Reserapport - KI-student
Barnsjukhuset - väl värt ett besök!
Lärosäte: Northwestern University Feinberg School of Medicine
Utbildningsprogram: Läkare
Utbytesprogram: INK
Termin: Vårtermin 12/13

Innan avresa

Jag hade varit på utbyte tidigare, gillat det väldigt mycket och hört mycket bra om Chicago som stad, universitetet kände jag inte till innan jag kom dit. Allt innan avresa skedde relativt smidigt, särskilt från KI:s håll. Man behövde visserligen vara ute i väldigt god tid (allt ska in 7 månader innan kursstart!) och studievägledaren på Northwestern var otrevlig, okunnig och ohjälpsam men hon slutade strax efter att jag åkt så du kommer ändå ha en annan.
Två saker krånglade dock, för det första stod det att man behövde ha ett B1-visum (arbetsvisum) för att få komma dit och det sa även den amerikanska studievägledaren per mail. Det stämmer dock inte, samtliga andra EU-medborgare hade ESTA och när jag frågade henne på plats sa hon också att det räcker.
För det andra godtogs inte Kammarkollegiets försäkring utan jag var tvungen att teckna en ny för $405, den täcker dock inget som inte täcks av den som vi får med oss så är man ute i god tid med engelsk översättning och försäkringsbelopp i dollar borde Kammarkollegiets försäkring godkännas. 

Ankomst och registrering

Innan man börjar måste man ta en tuberkulostest och hinna få svar på det, man får inte ta testet samma dag som man kommer. Jag måndagen en vecka innan skolstart, fick tid för testet på onsdagen och fick klartecken att påbörja min placering följande måndag, alltså missade jag en dag men det brydde sig ingen om.
I informationen man får står det att man inte ska maila sina avdelningar innan man börjar, men samtliga studenter jag pratade med där sa åt mig att göra det så jag mailade administratören för placeringarna veckan innan jag började och det verkade uppskattat (så gör de lokala studenterna).  

Ekonomi

Mat i affär kostar ungefär som hemma, restauranger är billigare. En rätt god lunch som mättar den mest utsvultna och glupska studenten kostar $6.50 på ChefJet i sjukhusets food court, men det finns såväl billigare som dyrare alternativ. Lokaltrafik, barer, shopping etc är billigare än Stockholm.

Jag var tvungen att betala försäkring, se ovan.

Pastramimacka - ett måste!

Boende

Jag bodde nära sjukhuset, ca 5 minuters promenad bort i en lägenhet med stort rum, egen toa och kök delat med en amerikansk läkarstudent. Det kostade $950 i månaden vilket verkade vara standard. En del studenter bor i hus längre bort från centrum, det verkade kosta från ca $600 och då fick man fler rumskompisar, större gemensamma utrymmen men också minst 30 minuters resväg. Skolan anordnar inget utan man hittar lättast via rotatingroom.com eller craigslist. 

Mitt kvarter med sjukhuset strax till vänster om bilden

Studier allmänt

Jag läste 8 veckor i USA och tillgodoräknade mig delar av SVK på T11, resten av poängen fick jag ihop genom att läsa en distanskurs på KI terminen innan. I Chicago kan utbytesstudenter välja bland de olika senior electives som passar schemamässigt. Det är fyra veckor långa praktikplaceringar inom ett visst område, oftast har man samma saker på schemat som den klinikens yngre läkare. Det ges därför inga kandidatföreläsningar men den utbildning som ges till yngre läkare förväntas man gå på.

 

USA ska generellt ha ett undervisningsvänligt klimat på sjukhusen, men detta varier liksom här delvis på sjukhus men framförallt på avdelning och person. På min sista placering fanns studenterna där för att underlätta för underläkarna, inte för att lära sig. Det gjorde att jag lämnade USA något besviken över studiekvaliten, å andra sidan kände jag inte så på första kursen och många andra utbytesstudenter höll inte med. Jag ger lite tips på kurser under ”kurser”.

