Reserapport - KI-student
The Lion City, the hottest Tiger Economy.
Lärosäte: National University of Singapore
Utbildningsprogram: Läkare
Utbytesprogram: INK
Termin: Hösttermin 09/10

Innan avresa

Jag valde att söka ett utbyte till Singapore då jag inte hade sett så mycket av sydostasien tidigare och då jag tyckte att Singapore var intressant som ett fenomen i regionen. Inte minst lockande var att Singapore är ett perfekt utgångsläge för resor till länderna runt omkring. Det var även viktigt för mig att kunna få hela terminen tillgodoräknad när jag kom hem. Informationen kring mitt utbyte var god både från KIs och NUSs sida. En bra hjälp för att få en god överblick av Singapore är att investera i en guidebok.

 

Det finns inte så mycket att fundera på inför avresan. I Singapore finns allt man behöver men viss framförhållning är bra. Framför allt ska man vara på det klara med at dress code är annorlunda. Detta innebär att man ska vara formellt klädd. Läkarstudenter ska också bära läkarrock vilket efterlevs olika strikt på olika kliniker. Inför utbytet krävs dett att man kan visa att man är HbSAg-negativ. Det behövs inga vaccinationer hepatit A och B är att rekommendera som ett generellt skydd. I Singapore finns ingen malaria men väl i de omkringliggande länderna. Denguefeber är endemiskt men "myggpolisen" är ytterst effektiv så risken är liten.

 

Som svensk får man per automatik 90 dagars turistvisum vid ankomst. En viktig poäng med ansökningsförfarandet är den check på drygt SGD100 som ska skickas efter det att man erbjudits en plats. Det är viktigt att den är utfärdad i SGD och inget annat. Jag fick avslag på en check utfärdad i USD. Tex SEB kan utfärda checkar i SGD.

Överblick av Singapore från New Asia Bar, 70e våningen Fullerton Totel.

Ankomst och registrering

Singapore är lättillgängligt och okomplicerat att vistas i. Jag kom till Singapore en dag innan registrering vilket var fullt tillräckligt. Administrationen fungerade från första början exemplariskt. Utbytesansvarig var alltid tjänstvillig och nästan alltid tillgänglig. Man får vara beredd på att administrativa ärenden kan ta tid och man kan behöva påminna henne. På mina placeringar hade man ansträngt sig för att lägga upp scheman och hade god information i början på placeringen. Vid frågetecken var administratörerna alltid snabba att försöka göra vad de kunde. Det mesta löste sig smärtfritt med lite god vilja och trevligt förhållningssätt.

 

Inflygning över Singapore, världens största hamn.

Ekonomi

Kostnaden för ett utbyte till Singapore är hög. Jag spenderade framförallt mycket pengar på bostad vilket jag återkommer till under den rubriken. Maten å andra sidan var billig. Det är fullständigt meningslöst att laga mat själv och ännu mindre lönt att ta med sig matlåda. På campus och på sjukhusen kan man äta en bra och väldigt god lunch från 20kr och uppåt. Livet i Singapore cirkulerar kring just mat och utbudet är enormt och väldigt prisvärt. Speciellt för Singapore är de s.k. Hawker Centres som är en lokal form av Food Courts. Dessa finns i alla möjliga varianter och i alla stadsdelar. De är billiga och hygienen kontrolleras strikt. Min favorit heter Lao Passat och ligger vid Raffles Place. Kvällstid stängs gatan av och långa rader av "stalls" grillar spett och annat gott. Alkohol och uteliv är å andra sidan är förhållandevis dyrt. Med lite planering kan man komma undan lite billigare genom att gå på happy hour och på ladies night på onsdagar. Insomnia är en bar med en bra deal både för killar och tjejer på onsdagar. Det klassiska party-området med barer och klubbar är Clarke Quay där en av broarna tjänar som mötesplats och ständigt är full av studenter som dricker öl från den lokala 7-eleven.
Utomhus Hawkercenter i China Town

