Reserapport - KI-student
University of Minnesota Amplatz Children´s Hospital
Lärosäte: University of Minnesota
Utbildningsprogram: Läkare
Utbytesprogram: INK
Termin: Hösttermin 13/14

Innan avresa

Efter nomineringen till partneruniversitetet var det en del förberedelser. Informationen från KI var mycket bra och tydlig. Till värduniversitetet skulle skickas en särskild ansökan innehållande personligt brev, ansökan om kurser, vaccinationsintyg mm. 

Kurstider och kursperioder på University of Minnesota, UoM, Medical School stämde inte helt övernes med de svenska kurstiderna för studentvald kurs, SVK termin 11. Med tanke på att jag har barn och familj i Sverige ville jag gärna komma hem till jul och hade svårt att få ihop minst 8 veckor utbytesstudier innan juluppehåll. Av den anledningen ansökte jag i förhand om dispens från regeln att vara borta i minst 8 veckor och fick beviljat att 6 veckor istället. I övrigt hade de ungefär samma juluppehåll som på KI men tiden inräknades inte i "kurstid". Jag hade liksom många andra studenter som åker på utbyte en inläst SVK för tillgodoräknande för att ändå erhålla tillräckligt många SVK-poäng till examen. Det är en god idé att se över sådana detaljer inför utbytet. 

Jag kontaktade nästan direkt studenthälsan som var till mycket stor hjälp. Det var tal om att studenthälsan inte längre skulle hjälpa till med studentutbyten, så jag är osäker vad som gäller nu. Jag hade sedan tidigare positiva PPD-tester och mitt IGRA-test visade sig vara gränspositivt vid två tillfällen. Lungröntgen dock utan anmärkning, men det föranledde en remiss (från studenthälsan) och besök på infektionskliniken. I vilket fall utgjorde detta inget problem för utbytet. 

Visum
För att ansöka om VISA behövdes ett välkomstbrev från värduniversitetet, vilket dröjde. När jag väl fick det gick det ganska fort men det är viktigt att läsa instruktionerna noga, då första steget är en webansökan. Jag ansökte om/och fick B1 Visa - Clinical Clerkship. Det krävs inbetald avgift med bankstämpel och besök på Amerikanska ambassaden där det var lång kö och tidskrävande. Några kursare som skulle till ett annat universitet menade att man inte behövde visum, men jag valde att följa rekommendationerna från KI för att vara på den säkra sidan.

Val av kurser
Jag hade fått reda på att studenthandläggaren på UoM, University of Minneapolis, inte var särskilt snabb att svara på korrespondens och registrera kurser. I mitt brev som inkluderade ansökan om kurser angav jag flera olika alternativ och jag hade själv  försökt få kurstider att stämma överens. Bra hemsida för utbud av  "electives" på UoM är https://www.meded.umn.edu/clerkships/index.php  och för kursperioder https://secure.ahc.umn.edu/MedSchool/public/acadCalendar.cfm  
Jag är intresserad av barn och har tidigare jobbat inom barnsjukvården så de flesta av mina val var olika barnkurser.
Min uppställning såg ut enl nedan. Alternativ 1) 3 +3 veckor, alternativ 2)  4 + 2 veckor. Jag hade gjort på motsvarande sätt för 8 veckor innan dispensen för 6 veckor var godkänd. 

Period 5A, 3 weeks

11 Nov 2013 – 29 Nov 2013

Period 5B, 3w

2 Dec 2013 – 20 Dec 2013

1. ANES 7183: Anesthesiology Advanced Elective

1. PED 7539: Neonatal Medicine Externship

2. PED 7539: Neonatal Medicine Externship

2. ANES 7183: Anesthesiology Advanced Elective

3. PED 7538: Pediatric Gastroenterology & Nutrition

3. PED 7559: Critical Care Medicine

4. PED 7559: Critical Care Medicine

4. PED 7538: Pediatric Gastroenterology & Nutrition

5. PED 7537: Pediatric Endocrinology & Metabolism

5. PED 7537: Pediatric Endocrinology & Metabolism



Period F4, 4w

11 Nov 2013 – 06 Dec 2013

Period F5A, 2w

09 Dec 2013 – 20 Dec 2013

1. PED 7535: Pediatric Infectious Diseases

1. OTOL 7200: Otolaryngology

2. EMMD 7512: Bedside Ultrasound for the Clinician

2. ORSU 7200: Externship in Orthopaedic Surgery

 

3. NEUR 7300: Endovascular Surgical Neuroradiology


Jag fick mycket sent reda på vilka kurser jag fick men de jag fick var först Neonatal Medicine Externship i 3 veckor, därefter Pediatric Gastroenterology & Nutrition. För mig spelade det egentligen ingen större roll vilka kurser jag fick, det viktigaste var att få erfarenheter från ett annat land. 

