Studieupplägget var ganska annorlunda jämfört med vad man är
van vid. Det var mer strukturerat än på KI, och mer självstudier förväntas av
studenterna. Förbered dig på att lägga minst 8 timmar på skolan varje
måndag-fredag. Som tur är serverar restaurangen på LUMC både middag och lunch.
Varje större kurs had en tillhörande ”Blokboek”, ett sort
arbetshäfte för hela kursen. Här fanns instuderingsfrågor, sidhänvisningar,
seminariefrågor att förbereda, med mera. På seminarium, vilka hölls relativt
ofta, gick man igenom frågorna med en lärare. Kvaliteten och strukturen på
seminarium varierade dock beroende på vad för lärare man hade. Det var inte alls lika mycket föreläsningar
som på KI, men eftersom man var tvungen att förbereda sig inför seminarium så
hade man inte direkt mera fritid. Idén med det är systemet är jättebra, och det
fungerade bra för det mesta. Blokboek-systemet var överlag väldigt
strukturerat, och jag föredrar arbetssättet med att svara på frågor och
diskutera i mindre grupper med en lärare framför det mer passiva med att lyssna
och ta anteckningar till föreläsningar. Det var ovant till en början och ibland
kändes det som att det var för mycket att läsa in, och under de tyngre kurserna
blev det många sena nätter på LUMC.
Tentorna skiljde sig de med. Några av dem var av typen ”Open
book exam”, vilket innebar att man fick ta med sig läroboken, artikel och
föreläsningsutskriver samt sin blokboek in på tentan. Frågorna var då mer
inriktade på förståelse än faktakunskap. Av naturliga själ var skrivtiden
ganska snäv på open book exams. De påminde lite om ett högskoleprov, i att man
var så tidsbegränsad. För att bli godkänd krävdes 55% rätt eller högre.
Betygssystemet var 1-10, där ens betyg motsvarar procentandelen rätt svar på
sluttentan (i de kurser där sluttentan var betygsgrundande). 55-64% rätt gav en
6:a i slutbetyg, 65-75% en 7:a, och så vidare. En 6:a var således det lägsta
godkända betyget, vilket leder till det lite lustiga med att det var 5 olika
betyg för underkänt. I de sista två kurserna var tentorna av typen
flervalsfrågor. Detta var inte nödvändigtvis lättare, eftersom gränsen för
godkänt betyg höjdes till mellan 60 och 70 procent.