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 11 på KI

Anestesi  

Under placeringen är man på operation i tre veckor, den fjärde veckan är splittrad med en dag var på barnsjukhuset, kvinnokliniken, smärtkliniken, IVA och vanliga op. Generellt på de vanliga dagarna börjar man klockan sex (ibland sju) med någon sorts konferens som kan vara att en presentation, föreläsning, fallgenomgång eller simulatorträning. Stämningen är oftast god, det bjuds på kaffe och bagel och oftast tänker de på att de har studenter och förklarar eller ställer extra frågor.
Hur resten av dagen är berodde helt på om man var med den kursansvariga överläkaren eller ej. Med henne förväntas man hålla kolla på de patienter som hon har under dagen, ta anamnes och status och sedan presentera fallet. Det är ganska enkelt och standardiserat och man lär sig fort vad man förväntas göra. När man kommer in på salen hjälper man till att koppla upp till monitorerna och annat pyssel, ibland även ge mediciner och hålla mask. Om det inte patienten är särskilt komplicerad får man ofta intubera med videolaryngoskop. Dagarna är relativt jämnt uppdelade mellan att vara med underläkarna och lära sig om hur man monitorerar och sköter anestesin under själva operationen samt lyssna på när överläkaren går igenom något av de ca 40 samtalsämnen man ska hinna igenom under placeringen. Man hinner utan problem få i sig dagens dos av kaffe om man så vill, rast får man i princip så ofta man önskar. En dag med överläkaren slutar mellan fyra och fem, men är givande och man får intubera hyfsat ofta.

Om man inte är placerad med läkaren som håller i kursen får man att namn på antingen en över- eller underläkare att följa under dagen. De dagarna är precis så bra som man själv gör dem till, oftast får man inte så mycket gratis så att säga. Om man ska ta status och anamnes och presentera, om man får intubera etc beror på överläkaren, underläkaren, patienten och om man jobbat ihop tidigare. Relativt ofta blir det ganska passivt, för att förbättra sina chanser ska man försöka hitta så seniora residents som möjligt om man har chansen att välja, de känner sig trygga med att handleda och som student belastar man inte överläkaren med extraarbete. Det är sällan de som man placerats med vet om det på förhand, så de har inte haft en chans att säga ifrån om det inte passar, därför händer det att de nekar att ta emot en student den dagen. Det gör sällan så mycket då man i så fall kan välja att gå med någon man känner. En dag med någon annan än ansvariga läkaren slutar i princip när man själv väljer att den ska sluta, jag lämnade ibland sjukhuset vid tio på förmiddagen om jag hade annat jag ville göra och inte hittade undervisningsintresserade läkare och ibland gick jag hem vid sex.

Kursen avslutas med ett prov i1X2-stil med kliniskt inriktade frågor, provet är på lagom nivå och står bara för 10% av betyget så det är inget man behöver oroa sig för.
När jag läste kursen var vi bara två studenter som läste kursen som är dimensionerad för fyra studenter, åker man som jag på våren har sistaårsstudenterna ofta läst klart sina kurser och det är lite glesare på sjukhuset. 

 

Spinal- eller lokalbedövning får i regel inte studenter göra, så det bör man inte förvänta sig. Det praktiska består i att intubera med video- eller vanligt laryngoskop och sätta pvk:er om man vill. Den splittrade veckan gav inte särskilt mycket tyckte jag, det var bara att titta på och de visste aldrig att man skulle komma. Om du vill läsa anestesi föreslår jag att du mailar innan och frågar om du kan välja en eller två av specialplaceringarna och är där hela veckan.

 

Trauma/akutkirurgi

Kirurgiplaceringarna är i allmänhet rätt krävande rent tidsmässigt och av dem så har trauma kanske det värsta ryktet, under min tid var dock kärlkirurgi lika och plastik än mer krävande. En vanlig dag började 05.15 med att man förde över senaste dygnets I/O (I’s and O’s, vätskebalans) till rondlistan och kopierade upp den till läkarna. 5.45 började ronden, då gick man studenter och residents själva och som student får man ofta små uppgifter som att fråga eller informera sjuksystrar, hämta saker eller liknande. Man förväntas gå i hierarkis ordning med äldst först och studenter längst bak, det gjorde ofta att det var svårt att höra vad det pratades om där framme. Efter ronden var det antingen överläkarrond alternativt föreläsning först och överläkarrond sedan. Det var i regel först en sittrond följd av en gårond. Rondningen tog väldigt olika lång tid beroende på hur många patienter man hade för dagen (oftast ca 25), om några operationer var planerade under dagen, om det fanns något annat som gjorde att överläkaren var under tidspress mm. Resten av förmiddagen och tidig eftermiddag skriver man antingen daganteckningar/epikriser, rondar ”sina” patienter, är på operation, är i traumarummet, går ärenden etc beroende på vad som dyker upp. Under dagen hinner underläkargruppen oftast med två sittronder (run the list) till, den sista brukar börja fem, halv sex. Vilket betydde att man kunde gå hem strax efter sex om allt var klart för dagen, i praktiken blev det ofta runt eller strax innan sju, för oss var det i regel valfritt att stanna om klockan började bli åtta nio men det beror på underläkarna. Så ca 13-14 timmar arbetsdag på vardagar samt en kortare helgdag, oftast ca 5.30 – 12.00, alltså ca 75 timmars arbetsvecka.

