Reserapport - KI-student
Lärosäte: Aga Khan University
Utbildningsprogram: Sjuksköterska
Utbytesprogram: Linnaeus-Palme
Termin: Hösttermin 09/10

Innan avresa

Jag fick informationen ganska tidigt i min utbildning att det fanns en möjlighet att vara utbytesstudent. När jag sen kom på att det kanske skulle vara kul att se hur sjukvården bedrivs i en annan kultur ville jag i första hand till ett ganska annorlunda och fattigt land. Jag var sen till ordinarie uttagningen så jag valde bland de som var kvar, då fastnade jag för Pakistan som är ett land som stämde in. Jag skickade in ansökan och blev antagen. Tycker att information var bra om hur man skulle gå vidare och vilka papper som skulle fylla i, ju snabbare du gör det desto snabbare blir allt pappersarbete klart och du kan köpa en flygbiljett tidigt vilket är billigare. Jag fick några reseberättelser från skolan och de var till hjälp för att förstå hur jag skulle fortsätta planera och vilka kurser det fanns. Det hittade jag inget om på partneruniversitetets hemsida, inget jag förstod i alla fall. Egentligen hämtade jag all information om partneruniversitetets via tre reseberättelser och den kontaktlärare vi fick i Sverige som har varit där själv. Jag fick träffa vår kontaktlärare några dagar innan jag åkte och det var mycket givande och vi hade kontakt under hela vistelsen.

Flygbiljett: Den är billigare om man är tidigt ute, jag ringde runt till ett 15 tal ställen. Ringde både direkt till flygbolag och till resebolag. Priserna jag fick var allt från 50 000-8400 kr, så det lönar sig att ringa runt lite. Bästa priser fick jag på Kilroy travels och STA Travel AB som jag valde. De har även ungdomsrabatt men jag var för gammal. Äventyrare som jag är tog jag biljetten till Islamabad som är i norr för min plan var att vandra lite i bergen innan skolan började vilket jag gjorde i 10 dagar. Jag kan verkligen rekommendera att göra det och då kanske ha två veckor på sig om säkerhetsläget tillåter i landet. Om man reser till norra delen kan man inte göra det under vintern för då är det för mycket snö. Jag kollande med Svenska ambassaden i Pakistan innan jag åkte och de avrådde inte till resor i norra landet då, sen blev det lite stökigare när jag var där och reste, men de gick bra. Det var helt underbart fint landskap och befolkningen är mycket gästvänliga. Min hembiljett tog jag från Singapore en månad efter att skolan slutade.

Visum: Sök visum i tid, man vet aldrig hur länge det tar. Och det kan vara ett tips att ringa till ambassaden innan så de får alla papper de vill. De ville ha visumansökan, pass, inbjudningsbrev från skolan, personbevis, några kort, kvitto på betalt visumavgift och ett rekat brev till ambassaden och tillbaka till dig.

Vaccinationer: Samma här gör det i tid för det ska vara vissa veckor mellan olika vaccin. Jag tog allt de rekommenderade och sa att jag skulle vara i sjukvården för de hade något tillägg då, tror det var hepatit B som är vanligt i Pakistan.

Scanna: Det kan vara bra att scanna in viktiga papper så du har på nätet om du blir bestulen. Ex kopia på pass, visum, inbjudningsbrevet från skolan. Ta även med dig kopia i ditt handbagage, det kan vara bra att ha i tullen.

Pengar: I Pakistan används Pakistanska Rupees och 100 Rupees motsvarade 8.5 svenska kronor när jag var där. Det är mycket begränsat hur många Ruppes man får ta med sig från Sverige så ett råd är att ha lite amerikanska dollar som du kan växla till Ruppes på flygplatsen eller på skolområdet så du klarar dig någon dag. Det går inte att ta ut pengar med visa/mastercard på skolområdet utan du måste utanför, det finns en automat som funkar vid McDonalds som är alldeles utanför området. Jag hade ICA sparbankens kort då det inte hade några uttagsavgifter.

Övrigt: Du ska ha med ett antal ”pass kort” på sig själv för inregistrering på skolan. Vi fick handsprit, handskar, förekläden och sjukhuskläder med oss från karolinska, vilket är bra att ha för det är svårt att få tag i. Men de tog min handsprit i tullen. Alla elever har sitt egna stetoskop, det finns att köpa på apoteket vid Mc donalds, eller ta med dig ett eget. Din egna laptop är nästan ett måste då skolans datorer ofta är upptagna. Du behöver en eller två ström adaptrar för engelska uttag (GB). En tvåmeters nätvärkskabel är bra om du vill kunna sitta i sängen och se på film i datorn (Du får en jättekort på ditt rum). Myggmedel kan även vara bra att ha. Annars finns det mesta att köpa, problemet är bara att hitta i början, så ta med dig så du klarar dig en vecka sen vet du hur det fungerar. Åk med ganska tom väska för du kan köpa mycket kläder och så, otroligt billigt.

 

Hunza Valy i norra Pakistan. Otroligt vackert där. Reste där innan skolan började

Ankomst och registrering

Jag kom till skolan dagen innan jag började och det gick bra. Meddela till kontakt person som finns på inbjudningsbrevet när du landar så hämtar de dig på flyget. Jag åkte en sistaminutenresa från Islamabad så jag kunde inte meddela när jag kom så jag tog en taxi från flyget, det gick bra med. Det är lätt att komma till skolan då universitetet/sjuhuset är välkänt. Det är bra att ha namnet på en lapp då det är svårt att uttala på rätt sätt. Vi ankomst till mitt Male hostel (boende) fick jag info om när jag och var jag skulle gå nästa dag för att träffa vår kontaktlärare. Ja just det, ett mannlig och ett kvinnligt boende separerat och omöjligt för det andra könet att beträda. Vakter kollar det…

Det går att komma dagen innan men om man kommer någon dag före gör inget, då det kan ta någon dag att vänja sig med tidsomställningen. Men ett tips är om du kommer tidigt på morgonen, tvinga dig uppe till sent på eftermiddagen och då sover du som en stock på natten. Det var en annan tjej från Sverige samtidigt och hon kom också dagen innan. Det som är bra att veta är att nästan allt är stängt på söndagar, mycket är stängt på lördagar och fredagar är det många bönestunder så det är stängt periodvis.

Vi fick träffa vår kontaktlärare här i Pakistan och hon var mycket hjälpsam. Hon tänkte åt oss, vad vi behöver och gjorde några samtal på telefon och vipps var rummet fullt av folk som skulle hjälpa oss med en massa. Men systemet är gansak trögt så räkna med att mycket tar tid, det tog en vecka att få internet för oss. Och problemet är att det inte finns något internetcafé i närheten. Men tips är att om internet dröjer gå till LRC (datasalen) och försök ordna login där tills du kan få det på ditt rum. En annans sak som är viktigt är att få ditt gröna passerkort för annars kan ni inte ordna med något, det är ett måste lite över allt. Sen fixade de ett telefon simkort till oss som vi kunde fylla på, och det är ett måste för att kunna kommunicera med kompisar här. Vi fick byta vårt första till Waidtel då det första inte samarbetade med Telia. Det kostade bara ca 50 öre för ett sms och ca 50 öre per minut till en fast telefon och ca 1.80 kr/min till mobiltelefon i Sverige. Vi betalade ca 25 svenska kr för simkortet.

På gatan i Lahore som jag var över en helg

Ekonomi

Jag har inte betalat några avgifter eller kåravgift här i Pakistan. Vaccinationskostnaden är lite beroende på vad du har innan men det kan lätt bli över tusen kronor.

