Reserapport - KI-student
Resa med ESN Maastricht till Kinderdijk, Nedeländerna
Lärosäte: Universiteit Maastricht
Utbildningsprogram: Folkhälsovetenskap
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Hösttermin 13/14

Innan avresa

När jag fick veta att jag blev nominerade till utbytesperioden var jag jätte jätte glad! Men efter jag tänkte efter kom jag ihåg att jag hade väldigt svårt att bestämma mig om jag ville åka på praktik eller på utbytesstudier. Jag hade samtal i flera timmar med min handläggare på KI, mina föräldrar och min syster. Då bestämde jag för fullt att jag ville plugga i ett främmande land för att jag ville byta miljö (både hemmiljö och skolmiljö) och att jag ville träffa andra människor och lära känna mig andra kulturer.

Jag valde Nederländerna främst för att min mamma är från Indonesien (och vi har haft lång historia med Nederländerna, det känner lite som hemma!) samt att jag visste att språk skulle inte vara ett problem då nästan alla pratar flyttande engelska. Jag valde just Universiteit Maastricht (UM) för att de hade flertal kurser som jag är mycket intresserad av och jag valde inrikta mig just inom epidemiologi och biostatistik. 

Generellt fick jag väldig bra information från både KI och UM. Innan avresa fick jag kontakt med en tidigare student som gjorde sitt utbyte i Maastricht. Hon gav mig mycket information om staden, vilka ställe man absolut måste kolla på osv. Jag fick information i en relativ bra tid från min kontaktperson vid UM; om deras pick-up service, INKOM (motsv. nollning) och vilka typ av boende man kan välja mellan.

Eftersom jag gjorde min utbytesperiod i Nedeländerna behövde jag inte någon speciell vaccination. Man kan säga att allt gick som planerat.

Ankomst och registrering

Jag åkte från Sverige till Nedeländerna tillsammans med min familj (vi har en tradition att åka på road trip varje år), då kom jag fram till Maastricht ca en vecka innan kursstart. Först träffade jag en tjej som jag hyrde mitt rum från (mer om hennes rum under boende). Efter jag har fixat allt med tjejen började jag gå runt i Maastricht med min familj och försökte hitta min cykel som jag fick (och ev. köpte) från en tidigare student (hon har nämligen lämnat cykeln för mig). Sen bestämde familjen att åka till Almere (ca 1 timme från Amsterdam med bil) för att träffa familjvänner. 

Jag kom tillbaka till Maastricht och bestämde mig att ha en cykelrunda och kollade snabbaste och lättaste vägen till campusområdet osv. Jag kollade även billigaste supermarket som finns i närheten. Eftersom jag har fått information om Erasmus Student Network (ESN) från ett välkomstbrev, cyklade jag till deras huvudkontor ungefär 15 minuter från mitt hem där jag fick veta om deras introduktionsvecka och fått gratis SIM-kort (!).

På introduktionsdagen vid UM, registrerade mig och få tag i min första grupp och dessa underbara människor har jag spenderat mest tid på två hela månader. Tyvärr fick jag inte något erbjudande språkkurs, men det hade jag absolut inga problem med eftersom jag är ganska bekant med språket pga mitt modersmål (indonesiska). Man kan däremot läsa en kurs på holländska på för en avgift, som (jag tror!) kostar 80-90EUR.
Limburg flagga

Ekonomi

Allt som allt var allting lite billigare i Nederländerna än i Sverige, t.ex mat och resor. Jag brukade gå till marknaden som har öppet på onsdagar och fredagar för att köpa mina frukt och grönsaker för en hel vecka (kostade ungefär 10EUR för två stora påsar!). Andra mat som t.ex ris, pasta, kött eller fisk brukade jag gå till närmaste supermarket som Albert Heijn, Jumbo på söndagar. Det är då dessa ställe har reor på deras livsmedel. Albert Heijn har också ett bonuskort som man kan få gratis och man får speciella priser på vissa saker, det kortet vill man ha!

