Examinationerna startade dagen innan då studenten undersöker en för dem okänd patient under en timme. Därefter skriver de en rapport som innehåller undersökningen och en diskussion utifrån fynden. Diskussionen ska innehålla en teoretisk förankring i litteraturen för genomförd undersökning och föreslagna åtgärder.
Rapporten medtages sedan till dag två i examinationen och examinator, extern examinator och bisittare läser och bedömer rapporten under 15 minuter. Under den tiden tillåts studenten åter träffa patienten för eventuell komplettering i undersökningen. Studenten får efter dessa 15 minuter komplettera sin rapport under ca fem minuter. Därefter följer demonstration av undersökningsmoment som examinator bestämmer och fortsätter med att studenten behandlar patienten under resten av tiden som är en timme. Därefter tackar man patienten för hjälpen, studenten går ut och examinatorerna diskuterar demonstrationen under 15 minuter. Studenten återkommer sedan för 30 minuters diskussion, utfrågning.
Examinatorerna diskuterar sedan studentens hela insats och bestämmer betyg med skalan A-F. Under dagen genomfördes 2 examinationer. Varje examination tar två och halv timme i anspråk.
Eftersom det var första gången vi genomförde ett lärarutbyte var det spännande att jämföra våra krav på studenten. Det var ett mycket givande tillfälle. Jag såg tydligt att den nivå som krävs väl stämmer överens med vår och att bilateralt lärarutbyte mellan sjukgymnastutbildningen vid Högskolan i Oslo och sjukgymnastprogrammet vid Karolinska Institutet skulle bidra till bägge utbildningarna och vara lätta att genomföra.