Ja, hålla kostanden nere, inte så svårt här. Allt är nästan gratis:) Jag kan tänka mig att det är ett av världens billigaste land att leva i för oss från Sverige. Mat kostar ca 50 till 400 R beroende på vad du köper. 1.5 liter vatten kostade ca 30 R, men jag köpte 6 l som kostade ca 60 R. Fika och frukt köpte jag på affären och fruktstånd utanför området (på baksidan). Det finns gemensamt kök och kylskåp på varje våning, men det stjäls ganska friskt ur kylskåpen. Priserna i mataffärerna är oftast fasta och det är skönt att slippa pruta. På marknader när man köper saker gäller det ofta att pruta, börja riktigt lågt och de kan prova på lite olika ställen så lär du dig priserna. En t-shirt kostar ca 150 R, träningsbyxa ca 350 R ute på marknaden. Jag köpte ett batteri till mobiltelefonen för 150 R men det var mycket dålig kvalité på det. Samma när ni ska åka rickshaw (moppe taxi) gå till några och ha ett lågt pris när du tycker det är ok slå till…

Eleverna håller i hälsoutbildning

Boende

Det är nästan ett måste att bo på skolområdet för hotell är långt borta och du måste åka taxi eller rickshaw ganska länge. Men det är billigt och kostar 7000 R per månad. Och på det mannliga hostel finns det bara små rum med gemensam dusch och toa. På det kvinnliga finns det även rum som är större med egen toa och kostar det dubbla. Du måste maila till skolan att du vill bo på skolan och om du vill ha ett större rum som tjej, skriv det. Rummen är små med ett skrivbord, säng, garderob och tvättställ. Ingen luftkonditionering finns utan bara fläkt. Och det var fruktansvärt varmt de första två veckorna, jag la madrassen på golvet för det var lite svalare där. En annan fördel att bo på skolans boende är att du kommer de andra studenterna nära. Det är ganska många läkarstuderande som bor här blandat med sjuksköterskestuderande. Sen är ljudnivån här inte jämförbar med den man är van i Sverige, det är ett bedrövligt liv överallt hela dygnet. Om någon på boendet söker någon annan kompis öppnar man sin dörr och skriker allt man kan tills han svarar, även klockan två på natten. Det är lite tystare mellan 03-05,30, men annars fullt ös, åtminstone på mail hostel som även ligger bredvid en väg där alla ambulanser passerar med sirenrena på, dygnet runt. Och kl 5,30 är första böneutropet som hördes bra i mitt rum. Så ta med många öronproppar…..

 

Jag gillar reglerna som jag fick i ett ganska tjockt häfte. De är på 14 st A4 sidor och höjdpunkter är: Besökare av samma kön får man ta emot på rummet endast på gällande besökstider på helger. Föräldrar får man ta emot i speciellt besöksrum. Och eleverna får inte vara ute längre än till 23 på kvällen utan föräldrarnas tillstånd. Och tjejerna har så många extra regler, ex får de bara se två biofilmer i månaden och då måste de ge namnet på filmen innan till husmor. Ja har fått många skratt när jag läst reglern :) Men de följde inte en enda regel, så jag vet inte varför jag fick häftet.

Sjukhus, ja det är enkelt för du bor på sjukhuset. Aga Khans sjukhus är ett av Asiens mest ansedda och bästa. Det är privat och kostar pengar för de som söker vård. Sjukvården som bedrivs är ganska lik den vi ser hemma. Om du behöver söka läkare så gå till community health center (Vårdcentralen) Som är öppet dagtid alla dagar utom söndag, säg att du är student för jag tror vi har en speciell doktor. Om man blir sjuk på kvällen kan man gå till akuten på sjukhuset. Du kan lugnt räkna med några magsjuka perioder, man blir sjuk nästan av att titta på maten. Tandläkare finns på området i privat wings.

Bild på rummet i Male Hostel

Studier allmänt

Upplägget av studier skiljer sig från det vi är van hemma. Min erfarenhet hemifrån är att vi ofta för teoriblock och praktikblock åtskilda, här mixar man mer. Man kan ha flera ämnen på gång samtidigt. En klass jag gick i hade praktik i community på måndag, sjuksköterskans profession på tisdag, engelska på onsdag, teori om community på torsdag och vetenskaplig teori på fredag. En annan klass jag gick i hade teori en vecka och praktik en vecka.

Läraren har mycket högre status här. Man kallar dem miss och namnet. Fick känslan att det inte var så populärt att ifrågasätta något som vi lär oss att göra. Utan man svara det läraren förväntar sig höra. När jag försökt svara fick jag en knuff i sidan av min klasskompis som sa, ”det svaret ville hon inte ha”. Att vara lärare är ett av de finaste man kan vara som sjuksköterska. Och då speciellt på Aga Khans University (AKU).

Schemat man får är mycket preliminärt. Ofta ändras det och för det mesta kommer det till lektioner och grupparbeten. Som i community där sa läraren att vi behövde jobba fredag eftermiddag, lördag och söndag för att hinna klart en presentation till måndag. Eleverna verkar van vid ständiga förändringar, men det var svårt att förstå vart man skulle få information om alla förändringar, de kunde komma med ganska kort varsel. Eleverna ifrågasätter inte schemaändringar som vi skulle gjort i Sverige.

Eleverna får inte ha något extraarbete på sidan om skolan, för de förväntas att kunna lägga all tid på skolarbetet och de flesta studerar varje helg och hela veckorna.  

Eleverna är otroligt pålästa och kan rabbla olika grundprinciper och så. Men samtidigt otroligt ostrukturerade, när de gjorde grupparbeten var det först 10 min facebook och kollande av mail. Sen lite grupparbeten, sen visande av bröllopsfoton ett tag. Grupparbetena kunde ta halva tiden om de varit effektiva och de pratar bara Urdo som är deras språk så det är omöjligt att förstå, det du förstår är det de skriver ner för det är ofta på engelska. Det var ganska svårt att förstå och kunna vara med under grupparbeten.

Det är ganska stora klasser på 50-60 elever och nästan bara tjejer. De har hårda regler att de inte får prata utan att räcka upp handen, om man är mer än 15 min sen får man inte gå in på lektionen mm. Men de startade ofta 15 min sent så det var inget problem, generellt är tid mycket svårt att hålla för både lärare och elever. När de sedan fick chansen att prata fritt blev ljudnivån otroligt hög.

En typisk teorilektion började lite sent med att läraren pratar in oss på ämnet genom att ställa lite frågor om ämnet och styra svaren lite till det hon ville höra. Sen det var klart tändes en PowerPoint presentation upp, massor av text. Läraren frågade om någon vill läsa högt och många räckte upp handen. Sen lästes ord för ord upp, hela sidan och om något uttal var felaktig fnissade hela klassen och rättade till uttalet. Ibland pekade läraren på någon hon tyckte skulle läsa, jag tyckte det var det värsta med lektionerna att aldrig veta om du blev utsatt för att behöva läsa högt, då jag inte är så van att göra så. Sen innan man bytte PowerPoint bild försökte man vända och vrida vad ex den definitionen som ofta var från WHO skulle tolkas. Fick känslan att läraren styrde ganska bestämt till en viss tolkning, ibland var det som sirap och man tänkte, säg vad du vill så kan vi gå vidare… Det kan var lite svårt att hänga med ibland då de som oss har en hel del förkortningar på olika saker som vi har med som ex UVI, men det är inte samma förkortningar som vi har. De förstår även religonen och den har en mycket större inverkan här på hur man tänker i omvårdnaden än hos oss. Och som hemma har är lärarna optimistiska om hur länge det tar att gå igenom alla sidor, på slutet fladdrar de bara förbi och man får en förklaring till vad vi inte får på grund av tidsbrist. Varför kan inte lärare planera sin lektion med lite mindre information och fylla på om det blir tid över. Men det är inte unik i Pakistan utan lika vanligt i Sverige. Men sammanfattningsvis var lektionerna pedagogiska och ganska bra. Läraren gjorde bra sammanfattningar om vad vi gått igenom.