När det gäller resor till andra delar av Nederländerna brukar jag vänta på erbjudande från HEMA eller Kruidvat för billigare biljett/dagskort. Man kan använda detta kort på en hel dag för mycket billigare pris än bara biljett för en enda resa, ca 17EUR respektive 25EUR. Man måste hålla stenkoll på dessa erbjudande för de säljer jätte jätte snabb!
Ett exempel på dagskort från HEMA

Boende

Jag ordnade min egen bostad efter jag fick tips från en tidigare student. Det finns flera bostäder som erbjöds av universitetet s.k. guesthouse. Jag ville dock inte bo i korridor eftersom jag har haft inte-så-bra upplevelser och berättelser om korridorer. Jag tyckte också att det kan vara svårt att få kontakt med vanliga d.v.s icke-utbytesstudenter om man bor i  guesthouse.

Jag hittade en lägenhet på andrahand där jag bodde med två andra tjejer, båda två var studenter i Maastricht. Jag bodde i området s.k. Wyck. Det låg väldig nära innerstan, centralstationen och kampusområdet, 5 minuter till stan och 8-10 minuter till kampuset (FHML i Randwyck) med cykel. Dessutom fanns olika affärer väldigt nära, ca 2 minuter på fots. Jag betalade ungefär 350EUR där rummet var möblerat, delat kök och badrum, och ganska snabb internet. Jag ansåg att mitt rum var billigare jämfört med mina kompisar som bor på guesthouse eller som hade ett rum mitt i stan.

I fall man ska plugga vid Maastricht Universitet, kan man alltid kolla på facebookgruppen "Rooms/Kammer/Zimmer Maastricht" där man kan titta på olika erbjudande från studenter som skulle också åka på deras utbytestermin. Generellt kan man kolla på en gratis platform s.k. housing anywhere för att hitta ett rum eller lägenhet i olika delar av världen.
Vrijthof (största torget i Maastricht)

Studier allmänt

Maastricht Universitet använde det holländska betygsystemet med skala 0-10, där 5,5 är godkänn. Lärarna var hyfsat lätt att ta kontakt med. Det fanns inte någon praktik i samband med utbildningen, men ca två gånger i veckan hade vi diskussion med respektive studiegrupp s.k. tutorials. I dessa tutorials måste vi vara förberedda för att diskutera ett ämne som är relaterade till antingen medicinska-, fölkhälso-, och andra perspektiv. Kompletteringar ska göras i samband med frånvaro i varje tutorials, missar man mer än 25% får man inte göra tentamen, dvs man måste göra om kursen nästa år (obligatorisk=obligatorisk, inga undantag!).

UM använde sig av problembaserat lärande (PBL) vilket jag märkte direkt att KI använde denna metod endast i två kurser (grundläggade folkhälsovetenskap och sjukdomslära). I varje tutorials måste man alltid vara förberedda att diskutera ett problem, gör egna lärandemål och diskutera dessa i nästa tutorials. Man testade roller som diskussionsledare och sekreterare i varje kurs. Jag tyckte att detta var ett bra system eftersom man jobbar självständig för att besvara de olika lärandemålen. Jag märkte att jag har verkligen förstått alla begrepp i respektive ämne när jag kunde förklara för alla i gruppen och de förstår hur jag tänker och var jag har hittat informationen. Man är dock beroende på sin grupp ganska mycket, har man inte bra gruppdynamik är det svårt att veta om dessa tutorials kan hjälpa i tentaplugget t.ex man har någon i gruppen som kommer utan att göra någon förberedelse inför tutorials.

I stora drag jämfört med KI så är det en stor skillnad mellan lärosystemet. När vi på KI läser en kurs i sjukdomsförebyggande och hälsofrämjande arbete och lär sig om hur man arbetar med det inom områden som rör mat, alkohol, miljö etc så läser man på Maastricht en kurs i matfrågor, en i alkoholfrågor, en i miljöfrågor och arbetar in hur man gör sjukdomsförebyggande och hälsofrämjande arbete i vardera kurs istället. Man kan säga att man läser baklänges i jämförelse med på KI. Man läser ju även konstant på en Europeisk nivå (i alla fall på European Public Health) vilket man inte alltid gjorde på KI.
Maastricht University library (det har dock inte varit så tomt som i bilden)

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 5 på KI
Kursen bestod av olika moment, och varje moment har olika vikter beroende på vilken kurs man tar. I varje kurs finns det alltid en träning (inom epidemiologi, biostatistik och/eller metodologi) för att kunna främja vårå förmågor att tillämpa teorin till verkligheten. Som nämndes innan, finns det seminarietillfälle (tutorials) för att förberedda oss till slutexaminationen i slutet av varje kurs. Examinationen bestod av presentation, en uppsats och en salstenta.

