Jag valde att inte göra praktik (Famulatur)
utan att gå med de tyska studenterna på föreläsningar, seminarier och
bedside-undervisning (det som kallas Unterricht am Krankenbett). För att ordna
detta med kurser som motsvarade de moment jag skulle ha läst i Sverige måste
man titta på en lista över alla kurser som finns tillgängliga på Charité. Med
listan på alla kurser inklusive deras längd och kursbeskrivning gick jag till
företrädarna för termin 8 och termin 9 och satt och prickade av kurser som jag
skulle behöva läsa. Först tänkte jag att jag kanske kunde läsa kurser fram till
jul och sedan börja på termin 9 med mina andra kursare men problemet är att
nästan alla kurser man kan välja löper över hela terminen. Man läser alltså
kurserna parallellt och detta betyder att man inte kan läsa kurser om man bara
ska vara borta en svensk termin – ingen kurs är klar till den svenska termins
slut. Jag gick kurser från tre olika
tyska årskurser.
De tyska studierna är upplagda så att man har
föreläsningar på förmiddagarna, ungefär från åtta till tolv. Därefter är det
bedside-undervisning och seminarier på eftermiddagarna. Eftersom jag läste
kurser från tre olika årskurser så kunde jag inte gå på alla föreläsningar utan
fick lov att försöka lappa ihop mina förmiddagar med de föreläsningar jag
tyckte verkade bäst. Föreläsningarna är inte obligatoriska. Undervisningen på
eftermiddagarna är obligatorisk och den krockar inte, det ser de till när man
söker kurserna. Man får alltså lägga ihop sina förmiddagar själv och får ett
schema med sina obligatoriska moment för eftermiddagen. Eftermiddagsschemat är
ganska komplicerat att dechiffrera i början men man vänjer sig. Både
föreläsningar och bedside-undervisningen är förlagd till tre olika sjukhus
Charité Mitte, Virchow och Benjamin Franklin. För varje obligatoriskt moment
ska man få en underskrift eller en stämpel från ansvarig lärare. Man samlar
sina underskrifter på ett papper som man får i början av varje termin. Varje
termin har en egen lapp med en egen färg så de tyska studenterna har en lapp
per termin men jag hade tre olika. Tappar man lappen är man i princip körd, som
jag förstått det, så det kan vara idé att dra en kopia på den då och då. Man
måste ha ungefär åttio procents närvaro per kurs för att klara momentet. När
terminen är klar går man runt till sekretariaten för alla olika kurser och får
ytterligare en stämpel och en underskrift för att visa att man har tillräckligt
med underskrifter.
Föreläsningarna är inte så populära och nästan
inga av de tyska studenterna går på dem. Jag tyckte själv att de var bra och
jag tyckte att det var lite pinsamt att det var så få studenter på dem.
Erasmusstudenterna var överrepresenterade på föreläsningarna. Jag gick inte på
alla föreläsningar, särskilt inte mot slutet av terminen. Jag skulle skriva
tentorna i Sverige och undervisningen i Tyskland går självklart inte igenom
exakt det man ska kunna i Sverige. Därför kan det vara skönt att förmiddagarna
inte är obligatoriska, man kan då sätta sig på något av Berlins alla underbara
bibliotek och plugga själv.
Bedside-undervisningen, Unterricht am Krankenbett
(UaK) är ganska speciell. Det är tyskarnas praktik under terminerna. På loven
måste de tyska studenterna göra Famulatur vilket innebär några veckors längre
placeringar på avdelningar. På UaK går man runt till patienter och undersöker
dem. Ofta får man gå två och två och prata med och undersöka patienten och
sedan ska man presentera sin patient för de andra i gruppen och för läraren. De
tyska studenterna har mycket mindre praktisk erfarenhet tidigt i utbildningen
än de i Sverige och de kliniska momenten kändes ofta som repetition. På
kirurgplaceringarna gick vi mest och tittade på patienter som redan hade gjort
något ingrepp och diskuterade sedan i seminarieform den kirurgi som gjorts,
ganska lite praktik alltså. På ögon- och öronmomenten var det lite mer praktik
i form av undersökningstekniksövningar på medstudenter.