Ibland var det lite faktafel när de lärde ut, de är inte lika evidensbaserade som oss. Exempel var att när vi pratade om våld i hemmet frågade läraren när en kvinna kan slå en man och enligt henne var den enda anledningen när hon försvarade sitt barn. Jag föreslog psykisktsjuk kvinna och då visade hon tydligt att det inte var rätt. Jag har lärt mig att när en kvinna får en amningspsykos beror det alltid på för dåligt stöd från maken, det kanske inte är riktigt vad jag har lärt mig hemma.

Det som jag tyckte var skönt var att det inte var något religöst lärande, att det är gudsvilja och så.

Det märks att engelskan kan vara ett litet hinder i lärande, för när det inte klarar att förklara på den går de över till Urdo och då har de lättare att uttrycka sig. Men det finns inga böcker på Urdo så därför utbildar de på engelska och jag tror även att det anses lite finare att göra så.

Praktiken är helt olikt den vi har hemma. Här går du inte med sjuksköterskan utan läraren är alltid med på praktikplatsen, du jobba under hennes ansvar (legitimation). Det innebär att hon måste i stort sett vara med på allt som har med elever och medicin att göra. Man har två patienter per elev och praktikplats och sen har man en checklista som man kryssar av olika saker man ska göra, ex medicindelning, babybad mm. Sen pratar alla patienter Urdu så det är svårt att kommunicera och vara aktiv i patientarbetet. Eleverna har ganska ofta något de ska förbereda för att de ska hålla i en lektion för patienterna varje vecka, de ska ha en individuell lektion i något som har med sjukdomen att göra för en patient och en gruppundervisning för flera patienter. De målar och ordnar med allt utbildningsmateriel för hand och ibland kändes det som det var viktigare att det såg snyggt ut än kvalitén på innerhållet. Böcker som är 20 år gammal är helt ok att ha med i referenslistan och även i ganska oseriösa hemsidor från internet.  Samma här, det skulle vara patientanpassat så det är på Urdo så du kan inte vara så delaktig. Så det blir en hel del dötid när läraren är upptagen med annat för sjuksköterskorna jobbar för sig och eleverna för sig. Praktiken var ofta fyra timmar på förmiddagen och lite teori på eftermiddagen eller före praktiken. Jag saknade verkligen att få gå med en sjuksköterska och fråga hur hon tänker och se hur hon jobbar, där är vårt system tveklöst mycket bättre.

Systemet här är lite trögt, när du försöker planera din utbildning, ingen kan eller får ta beslut utan det verkar vara en process mellan många olika personer. Den ena säger att du måste gå till nästa, sen bestämmer man möte några dagar senare, mötet tar 5 min och i stort sägs skriv ett mail om vad du vill ha. Mailet skrivs och sen är det tyst, när man frågar efter några dagar väntar man på svar på den första man var till. När man får tid för möte där väntar de från svar från en tredje person, som ska säga ja till den första som ska säga till den andra. Ja det är lite trögt här men det får man kanske ha en viss förståelse för, för vi följer inte de inarbetade utbildningarna som finns.

De första sju veckorna blev ganska ostrukturerade. Jag tror delvis att det var en kulturkrock att det blev ostrukturerat. De vet inget annat system än att man har olika kurser på gång samtidigt och vi är vana att ha en kurs i taget. Så vi sa att vi ville ha först sex veckor community health och det fick vi, sen att det bara är två till tre dagar i veckan tänkte ingen på. Så vi behöver nog tänkta som dem, mixa och ha flera kurser på gång samtidigt = plocka det bästa. Första veckan var det kurstart för alla så det var inga lektioner, så där gick även en vecka bort. Men den behövdes å andra sidan för att fixa allt.

Om jag kunde göra om från början skulle jag första vecka, be att få tala med de kursansvariga för respektive kurs som jag ska gå och läsa igenom deras upplägg. Sen kan man själv sätta ihop en egen kurs som det passar, om jag får dagar utan utbildning kan man försöka välja någon ämne som man tycker passar in och fylla ut med. Eftersom de blandar ämnen måste vi nog göra likadant för annars kan man bli utan något att göra i många dagar. Smartast hade varit att själv göra ett schema och få det ”godkänt” av respektive kursansvarig. De sista fem veckorna satt jag ihop mitt eget schema som var bra och anpassat till min utbildning hemma. Jag hade med mig i stort sett hela teorin som de gjorde hemma i Sverige och sen gick jag bara praktik på slutet, och även när man göra praktik har de en hel del teori före eller efter, praktiken är ofta bara på fyra timmar per dag och ca 1,5 timme teori. Det är svårt att kunna planera innan man kommer till studieorten för som det är nu finns det inte några upparbetade rutiner. Det bästa vore om man fick studieplaneringen för respektive kurser hemskickade innan man åker och kan fundera igenom hur upplägget kan bli, men det är en planering som jag tycker att kontakt personer från respektive skola får utarbeta.

 

Den grupp jag var i Community praktik

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 1 på KI

Community Health:

Den kursen gick jag med de som redan var färdiga sjuksköterskor och gick en fortsättningskurs på två år som vi inte har hemma.  

Kursen var på ett halvår vilket innebar att jag deltog bara en del av den för jag var där i fem veckor.

På måndagar var det praktik ute på ett Community (se kultur) och skolan jobbar bara i Aga Khans Communitys vilken är lite synd då det allmänt är lite mer rika och utbildade personer som bor där. På praktiken fick de själva göra instrument (formulär) för att intervjua familjer om vilka hälsoproblem de har. Sen sammanställde de och kom fram till vad de skulle jobba med för problem. Ja, det var så långt jag kom innan det var dags att sluta. Sen presenterar de problemen för människorna i Community och om de accepterar det jobbar man vidare på tre prioriterade hälsoproblem.

På torsdagar var de teori och den genomfördes som beskrivs under studier allmänt. Det blev lite konstigt när man bara kom in i en del av kursen, lite svårt att få ett sammanhang. Men det handlade om hur man kan förebygga sjukdom och vad man ska tänkta på och upplägg av olika hälsoprojekt.

Bra och mindre bra med kursen. Det bästa med kursen var att få se hur lokalbefolkningen lever och vilka problem de har. Du fick gå hem till en massa familjer och se dem i deras vardag. Du fick även se hur man praktiskt jobbar med ett hälsoprojekt vilket vi sällan gör, vi gör påhittade teori projekt. Den klassen jag gick med var mycket öppen och översatte ofta till engelska och gjorde en delaktig, det var lite olika i vilken klass man var i.

Det negativa var att det var lite tråkigt periodvis, när man i tre praktikdagar vilket var halva tiden enbart gick runt och intervjuade de boende, varje par av studenter hade tio familjer så de blev lite enformigt. Sen var de ganska ostrukturerade och mycket av tiden gick åt att leta de boende som inte var hemma hela tiden, man gjorde inte allt på en gång utan i etapper, det hade lätt kunnats ordnas med att boka tider med de boende. Så det blev en del dötid.

Sammanfattningsvis var community health ganska intressant för man fick en större förståelse för olika problem befolkningen har och problemen är många och stora, både kulturellt och att de är fattiga. Hygienen är nersatt och orsakar sjukdomar som diarré mm. Men eftersom man bara deltog en lite del av kursen var det svårt att få något sammanhang. De hade alla sina examinationer i slutet på kursen så där gjorde jag ingen.

Psykiatri kurs

Jag gick fyra dagar totalt med deras psykiatri kurs som hade praktik måndagar och tisdagar. Den klass jag gick med var förlängt ett år till fyra och de fick en grad till som de kallade Bachelor's degree. Jag tror att vi får samma på våra tre år. Var på ett hem för barn med handikapp, en sluten avdelning och en öppen avdelning.