Introduction week (1 ECTS)
En veckas kurs som introduktion till universitetet och upplägg till hela studieperioden. Under veckan besökte vi Drielandenpunt där Nedeländerna, Tyskland och Belgien möts (detta är även Nederländernas högsta punkt!). I slutet av denna resa besökte vi platsen där man skrev under Maastrichföredraget och vi fick förklaring hur beslutsfattarnas tillvägagångssätt i Limburgprovinsen. Det betyget vi fick var pass på alla moment.

Tuberculosis (9 ECTS)
I första början visste jag att jag skulle vilja läsa denna kurs då det riktades mycket på global hälsa och epidemiologi. Trots att det liknade Global Health kursen som man läste på KI, lärde jag väldigt mycket om sjukdomsspridning, kontroll, interventioner samt lagstiftning. Jag lärde mig även olika sjukdomars patofysiologi (tbc, HIV, SARS, Hepatit A, gastroenterit). Upplägget av kursen var föreläsningar, tutorials två gånger i veckan, presentation i en mindre grupp samt en salstenta med multiple choice frågor. Presentationen handlade om tuberkulos i Europa där man kan välja valfritt ämne i detta område i tre europeiska länder (min grupp valde mortalitet och kontroll av tbc i Sverige, Italien och Rumänien). Man måste få godkänn på alla moment samt få högre än 5,5/10 i både presentation och den skriftliga tentamen.

Work-related stress and burnout (5 ECTS)
Denna kurs fokuserade på stress på arbetsplats som kan leda till utbrändhet i långsikt. Vi lärde oss olika modeller för att förstå hur olika faktorer såsom hur mycket kontroll man har på jobbet, hur mycket stöd man får och vilka förmågor man har bidra till sannolikheten att man får stree och utbrändhet. Vi fick jobba i en mindre grupp och skriva en projektplan på detta ämne. Mitt grupparbete handlade om stress bland lärare i England. Återigen, betygsattes vi med 5,5/10 eller högre i salstentamen och godkänn på andra moment i kursen.

Environmental determinants: Climate change (5 ECTS)
Denna kurs var en ny kurs som ersatte en tidigare kurs som hette ambient particulate matter. Jag lärde mig hur olika förändringar i vårt klimat påverkar hälsa både i kort- och långsikt. Vi lärde oss hur man ska kunna kartlägga olika sjukdomar i samband med en klimatförändring. Vi hade ett mindre grupparbete i vår training session, där vi skulle analysera samband mella PM10 och incidensen av respiratorisk- och kardiovaskulära sjukdomar. Vi måste också skriva en kort projektplan som individuellt arbete om hur vi skulle genomföra ett arbete gällande samband mellan sjukdom och klimatförändring, mitt arbete handlade om klimatförändringar i samband med prevalens och incidens av denguefeber i Indonesien. Detta arbete presenterade också inom våra respektive tutorialsgrupper där vi hjälper varandra med bland annat vår presentationsteknik. Som kurser nämndes ovan, måste man få godkänn på alla moment och vara närvarande och bidra till diskussionen i tutorials, samt att vi betygsattes med 5,5/10 eller högre på skriftliga tentamen med öppna frågor. 

Frames for public health/Semester paper 1 (4 ECTS)
Kursen var en övergripande för hela termin 1. Man måste skriva om uppsats inom folkhälsa som är aktuellt i dagens Europa. En lista med ett antal ämne presenterades som man kunde välja mellan. Mitt arbete handlade om beteendeintervention för att förebygga HIV-spridning bland sexarbetare. Man betygsattes med 5,5/10 eller högre på både språk och innehåll av uppsatsen. Under hela kursen hade man tutorials om engelska som akademiskt språk motsvarande språkverkstade i Sverige. I slutet av kursen hade man presentation i respektive tutorialsgrupp där vi bedömdes på våra presentationsteknik och innehåll.


