Jag valde att läsa Sociology 1, Human Neuropsychology, och Advances in Psychology, Mental health and Neuroscience.
Sociology 1
Eftersom att knappt en enda högskolepoäng av
psykologprogrammet ägnas åt sociologi valde jag att ta tillfället i akt att
läsa en grundkurs i ämnet. Psykologprogrammet kan ofta bli lite läskigt
individfokuserat: vi glömmer ofta bort att tänka på hur stor betydelse sociala
faktorer och aktörer (så som myndigheter, klasstillhörighet, eller tidsepok)
kan ha för individers psykiska hälsa.
Kursen är väldigt teoretisk och grundläggande eftersom att
det är just en grundkurs, och jag upplevde den ofta lite torftig och enkel.
Ändå tycker jag att den är helt klart värd att läsa eftersom för att jag anser
det nödvändigt att man som psykolog att har kunskap om och tar hänsyn till,
större samhälleliga faktorer för att förstå människan. Jag märker nu i
efterhand att kursen faktiskt gett mig ett bredare förhållningssätt, och det är
väl det viktigaste. Dessutom var det intressanta ämnen som togs upp, och litteraturen
var också mestadels intressant och läsvärd.
Kursen syftade till att ge studenten insikt i det förhållningssätt
sociologer använder sig av för att förstå världen, och var uppdelad i tre
moduler á fyra föreläsningar: 1) Vad är sociologi?, 2) Familjer och relationer,
och 3) Religion och samhället. Varje vecka hade vi en tutorial som man skulle
förbereda sig inför genom att skriva frågor kring veckans kurslitteratur. Det
som diskuterades var mestadels relationen mellan micro och macro- strukturer i
samhället: Hur har till exempel religion påverkats av individualiseringen? Och
hur har individualiseringen förändrat familjeförhållanden?
Kursen examinerades genom ett reflektionsblad, en uppsats
och en tentamen. Uppsatsen var för mig kursens höjdpunkt, och för den fick man
välja bland olika frågeställningar relaterade till de tre modulerna. Själv
skrev jag en om religion, individualisering och media, under titeln ”Finding
Faith in Facebook?”.
Jag ger kursen 2,5 av
5 solar, men rekommenderar den ändå just för betydelsen av det sociologiska
förhållningssättet.
Human Neuropsychology:
Developmental and Neurodegenerative disorders
Detta är en bred och teoretisk fördjupningskurs i neuropsykologiska
syndrom som täcker en mängd av de vanligaste medfödda och förvärvade
neurologiska syndromen. Samtliga föreläsare var väldigt kunniga inom sitt
område, och tempot på föreläsningarna var väldigt högt. Som tur är har vi
berört en del av kursinnehållet på KI, annars hade det varit svårt att hänga
med. Varje syndrom (så som autism, aspergers, fragile X, Williams syndrom och
Huntington’s sjukdom) tillägnades två timmars intensiv föreläsning, vilket
gjorde både bredden och djupet på kursinnehållet ganska ambitiöst. Fokus låg på
psykopatologi, prevalens, symptom, utredning och intervention.
Parallellt med
föreläsningarna hade vi seminarier där studenterna själva i grupper
presenterade ett förvärvat syndrom varje vecka. Eftersom att vi blev
uppmuntrade att vara kreativa i vår presentationsteknik var dessa seminarier
varierande och ofta roliga. Själv fick jag tillsammans med en annan tjej hålla
i presentationen om Dysexekutivt syndrom. Man fick sedan individuellt skriva en
”Case-uppsats” inom samma område som man hållit i presentationen. Jag är
väldigt nöjd med kursen och dess upplägg, bortsett från den avslutande tentamen
som jag tyckte var på en onödigt djup detaljnivå.
Jag ger kursen 3,5 av 5 solar!
Advances in
Psychology, Mental health and Neuroscience
Detta är en forskningsinriktad kurs som berör den nyaste
forskningen inom en rad psykologiområden. Det är en dyr kurs som inte vem som
helst får läsa, men vi studenter från KI får läsa den just för att vi är från
KI. Ämnena som berörs på föreläsningarna är alla väldigt intressanta och ganska
random: allt ifrån ifrån psykologisk behandling vid cancer till beroende och alternativmedicin.
Detta gör kursen annorlunda och varierande, och det är kul att få lära sig om
ämnen som inte tas upp på psykologprogrammet men som är högst relevanta.
Föreläsningarna hålls av några av världens ledande forskare inom ämnet som tas
upp. När ämnen kom upp som redan berörts på KI (så som sömn och beroende) blev
jag påmind om KI’s höga ställning inom forskningsvärlden: Mycket av det som
dessa världsledande forskare berättade om har vi redan fått höra på KI. Kul att
veta att vi på psykologprogrammet får en så bra och uppdaterad bild av
forskningsläget i vår vardagliga undervisning!
Varannan vecka hade vi i uppgift att lämna in en kort
sammanfattning av en av de artiklar som ingick i kurslitteraturen. Artiklarna var
ofta ganska svåra att ta sig igenom och förstå, och ännu svårare var det att på
några få ord sammanfatta den och ta upp styrkor och svagheter. Inför dessa
uppgifter fick vi en jättebra genomgång av hur vi skulle gå till väga, vilket
gjorde att man inte slösade någon tid på att göra onödiga misstag i början. På
varje artikelsammanfattning fick vi sedan betyg och jättebra både individuell
och generell skriftlig feedback. Att veta precis vad jag gjorde bra och vad jag
kunde förbättra gjorde mig väldigt motiverad inför nästkommande
artikelsammanfattning, och jag kunde tydligt se att jag förbättrade mitt
skrivande. Dessa uppgifter var också en bra övning i att kritiskt läsa artiklar
och se det viktigaste i dem.
Artikelsammanfattandet var tänkt som en övning inför kursens
huvudsakliga examination: en litteraturöversikt. Vi fick önska ett ämne av de
som tagits upp på föreläsningarna, och själv skrev jag om forskningsläget inom
psykoonkologi under titeln ”Does the mind influence cancer survival?” – ett
superintressant och viktigt område som jag tror psykologer vet för lite om. Det
var forskaren inom ämnet själv som sedan betygssatte vår litteraturöversikt,
vilket jag tycker är fantastiskt!
Ett antal workshops och ett studiebesök ingick också i
kursen, men dessa var tyvärr inte alltid lika givande som övriga kursmoment.
Kursen är en jättebra chans att för kanske första gången få ordentlig feedback på
det man gör och på så vis utveckla sitt skrivande. Jag ger kursen 5 av 5 solar!