Lägger in ett inlägg från min resedagbok om mina upplevelser av Psykiatrin:

”Har gjort två dagar på psykpraktik och teori lektioner. Vi var en dag på ett litet privat psyksjukhus med en avdelning. Det kan låta lite men det var över 60 patienter på samma avdelning, så totalt var det nästan lika stort som hela vårt psyksjukhus hemma med sex avdelningar. De låg tio och tio på rummen och avdelningen var låst. Det som var lika var patienterna, lika manisk och psykotiska. På nedre våningen var det öppenvård och säkert minst lika många patienter som kommer dit dagtid. Studenterna här har alltid någon form av utbildning för patienterna och dagens utbildning var aggressionshantering. Det blev nog lite svårt för dem för det kom över 30 patienter och några var ganska sjuka, ja det var ganska kul att sitta i ett hörn och observera. Och deras metod för aggressionshantering var lite annorlunda, kanske inte så vetenskaplig, ja jag vet inte men det såg inte så ut. Men först hade man ett skådespel när en elev blev arg och jag var lite orolig att någon patient inte skulle förstår att det var ett skådespel, men det gick bra. Sen skulle alla patienter få träna på hur man släpper ut aggression, man skulle stå på tå och ha händerna rakt upp och andas in sen sänka dem utåt och när de var nere skulle man andas ut. Viktigt att vara helt rak i ryggen mm. Alla fick stå på led och skötarna hade fullt upp att hålla koll på alla för en del var mer intresserad av sina egna skor och så. Man är helt klart mer militärisk här, om någon lämnade ledet var det snabbt någon som rätade upp dem så de stod på led, ganska bryskt. När det var som mest galen med eleverna som stod framför och viftade med armarna som bäst, gjorde den som jag tyckte så sjukast ut av patienterna samma tecken som vi gör när någon är galen och pekade på eleverna, ja de är inte alltid så lätt att hålla sig för att skratta. Jag försökte få veta vart metoden kom från och det var plockat från internet och, det finns nog bättre metoder, tror jag:) Det var svårt att få någon bild över hur psykvården var på den korta tid jag var där, men det kändes som man hörs berättas om det vi hade för många år sen. Anhöriga har tydligen mycket att säga till om när de tycker att någon behöver psykvård, ja som på den gamla goda tiden i Sverige. Men ytterligare en intressant dag i Pakistan.”

Sen har jag varit en dag på en öppen psykiatrisk avdelning för heldygnsvård. Och de är verkligen att vandra ca 50 år tillbaka i tiden, gamla sängar och tankesätt. Här på regerings sjukhus pratar inte sjuksköterskorna med patienterna, utan ger bara medicin och går sen. Annars har patienterna samma psykiska sjukdomar som hemma”.


Så sammanfattningsvis var det som att göra en tidsresa tillbaka i tiden, många år…. Gjorde ingen speciell examination här.

Akut kurs

Jag var på Aga Khans akutmottagning med en pågåendekurs i fem dagar, de hade teori och praktik var annan vecka. På praktikveckan startade dagen med 1,5 timme teori, sen gick man till akuten i ca fyra timmar. Där gick jag med deras grundutbildning som kallas diplomanurs och är på tre år. Sen efter det måste de gå ett halvår bredvid en sjuksköterska innan man får sin legitimation.

Det var verkligen ett stort flöde in på akuten och i stort sätt fullt varje dag jag var där. De hade ett triage som prioriterade var man skickade patienten. Det var front area där alla som behövde snabb vård och övervakning skickades, back area där alla som behövde lite mindre snabb behandling fick gå, och sen fast track där alla som troligen kunde gå hem efter behandling. Det fanns även ett barnrum där alla barn gick och ett återupplivningsrum där alla riktigt kritiska gick till och sen användes det även när det var fullt på akuten, så det kunde vara fullt med barn där när något hjärtstopp kom in. Jag försökte hålla mig mycket runt barnrummet eftersom min kurs var inriktad mot det.

Jag lägger in ett dagboksinlägg över en ganska händelserik dag på akuten:

Jag har varit på akuten några dagar. Här är det verkligen många dåliga patienter som kommer in. På ett fyra timmars pass dog fyra stycken. I går kom det en pappa med sin 6-åriga son och la han på en brits framför mig och han hade ingen andning eller puls, det var bara jag och en elev där då så jag startade hjärt och lungräddning i väntat på att hon skulle hämta personalen. Vi höll på 30 min men det gick inte att rädda han, han hade någon hjärtsjukdom i grunden. Sen sa läraren att vi elever tydligen inte fick göra något utan jag skulle ha väntat med att starta hjärt och lungräddning tills ordinarie personal kom, lite tokigt tycker jag då chanserna att rädda någon minskar snabbt varje minut vid hjärtstopp, men så är tydligen reglerna här. Och deras HLR är kanske inte den bästa jag sett, en del gör 12 tryck och 2 inblås en del 20 till två, det är ganska få som gör 30 tryck och 2 inblås som riktlinjerna är, sen trycker de lite här och där. Sen när man gett upp stoppade man bomull i munnen och näsan så det inte skulle rinna ut något och lindade in han i ett lakan och knöt ihop och pappan och mamman ville vara med men de fick stå på avstånd och se på. Jag sa till eleven jag gick med, ska ingen prata med föräldrarna och hennes svar var, vad ska vi säga då? De är otroligt oetiska här enligt vårt synsätt, men normalt för dem och de vet inte något annat. Sen kom det in två ganska sjuka kvinnor som de la bredvid det döda barnet, just efter kom det in ett barn på ca 2 år som ramlat tre våningar ner på huvudet som de startade hjärt och lungräddning på. Så det låg fyra bredvid varandra i ett ganska litet rum, ett dött barn, två sjuka tanter och ett barn som man gjorde återupplivningsförsök på sen var det ca 30 st i rummet, anhöriga och sjukvårdspersonal om vart annat. Troligen klarade inte det barnet sig heller för det hade så allvarliga skallskador, men man fick i gång han med HLR. Föräldrarna ställdes för ett svårt val, barnet behövde intensivvård, men hade man råd att betala det? Det är såna frågor som vi aldrig behöver ställas inför”.

Sammanfattningsvis var det en bra praktik på akuten. Man får se mycket och fundera över etiken för sjuksköterskorna här tänker inte så mycket på den. Det är ganska skaplig kvallite på vården om man jämför med regeringssjukhuset, men klart lägre än den som vi har hemma. Akuten kändes som en blandning mellan akut och intensivvårds avdelning, då de till och med låg med respirator där. Man är ganska mycket observatör och det är även de andra sjuksköterskestuderande för de är rätt så begränsade av vad de får göra och inte. Ta blodtryck och så får de göra, men inga prover eller läkemedelsgivning utan att läraren tar ansvaret. Sen försöker inte sjuksköterskorna att sätta eleverna i jobb så mycket, det känns som de inte samarbetar så bra. Det var något de kallade tekniker som ofta tog prover, satt nål och dropp och även gav läkemedel fast det tydligen inte skulle vara så, de hade fått ett års utbildning av sjukhuset. Det fanns även undersköterskor så vad sjuksköterskan hade för roll där förstod jag inte riktigt.

Hade ingen examination då jag här som de andra kurserna bara deltog en liten del.

 

 

Children Health:

Där gick jag med sjuksköterske studerande som gick sitt andra år. Den teorin som passade min utbildning läste de i början av kursen och då var jag på Community kursen, lite synd att jag inte visste det för då hade jag kunnat kasta om kurserna. Så jag valde att bara ta praktiken varannan vecka. Annars ämnena mycket bra som olika sjukdomar och så. Samma här att kusen var under 6 månader så jag fick en del av den. Men deras teori är annars intressant om man läser om barns sjukdomar och hälsoproblem.  

Ja praktiken då, den är helt suverän.