Boende

På NUS campus finns flera s.k. ”Halls” d.v.s. komplex med studentbostäder. Inför min ankomst hade jag reserverat gästrum på King Edward V. Gästrummen är dyra, när jag bodde där kostade de drygt SGD500 i veckan. De ordinarie studentrummen däremot är billiga och finns i olika prisklasser men jag var för sen med att ansöka om dessa och det gick inte att ordna på ett smidigt sätt i efterhand. Campus ligger en bra bit från city och man får räkna med åtminstone 45 min med buss och MRT. På nätterna finns inga förbindelser förutom taxi vilket är ganska billigt. Jag var inte nöjd med pris och avstånd detta och bestämde mig för att försöka hitta något mer centralt eftersom jag skulle stanna hela terminen. Jag lade in en annons på en bostadsförmedlingssida www.share-accomodation.sg och fick därigenom kontinuerligt erbjudanden. Efter ca en månad flyttade jag in i ett litet rum i en s.k. condominium, drygt 5 minuters promenad från Orchard Road. För detta betalade jag SGD1600 i månaden. I Singapore finns två typer av lägenheter, dels HDB som i det närmaste kan liknas vid svenska HSB men som ägs av den boende och med strikta regler för vem som får köpa. Den andra bostadstypen är condominiums. Dessa är betydligt dyrare men också mer välutrustade. Min hade flera pooler, stor uteplats, eget välutrustat gym och festlokal. Det går att hitta billigare bostäder men ju lägre budget desto längre tid tar det att hitta något. För en billig bostad får man inte vara kräsen på kvalitet och hygien.

Utsikt från min lägenhet över Orchard Road. Dyrt men billigare och med bättra faciliteter än campus.

Studier allmänt

Utbildningssystemet för läkare har både likheter och olikheter med det svenska. Där liksom här är första delen av utbildningen teoretisk. Under utbildningens senare del är undervisningen alltmer klinisk. Den största skillnaden som jag noterade är ringa kliniska träningen i den kliniska undervisningen. Teoretisk kunskap värderas högre än kliniska färdigheter och självständingt tänkande är inte en prioritet. Som student är man över huvud taget inte involverad i behandling av patienter och därför ej heller i diskussionen kring detta. Strukturen i utbildningen och på kliniken i sin helhet är mer hierarkisk. Lärarkontakterna var därför betydligt mer formella än på KI. En förmåga som tränas är att kunna "känna av" stämningen och därmed hur mycket man kan fråga och kommentera. Patientkontakt fick jag i regel skapa själv genom att gå till avdelningarna eller i mån av utrymme prata med patienter på mottagningarna. De allra flesta uppskattar visat intresse men då det är många studenter på vissa placeringar säger de ibland nej. Jag lärde mig mycket av att aktivt leta patienter och jag mötte många historier som inte förekommer i Sverige.

Några av mina utbytes-kollegor. Lämpliga kläder för kliniken.

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 10 på KI

Examination

Jag skrev den svenska tentan för T10 från Singapore. För detta behövs en tentavakt som kan ta emot tentan via e-mail och sedan faxa den till kursansvarig på KI. Detta var mycket smidigt och en av administratörerna på kliniken ställde snällt upp. Det går också att skriva tentan efter hemkomst till Sverige.

Gynekologi och obstetrik (KK)

Jag gick gynekologi och obstetrik på KK Womens and Childrens Hospital. Sjukhuset hade på 60-talet det största antalet förlossningar per år i världen och detta är man fortfarande stolt över. De lokala studenterna läser gynekologi och obstetrik under 10 veckor varav 5 är förlagda till NUH och 5 genomförs på KK. Inför deras placering har de en gemensam introduktion med genomgång av grundläggande teori och undersökningsteknik etc. Kursen på NUH är mer teoretiskt orienterad och här finns också de mer komplicerade fallen. På KK läggs fokus på volym även om det finns väldigt specialiserade mottagningar också. Under min placering skedde undervisningen ffa i form av s.k. tutorials. Dessa kan närmast liknas vid seminarier som genomförs i den studentgrupp man blivit tilldelad. Kunskapskraven är höga och det finns inte mycket utrymme för diskussion. I regel väljer gruppen ut en person som i första hand ska svara på frågor eller presentera ett patientfall. Utbytesstudenter blir aldrig föremål för detta.

Första dagen fick jag ett schema för första delen av perioden. Detta följde studenternas schema och därmed inte så flexibelt. Mina två sista veckor var jag ensam utan studenter och jag kunde då välja fritt bland mottagningar, förlossning och operation.

Stämningen var överlag spänd och läkarna höll stenhårt på hierarkin. De mest seniora läkarna var oftast trevligast och de som dessutom studerat eller arbetat utomlands var extra trevliga. Dessa ville ibland undervisa och diskutera sina patienter. Frånsett dessa tillfällen uppmuntrades inte frågor, diskussion och eget tänkande.

Förlossningen var den trevligaste platsen särskilt när studenterna hade avslutat sin placering där. Barnmorskorna uppskattade att det var någon som pratade med dem och visade intresse för deras arbete. AT-läkarna (housemen) var trevliga och berättade oftast om det var något speciellt på gång. Som student är patientmaterialet selekterat. Man har endast tillgång till de subventionerade patienterna. De patienter som betalar delvis eller helt själva är inte tillgängliga för studenter. Fall väljer man själv i receptionen. Därefter frågar man kvinnan i fråga och sist meddelar man barnmorskan att man vill assistera eller genomföra förlossningen själv under hennes överinseende.

