1. Under mitt utbyte läste jag Microbiology Practicum,
Hematology Practicum, Immunology Practicum och en miljö och hälsokurs i gränsen
mellan USA och Mexico som heter South Texas Environmental Education and
Research. Eftersom jag inte hann klart med klinisk kurs 1 på KI fick jag
komplettera med denna kurs.
MiMMikrobiologi
Min första kliniska kurs var på mikrobiologen i
University of Texas Health Science Center at San Antonio, under fyra veckor. Under
dessa fyra veckor skulle jag gå igenom allmän mikrobiologi, parasitologi och mykologi.
På labbet hade de en sorteringsplats där alla prover anländer och sorteras
beroende på vad som ska analyseras samt att man kollar igenom att uppgifterna
på remiss och rör stämmer överens, där fick jag tillbringa min tid under de två
första dagarna. Efter detta fick jag gå vidare in till labbet där det fanns olika
stationer. Dessa stationer var urin, feaces, sputum, kroppsvätskor, luftvägar
etc. Jag fick vara med och titta på de olika kolonierna som växte på plattorna
samt lukta och utföra tester för att kunna identifiera vilken/vilka bakterier
som förekom. Det var inte enbart en platta som varje prov odlades på utan det
var 4-5 plattor som man var tvungen att studera samtidigt eftersom en del
bakterier inte växer på andra plattor osv. Jag fick även vara med och svara ut
resultaten, det som svarades ut var hur mycket kolonier de fanns på plattan ex
light growth (lite), moderate growth (mellan) och heavy growth (mycket), samt
utföra resistensbestämning med olika antibiotika lappar. De var viktigt att först och främst studera
morfologin på kolonierna och sedan utföra gramfärgning för att gå vidare med de
olika testerna.
Vi fick ingen genomgång på Parasitologin, istället fick
vi läsa i boken om de olika parasiterna som man skulle kunna enligt checklistan
samt titta i mikroskop. Under sista veckan fick jag vara på Mykolog labb, där
fick jag titta på olika svampar i mikroskop samt lära mig dess morfologi.
Examination
Mikrobiologi är ett väldigt brett område och
examinationen bestod av många delar vilka var följande:
-
Okända prov (10 plattor)-Allmän mikrobiologi
-
Skriftligt prov – Allmän mikrobiologi
-
Praktiskt prov – Allmän mikrobiologi
-
Okända prov – Mykologi
-
Skriftligt prov – Mykologi
-
Mikroskopering – Mykologi
Förutom detta skulle även prov skrivas i skolan och det
gjordes på datorn med flera svarsalternativ inom parasitologi, mykologi och
allmän mikrobiologi.
Denna kliniska kurs var väldigt intensiv och därför krävs
det att man studerar ordentligt för att hänga med vid var station eftersom man
även blir utfrågad. Till er hjälp har ni litteratur från skolan, en checklista
med mål och studiefrågor.
2.
Hematologi
Min andra kliniska kurs var Hematologi som gick i fyra
veckor. Under dessa fyra veckor fick jag vara på automation, differentialräkna
normala och anormala diffar, titta på benmärg samt vara på koagulation. Jag
fick även vara med och titta på benmärgsaspirationer där en läkare utför
aspirationen och en biomedicinsk analytiker utför blodutstryken på plats. På
automation fick jag sortera proverna som anlände till labbet. En obligatorisk
uppgift var att differentialräkna 50 slides under en vecka och efter det fick
handledaren välja ut några celler som man skulle identifiera. På koagulation
fick jag köra kontroller vilket jag även gjorde på automation. Den största
delen av hematologi gick ut på att mikroskopera och differentialräkna
leukocyter och bedöma blodbilden. Under en del tillfällen fick jag även tid för
att studera inför tentamen. På benmärg fick jag räkna celler på egen hand och
sedan fick jag ett litet förhör.
Examination
Skriftligt prov- i skolan
Differentialräkning – 50 slides
Benmärg – räkna 3000 celler
3.
Immunologi
Sista veckan på utbytet var jag på Immunologen. Där fick
jag titta i flourescensmikroskop, studera virus samt utföra mononukleos test.
Förutom detta gjordes ett övningsprov på datorn. Eftersom det endast var en
vecka hann vi inte gå igenom mycket, förutom att läsa och följa vad man ska
kunna i checklistan.
Examination
Praktiskt prov
Skriftligt prov- i skolan
4.
South Texas Environmental Education and Research
Tillsammans med andra studenter fick vi åka till Laredo,
en liten stad som ligger till gränsen mellan USA och Mexico, under två veckors
tid. I Laredo fick vi vara med på öppet hus och prata samt demonstrera för
grundskolestudenter om rökning; hur det påverkar lungorna, mexikanska
köksberedskap; att de innehåller bly samt hur det påverkar vår kropp, olika
rengöringsmedel som kan förväxlas med mat och dryck m.m. Eftersom vi endast var
tre BMA studenter bland många folkhälsostudenter fick vi besöka olika
laboratorier bland annat transfusionsmedicin. Vi var även ute i öknen och fick
lära oss om örtmediciner. Förutom detta hade vi ett miniprojekt där hela
gruppen skulle handla till en fattig familj. Vår budget var 150 dollar och
tillsammans skulle vi tänka på vad som var lämpligt att köpa.
Examination
Det fanns ingen direkt examination men det var viktigt
att vara delaktig på alla föreläsningar, studiebesök, öppet hus samt miniprojektet.
I slutet av kursen fick alla berätta om vad de tyckte om kursen och vad man har
lärt sig samt vad man skulle kunna förbättra.
I mitten av de fyra veckor långa kliniska kurserna gjordes
en utvärdering där handledarna fick fylla i en bedömning av studenten från
skala 1-4 utifrån hur man presterar, kommunicerar, utför arbetsuppgifter inom
givna tider etc. I slutet av kurserna gjordes ännu en utvärdering som skulle
lämnas in till skolan, men även vi studenter fick skriva en utvärdering om våra
handledare och kommentera vad som var bra eller mindre bra med kurserna. Därför
är det viktigt att prestera till 100% eftersom detta påverkar betyget, oavsett
om man lyckas få topp betyg på proven så är det viktigt att tänka på hur man
uppför sig på labb.