Jag gick några dagar på barnavdelningen här på Aga Kans sjukhus och här är en liten beskrivning från den: Barnavdelningen som har ca 60 barn. Mycket ser ut och fungerar som hemma. Det ligger ca fem barn på varje rum, alla barn har en anhörig med sig dygnet runt, som sover tillsammans med barnen i samma säng, lite trångt när det är stora barn och mycket slangar runt dem. Det finns samma utrustning som hemma fast den är kanske lite äldre. Men det finns elektriska blodtryck, puls, hjärt och syresättningsmätare. Alla sprutor och dropp är engångssaker och ser lika ut. Samma mediciner och medicinvagnar. Läkare ordinerar på samma sätt och medicin listorna är datautskrivna och lätta att tolka, ja där borde vi lära oss lite, för våra är ofta handskrivna och svåra att tolka. Det finns till och med hjärtstartare. Men det skiljer sig på en sak, en del barn är så sjuka. Jag har svårt att tänka mig att det ligger så många sjuka barn på en barnavdelning hos oss, men jag vet inte för jag har aldrig praktiserat på en. Men ett flertal var medvetslösa och många var verkligen sjuka. Sjukdomarna var ganska lika, mycket cancer, men det finns en del som vi troligen nästan aldrig ser hemma. Exempelvis Malaria och dengue feber. En liten tjej med dengue feber var så sjuk att hon nästan inte andades och en annan liten tvååring var medvetslös sen flera veckor efter ett drunkningstillbud. Ett barn på två var inlagd för att det var underutvecklat, orsaken var att mamman endast hade gett det mjölk att dricka då hon trodde att det var nyttigt. Ja, många föräldrar är inte alls utbildare och då är det inte så lätt att veta hur man ska göra, man får verkligen se vad utbildning är viktigt, det tänker man aldrig på annars för det är så självklart hos oss. Religionen gör även att man ställs inför andra problem än man är van hemma. När man sondmatar vill en del föräldrar att sjukvårdspersonalen häller i heligt vatten på slutet som de har med i en flaska. Problemet är att man inte har en aning om hur rent det ”heliga” vattnet är, i och för sig är det heligt så det kan väl inte var några bakterier där då eller? Men man tar en stor risk att hälla i vatten som man inte vet är rent i ett redan sjukt barn, men föräldrarna kräver det och tron är stark, både hos sjukvårdspersonal och föräldrar. En annan sak som skiljer lite är att personalen visa mer känslor här, jag har sett en del gråtande sjukvårdspersonal och studenter och det är inte så vanligt hemma.

Sen gick jag en vecka på ett statligt sjukhus och det var den mest givande och psykisk jobbiga, ena dagen var en av den jobbigaste känslomässigt som jag upplevt som sjuksköterska under mina 14 år.

Det är en sak man behöver tänka på innan man åker. Du kommer troligen att utsättas för saker som är jobbiga psykiskt och du har inte samma kontaktnät som hemma att prata av dig med. Men samtidigt är det givande och man utvecklas. Varje dag var det flera av mina klasskompisar som grät på praktiken. Jag lägger in ett utdrag från min resedagbok från den praktiken.

”Nu har jag varit på Karachis största barnsjukhus som är finansierat från regeringen. Nu kan jag säga att jag har sett ”riktiga” Pakistan. För det finns ett rikt och ett fattigt Pakistan och en mycket liten del tillhör den rika delen. Här finns massor av undernärda barn, jag trodde inte att det var så illa för när man rör sig i landet ser man inga.

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja, men sjukhuset är på ca sex våningar och ganska stort. Det har säkert varit fint en gång, men nu är det nerslitet och skitigt. Det droppar vatten från taket men det regnar aldrig här så det måste vara någon vattenlednings som är trasig längre upp. Jag har varit på medicinavdelningen och det finns ca 60-70 barn här. Det är ca 5 fem barnsängar i varje rum som är ganska små. I varje säng ligger två barn och mammor ibland finns det lakan ibland inte. De får köpa medicin själv, avd har bara lite akutmedicin. Det innebär att alla sprutor och mediciner ligger på bordet eller i sängen bredvid barnen, föräldrarna sköter allt utom sprutor själv. Det lilla som finns som journal ligger i barnens säng, det är till mesta del handskrivna papper som är hopsatt med ett snöre igenom ena hörnet. I en säng skrotade en tre månaders barn sin journal när mamman var på toan. De seriekopplar syrgasen till en massa barn via gamla droppslangar, från en syrgasregulator. Det finns bara ett tvättställ för hela avdelningen och där finns ingen tvål eller varmvatten. Man vill gärna inte luta sig mot väggen för den är ganska skitig. Som mest har jag räknat till fem kackerlackor samtidigt på samma barnsäng och de springer över barnen. I korridoren går en galen vakt och blåser i en pipa och jagar ut alla han inte tycker borde vara där, även om deras barn just dött och de gråter för fullt, spelar ingen roll, ut ska dom… Även om barnet håller på att dö får bara mamman vara där, de andra bara på besökstid. Ja, det var en beskrivning av medicinavdelningen på Pakistans största barnsjukhus.

Ja barnen då, jag sa massor av sjuka barn när jag var på skolans sjukhus med, men det var inte ens jämförbart. Nästan alla är undernärda, ja de är som bilder man sett från barn i Afrika och ofta har de någon annan sjukdom som gör att de kommer till sjukhuset. Många har lunginflammation med hög feber och dålig andning. När man är undernärd är det lättare att få en massa andra sjukdomar för kroppens immunförsvar är nedsatt och det tar längre tid att bli frisk och möjligheten att överleva minskar drastiskt.

Orsaken till att så många barn är undernärda är flera, en att de har så dålig inkomst så det kan inte köpa mat. Men kanske den som är mest vanlig och mest tragisk, föräldrarna vet inte vad de ska ge sina barn för mat. En mamma till två barn och tvååringen som var undernärd hade inte lärt sig tala, gå och var alldeles för liten för sin ålder, hon gav bara barnet kakor och chips. Orsaken var att barnet inte ville ha något annat, hon gav bara barnen det de ville ha. Många föräldrar har ingen som helst utbildning och då är det inte så lätt att veta hur man ska göra. Riklinjerna som finns för hela världen är att man bara ska amma baren till ca 5-6 månader innan man börjar med fast föda, här häller man i dem både det ena och andra från födseln och skapar en massa diarré och problem i onödan.

Eleverna från min skola försöker ge föräldrarna utbildning i vad som är bra mat för barn, men vad säger man till en mamma som letar mat i soporna till sina barn, sök efter apelsinskal i stället för bananskal?

Personalen, ja det är tråkigt att säga att de flesta inte verkar bry sig om sina patienter och många är okunniga. Mammorna får i stort sätt ingen information om vad som händer eller hjälp. Jag kan ta några exempel, såg att det var en elev som gick i väg med en blåsa som man använder när man tar över andningen på någon och jag följde efter. Det var ett barn på tre år som fått hjärtstopp och det var två doktorer som skulle börja med återupplivning, men de kunde inte hjärt och lungräddning riktigt och om det är något jag kan så är det HLR då jag har utbildat på det i ca 15 år. Så jag gjorde kompressionerna och den ena doktorn blåste med masken och den andra gav läkemedel. Men hon som blåste kunde inte det så ingen luft kom in, både jag och läraren försökte att visa henne men hon var så tagen så hon lyssnade inte. Hon bara grät och provade att blåsa in, försökte få någon att hämta en hjärtstartare (defilibrator) men det verkade inte finnas. Efter ca 15 min gav vi upp och doktorn lindade barnet i en filt och talade om för mamman som tittade på att barnet var dött. Sen gick alla och lämnade henne ensam med det döda barnet. Jag gick förbi efter en stund och såg att hon pratade i telefon och de andra mammorna i rummet tröstade henne så förhoppningsvis fick hon någon som hjälpte henne. Under våra fyra timmars praktik den dagen dog fyra barn. Jag kunde inte låta bli att säga en ut och en in till läraren när två bårar möttes i korridoren med ett levande barn på väg in och ett dött på väg ut. Anhöriga tar själv hand om de döda efteråt, de tar med dem när de går hem.

