Reserapport - KI-student
Utsikten från mitt boende. över Kvaløya.
Lärosäte: Universitetet i Tromsø
Utbildningsprogram: Tandläkare
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Vårtermin 13/14

Innan avresa

Jag kände att ett utbyte kunde ge mig ett bra miljöombyte där man får nya perspektiv och nya erfarenheter. En lång utbildning kan göra att man känner att man står och stampar lite och jag trivs dessutom inte i Stockholmsmiljön så jag kände att ett utbyte kunde ge mig det jag behövde. Dessutom anser jag att ju fler infallsvinklar och erfarenheter man har, ju mer kan man skapa sig en uppfattning i något. Det gör mig till en bättre tandläkare i längden.
Jag valde Tromsö av olika anledningar. Ett stort skäl är att Tromsö Universitet, tandläkarhögskolan har ett bra ryckte och jag hade fått reda på genom föreläsningen inför utbytet att man får göra mycket där. Jag kände att jag skulle bli för stressad om jag inte fick jobba på med kurskraven också. Dessutom har jag släkt i Tromsö som jag sällan träffar, så jag såg det som ett stort plus att få tid med dem och att man har en trygg punkt på platsen man kommer till. Tredje skälet var att jag villa uppleva det exotiska med Tromsö, där vintersporterna regerar, norrskenet lyser och midnattssolen kommer tidigt.

Informationen var både bra och tydlig från Karolinska universitet och när man fick kontakt med Universitet i Tromsö så var de snabba med info och hjälpte till för att underlätta för oss elever. Är väldigt tacksam för all hjälp vi fick på Karolinska Institutet av Malin Ahlén.

Eftersom vi åkte till Norge, vårt grannland, så behövdes inga vaccinationer eller särskilda intyg inför resan.
Jag och Sofia på flygplatsen inför avresan

Ankomst och registrering

Vi kom dit en dag innan kursuppstarten. Dock så hämtade min morbror ut våra nycklar på fredagen åt oss eftersom kontoret var stängt under helgen. Har man ingen som kan hjälpa till med att hämta ut nycklar kan det vara bra att anlända på en vardag så att man har möjlighet till det. Vi blev även hämtade från flygplatsen av min morbror vilket var väldigt skönt då vi hade mycket packning med skidpaket. Det är inte långt att åka nånstans på den lilla ön och det går bussar i direkt anslutning till flygplatsen. Men det är bra att kolla upp innan hur de går så att det inte behöver bli för krångligt när man anländer. Självklart finns det taxi för den som vill lägga pengar på det, men jag är inte en av dem.

Om man ser till övrigt i ankomsten så hade vi bokat möte med ansvarige i Tromsö första dagen där vi fick en genomgång med henne om skolan, aktiviteter runtom och en rundvisning på skolan. Hon var mycket vänlig och erbjöd att personligen ta med oss på toppturer och var noga med att säga att vi kunde fråga henne om saker under vistelsen om det behövdes. Vi hade dock ingen fadder. Däremot mottog vi mejl om olika aktiviteter som fanns för utbytesstudenter. Det fick vi redan innan vi anlänt.

Redan första dagen i skolan kastades vi in i det kliniska arbetet. Alla var mycket hjälpsamma för att visa hur allt går till och hjälpte till med allt smått som vart man hittar saker och vilka rutiner som gäller. Man behövde inte känna att man stod ensam på något sätt eftersom alla var så vänliga. Vi fick en lista med patienter som vi första dagen ringde för att börja boka upp de tider vi hade på schemat.

Kort och gott så upplevde jag att det var enkelt att komma till Tromsö och introduktionen var smidig och tydlig. Att komma in i det kliniska var inga konstigheter. Det enda man kunde känna var att man kanske inte ska planera in för mycket aktiviteter den första veckan. Man behöver tid för att ta in allt nytt och lära känna människor, rutiner, bussar, skolan och boende.
Flygbild när vi är på väg att landa i Tromsö

Ekonomi

Tromsö har viss brist på boende då det är en mindre stad som växt mycket senaste åren. Därför är det dels bra att vara ute i god tid för att ställa sig i kö för bostad och ta reda på i tid vad som finns. Boendet kan kosta en del, som i Stockholm skulle man kunna säga. Maten är i regel inte mycket dyrare om man bortser från allt det som är mindre bra för kroppen, så som godis, alkoholhaltiga drycker, läsk, snabbmat och en del annat. Dessutom är det väldigt dyrt att äta och dricka ute.

