Kursen bestod av olika moment, och varje moment har olika vikter beroende på vilken kurs man tar. I varje kurs finns det alltid en träning (inom epidemiologi, biostatistik och/eller metodologi) för att kunna främja vårå förmågor att tillämpa teorin till verkligheten. Som nämndes innan, finns det seminarietillfälle (tutorials) för att förberedda oss till slutexaminationen i slutet av varje kurs. Examinationen bestod av presentation, en uppsats och en salstenta.
Introduction week (1 ECTS)
En veckas kurs som introduktion till universitetet och upplägg till hela studieperioden. Under veckan besökte vi Drielandenpunt där Nedeländerna, Tyskland och Belgien möts (detta är även Nederländernas högsta punkt!). I slutet av denna resa besökte vi platsen där man skrev under Maastrichföredraget och vi fick förklaring hur beslutsfattarnas tillvägagångssätt i Limburgprovinsen. Det betyget vi fick var pass på alla moment.
Tuberculosis (9 ECTS)
I första början visste jag att jag skulle vilja läsa denna kurs då det riktades mycket på global hälsa och epidemiologi. Trots att det liknade Global Health kursen som man läste på KI, lärde jag väldigt mycket om sjukdomsspridning, kontroll, interventioner samt lagstiftning. Jag lärde mig även olika sjukdomars patofysiologi (tbc, HIV, SARS, Hepatit A, gastroenterit). Upplägget av kursen var föreläsningar, tutorials två gånger i veckan, presentation i en mindre grupp samt en salstenta med multiple choice frågor. Presentationen handlade om tuberkulos i Europa där man kan välja valfritt ämne i detta område i tre europeiska länder (min grupp valde mortalitet och kontroll av tbc i Sverige, Italien och Rumänien). Man måste få godkänn på alla moment samt få högre än 5,5/10 i både presentation och den skriftliga tentamen.
Work-related stress and burnout (5 ECTS)
Denna kurs fokuserade på stress på arbetsplats som kan leda till utbrändhet i långsikt. Vi lärde oss olika modeller för att förstå hur olika faktorer såsom hur mycket kontroll man har på jobbet, hur mycket stöd man får och vilka förmågor man har bidra till sannolikheten att man får stree och utbrändhet. Vi fick jobba i en mindre grupp och skriva en projektplan på detta ämne. Mitt grupparbete handlade om stress bland lärare i England. Återigen, betygsattes vi med 5,5/10 eller högre i salstentamen och godkänn på andra moment i kursen.
Environmental determinants: Climate change (5 ECTS)
Denna kurs var en ny kurs som ersatte en tidigare kurs som hette ambient particulate matter. Jag lärde mig hur olika förändringar i vårt klimat påverkar hälsa både i kort- och långsikt. Vi lärde oss hur man ska kunna kartlägga olika sjukdomar i samband med en klimatförändring. Vi hade ett mindre grupparbete i vår training session, där vi skulle analysera samband mella PM10 och incidensen av respiratorisk- och kardiovaskulära sjukdomar. Vi måste också skriva en kort projektplan som individuellt arbete om hur vi skulle genomföra ett arbete gällande samband mellan sjukdom och klimatförändring, mitt arbete handlade om klimatförändringar i samband med prevalens och incidens av denguefeber i Indonesien. Detta arbete presenterade också inom våra respektive tutorialsgrupper där vi hjälper varandra med bland annat vår presentationsteknik. Som kurser nämndes ovan, måste man få godkänn på alla moment och vara närvarande och bidra till diskussionen i tutorials, samt att vi betygsattes med 5,5/10 eller högre på skriftliga tentamen med öppna frågor.
Frames for public health/Semester paper 1 (4 ECTS)
Kursen var en övergripande för hela termin 1. Man måste skriva om uppsats inom folkhälsa som är aktuellt i dagens Europa. En lista med ett antal ämne presenterades som man kunde välja mellan. Mitt arbete handlade om beteendeintervention för att förebygga HIV-spridning bland sexarbetare. Man betygsattes med 5,5/10 eller högre på både språk och innehåll av uppsatsen. Under hela kursen hade man tutorials om engelska som akademiskt språk motsvarande språkverkstade i Sverige. I slutet av kursen hade man presentation i respektive tutorialsgrupp där vi bedömdes på våra presentationsteknik och innehåll.
För ni som räknar antal poäng ovan, fick jag inte 30 ECTS (jag fick endast 24 ECTS!) som jag hade planerat i början av terminen. Detta berodde på att jag har bestämt mig att inte göra en cumulative test som är på 6 ECTS för jag var tvungen att koncentrera mig på mina kurser i Sverige (missade ungefär 2 första veckor) och min c-uppsats. Jag kommer dock få resterande poäng från en kurs i Sverige. Det ordnade sig i slutet ändå, som tur det.