En annan jobbig händelse den dagen var en ettåring med hjärnhinneinflammation som hade hög feber, gick med en annan student för jag kan inte språket så jag måste hela tiden följa någon som kan översätta. Såg att mamman gav barnet medicin och undrade vad det var och det var Alvedon mot hög feber. Här känns det som man inte tänker ett steg längre eller ifrågasätter något, jag ställde fråga till eleven hur ofta tar hon det och hur mycket. Och det visade sig att barnet fått hela flaskan på mindre än ett dygn, och det kändes galet mycket. Och dagarna innan hade barnet fått en halv flaska varje dag. Men vart ska man kolla om det är rimligt? Det finns ingen FASS (läkemedelsbok) eller internet. Ringde till mitt jobb i Sverige via min mobil och vi konstaterade att dosen var 14 gånger max dygnsdos. De kom på förslaget att ringa giftinformationen och de sa att det var en mycket allvarlig förgiftning och att man skulle starta motgift behandlig omedelbart (antidot) och ta leverprover och kolla hur illa det var. När jag sa det till den första doktorn brydde han sig inte, bara skällde lite på mamman, den andra som kom efter en timme sa att hon hade justerat dosen på Alvedon och antidot eller prover var inte aktuellt. Vadå justerat dosen, ungen ska inte ha Alvedon på en lång tid…. Tur att jag inte klarade av att översätta är du dum i hela huvudet till engelska, var tvungen att gå därifrån. Om barnet avlider i leverskador kan det inte kännas kul för mamman att ha gett för mycket i okunskap, ansvaret borde ligga på sjukhuspersonalen för det borde inte få ske på en sjukhusavdelning. Men inte här, vårpersonalen tar bara hand om att ge injektioner, mamman får ingen information om något och har inte kunskapen att kunna ifrågasätta. Dagen efter så barnet ut som en Michelin gubbe så något inre organ funkade nog inte som det skulle.

Vi hade innan praktiken på sjukhuset blivit tillsagda att absolut inte ifrågasätta något, för då var risken att skolan inte fick komma tillbaka. Det är inte lätt att bara observera och inte säga något när man ser en massa allvarliga brister som ledet till att en massa barn dör i onödan och ser enkla åtgärder som inte behöver kosta så mycket pengar. Den enklaste är att införa rutiner för handtvätt för vårdpersonal så de inte sprider smitta mellan barnen, sjuksköterskornas ”moder” Florence Nightingale gjorde den upptäckten för ca 150 år sen, men det verkar inte ha nått hit än. Pratade med min mormor som jobbat på barnavdelning hela sitt liv och hon sa att det låter som du beskriver den svenska vården, för 100 år sen.

Vi avslutade veckan med en rundvandring på brännskadeavdelningen, ja som ni förstår var det inte så trevliga syner. Den avdelningen vi var på hade ca tio barn och alla hade svåra brännskador, mer än halva kroppen på alla och en hade bara en del av vänster ben oskadat. Två av barnen som var där skulle rengöra en tank, som jag fattade det var det på skolan och läraren hade bett dem. När de tände en tändsticka för att då lyse då exploderade tanken så de blev svårt brännskadade och deras kompis hade just dött av skadorna. Det var många tragiska historier vi fick höra där.

En av doktorerna jag pratade med tyckte att vi skulle sluta att ha husdjur och skänka pengarna vi lägger ut på dem till barnen i tredje världen, och jag måste säga att det ligger mycket i det. Vad orättvist det kan vara, och inte kändes det bättre av att ha två katter hemma. Är det någon som vill ha två katter:)

Men sammanfattningsvis även om det fungerar dåligt på avdelningen så räddar man många barn med mycket små resurser. De skulle inte ha överlevt utan hjälp och en del av personalen ser ut att kämpa så gått det går.

Det har varit en jobbig vecka psykiskt att var där, men samtidigt lärorikt att se vad man kan göra med enkla resurser och att man räddar många liv även om det fungerar dåligt med våra mått på sjukvård. Framför allt ser man hur bra vi har det hemma och vad vår sjukvårdsutbildning är bra”.

Sen skulle jag ha en vecka till med barnpraktik men på måndagen kom de på att det var ingen praktik för det var nya studenter som skulle ut och de måste få lite träning innan de går ut i ta blodtryck och så. Det kändes som jag kunde det så jag tillägnade mina Svenska uppgifter lite tid och följde med en klass till vad de kallade lågkostnadsundervisning, de gjorde allt utbildningsmaterial själva och var på ett Aga Khan Community skola. Intressant att se upplägget, mycket var barnanpassat och man hade olika rollspel och dockteater om olika sjukdomar. De ser de som att de utbildar befolkningen och de gör de, men man samtidigt får man känslan av att det är en hel del marknadsförning av Aga Khan sjukvård. Men det är bra att de går ut för alternativet är inget utbildning. Sen fick de blir en dag till i Psykiatrin och en ute i Community.

Genomgång med läraren på barnpraktik

Språk och kultur

Om du inte har varit i Indien förut får man hälsa dig välkommen till landet annorlunda. Ute i trafiken är det helt galet då de flesta inte har något körkort eller utbildning på hur man kör. Det finns en hel del åsna tranporter i trafiken och en och annan ko. Det finns små affärer lite över allt och ganska mycket gatuförsäljare. Folk är klädda annorlunda än vi är vana. Det är mer stökigt och stojigt överallt, men mycket underhållande att bara gå omkring och vistas ute bland folk. Kulturen skiljer mer i den norra delen där man sällan ser några kvinnor ute, och många av dem täcker hela kroppen förutom ögonen.

Här i Pakistan är det vanligt att man bor i olika community beroende på vilken sekt man är med i. Ett community är som ett kvarter vanligtvis med egna vakter och staket runt. Kristna och andra religioner som är väldigt få bor i egna community beroende på religionstillhörighet och sen finns det ca 73 olika sekter (eller inriktningar) i den Muslimska religionen. De följer alla koranen men har lite egna extra regler om olika saker, ex när och hur man ska be. Mycket av deras tid verkar gå ut på det och det kan vara kl fem på morgonen och sen går man och lägger sig igen. Aga Khan är en av de 73 olika inriktningarna.

Religion, är ett viktigt ämne för alla i Pakistan. Det är absolut inte tillåtet att inte var troende i landet. Och kristna anses inte stå så högt i rang, de har problem på många håll att de blir mobbade på arbetet och så. Men eftersom vi är utlänningar och kanske vita verkar vi ha hamnat ganska högt upp i rang. Men jag undvek att prata religion och politik det var lättast så, ställde bara frågor, och gav mig inte i någon diskussion och det hade jag för den delen för dålig kunskap för att göra. Men de som man känner närmast kan man prata lite mer med. Så jag pratade lite om religion med kille som jag träffat här och jag frågade vad han tyckte om icke troende personer. Och han som tillhör Aga Khan inriktningen är ganska öppen för det mesta. Han sa att de måste de få vara om de vill, men det är inte tillåtet i landet och han hade aldrig träffat någon. Jag sa det sitter en framför dig nu, hans ögon blev stora och han sa Oh my god. Sen har vi två kristna tjejer i klassen och de ville vara snäll och ta mig till kyrkan, jag förklarade att jag inte var kristen men gärna kunde följa till kyrka och se hur de har det. De frågade om jag tillhörde alla religioner de kunde hitta på. Jag förklarade att jag hade ingen gud, de funderade ett tag sen sa det att jag måste vara en kommunist för de hade hört att de fanns i ryssland och var icke troende:) ja, vad svarar man. Men det var omtänksamt av dem att hjälpa mig till kyrkan.