Sen när man väljer bostad kan det också viktigt att lägenheten/rummet är möblerat och gärna att det är utrustat med kökssaker, annars måste man ta med eller köpa det på plats, vilket kan bli en onödig och stor utgift. Man kan förstås höra efter med skolan om man kan få hjälp med lite kökssaker genom att få låna lite saker från folk som finns på plats.
Kolla även upp om nätverk finns samt vilken typ av nätverk det är. Måste man ha kabel som man kopplar in eller finns det wifi. Vi gjorde misstaget att tro att det var wifi, så vi tog bara med våra iPads. När vi kom fram upptäckte vi att det var dator och kabel vi skulle ha tagit med. Det resulterade i ca 1000kr extra i utgifter.

Har man möjlighet så är det väldigt bra om man planerar att hyra ut sitt boende i Sverige medan man är borta, det gör att man slipper dubbel boendekostnad under sitt utbyte.

Det är också bra att kolla flygresor i tid, för då kan man komma undan ganska billigt. Det finns numera billiga direktflyg till Tromsö, väldigt smidigt.

Vi betalade ingen kåravgift, men vi betalade lite mer vid kåraktiviteter. Dessutom behövde vi inte ta någon vaccination, så det var inte heller någon extrautgift.

Vi köpte lite vin på taxfreen i Stockholm, vilket är ett tips för den som tycker att det är trevligt att ta en drink eller glas vin till middagen eller på förfesten. Det är dyrt i Norge, dubbelt så dyrt. Personligen är jag svag för mörk för choklad och även det köpte jag med mig ett gäng kakor av, för även det är också i princip dubbelt så dyrt.

För övrigt så behöver man ha extra pengar sparade. Åtminstone ca 10 000 kr. Bidraget från Erasmus hjälper gott till, men vill man kunna göra vissa utflykter och hitta på roliga saker på sitt utbyte går det åt några extra tusenlappar. Nöje i Norge blir betydligt dyrare än nöje i Sverige.
Vi lagar sushi med några tjejer i klassen. Bra budgettips när man vill äta middag och ha roligt samtidigt tillsammans med sina nyfunna vänner.

Boende

Till att börja med är det viktigt att söka bostad så tidigt som möjligt. Ställ er i kö so fort ni har bestämt er för att söka utbyte i Tromsö, även om det inte är ert förstahandsval. Det råder bostadsbrist och vill man ha så bra alternativ som möjligt så är det bra att ha så många ködagar som möjligt. Man kan även söka sig till privata hyresvärdar, dock gjorde inte vi det så jag vet mindre om det.
Man bör vara medveten om att det är generellt lägre standard på boenden då Norge inte har några regler för hur en hyresrätt får se ut för att man ska få hyra ut. I Sverige har vi vissa krav på hyresvärden för att denne ska få tillstånd att hyra ut sina fastigheter.

Vi fick tips från universitetets hemsida, samt att vi frågade ansvarig för ERASMUS utbytet i Tromsö om tips på hur vi skulle hitta bostadsförmedling. Här kommer länk på den bostadsförmedling vi fick tips om och använde oss av;

https://www.boligtorget.no/studentiarktis/?isDynamic=true&dynamicParameters=*

Jag och Sofia gjorde en varsin sökprofil men med den andra som "medsökande", eller vi fyllde i att vi ville bo på samma ställe helst. Det är ju upp till var och en om man vill dela bostad, bo i samma byggnad, eller kanske att man söker bostad helt individuellt. Jag och Sofia kände varandra innan och kände en trygghet i att ha varandras stöd under vårt utbyte. Så vi sökte bostäder där vi på ett eller annat sätt kunde ha varsitt rum. Och jag rekommenderar att man gör det om det inte är så att man verkligen känner varandra väldigt väl och hur den andra fungerar.

Vi blev sedan tilldelade ett varsitt rum på Åsgårdveien, det enda som fanns att tillgå för tillfället. Så vi var tacksamma och glada för att vi fick tag på boende trots den bostadsbrist som är i Tromsö. Åsgårdveien var billigt, kostade 2800kr i månaden(kan ha gått upp lite nu), tvättkostnader tillkommer, men det är en mindre summa. Byggnaden var gammal och mycket sliten. De höll på att renovera rummen några i taget när vi var där och toaletterna/duscharna var helt ok men köken var under all kritik och vissa av rummen, bl.a. de vi blev tilldelade, var mycket gamla och slitna.
Det värsta var nog mögel och fuktskador i köket, samt låg standard på rengöring(studenterna skulle ta hand om köket tillsammans). Det blev vi som tog hand om mycket av det, undantaget att alla diskade sin egen disk. Men kulturella skillnader gjorde det svårt, då det bodde studenter från hela världen i huset och på våningen.
Dessutom härjade vägglöss i en del av rummen. Jag hade ett par i mitt rum i slutet av perioden. http://www.anticimex.com/sv/se/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Besvarar-manniskor1/Vaggloss/
Det bästa med boendet var att det låg i naturområde med en otrolig utsikt över Kvaløya och havet. Gudomligt vackert. Dessutom var det intressant, lärorikt och roligt att träffa människor från så många delar av världen, men så fantastiskt mycket olika kulturell bakgrund. Här kunde det bli kulturella krockar i byggnaden. Men alla var medvetna om det. Något annat positivt var att huset låg precis i anslutning till "Lysløjpa" där man kunde åka längdskidor till skolan. Centrum kunde man gå till på 20 minuter och närmaste affär låg på ca 7 min gångavstånd. Det fanns också bussar som gick direkt till skolan och till det stora köpcentret Jekta.

