Jag kom en vecka innan och
bodde på hostel första dagarna medan jag gick på lägenhetsvisningar. Under den
veckan fixade jag även det som står nedan.
Alla ERASMUS-studenter erbjuds
en gratis intensiv 4-veckors tyska kurs innan terminsstart som jag inte hade
möjlighet att läsa eftersom jag ville avklara så mycket av den svenska terminen
som möjligt innan jag åkte.
1. Skicka efter sjukförsäkringskortet för EU
från Försäkringskassan samt se till att få försäkringsintyget från KIs
utbyteshandläggare.
2. Besök ERASMUS-handläggaren på Charité i Campus Mitte (som endast har specifika besökstider) för
att anmäla din ankomst och få inbetalningsuppgifter för skolavgiften. Avgiften
kan betalas in via ett postkontor (mot en avgift) eller på en bank (om man
öppnar ett bankkonto).
3. Anmäl den tyska bostadsadressen på ett
Bürgeramt (medborgarkontor) så fort som möjligt (adresser finns på berlin.de)
för att få ett intyg på att man är boende i Berlin. Helst ska den permanenta
adressen registreras men har man inte hittat boende innan terminsstart går det
att registrera t ex hostel-adressen. Ta med hyreskontrakt om ett sådant finns.
Det går att boka tid på Bürgeramt för att slippa köa ett par timmar men de har
även drop-in tider.
4. Immatrikulationen (registreringen) görs på
Immatrikulationskontoret för utbytesstudenter i Campus Mitte (specifika
besökstider). Registreringspapper från ERASMUS-handläggaren på Charité, intyg från
Bürgeramt, kvitto på inbetalning av skolavgift, försäkringsintyg och pass
krävs. När allt är klart får man ett tillfälligt studentkort som gäller i
kollektivtrafiken, det permanenta skickas hem.
5. Besök Betriebsarzt (finns på vissa av
Campusen) för hälsoundersökning om du vistas på sjukhusen innan kursstart. Boka
tid innan. Försök att ha dina vaccinpapper i ordning innan, men det är inget
måste. Man får börja sina kliniska placeringar trots att inte blodprovs svaren
kommit.