och fackföreningar, familjeliv och demografi samt frågor som etnicitet och genus. Sociologiska teorier användes i kursen för att exemplifiera och diskutera olika perspektiv vilket kunde bli stundvis avancerat även då jag studerat en del sociologi tidigare. Jag uppskattade dock denna kurs och såg en tydlig koppling till ämnet folkhälsa. Föreläsningarna var frivilliga och fokuset låg på kurslitteraturen. Jag valde en skriftlig examinationsform med en uppsats omfattande 10-15 sidor att skriva. Alternativet hade varit en muntlig examinationsform se fliken studier.

 

Sociology of the Welfare State: Comparative Perspective, 10ECTS:

 

Kursen syftade till att ge grunderna till förståelsen av samtida välfärdsstater, dess likheter och skillnader, styrkor och svagheter. Kursen var en blandning mellan historia, politik och sociologi och det skulle ha underlättat att ha vissa förkunskaper inom historia och politisk sociologi sedan innan, vilket jag dessvärre inte hade. Denna kurs samt kursen "social differences in the enlarged Europe" kompletterade lyckligtvis varandra vilket underlättade förståelsen av kursinnehållet. Jag upplevde kursen vara avancerad men nyttig att läsa för att förstå Europeiska länder ur ett välfärdsperspektiv. Kursen hade en omfattande kurslitteratur, samt muntlig eller skriftlig examinationsform se fliken studier. Jag valde en skriftlig examinationsform med en uppsats på 10-15 sidor att lämna in.

 

Marginalization Sociology, 10ECTS:

 

Liksom kursen "Social differences in the enlarged Europe" handlade denna kurs om sociala ojämlikheter men behandlades istället genom att diskutera själva fenomenet marginalisering/exkludering och även integrationsprocesser. Klassiska sociologiska teorier och modeller studerades och ämnet var tyvärr stundvis abstrakt och svårsmält. Kursens föreläsningar var obligatoriska, men tyvärr var föreläsaren inte alltid pedagogisk. Kurslitteraturen var väldigt annorlunda mot den jag är van vid på KI men det var samtidigt intressant att få lite kunskaper inom klassisk sociologi. Kursen var intensivare än andra kurser och slutade redan i November, dock med inlämning av uppsats i januari. Examinationen var både muntlig och skriftlig med en obligatorisk redovisning av ett valt ämne samt en kortare uppsats mellan 5-10 sidor att lämna in.

 

Generellt höll föreläsningarna inte samma kvalitet som vid KI vilket kanske kan förklaras av att huvudsakligt fokus var självsstudier.

 

Språk och kultur

Till en början läste jag kurser på danska (hälsoekonomi, statistik och demografi) men det var alldeles för svårt för att det skulle vara möjligt att klara sig. De var komplexa ämnen men även om jag skulle ha läst ett mindre tungt ämne på danska tror jag hade varit svårt. Jag skulle säga att det tar minst ett halvår att ytligt sett komma in i danskan och börja förstå vad folk säger. Att sedan förstå akademisk danska är ännu svårare. Av den anledningen bytte jag till kurser på engelska. Jag rekommenderar ingen att ta universitetskurser på danska såvida det inte är ditt modersmål alternativt att du tidigare har bott i landet och har en god danska nivå. Danska språkkurser ges inte till nordiska studenter.

 

Tyvärr medförde det danska språket att det inte var självklart att få kontakt med danskar då de också hade svårt att förstå svenska. Det går givetvis att prata engelska med dem, men det känns underligt och danskar uppskattar inte gärna att prata engelska ifall de vet att du är svensk. Fördelen är att det går fortare att komma in i det danska språket genom att man hela tiden får öva sitt språköra. I övrigt upplevde jag danskar som mer lite mer öppna och livliga än svenskar, och möjligen har mer kontinentala vanor av att socialisera i veckorna med vänner över en öl eller liknande.

 

Fritid och sociala aktivteter

Det arrangerades mycket sociala aktiviteter för utbytesstudenter. De som hade mentorer kunde följa med på aktiviteter som mentorerna anordnade gemensamt för utbytesstudenterna. Det fanns en internationell pub på studenterhuset (studentbaren); http://studenterhuset.com/ i centrala Köpenhamn. Utöver det fanns det olika grupper på facebook för studenter inom olika discipliner exempelvis för utbytesstudenter i Sociologi där de lades upp olika event såsom pubrundor. Via universitetet fanns även en organisationen USG knuten; http://www.usg.dk/ där man kunde anmäla sig till sportsliga aktiviteter till förmånliga student priser. Jag anmälde mig till en danskurs i afrikansk dans som höll på under hela läsåret men det gick bra att endast delta under en termin.

 

Det var positivt att det anordnades aktiviteter där man kunde träffa andra utbytesstudenter då universitetet var relativt anonymt med få föreläsningar i veckan. Ville man så gick det att även att delta i studentlivet på universitetet där det anordnades fester varje helg och även campusdagar i början av terminen med bl.a. konserter.

 

Generellt uppskatte jag Köpenhamn som stad och kulturen är lite mer livlig jämfört med i Sverige. Med det menar jag att det är mer av en kontinental känsla med folk ute på gator och torg, mycket restauranger, caféer och barer. Jag upplevde även Köpenhamn som en stad som har ett större kulturellt utbud än Stockholm och ett något öppnare socialt klimat mellan människor. För tips om vad man kan göra i Köpenhamn är http://www.aok.dk/ en bra internetsajt, som också finns som en facebook-sida. Ett annat tips är att skaffa en cykel i Köpenhamn som är en riktig cykelstad, det är det enklaste sättet att färdas på!

Sammanfattning

Det har varit en lärorik, rolig och utmanande utbytesperiod i Köpenhamn! Att byta land och studiemiljö har varit väldigt nyttigt eftersom de ger nya insikter och inte minst erfarenheter som utvecklar en som person. Det utvecklar tankessätt och ger nya perspektiv samt att man lär känna nya spännande människor vilket alltid är roligt! Jag har även lärt mig att kunna förstå det danska språket bättre. Det är även utvecklande att saker inte alltid går så som man har tänkt sig t.ex. som när jag fick byta de danska kurserna till engelska kurser. Det gör att man växer som person att även klara sig igenom motgångar och hantera dessa i en främmande miljö. Jag skulle rekommendera alla att åka på utbyte som har möjlighet då det kommer att berika ditt liv och din person, vilket sedan påverkar den framtida yrkespersonen du blir!!