http://samskipnaden.no/housing-english/asgardveien-student-housing

Sjukhuset ligger i direkt anslutning till skolan. Så det var enkelt att hitta dit, samt att ta sig dit. Tromsö är en liten stad så det är inga långa avstånd sålänge man håller sig på själva ön.

Köket där vi bodde

Studier allmänt

På tandläkarhögskolan i Tromsö var utbildningssystemet i stort sätt som på Karolinska universitetet i frågan om att man kombinerar föreläsningar, teoretiska genomgångar inför praktiska moment och praktik på en universitetsklinik. Dock skiljer sig upplägget något vilket jag kan se för och nackdelar med åt båda håll.
Föreläsningarna är vad föreläsningar är naturligtvis. Det som kan skilja åt är att i Tromsö kommer många av föreläsarna från Sverige. De får alltså lära sig att förstå Svenskan mer ingående i utbildningen. Vilket underlättade för dem att förstå oss.

De teoretiska genomgångar inför praktik skiljer sig ganska kraftigt från Karolinska, till Karolinska universitetets fördel anser jag. I Tromsö börjar man varje klinikpass med en halvtimmes genomgång av dels patienter, men också genomgång av olika praktiska moment i kliniken. Oftast av den egna gruppläraren(återkommer till klinikens upplägg längre ner), som kanske tar upp ett par patientfall med olika problematik där vi ska komma med förslag till vilken diagnos som är aktuell samt terapi. Det kan också handla om att titta på nya instrument, rebasering av en protes eller diskutera klassificeringen i parodontologi. Vad som helst som är kopplat till den kliniska situationen.
På Karolinska har vi istället demonstrationer som oftast sträcker sig över ett helt förmiddags- eller eftermiddagspass. Dessa leds av specialister på det område man inriktar sig på och vi får samarbeta i små grupper för att sedan ha genomgång, redovisning och diskussion i hela gruppen på ämnet och frågeställningen.
Skillnaderna är att på Karolinska leds dessa tillfällen av specialister till skillnad från lärarna i Tromsö som är allmäntandläkare. De är duktiga, men det är ändå en skillnad på hur bred kunskapen är, annars skulle specialisterna vara överflödiga. Detta ger oss på Karolinska en fördel i att vi får en bredare kunskap när vi utreder och gör bedömningar på våra patienter. Andra skillnaden är tiden. Det är förvisso bra att inför varje pass gå igenom möjliga problemställningar som dyker upp under klinikpassen, men på Karolinska har vi mycket mer tid för genomgång och diskussion, där vi skapar en miljö för att eleverna själva ska reflektera och diskutera. Under morgonsamlingarna i Tromsö kunde jag personligen känna att jag fick hålla tillbaka för att inte prata hela tiden då alla andra väldigt ofta inte sa ett knyst. Det märktes att deras reflektionsförmåga inte var utvecklad, de hade svårt att sätta diagnoser och se en helhetssyn på patienten. De vågade inte heller fråga eller diskutera det de inte heller helt förstod, medan vi på Karolinska är vana vid att ha en öppen diskussion där man kan ha sina funderingar utan att det är något man skäms över eller liknande, även om det man tar upp eller säger inte stämmer helt. Det är min upplevelse. Det var också något min grupplärare i Tromsö påpekade, att hon såg att jag hade en förmåga att se helheten, göra en bedömningen och veta vilken terapi som var adekvat.