Mer kulturkrockar: En dag tänkte jag och tjejen som jag var här samtidigt från skolan med titta på en film på datorn tillsammans men för att det ska gå bra behöver man komma inomhus till ström och lite mörker. Jag kom på att det finns ett familjerum på male hostel jag borde kunna låna. Jag gick till husfar och ställde frågan, han rynkade ögonbryna och tittade på mig. Och vilken film ska ni se då??? Jag skrattade och sa att vi inte bestämt vilken av de 40 st jag hade på datorn. Då sa han lite allvarligt att det är förbjudet att se på film tillsammans med en tjej i det här landet. Jag fick bita mig i läppen för att inte börja gapskratta, men jag ställde fråga är det ok att se tv tillsammans då? Ja det kunde gå sa han, men visar det inte filmer på tv då? Jo, men är det inte samma sak? Ja till slut sa han att i familjerummet var det otänkbart att vara men det fanns ett tv rum vid biblioteket som vi kunde prova, men det gick inte så bra för det är alltid en massa människor över allt och de är inte speciellt tysta i det här landet. Så vi får se film var för sig nu. Det här landet är byggt för att sära tjejer och killar åt.

När man berättar att man kan leva ihop utan att vara gift är det otänkbart och svårt att förstå för här är det inte lagligt och de flesta giftermål är arrangerade av föräldrarna. Att ha en flickvän eller pojkvän anses lite lösaktning.

Språket då. Alla på skolan kan engelska, och de hade ett mycket större ordförråd än jag hade. De pratar engelska under alla sina teorilektioner och kan de flesta ord som har med sjukvård att göra. Så det var lite svårt att hänga med på teorilektionerna. Det roliga var att det hände att läraren inte kunde förklara meningar som hon hade på sin Power Point, men generellt är det mycket duktiga på engelska. De har en ganska stark brytning och det var svårt att höra vad de sa de första två veckorna, men sen blev det lättare. De har även svårt att förstå vår brytning, för de har som en egen engelska variant i mellan sig. På Aga Khans sjukhus kan många patienter engelska, de är oftast lite mer belästa och rikare. Men på andra ställen utanför skolan kan i stort sett ingen patient engelska. Försäljare kan en del, men ofta kommer det någon fram och hjälper dig att översätta om du har problem. Har man namnet på vart man ska nerskrivet är det oftast inget problem att åka rickshaw. Hem visade jag mitt gröna skol kort.

Kläder: Ja hemma kan vi ha lite vad vi vill, men här är det ganska hårt styrt av kulturen. Kortbyxor är otänkbart, går bara att använda när du tränar på området och du kommer att vara ganska ensam om det. Jeans är ok här i Karachi men kanske inte så accepterat i alla delar av landet. Men som kille kan du annars ha nästan allt. Som tjej är det lite hårare att man har Salwar kameez, speciellt om man är utanför skolområdet. Men i Karachi är man ganska västerländsk här man ha jeans och t-skirt även som tjej även om många tittar efter dig och undrar vad du har på dig.

Men på skoltid är de noggrann att du som kille har skjorta med långa armar och fin byxor på praktik när du inte ska våra vita sjukhuskläder. Skor får inte vara sandaler utan finskor eller joggingskor går bra. Jag köpte mina kläder här för jag hade fel sort med mig, men det är billiga så det är inget problem. Lärarna följde oss första vecka och hjälpte oss med klädinköp. Men det är ganska lätt att själv åka till Tariq road och köpa. Som tjej är det lite mer noga hur deras Salwar kameez ska se ut, det man kan täcka håret med måste var på ett visst sett. Ja, man måste nästan få hjälp med det. På teorilektioner på skolan var det mer accepterat att ha samma kläder som vi har hemma.

Det är möjligt att det erbjöds några språkutbildningar från Karolinska inför utbytet, men då jag bor långt bort från huvudstaden undersökte jag inte det.

På väg till barnpraktik, inget varmvatten så eleverna kokar det själva.

Fritid och sociala aktivteter

Det var lätt att få kontakt med andra stunder och lokalbefolkning. De är otroligt gästvänliga och hjälpsamma. Första vecka hade jag en hel lista med telefonnummer jag kunde ringa om jag skulle få något problem eller så. Jag vet inte om det var för att jag var vit eller om de är så hjälpsamma för alla. Men att man är vit och det fjäskas en hel del märker man, alla chefer över allt vill prata med dig och du får ofta lite extra hjälp. Men det är bara att njuta, av att bli behandlad som en kung eller drottning:) Många förutsätter att du är fruktansvärt rik och att vi inte har några problem i västvärlden för vi ha ju pengar, varför skulle vi ha problem då? Men det är samtidigt ingen som försöker få pengar från dig, utan snarare tvärs om, de bjuder både på det ena och andra. Det kan nästa vara lite jobbigt när man vet hur fattiga många är. En månadslön för en sjuksköterka i Sverige är lika mycket som en sjuksköterska får här på ett och halvt år…

Träningsmöjligheter finns i massor. Det finns ett stort sport komplex med pool, styrkehall, löpbanan, badminton mm. Det finns även en botbollsplan på området. Så träna kan du göra om du vill. Det kostade 150 R för att använda sports komplexet per dag. Löpbanan och fotbollsplan var gratis.

Utanför finns det ett ställe som heter Arena och där man bowla, spela minigolf mm. Safari Park där man kan köra fyrhjuling, spela minigolf, klättra i höga ställningar mm.

Staden är ganska tråkig annars, lite av en storstad. Men det finns ganska mycket marknader för olika saker. Elektronik, Saddar Market kostar ca 100-150 R att åka till. Västerländska kläder, zainab market. Mer kläder finns på Tariq road som är nära och kostar ca 50-70R att åka till.

Ett tips är att köpa the lonely planet för Pakistan där får man tips på vad som finns att göra samt bra att ha om man ska ut och resa lite i landet.

Ska försöka beskriv vad som finns på området. Jag börjar från huvudinfarten för sjukhuset. När man kommer igenom grinden och tar till vänster är huvudingången till sjukhuset. Väl inne på första gården är det ett apotek till vänster, en presentaffär, en bok affär ett café som är öppet vardagar, distriktsläkarestationen som är öppen dagtid men inte på söndagar och där kan vi studenter gå. Om du håller vänster över gården till en liten grind kommer du till Medical student (läkarestuderande) området. Där finns en del lektionssalar som vi använder ibland, den stora datasalen som heter LRC och där vi får lösenord till datorerna, ett bibliotek där man kan plugga men vi får inte låna böcker på vårat gröna studentkort, uppe på biblioteket finns ett plugg och tv rum (finns luftkonditionering). Håller man vänster över planen kommer man till male hostel och där bor alla killar och det finns ett litet café utanför som är öppet dagtid utom söndag. Inne på male hostel finns två kokar som lagar det mesta man vill och har hem körning till girl hostel, problemet är bara att få dem att förstå vad man vill ha och få telefonnumret. Som kille kan man använda kroppsspråket och peka. Men fråga någon som kan hjälpa dig till tills du lärt dig systemet. Håll vänster förbi male hostel och du kommer till en grind ut och den är närmast när du ska på stan. Fortsätt förbi den och du kommer till fotbollsplanen. Sen om du tar lite höger kommer du till några dammar där du kan ligga och plugga och lyssna på fåglarna. Går du lite till har du svängt och är på väg tillbaka till starten, men du passerar en liten gång till vänster och den leder till grinden på baksidan. Där utanför har du några som säljer frukt och grönsaker, ute till höger på vägen har du lite affärer en bit bort. Lite längre bort har du en liten marknad och lite matställen. Ja tillbaka igen på området, du passerar School of nursing (SON) som är vår skola. Där inne finns alla lärare, skolsalar, datarum och ett litet café. Girl hostel sitter ihop med skolan och där ska det finnas ett café men det får jag som kille inte gå till. Fortsätt förbi SON och håll vänster och du kommer till en stor förrådsbyggnad till höger, där ska sortimentet finnas på internet och de har livsmedel, men jag handlade aldrig där. Fortsätt till vänster och du kommer efter en stund till sportskomplexet och löparbanan. Där finns en utgång till världen utanför och till vänster 5 min har du Mc Donald och maten är svindyr där 300 R om man jämför med male hostel koken som gör samma kycklingbörjare för 60 R. Det finns även två bra apotek som har mer än dem som finns sjukhuset. Det finns en i Pakistan mätt stor supermarket. Det enda problemet är att gå över gatan för trafiken är inte rolig, men de är duktiga att väja för dig:) Ja tillbaka på området och om du fortsätter en bit kommer du tillbaka till huvudinfarten. I mitten ligger sjukhuset och det finns en hiss i mitten. Uppe där finns ett stort café som är öppet dygnet runt alla dagar, på natten går man in på ett litet rum på baksidan. Ja det var en beskrivning av området så det ska gå snabbare att komma på allt. Att det gick att hämta ut pengar vid Mc Donald kom jag på tre veckor innan jag skulle hem, innan åkte vi ner på stan och det tog en och en halv timme att åka fram och tillbaka.

