Mina tolv
veckor inom utbytesprogrammet tillbringade jag på Mulago National Referal
Hospital, vilket är ett statligt finansierat sjukhus. Jag roterade
mellan följande avdelningar: Casualty Surgical, Casualty Medical, Emergency
Ward Medical, Emergency Ward Surgical, Ward 4a (infectious diseases), ICU (Intensive
Care Unit) och Uganda Cancer Institute. Vården
är mycket annorlunda jämfört med Sverige. Resurser saknas ofta i form av
personal, tid, material, teknik och i vissa fall kunskap. Ganska snart
upptäcker man vilka maktstrukturer som finns både på sjukhuset och i samhället
i allmänhet. Ofta förekommer det att läkare eller chefer av högre rang vill
hävda sin status gentemot folk med lägre ställning.
Personalbristen
på sjukhuset är stor och en sjuksköterska kan ha hand om ca 40-50 patienter.
Detta återspeglas i kvalitéten på den vård som ges. Viktiga arbetsuppgifter
såsom medicinering etc. glöms tyvärr ofta bort pga. den tunga
arbetsbelastningen. Jag upplevde att personalen i allmänhet var hjälpsam när
jag behövde ställa frågor eller be om assistans. Däremot hinner de ofta inte
hjälpa och handleda studenter i den mån jag hade önskat. Att vara utan
handledare kan kännas tufft i början men med tiden hittar man sitt eget arbetssätt
och lär sig vilka uppgifter man klarar att utföra själv respektive kräver
handledning.
Förhållandena
för patienter och anhöriga kan tyckas undermånliga i jämförelse med den svenska
vården. Patienter ligger ofta på golven eller i sängar utan madrasser då
sjukhuset har ett stort patienttryck. Intrycken är många och det tar ett tag
att smälta den nya miljön man kommit till. Anhöriga utför mestadelen av
omvårdnaden såsom att ge patienten mat och dryck, hjälp till toaletten, tvätta,
bädda, ge läkemedel i tablettform etc.
Sjuksköterskans roll
Som sjuksköterskestudent hade jag i
början svårt att förstå sjuksköterskans roll i vården. Det upprättas inga
omvårdnadsplaner eller ställs omvårdnadsdiagnoser som jag var van med från mina
VFU:er i Sverige. Sjuksköterskans jobb går ofta ut på att utföra de mest
nödvändiga medicintekniska momenten som anhöriga ej klarar, t.ex. katetrisering
av urinblåsa, sätta ventrikelsonder och PVK, administrera läkemedel IV och IM
mm.
Detta beror
inte på att sjuksköterskorna saknar kunskap kring omvårdnadsplanering utan
tiden räcker inte till och rutinerna är bristfälliga. Sjuksköterskorna med kanditatexamen
har över lag goda kunskaper i både omvårdnad och medicin. De läser fyra år på
universitet (varav ca 2,5 år tillsammans med läkarstudenter). Efter detta har
de, precis som läkarna, ett års allmäntjänstgöring.