Sedan har vi den kliniska situationen. I Tromsö var klassen uppdelad i grupper om ca 6 personer under de kliniska passen. Varje grupp satt på en grupp bås som alltid var tilldelad den gruppen i förväg, vilket gjorde att man inte behövde boka bås inför passen. Varje grupp har en grupplärare som har hand om den gruppen under hela läsåret oavsett vilken terapi man utför på patienten. Ibland kunde man rådfråga någon av de andra grupplärarna när en svår situation uppstår med en patient. Fördelen är att denna grupplärare lär känna sina elever snabbt, vad de kan, vilka styrkor svagheter de har och kan på så viss hjälpa eleven att utvecklas på de punkter det behövs mest. Då grupplärarna är allmäntandläkare är de fullt kompetenta till att hjälpa eleverna i alla ämnen och det var en lättnad att veta vem man skulle prata med, istället för att vara tvungen att springa runt i en halvtimme för att leta reda på en specialist för att få hjälp med ett problem för att den första specialisten i ett annat ämne påstår sig inte alls veta vad man kan göra på det specifika problem man har. Självklart får man ett bredare perspektiv inom varje ämne med att ha specialister som lärare. Dock tror jag att det är bra att varje grupp alltid har en huvudansvarig lärare som följer gruppen. Det gynnar varje individs utveckling och här tycker jag att konceptet i Tromsö har en poäng. Dock kan det hela braka ihop om man råkar få en grupplärare som man inte alls går ihop med eller som kanske inte har tillräcklig kompetens. Det kunde jag också se på andra grupper runtom. Dock var jag mycket nöjd med min egen lärare och situation. Jag utvecklade min egen självständighet mycket i Tromsö, eftersom min lärare såg efter ett par veckor vad jag klarade av och vad jag behövde hjälp med. Jag tror också hon kunde se att när jag inte klarade av något så bad jag om den hjälpen. Detta gjorde att jag kunde jobba på mer självständigt med patienter och be om hjälp när jag inte klarade av en situation. Mitt självförtroende växte mycket och ansvarskänslan förstärktes ytterligare. Detta är något om underlättar undervisningen, när man inte behöver be om påskrift för varje moment, särskilt när man kommit en bit in i utbildningen. Här anser  jag att Karolinska universitet kan ta lärdom av upplägget i Tromsö till viss del. Dessutom lade jag märke till att eleverna i Tromsö jobbade ganska snabbt med sina patienter. Jag fick reda på att de är alla ute på praktik under ett par, tre månader på termin 7. Där de fick göra mycket praktiskt och därmed fick in mer vana i det kliniska utförandet. Också något man behöver jobba med på Karolinska för att snart få igång möjligheten till praktik för eleverna. Något jag redan innan mitt besök i Tromsö har reflekterat över och nu fick jag ytterligare bekräftelse på att det skulle vara ett nyttigt inslag i utbildningen.
Vidare så fanns det specialistavdelningar på Tromsö universitet som alla har tillgång till och bjuds in till att delta i. Det finns även moment som är obligatoriska på schemat, som t.ex. oral kirurgi, med kirurgisk extraktion av 8:or som även vi deltog i och utförde under vår vistelse.
Vi hade även, precis som hemma, speciella pass för pedodonti och ortodonti med patienter och specialister på området. Skillnaden var att vi på Karolinska har bättre undervisning och tillgång till barnpatienter då vi har ett upptagningsområde där alla barn kommer till Karolinska universitetskliniken, medan det i Tromsö är betydligt färre barn som kommer, vilket ger brist på patienter för eleverna.

Sen så ska jag även ta upp patientkontakten som faktiskt fungerade i stort på samma sätt som hemma. Man får en lista på patienter som man ska kontakta och boka in tider med. Skillnaden är att de har en löpande inskrivning av patienter i Tromsö istället för bara 1 gång per termin. Jag upplevde att patientkontakten gick bra. Man fick koncentrera sig noga för att förstå allt över telefon, men i stort så upplevde jag att allt gick väldigt bra med kommunikationen.
Dessutom hade de en akutbok som man kunde gå till för att ringa upp patienter när man fått återbud eller hade brist på patienter att boka in. De hade dock specifika akutpass, precis som vi har på Karolinska. Något de hade som var en fördel, var att man en gång på terminen hade ett pass där man också deltar i sterilens arbete.

Sofia med skolan i bakgrunden

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 8 på KI
Mycket av det som jag anser vad bra och dåligt med undervisningen i Tromsö i förhållande till Stockholm har jag beskrivit i fliken Studier. Det som kan vara viktigt att tänka på gällande kurserna som vi behövde ta vara på för att kunna tillgodoräkna oss saker i Sverige är att ligga på och försöka få patienter som har restaurationsbehov som kan täcka vissa kurskrav.
Dessutom har vi kurserna "Ortodonti" och "Pedodonti" på Karolinska under termin 8. I Tromsö har vi både pedodontipass och ortodontipass.
På ortodontin fick man lära sig ganska mycket. Man delar patient med två andra norska studenter där alla är med hela tiden och turas om att vara behandlare.
Under pedodontipassen har man egna patienter, men de flesta "barnpatienter" vi hade var 16-18 år gamla. Bristen på patienter gjorde att man inte fick så mycket patienter att jobba med tyvärr. Som tur är så har man hunnit med ganska mycket hemma i Sverige. Så ta vara på pedodontipassen på hemmaplan ordentligt. Ni får patienter i Norge också, men inte i samma utsträckning och bredd.

