I Frankrike gör man något som kallas för Stages som är kliniska rotationer. Jag var inte anmäld till någon teoretisk kurs men vi gick ibland i alla fall på föreläsningar som hölls i neurologi och psykiatri som vem som helst kunde komma in på. En stage innebär att du är placerad på en avdelning där du mer eller mindre tjänstgör ca mellan 9-13. Det är oftast andra studenter där också och som student har man ganska tydliga uppgifter som inskrivningsanteckningar, daganteckningar, olika undersökningar som t ex NIHSS på neuro samt hålla ordning på labsvar som kommer som papperspost och sortera in i patientens pärm. Man har ansvar för mellan 1-4 patienter var och som utbytesstudent upplevde jag att jag ofta fick bestämma själv lite grann hur mycket jag klarade av. Patienterna presenterar man sedan för ansvarig läkare och går igenom tillsammans. Uppgifterna på praktiken var ändå hyffsat lika dem man har som kandis i Sverige.
På varje avdelning finns externes som är du och de andra studenterna, internes som är motsvarande ST-läkare, chef de clinique, som är en färdig specialist. De professorer som var ansvariga för de avdelningar jag var placerad på träffade jag aldrig. Man har mest kontakt med den som är interne då det är denne som lägger upp agendan för dagen med varje patient. Det är oftast en person som är någorlunda i ens egen ålder och relationen är inte vidare hierarkisk, det går till exempel bra att dua den här personen vilket man helst inte gör med de äldre läkarna.
Klädsel på sjukhuset är i princip en rock över dina vanliga kläder (jeans, t-shirt och sneakers är OK). Rocken hämtar du ut på ett tvätteri som ligger på sjukhusområdet och byter ut mot en ny när den behöver tvättas. I Frankrike har man inte riktigt samma hygienregler som vi. Jag försökte de första veckorna att ha busarong och byxor som jag fick tag i på avdelningen men blev sedermera utskälld av en sjuksköterska för att jag bar den klädseln eftersom de inte var till för oss studenter.
Man har ju ett stort ansvar för sin inlärning själv som utbytesstudent och jag och de två andra från min klass som också var i Paris brukade försöka ses någon gång i veckan för att plugga tillsammans. Vi följde core mer eller mindre och det gick bra. I neurologi finns tydliga lärandemål och jag gjorde en sammanfattning utefter dem och läroboken. I psykiatri var målen inte lika strukturerade och jag upplevde att det var ganska svårt att veta vad man skulle lägga fokus på.