 

Allt är väldigt personbundet, det finns få avdelnings- eller sjukhusrutiner jämfört med vad vi är vana vid utan överläkaren bestämmer när hon eller han vill ronda, om det ska rondas en eller två gånger med överläkare per dag, om studenter får assistera osv. Den äldsta underläkaren bestämmer i princip resten. Jag hade en överläkare som ställde stora krav på underläkarna generellt och om man som student ville assistera vid operation krävdes det att man hade läst in sig noga på både diagnos och patient. Om man väl gjort det var hon ganska undervisningsvänlig, om man inte läst in sig tilltalades man inte. En annan tilltalade aldrig ens läkare innan PGY-3, än mindre studenter.

 

Vi hade oftast egna traumasökare, så även om man var borta från gruppen och gjorde något missade man inga larm. Jag hade förväntat mig fler trauman än vad som faktiskt blev fallet, rekordet var väl sju eller åtta (varav sex kom inom tre timmar!), men ganska många dagar var jag på ett eller tom inget traumalarm. På trauman antecknar man vad som händer för att kunna skriva ett utkast på traumajournalen, om man är flera studenter kan man få vara med och klä av och blockvända patienten.
Operationerna som vi gjorde var nästan uteslutande akut allmänkirurgi eftersom de trauman som krävde operation togs om hand av andra specialiteter. Laparopskopiska appar och gallblåsor var överlägset vanligast även om dagnostiska laparoskopier också var vanliga då vi hade många tunntarmsileus. Som student fick man ibland hålla kameran och något oftare sy hud, men sy djupt eller instrumentera var i princip uteslutet. När man närvarat vid en operation förväntades man hålla stenkoll på patienten följande dagar, det involverade kanske tre påtittningar per dag utöver ronderna samt att hålla noggrann koll på vitalparametrar, labvärden och behandling.

Under mina fyra veckor var jag med om två thoraxdrän i traumarummet och två bedside, studenter fick inte assistera vid isättning men dra de som skulle dras ut.

 

Jag tror att jag hade något otur, vi hade ovanligt få operationer, ovanligt få trauman samt överläkare och äldsta underläkare som inte undervisade studenter tre av fyra veckor. På op, i traumarummet och de få tillfällen någon underläkare tog sig tid att undervisa trivdes jag jättebra, men det var för sällan. Vissa dagar kunde det gå åtta timmar utan att jag hade något att göra men ändå inte fick gå hem. Om du är väldigt intresserad av trauma och akut allmänkirurgi sök kursen ändå, håll tummarna för att du får göra mer än vad jag fick och om det blir en massa dötid smit iväg till andra specialiteters operationer. 


 

Vad ska man välja för kurs?

Anestesi: rekommenderas. Trevliga lärare, genomtänkt, ger en möjlighet till fritid.

Trauma: rekommenderas ej. Se ovan.

Radiologi: rekommenderas. Något lågt tempo, men undervisningsintresserade läkare, dagliga konferenser.
Interventionsradiolog: rekommenderas. Som ovan, har man förkunskaper får man dessutom göra mycket själv!
Kardiologi: rekommenderas! Mycket eget ansvar, engagerade lärare, drägliga arbetstider.
Barnakuten: rekommenderas. Supermodernt barnsjukhus, intresserade lärare men lite för lite eget arbete.
Kronisk smärta: rekommenderas. För den intresserade, får ta egna patienter, är en i teamet.

Öppenvårds-ÖNH: rekommenderas ej. Sitta på en stol och titta på hela dagarna. Ingen undervisning.

Plastik: för den väldigt intresserade, mycket operation, mycket långa dagar, ca 85h/vecka på sjukhuset.
Kärl: som plastik fast något mer op och mindre rond. Något mer omtyckt än plastik pga mindre rondning.

Språk och kultur

Något större språksvårigheter än förväntat då de använder förkortningar nästan in absurdum, det hände ofta att inte ens läkarna visste vad de betydde eftersom de har så många mer eller mindre obskyra förkortningar.

Mycket mer hierarkiskt än Sverige inom kirurgin, inom medicin klart mindre hierarkiskt och inom anestesin ungefär som hemma. 

Fritid och sociala aktivteter

Det finns inget anordnat för utbytesstudenter, jag mailade själv till studievägledaren och bad henne skicka ut min mailadress till de andra studenterna för att ha en chans ordna lite aktiviteter vilket hon också gjorde. 

Utbytisar med smarta mobiler på Lincoln >o

Sammanfattning

Utbytet i USA var väldigt kul och givande och jag uppmuntrar absolut till att passa på att läsa ett par kurser där på T11. Erfarenheter från andra kulturer och arbetsklimat kan säkert hjälpa till att förstå och förbättra det svenska systemet, men framförallt är det en upplevelse, studietiden ger en fantastiska möjligheter att resa och med tanke på att det är T11 det här gäller så är det kanske sista chansen!