Ankomst och registrering

Jag anlände till Minneapolis onsdagen innan första kursen skulle börja nästföljande måndag. På fredagen träffade jag den internationella studenthandläggaren på plats som ordnade med passerkort. Jag hade sedan innan fått e-post om var och när jag skulle infinna mig vid kursstart och eftersom universitetssjukhusen är utspridda tyckte jag det var skönt att lokalisera det sjukhus jag skulle vara på. Vid kursstart hade jag lite problem med inloggning i journalsystemet men det ordnade sig ganska snabbt.  Det var skönt att ha en vardag i Minneapolis innan kursstart men jag kunde lika gärna ha anlänt en dag senare. Jag landade ganska tidigt på eftermiddagen lokal tid vilket var skönt för att komma tillrätta. Jag behövde även ordna ett  amerikanskt simkort och lokalt busskort. Från flygplatsen till lägenheten (se nedan boende) gick det utmärkt att åka "Super Shuttle" till ett bra pris. Det är en form av delad taxi. Lokaltrafiken fungerar ganska bra i Minneapolis och info finns på www.metrotransit.org

Ekonomi

Flygbiljetter beställde jag ganska långt i förväg, priserna verkade dock vara ganska oförändrade även närmare inpå avresan. Jag betalade ca 7.500 kr för biljetterna och då flög jag bra tider via Amsterdam dit och Paris hem. 
Boendet blev mycket dyrt men väldigt bra. Jag delade boende med de två övriga tjejerna från Sverige, och var med och delade boendekostnaden för hela ursprungliga perioden dvs början av november över jul och till terminsslut i januari. Totalt var det 75 nätter och vi betalde knappt 44000 kr, dvs nästan 15000 per person. 
I övrigt var levnadskostnaderna något billigare än hemma. Shopping som kläder och skor var dock mycket billigare.

Beträffande stipendium får man från KI 750 kr/studievecka = 4500 kr för min del, varav 1000 kr betalas ut i efterhand.
De flesta stipendier som går att söka är inkomstrelaterade, och basearas då oftast på sammanlagd hushållsinkomst. Eftersom jag bor med make som arbetar var det inte aktuellt för mig att söka dessa. Medicinska föreningen har en fond som man kan söka varje höst men det är många sökanden och jag hade inte turen att få något. Studenthandläggaren på KI har en lista på andra fonder. Vad jag förstår kan man få extra studiemedel från CSN vid utlandsstudier, men jag undersökte aldrig det då mina studiemedel redan tagit slut.

Jag upplevde vissa problem att handla på internet då det oftast krävs amerikansk billing adress och kontokort. Dock inga problem med svenskt kort i alla affärer.

Boende

Jag och två andra kursare från KI delade ett jättebra boende. Vi hyrde en lägenhet, en övervåning på en villa. Vi hade var sitt rum, rymligt kök och vardagsrum, total yta ca 100-110 kvm. Vi hade fri tillgång till tvättmaskin i huset. Lägenheten hittades genom www.airbnb.com. Den var belägen på West Chilcombe Ave i västra delen av S:t Paul, mycket nära östra gränsen till Minneapolis. Det tog 3 min att gå till bussen som tog 20 min till universitetsområdet och ca 30 min till Minneapolis Centrum. Bussarna gick ofta ca var 5-10:e min i rusningstid och var 15:e min dagtid inklusive helger,  mer sällan på kvällar och nätter. Till mitt sjukhus Fairview West, och Amplatz Children´s Hospital tog bussen ca 25 min och en promenad på ca 10-15 min. 

