Examination
Jag skrev den svenska tentan för T10 från Singapore. För detta behövs en tentavakt som kan ta emot tentan via e-mail och sedan faxa den till kursansvarig på KI. Detta var mycket smidigt och en av administratörerna på kliniken ställde snällt upp. Det går också att skriva tentan efter hemkomst till Sverige.
Gynekologi och obstetrik (KK)
Jag gick gynekologi och obstetrik på KK Womens and Childrens Hospital. Sjukhuset hade på 60-talet det största antalet förlossningar per år i världen och detta är man fortfarande stolt över. De lokala studenterna läser gynekologi och obstetrik under 10 veckor varav 5 är förlagda till NUH och 5 genomförs på KK. Inför deras placering har de en gemensam introduktion med genomgång av grundläggande teori och undersökningsteknik etc. Kursen på NUH är mer teoretiskt orienterad och här finns också de mer komplicerade fallen. På KK läggs fokus på volym även om det finns väldigt specialiserade mottagningar också. Under min placering skedde undervisningen ffa i form av s.k. tutorials. Dessa kan närmast liknas vid seminarier som genomförs i den studentgrupp man blivit tilldelad. Kunskapskraven är höga och det finns inte mycket utrymme för diskussion. I regel väljer gruppen ut en person som i första hand ska svara på frågor eller presentera ett patientfall. Utbytesstudenter blir aldrig föremål för detta.
Första dagen fick jag ett schema för första delen av perioden. Detta följde studenternas schema och därmed inte så flexibelt. Mina två sista veckor var jag ensam utan studenter och jag kunde då välja fritt bland mottagningar, förlossning och operation.
Stämningen var överlag spänd och läkarna höll stenhårt på hierarkin. De mest seniora läkarna var oftast trevligast och de som dessutom studerat eller arbetat utomlands var extra trevliga. Dessa ville ibland undervisa och diskutera sina patienter. Frånsett dessa tillfällen uppmuntrades inte frågor, diskussion och eget tänkande.
Förlossningen var den trevligaste platsen särskilt när studenterna hade avslutat sin placering där. Barnmorskorna uppskattade att det var någon som pratade med dem och visade intresse för deras arbete. AT-läkarna (housemen) var trevliga och berättade oftast om det var något speciellt på gång. Som student är patientmaterialet selekterat. Man har endast tillgång till de subventionerade patienterna. De patienter som betalar delvis eller helt själva är inte tillgängliga för studenter. Fall väljer man själv i receptionen. Därefter frågar man kvinnan i fråga och sist meddelar man barnmorskan att man vill assistera eller genomföra förlossningen själv under hennes överinseende.
Beroende på vad syftet med utbytet är kan det vara både bra och dåligt att välja en placering på KK. Om man som jag inte tidigare gått den svenska grundkursen är det inte att rekommendera pga den bristande kliniska träningen för studenter. Jag skulle då hellre välja NUH för att åtminstone få en statusgenomgång. Om man däremot gått grundkursen och vill få ett mer internationellt perspektiv på specialiteten eller om man vill kombinera placering med mycket resande utan att någon märker något är det ett alldeles utmärkt val.
Pediatrik (NUH)
Pediatrikerna har ett rykte om sig att vara de mest sympatiska, mest undervisningsvilliga och allmänt smartaste av läkarna i Singapore. Denna placering var som natt och dag för mig efter att ha tillbringat 6 veckor på KK. Min handledare var intresserad och gav goda tips på hur jag skulle få ut så mycket som möjligt av min placering. De flesta seniora läkare ville gärna undervisa och diskutera sina patienter men även annat. De mest givande momenten var att delta i specialistmottagningarna och i synnerhet barnkirurgerna och barnortopederna lämnade stort utrymme för diskussion.
Jag gick min placering med lokala studenter och deras schema var välfyllt med både teoretisk och praktisk undervisning. Det fanns även gott om seminarier och fallpresentationer som genomfördes för hela kliniken. Avdelningsplaceringarna bestod av att alla studenter gick till avdelningen för att leta intressanta patienter. Man fick läsa på i journalen och därefter intervjua och undersöka patienterna. Patienterna blev efter hand professionella på detta. De var även föremål för de tutorials som här genomfördes som bed side undervisning. Denna undervisning skedde i den studentgrupp man blivit placerad i, 3-4 gånger i veckan. Fortfarande var det en student som skulle undersöka för att därefter redogöra för fynd, diagnos och behandling. Därefter frågor riktade till övriga studenter, ytterst sällan till utbytesstudenterna. Som student är man över huvud taget inte involverad i behandling av patienter och därför ej heller i diskussionen kring detta. Akuten sköts i första hand av ST-läkarna. Jag kände mig alltid välkommen och jag fick hänga med så mycket som jag ville. Det var dock aldrig fråga om att ta egna patienter och vid minsta sutur stod fem studenter till och tittade på.
Denna placering kan jag rekommendera som ersättning till den svenska grundkursen förutsatt att man går när det finns studenter. Finns det inga lokala studenter får man inget riktigt schema och att gå runt planlöst mellan avdelningar och mottagningar under flera veckor är varken stimulerande eller lärorikt. Förutsättningen för en bra placering är dock alltid att man själv tar väldigt mycket initiativ och har en klar uppfattning om vad man vill få ut av placeringen. En stor fördel med denna placering var också att det var många utbytesstudenter. Jag vet inte om det var en tillfällighet eller om de i regel tar emot många.
Infektionsmedicin (TTSH)
Som sista placering gick jag infektionsmedicin på Tan Tock Seng Hospital som ligger ganska centralt i Singapore. Sjukhuset är mindre än NUH och infektionskliniken är väldigt trevlig. CDC (centre for communicable diseases) som kliniken kallas består av två delar och ligger en liten bit bort från TTSH huvudbyggnad. Kliniken består av gamla enplanshus som ger en känsla av hur det såg ut för 100 år sedan med rikligt med grönområden runt omkring. Min handledare var väldigt trevlig och mitt schema välplanerat och så flexibelt som jag önskade. Det var mycket lunchmöten och undervisning för ST-läkarna på lunchtid där jag var välkommen att delta. Vissa av överläkarna höll informella undervisningstillfällen på avdelningarna. Kliniken hade också en internationell prägel där många av läkarna antingen kom utifrån eller hade studerat eller arbetat utomlands. Min handledare hade precis kommit tillbaka från ett jobb på WHO. Jag trodde att jag skulle få se mycket tropiska sjukdomar men huvuddelen av patienterna hade samma infektioner som man ser i Sverige. Dock fick jag se goda exempel på tex denguefeber, melioidos, tyfoidfeber, TBC etc. Speciellt intressant var situationen för HIV/AIDS-vården. Sammanfattningsvis är denna placering starkt att rekommendera!