För ni som räknar antal poäng ovan, fick jag inte 30 ECTS (jag fick endast 24 ECTS!) som jag hade planerat i början av terminen. Detta berodde på att jag har bestämt mig att inte göra en cumulative test som är på 6 ECTS för jag var tvungen att koncentrera mig på mina kurser i Sverige (missade ungefär 2 första veckor) och min c-uppsats. Jag kommer dock få resterande poäng från en kurs i Sverige. Det ordnade sig i slutet ändå, som tur det.
Rekommenderade böcker för hela terminen (och studieperioden) - statistics for health professionals, new public health och epidemiology

Språk och kultur

Både undervisningstillfällen och examinationen var på engelska, och jag upplevde inte detta som ett problem då jag har pluggat minst 5 år i en internationell skola. Vissa föreläsare har dock lite svårt för engelska (ganska många tyska/holländska ord eller meningar förekom under föreläsningarna). Som sagt förut, fick jag inte något erbjudande till språkkurs innan jag kom dit. Jag skulle inte heller tagit någon språkkurs om jag hade kunnat välja (och det står jag fast vid!).

Jag har säkert stött några problem som man kan kallas för kulturkrockar men jag har inte upplevt dem så mycket som andra eftersom holländska kulturen finns ganska mycket i Indonesien. Mat, som alla brukar pratar om var inte ett problem för mig. Chocomel (chokladmjölk), hagelslag (typ som chokladströssel som man äter med bröd till frukost), och havermout var en resa tillbaka för mig till barndomen. 

Man måste såklart var förbered med med marijuanaanvändningen, man är i för sig i Nederläderna där man tolererar användning av dessa. Jag kan säga att jag bor väldigt väldigt nära med minst två coffeeshop. Borgmästaren i Maastricht har dock bestämt att ingen som har uppehållstillstånd kan köpa marijuana, det kanske var därför många av utbytesstudenter (som jag kände) kom inte riktigt i kontakt med det. De vanliga studenterna däremot kan komma till tutorials (som börjar 8:30) höga  och dessa personer brukar inte kommit lång i studierna.

Fritid och sociala aktivteter

ESN Maastricht arrangerade väldigt många event till utbytesstudenterna, ca en gång per vecka. De har också arrangerat resor till olika delar av Nederländerna, Belgen och Tyskland. Personligen tyckte jag att jag hade väldigt lätt att få kontakt med andra studenter. I varje event träffar man alltid nya människor eller man träffar människor man redan känner. Jag spenderade mycket tid med utbytesstudenter som till slut blev min familj i Maastricht och vi arrangerade olika event själva i fall det inte fanns något event arrangerades av ESN.

Tycker man om att fika så finns det ett fik som heter Taart, coffeelovers (bäst in i kyrkan), pinky (med deras mumsiga choklad fyllda belgiska våfflor) och chocolate company. Jag kan dock inte rekommendera något glasställe då jag var där endast till januari. Om man vill äta ute billig och ganska gott kan man alltid gå till KIWI (de bjuder på första drink om man har ESN kort, 5EUR/kort) annars kan man alltid äta all-you-can-eat sushi i Tokyoto (ganska dyrt men jätte gott!).


Resa till Prag

Sammanfattning

Som mina föräldrar sa till mig om och om igen, man ska exponera sig själv till världen och hitta sig själv genom att träffa nya människor och lära sig om andra kulturer. Jag har lyssnat på mina föräldrar och jag har lärt om mig själv och utbytesperioden har hjälpt mig så otroligt mycket att växa som en person, både för min framtida yrkeslivet och min syn av världen. Jag känner mig som hemma i Maastricht och kan lätt ta mig dit igen. De underbara människorna som jag fick lära känna och har spenderat tid med mig i vått och torrt (lite känslomässigt här, i know...) kommer alltid finnas i mitt hjärta.

Min utbytesperiod påverkade inte så mcket min utbildning på KI eftersom jag är klar med min utbildning, men nu känner jag mig mycket säkrare på vilket ämne jag vill fördjupa mig inom. Jag har alltid viljat jobba internationellt och utbytet har definitivt hjälpt mig nätverka och veta var och vilka område man kan jobba inom. Jag rekommenderar absolut att alla ska ta del i utbytesperiod!

Underbara människor som har blivit min familj i Maastricht