Studier allmänt

Läkarprogrammet och hela utbildningssystemet ser som bekant olika ut i USA jämfört med i Sverige. Grundskolan är 12 år och avslutas med high school. Därefter följer college i 4 år vilket oftast är förberedande inför läkarstudierl. Medical school är 4 år varav de två första åren mer prekliniska och de två sista åren mer kliniska med placeringar på olika kliniker. Direkt efter examen från medical school söker man residency i en specifik specialitet. Residency är omkring 4 år, men kan variera lite i längd om man vill utbilda sig inom 2 specialiteter tex öppenvård och barn. Residency motsvarar ST, och under första året kallas det att man gör internship vilket egentligen mer motsvarar AT (men då inom en specialitet). Efter residency kan man söka fellowship och slutligen blir man attending (överläkare). 
Residency startar 1 ggr/år i hela USA och ansökningsförfarandet sker centralt. Vid uttagningsprocessen inbjuds ett antal sökande till det aktuella sjukhuset med intervjuer och information på plats. Jag träffade en omgång sökande till pediatrik vid UoM, och alla var uppklädda och förväntansfulla. Ledighet för residency intervjuer är en av få legitima själ till frånvaro. 
I USA finns således ingen motsvarighet till AT, vilket också innebär att i princip alla amerikanska studenter som går sista året vet vilken inriktning dom ska välja, och de verkar bestämma sig ganska tidigt.  

Oftast är det residents som förbereder och presenterar patienter på rond inför attending. De utför också nästan allt "rondarbete" samt in- och utskrivningar av patienter. Om det finns en fellow så är han/hon lite mitt emellan. Arbetstiderna för residents är betydligt längre än i Sverige. Nya riktlinjer försöker begränsa veckoarbetstiden till 80 timmar/vecka. De börjar ca 07-07.30 och slutar vid 16-17 samt har i regel jour var 4:e kväll samt 6 dagars vecka. Dessutom kortare semester än vi i Sverige. Lönerna på den nivån är också ganska låga, mycket grovt omkring 50.000 dollar/år. 
Som student förväntas du i princip följa en resident ofta även på  jourer och helger. Jag upplever konkurrensen mellan studenter i klinik mycket hårdare än i Sverige, oftast gäller det att vara alert och ta för sig för att  kunna få bra referensbrev inför residency. 

Som svensk läkarstudent kan man direkt efter examen söka residency, och då är det några skriftliga prov som man ska utföra och helst skriva bra på för att lättare få önskvärd residency.
Utsikt över Minneapolis City från patientsal

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 11 på KI
För att få tillgodoräkna utbytesstudier som SVK till KI skall en loggbok föras, det är en detaljerad beskrivning av kursen, vad jag gjort och vad jag lärt mig. Eftersom den skulle vara underskriven av handledare skrevs den på engelska. Nedan följer i stort sett mina "logg books" för de två kurser jag gick.

Elective 1: PED 7539: Neonatal Medicine Externship, at University of Minnesota, Amplatz Children’s Hospital, 3 weeks, 11/11-29/11

Hours: Monday-Friday 06.30-17.00 (Thanksgiving holiday Nov 28-29th). On call once/week, Fri Nov 15th, Thu Nov 21th, Mon Nov 25th. Hours on call were 07.00 until 11.00 following dag. 

The NICU – Neonatal Intensive Care Unite works in two teams.

The Maroon team for 15-18 of the sickest babies (HFV, ECMO, <30 weeks, CHD, complex anomalies) with 1 attending, 1 fellow, 2 residents and 1 NNP (Nurse practionner, mainly doing the same work tasks as the residences).

On the Gold team there were 25-30 of lower acuity babies with short term mechanical ventilation, >30 wks, feeder/growers, straightforward anomalies with 1 attending, 1 fellow 2 residents and 1 NNP working.

 

I was at the Maroon team and there were mostly around 18 babies admitted. I daily participated and listened to rounds of all the Maroon children. Some babies I followed more in detail and those I also examined every day. I have listened to different heart murmurs due to CHD (Congenital Heart Diseases), seen different congenital clinical features, like DiGeorges syndrome and Down’s syndrome. One child had a work up for suspect biliar atresia and another was diagnosed with duodenal obstruction and had an operation a several days later. Last week a baby was born with a mass (cyst) in the lung and another very premature child developed NEC.

A fewer patients I assessed and presented at rounds. The rounds were very well structured and for each child you went through gestational age, birth weight, growth, special events, fluids, electrolytes, nutrition, respiratory, cardiovascular, infectious diseases, hematology, gastroenterology/jaundice, neuro, endocrine and renal status. Parents were invited to participate during rounds and if they were they had a shorter summary at the end.