Beroende på vad syftet med utbytet är kan det vara både bra och dåligt att välja en placering på KK. Om man som jag inte tidigare gått den svenska grundkursen är det inte att rekommendera pga den bristande kliniska träningen för studenter. Jag skulle då hellre välja NUH för att åtminstone få en statusgenomgång. Om man däremot gått grundkursen och vill få ett mer internationellt perspektiv på specialiteten eller om man vill kombinera placering med mycket resande utan att någon märker något är det ett alldeles utmärkt val.

Pediatrik (NUH)

Pediatrikerna har ett rykte om sig att vara de mest sympatiska, mest undervisningsvilliga och allmänt smartaste av läkarna i Singapore. Denna placering var som natt och dag för mig efter att ha tillbringat 6 veckor på KK. Min handledare var intresserad och gav goda tips på hur jag skulle få ut så mycket som möjligt av min placering. De flesta seniora läkare ville gärna undervisa och diskutera sina patienter men även annat. De mest givande momenten var att delta i specialistmottagningarna och i synnerhet barnkirurgerna och barnortopederna lämnade stort utrymme för diskussion.

Jag gick min placering med lokala studenter och deras schema var välfyllt med både teoretisk och praktisk undervisning. Det fanns även gott om seminarier och fallpresentationer som genomfördes för hela kliniken. Avdelningsplaceringarna bestod av att alla studenter gick till avdelningen för att leta intressanta patienter. Man fick läsa på i journalen och därefter intervjua och undersöka patienterna. Patienterna blev efter hand professionella på detta. De var även föremål för de tutorials som här genomfördes som bed side undervisning. Denna undervisning skedde i den studentgrupp man blivit placerad i, 3-4 gånger i veckan. Fortfarande var det en student som skulle undersöka för att därefter redogöra för fynd, diagnos och behandling. Därefter frågor riktade till övriga studenter, ytterst sällan till utbytesstudenterna. Som student är man över huvud taget inte involverad i behandling av patienter och därför ej heller i diskussionen kring detta. Akuten sköts i första hand av ST-läkarna. Jag kände mig alltid välkommen och jag fick hänga med så mycket som jag ville. Det var dock aldrig fråga om att ta egna patienter och vid minsta sutur stod fem studenter till och tittade på.

Denna placering kan jag rekommendera som ersättning till den svenska grundkursen förutsatt att man går när det finns studenter. Finns det inga lokala studenter får man inget riktigt schema och att gå runt planlöst mellan avdelningar och mottagningar under flera veckor är varken stimulerande eller lärorikt. Förutsättningen för en bra placering är dock alltid att man själv tar väldigt mycket initiativ och har en klar uppfattning om vad man vill få ut av placeringen. En stor fördel med denna placering var också att det var många utbytesstudenter. Jag vet inte om det var en tillfällighet eller om de i regel tar emot många.

Infektionsmedicin (TTSH)

Som sista placering gick jag infektionsmedicin på Tan Tock Seng Hospital som ligger ganska centralt i Singapore. Sjukhuset är mindre än NUH och infektionskliniken är väldigt trevlig. CDC (centre for communicable diseases) som kliniken kallas består av två delar och ligger en liten bit bort från TTSH huvudbyggnad. Kliniken består av gamla enplanshus som ger en känsla av hur det såg ut för 100 år sedan med rikligt med grönområden runt omkring. Min handledare var väldigt trevlig och mitt schema välplanerat och så flexibelt som jag önskade. Det var mycket lunchmöten och undervisning för ST-läkarna på lunchtid där jag var välkommen att delta. Vissa av överläkarna höll informella undervisningstillfällen på avdelningarna. Kliniken hade också en internationell prägel där många av läkarna antingen kom utifrån eller hade studerat eller arbetat utomlands. Min handledare hade precis kommit tillbaka från ett jobb på WHO. Jag trodde att jag skulle få se mycket tropiska sjukdomar men huvuddelen av patienterna hade samma infektioner som man ser i Sverige. Dock fick jag se goda exempel på tex denguefeber, melioidos, tyfoidfeber, TBC etc. Speciellt intressant var situationen för HIV/AIDS-vården. Sammanfattningsvis är denna placering starkt att rekommendera!

Naturnära studier på fritiden.