Säkerheten då? Ja, det kanske man måste skriva lite om. Det har inte varit så lätt att få något grepp om hur det är med säkerheten i landet. Jag har sett en bild via massmedia och genom vissa andra. Sen själv har jag en helt annan bild av säkerheten i landet och det är att det inte är så illa som man läser i massmedia. Och från skolan i både Sverige och Pakistan har vi fått olika budskap om vad vi får göra och inte, allt från att absolut inte lämna skolområdet till att vara försiktiga. Och det har varit prat om att skolan har en säkerhets policy men det har man missat att informera om, och jag tror inte att det finns någon. Och det är inte heller rimligt att åka till ett land som utbytesstudent och bara vistas på skolområdet, vad är det för utbyte? Det är det som finns utanför skolan som är intressant, både praktiken och allt annat.

Min bild av Pakistan är att det finns en massa gästvänliga personer som är hjälpsamma och jag har inte sett något som skulle vara något farligt och jag har pratat med en hel del andra västlänningar som reser i landet och de säger med att det känns säkert. Men det är en hel del bomber och brottslighet så man ska nog vara försiktig när man är här. De flesta bomber har varit i ett ganska begränsat område mitt i landet och ingen i Karachi under den tid jag varit här. Sen finns det nog en del brottslighet och då speciellt i Karachi, lika som man har i många andra storstäder. Jag har frågat ganska många vad de själva har råkat ut för och det är en del som blivit av med sina biltelefoner både genom stöld och rån. Det är ganska många som bär omkring på vapen och ett land med mycket vapen är inte ett säkert land. Men de råd som vår kontaktlärare från Sverige gav som har varit mest rimliga och det är att vara försiktig och helst vara flera när man är utanför skolområdet. Jag har inte gått omkring lika mycket som jag brukar göra när jag reser utan åkt rickshaw mellan ställena, undvikt att gå ute själv när det är mörkt och hållit mig där det är annat folk så jag inte hamnar själv på någon sidogata. Och jag tror att det är säkrare som kille att gå omkring själv för jag har känslan att killar här kan tycka att de kan göra lite som de vill med tjejer, de verkar allmänt ha mer respekt för män.

Fick följa en klasskompis på hennes brors Pakistanska bröllop

Sammanfattning

Sammanfattningsvis har det varit en bra tid här, speciellt barnpraktiken. Att få möte en annan kultur är spännande och den Pakistanska kulturen har en hel del att bjuda på och det kanske är en stor orsak till att man väljer det här landet. Jag personligen tycker inte att det är så spännande om kulturen är lika som den man har hemma, och här är det verkligen annorlunda. Skolan har gett en hel del, speciellt praktiken utanför Aga Khans område, den visar verkligen det sanna Pakistan. För min förhoppning var att få se hur vården bedrivs i ett fattigt land och det är verkligen Pakistan. Det finns två världar här en rik och en fattig, och de flesta hör till den fattiga. Det är säkert lika i de flesta u-länder.

Det som varit mest jobbigt är nog allt strul med planeringen av utbildningen på skolan. När man bokar en tid med en lärare är det vanligt att hon inte finns där eller kommer mycket sent till träffen. Har blivit bortglömd mer än en gång och i vår kultur är det att inte visa respekt när det gång på gång upprepas, men här verkar det tillhöra vardagen, alla elever finner sig i  att det är så. Sen kan det vara så att den dag man ska gå ut i den praktik man blivit lovad kom man på att det var ingen praktik den veckan, så man kan aldrig vara säker på om det är nåt eller ej. Det finns ingen som helst samordning mellan lärarna. Internet har bara funkat ca 2/3 av tiden och de har blockerat en massa Svenska sidor så det har inte varit så lätt att göra den svenska teoridelen jag hade med.

Vad har jag lärt mig då? Om man vill träna på att sätta nål och ge mediciner ska man nog inte åka hit, och då jag har gjort det i några år var det inget mål för mig. Utan jag har fått möjligheten att får se en massa tillstånd och sjukdomar jag inte kommer i kontakt med hemma. Se hur de lägger upp sin utbildning och vård, och de ligger ganska långt efter som jag kan se det. Här går de mer på olika kännetecken och tar mindre prover, så att se när ex ett barn inte mår bra har jag tränat på. Och det har varit massor att träna på för de är oftast mycket sjukare innan de söker vård här. Att utbildning är viktigt, är en erfarenhet jag har fått med mig, hemma tar vi det som självklart att alla förstår det mesta, men här är det mycket vanligt att man inte har någon utbildning alls och inte har kunskapen att ifrågasätta vården eller något annat för den delen. Och det är en viktig egenskap jag saknar här det är just att ifrågasätta saker, det är vi upplärda med och det är bra, utvecklingen går mer framåt då. Har fått tänka en hel del etiskt för man har en helt annan syn på vad som är etiskt eller inte. Och att ett stort hinder i vården (som jag ser det) här är religionen som ganska ofta går emot den vetenskap vi arbetar efter, och det är en del människor som dör för att man inte tror på vården och vägrar olika vårdåtgärder. Hemma har sjukvården ett bra förtroende i befolkningen vilket är viktigt, här är det många som inte har förtroende för vården. Utbildning är en mycket viktig komponent för en bra hälsa och liv har jag sett, så vårt utbildningssystem där alla måste gå i skola och att är gratis är otroligt bra. Sen när man utsätts för påfrestande händelse som man gör i Pakistan, det gör att man utvecklas och kan ta andra jobbiga händelser bättre hemma när det inträffar, ex dödsfall hos barn. Har fått träna på min engelska förstås.

Att få möjligheten att få var här har även gjort mig mer sugen på att jobba utomlands någon gång i framtiden och har sökt och kommit in på Global Health, så det har påverkar mina studier vid KI.

Jag haft möjligheten att kunna åka i norra delen av landet och det var mycket vackert och spännande, jag åkte även till Lahore i fem dagar då det inte var någon skolan för de firade något. Så om det finns en möjlighet passa på att se lite mer av Pakistan. Här är en länk till min resedagbok där jag skriver lite mer om det. http://www.resdagboken.se/Default.aspx?documentId=24&section=journey&journeyId=368016&userId=10506 alternativt gå till www.resedagboken.se och sök på resenär pederm, och om du vill fråga något mer om utbytesstudier i Pakistan är du välkommen att maila till peder_molin@hotmail.com

Så slutligen vill jag tack Karolinska för att jag fick möjligheten att åka hit och för det givmilda resebidraget jag fick.

Och du som får möjligheten att åka vill jag gratta till en givande och lärorik tid i Pakistan.

Ett av alla underviktigta barn från Barnpraktiken