 

Besides following the work for the admitted children I also followed most calls for Delivery team at the labor department. It varied from only one call a day to 4-5 calls a day, both caesarian sections and normal vaginal deliveries.

 

What I have;

Seen: Many newborns, premature babies, intubation and administration of surfactant (x 3), extubation (x2), access of umbilical artery and vein catheters (x2-3), CPAP and other respiratory management of newborns (daily), surgery closing of PDA (x1), in whole care of babies at NICU.

Participated: Daily rounds including radiology rounds work up, delivery team and initial care of newborn with or suspected respiratory distress, education in certain topics about 3 days/week for example Management of respiratory choices and settings, HIE - Hypoxic-ischemic encephalopathy, History of incubators. One afternoon I also participated a NICU simulation.

Performed: Presented 1-2 patients at daily rounds, calculated fluid balances (daily), written orders for TPN (daily from w2), pulled out umbilical artery catheters (x2), ventilated newborn baby (x1). Informed and/or updated parents on their children.


Kommentar om kursen

Kursen var ett av mina förstahandsval. Jag lärde mig enormt mycket under kursen, både om det amerikanska systemet, hierarkin i sjukvården och om neonatologi. Det som var mycket uppenbart var att de uppställda internationella guidlines som finns tillämpas såväl i Sverige som i USA.


Elective 2: PED 7538 Pediatric Gastroenterology and Nutrition, at University of Minnesota, Amplatz Children’s Hospital, 3 weeks, 2/12 - 20/12

 Hours: Monday-Friday 07.30-16.00.

 The Pediatric Gastroenterology and Nutrition (GI) is one of a several teams that share an inpatient unit. The other pediatric teams where Nephrology, Hemathology/Oncology General Pediatric and also children with Surgical issues. The unit has 24 beds in total, all rooms are individual and with a separate bed/sofa for the parents.

 

In the Pediatric GI team there were one attending, one senior resident and two interns (first year residents). In addition to me there were another final year student. There where 3-5 children admitted in general. The patients where admitted due to for example; biliary atresia, post operative peritonitis and gastrocutaneaus fistula in patient previously treated for B-cell ALL, work up for Inflammatory Bowel Disease (IBD), Irritable Bowel Syndrome (IBS), Constipation without or without underlying sickness like Cystic fibrosis (CF), Rhabdomyolysis in patient with Long-chain 3-hydroxyacyl CoA dehydrogenase deficiency (LCHAD).

 

The mornings started with a report of events during nights, and before rounds at 8.30, all children had been assesed by a resident with an updated physical exam and a plan for at least the day. After rounds there were time for consultants and to update notes, discharges and so on.

Most of the days there were some teaching, sometimes in the mornings and sometimes at lunchtimes for ground rounds. The teaching could either be a specific case, or a certain topic like Hyperbilirubinemia, Celiac disease, Gastro esophageal reflux. I also participated in three Medical Mock Code, a simulation training at the Children´s Emergency department. I also followed a few children on a gastro- and colonoscopy. In one female teenager the colon turned out to be very inflamed and the she was diagnosed with IBD. During the first week one child was admitted with a several diagnosis and the mother had some significant signs of Munchausen syndrome. 

 

For about three days I attended Clinic with an attending in Pediatric Gastroenterology. I saw patients with suspected Wilson´s disease and work up for liver failure, Constipation, IBS, Failure to thrive, Gagging etc.

 

What I have;

Seen and participated: All children admitted to the Pediatric GI with daily rounds in patients mentioned above.

Performed: Presented in general one patient at daily rounds suggested plans, made a daily physical exam, wrote daily notes for this patient. Some newly admitted patients I also wrote History and Plan for. I informed and/or updated the children and parents.


Kommentarer om kursen

Bra kurs. Den senior resident som var min huvudsakliga handledare de första 2 veckorna var fantastisk, resident som handledde mig under sista veckan var inte lika intresserad av att undervisa. Likaså varierade intresset från överläkarna (attendings) att undervisa. Första veckan hade vi i teamet  en "mini" föreläsning varje dag som var superbra. Roligt att variera kurserna från mer intensivvård till mer ordinärt avdelningsarbete. 