Språk och kultur

I Singapore sker all undervisning på engelska vilket inte vållade mig några större problem. Visst vokabulär får man se till att lära sig under tiden. På mottagningarna hände det däremot ofta att samtalet fördes på andra språk, i regel mandarin, tamil och malaysiska. Detta är naturligtvis tråkigt men går knappast att förutse eller göra något åt. Har man tur så översätter läkaren efteråt.

 

Singapore har ingen enhetlig kultur utan de etniska grupperna håller på sina respektive seder och bruk. Den största gruppen är Kineser, därefter Malayer och Indier. Etnist tillhörighet är ytterst signifikant i Singapore och en viktig anamnesuppgift. Det finns vissa generella och markanta skillnader mellan grupperna vad gäller ekonomisk situation, utbildningsnivå och naturligtvis religion. Etnisk tillhörighet har även konsekvenser för möjlighet till utbildning och bostad i Singapore. I vårdsammanhang graderas patienterna efter ekonomiska förutsättningar. De finns tre huvudgrupper, A-C ,där A betalar en stor del av kostnaderna själva, får mer läkarkontakt och i regel singelrum med luftkonditionering,och där C är subsidierade, dock aldrig till 100%. På förlossningen fick studenter inte ha kontakt med A och B-klasserna. Detta sätt att dela upp patienter är en stor skillnad från det svenska systemet och var bitvis frustrerande. Jag uppfattade det dock aldrig som att de fattigare vårdtagarna blev förbisedda eller fick sämre vård än de rikare

Etnisk tillhörighet är viktigt i Singapore. Här indiska singaporeaner på en ceremoni i ett tempel.

Fritid och sociala aktivteter

I Singapore finns allt från Snow City till soldränkta stränder. Det finns säkert aktiviteter för utbytesstudenter på campus och jag vet att det finns goda möjligheter för idrottsaktiviteter på campus men jag hade aldrig behov för att leta upp det. Det är lätt att skapa nya kontakter och hitta på aktiviteter ändå. Jag umgicks mest med andra utbytesstudenter på läkarprogrammet och dessutom med en grupp tyskar som jag träffade på Sentosa. Sentosa är en liten ö med stränder, museer och numera också ett casino. Man tar sig lätt dit från Vivo City och är en lagom söndagsaktivitet. En annan favoritplats är Botanical gardens med sin Orchid garden samt Mc Kinley National Reserve där man ska se upp med Makaqueaporna som gärna rycker väskan. Nationalsporten i Singapore är shopping och möjligheterna är ändlösa. Jag gillade särskilt Robinsons som är en lokal kedja. När Singapore börjar kännas trångt kollar man in tigerairways.com, jetstar.com, airasia.com etc och bokar in en (förlängd) weekend till något spännande resmål i regionen.

Sentosa island, perfekt söndagshäng.

Sammanfattning

Jag gick termin 10 i Singapore under HT 09. Mina placeringar var alltså gynekologi och obstetrik, pediatrik och SVK där jag valde att göra en placering i infektionsmedicin. Kvaliteten på placeringar och undervisning varierade och inget kommer gratis. Det vill säga att man måste vara väldigt aktiv för att utnyttja möjligheterna. Jag trivdes överlag bra med utbildningen och väldigt bra med fritiden. Den totala kostnaden för utbytet, med riktigt bra boende och många resor, blev i mitt fall hög men det går att komma undan billigare. Med ett öppet sinne och en god social förmåga skaffar man sig snabbt nya vänner och endast fantasin sätter gränser för fritiden.

 

Organiserade utbyten är goda och lättillgängliga möjligheter att få insikt i andra kulturer, samhällsstrukturer, sjukvårdssystem och sjukdomspanoraman. Även om Singapore är ett högutvecklat land så är skillnaderna många och understundom stora jämfört med Sverige. Ett visst perspektiv på global hälsa får man genom de inte ovanliga patienterna från kringliggande länder. Fördjupat kunskap om anda länder och kulturer ger en förändrad syn på förhållandena i Sverige. Jag trivdes för det mesta med mina placeringar i Singapore men inser också hur bra utbildningen och studieförhållandena är i Sverige. En stor del av läkarutbildningen går, som jag ser det, ut på att identifiera goda förebilder men även dåliga exempel  står ut och gör avtryck. Att ta detta till nästa nivå genom att möta läkare utomlands ger extra stimulans. Jag upplever att jag är bättre rustad för min framtida karriär efter detta utbyte. Förståelse för kulturella skillnader är viktigt för att kunna fungera väl i den svenska vården. Om man dessutom aspirerar på en framtida internationell karriär är denna typ av erfarenheter ovärderliga.

Singapore by night