Amplatz barnsjukhus var ganska nybyggt och fräscht. 

Jag hade inga problem att få kurserna tillgodoräknade av KI efter hemkomsten.

Amplatz Children´s Hospital - patientsal

Språk och kultur

Jag tycker liksom åtminstone någon tidigare student att det generellt sätt gick bra med språket, men ändå lite svårare än jag hade trott. Dels var det extremt mycket förkortningar men när jag väl hade lärt mig de vanligaste av dessa var det oftast inget problem att förstå. Jag hade en del problem att bli förstådd framförallt till en början. Det blev lättare med språket allt eftersom. De hade också speciella mallar för uppställning av vanliga provsvar, samt en del andra referensintervaller. Även om hierarkin var tydlig kändes det ganska avspänt, kanske för att det var barnkliniken. Framför allt attendings (överläkare) var ofta mycket intresserade och tålmodiga och jag upplevde att jag kunde fråga det jag ville. 
Beträffande kulturen överlag upplevde jag inga problem.

Klädsel på sjukhus
Jag var innan resan jättenervös för klädkoderna på sjukhus. När jag kom dit fick jag reda på att på NICU var alla klädda i scrubs och det ingick inte att tillhandahålla scrubs till studenter.
Jag lyckades köpa scrubs på huvudbiblioteket på campus, där jag valde himmelsblå bussarong och byxor och det blev helt rätt. (De fanns i massa färger och jag var villrådig vilken färg att välja.) När jag väl kom till NICU fick jag ändå kläder från "klädförrådet" och jag kunde lämna tillbaka mina köpta scrubs. Anmärkningsvärt nog åkte de flesta hem i sina scrubs!
På vårdavdelningen var det annars vanlig "dress code" och civila kläder som gällde. Ej jeans, men typ chinos (eller kjol) och skjorta/blus eller schysst tröja gick bra.

Fritid och sociala aktivteter

Det var mycket kallt under större delen av tiden jag var där, minusgrader och snö. Dagarna på sjukhuset var långa så jag var både trött och inte så sugen på att göra saker efter jobbet. 
Jag tränade på universitets gym ca 1ggr/vecka. Det i S:t Paul var ca 2 km från bostaden, men hade även tillträde till det vid campus i Minneapolis. Det gick att ordna till förmånligt pris men det var ingen självklarhet. Ingen "betalade" ju för kursplatsen. I övrigt på helgerna besökte jag frekvent Mall of America, MoA, vilket lär vara USA största "shopping center" Det tog ca 1 timme dit med kommunala medel. Jag som normalt brukar tröttna på att handla efter kort tid, kunde gå där och shoppa i flera timmar, jättekul! Jag hade problem att få med allt hem, men det gick.
Vid ett tillfälle besökte jag ett museum, Walker Art Center. "112 eatery" är en restaurang i Minneapolis som kan rekommenderas.

Sammanfattning

Det har varit fantastiskt att få möjlighet att göra ett utbyte. Jag tror jag kommer arbeta större delen av min tid i Sverige, och att få möjlighet att se hur vården fungerar i ett annat land som också är jämförbart i mycket med Sverige har varit mycket lärorikt. Det har breddat perspektivet på läkarutbildningen, och om alla läkarstudenter i Sverige skulle vara några veckor i USA så skulle nog ingen klaga på arbetstider i varje fall. Svenska sjuk- och socialförsäkringssystemet är fantastiskt förmånligt. Jag träffade flera kvinnliga läkare som tvingats börja jobba redan då deras barn var 3 månader gamla. De går iväg till pumprum på sjukhuset för att tömma brösten och träffar sina bebisar bara kort tid på kvällen eller på natten, för att sedan vara pigga på jobbet nästkommande dag. Beträffande bebisarna verkar det ändå som om det blir "normala" människor av dem trots att de inte fått vara nära sin mamma lika mycket.  
Jag har också mött föräldrar som tvingats sluta på sina jobb för att kunna vara med sina sjuka barn på sjukhus.
Jag hade min man och tonårsbarn hemma i Sverige, och självklart saknade jag dem, men det fungerade utmärkt bra att ha kontakt via olika internet medier. 
Jag är sammantaget mycket nöjd och glad för utbytesstudierna, och jag hade gjort samma val igen om jag vetat facit.