Och som jag redan nämnt så har man inför alla kliniska pass en genomgång. Detta gäller även vid ortodonti och pedodonti. Detta tillför en del bra information. Dessutom har man möjlighet att ta del av deras föreläsningar om man så önskar. Vi läste på föreläsningarna hemifrån som lades ut på pingpong. Dessutom hade jag tagit med kursböckerna i Ortodonti och Pedodonti.

De tentor som vi skulle skriva samtidigt som klassen hemma funkade jättebra. En mindre sal med 2 olika vakter bokades för oss och vi kunde i lugn och ro skriva våra tentor.
Vi övar på maskinell rensning inför endodonti

Språk och kultur

Norge är vårt grannland och även om språkskillnader finns så är det inget stort problem. Man får fråga ett par extra gånger i början ibland, men det löser sig och efter några veckor tänker man inte på det längre. Dessutom var många av lärarna svenskar, så det underlättade mycket i undervisningen när de fanns på plats.
Inga speciella språkkurser fanns, då det inte behövs.

Kan inte säga att det fanns stora skillnader i kulturen som gav anledning till några större krockar. Visserligen är Norge ett mer religiöst land än Sverige och det märktes kanske framför allt då allt stänger på söndagar förutom en enda liten butik på hela ön. Kan vara bra att veta så att man planerar sin handling. Vi anlände på en söndag och fick skjuts av min morbror till den lilla butik som faktiskt var öppen, men hur hade vi vetat det om inte han var där?? Det hade blivit ett problem.

I övrigt så tycker jag inte att det kändes särskilt annorlunda. Det handlade mer om subtila skillnader. Småsaker man märker i diskussioner. Men inget som gav problem.
Efter 3 veckor i skolan var det dags för hyttetur med OF. Vi hade inga problem med att förstå varandra. Jätteskoj! :)

Fritid och sociala aktivteter

Att träffa nya människor var ingen match. Klasserna i Tromsö är ganska små och intima. En gemenskap skapas lätt och de flesta är öppna för att hitta på saker om man kommer med förslag. Ta för er och prata med era klasskamrater så kommer ni snart planera middag, utgång eller någon form av tur, som hyttetur, topptur eller bara tur.
Dessutom så fanns det många att lära känna i det huset vi bodde i. Jättekul att få internationella vänner.

Man får med jämna mellanrum mejl med inbjudan till aktiviteter för utbytesstudenter från Jill Inger Larsen (jill.larsen@samskipnaden.no). Vi gick på en bio där vi blev bjudna på pizza en gång vilket var väldigt trevligt. Vi kunde ha gjort mycket mer men hade fullt upp med annat.
OF ordnar också roliga aktiviteter och tillställningar med jämna mellanrum.

Vi valde att följa med på den "Hyttetur" som ordnas av OF i Tromsö precis efter att man anländer. Alla på skolan får följa med, en mix av olika terminer och även tandhygienister. Man åker iväg för att festa tillsammans samt, om man vill, gå på tur på dagen. Jag och Sofia tog våra längdskidor med oss och åkte på en fantastiskt fin tur på fjället. Vi festade med de andra, med lekar, dans och bad i bubbeltunna. Vi tog det även mer lugnt och stickade sockar med tjejsnack framför brasan.
Senare bjöd OF även på temafest som blev "Pirattema" när vi var där. Vi gick också på Nationalsdags-frukost på skolan som OF ordnade. Rekommenderar att man är med på dessa saker som erbjuds.
Gå med i deras facebookgrupp. https://www.facebook.com/groups/272243526134175/?fref=ts

Det finns massor med möjlighet till skidåkning på både längden och utför. Vi åkte oftast skidor till och från skolan via Lysløjpa som är ett spår som går i mitten längs hela ön. Vid ett par tillfällen så åkte vi upp till "Våffelstugan" som ligger i anslutning till Lysløjpa som är öppet på helger. Det var riktigt mysigt. Dessutom åkte vi skidor på fjället vid flera tillfällen. Tromsö har ett liftsystem som vi också testade. Det var några få, men ganska fina, backar. Så det tycker jag är värt ett besök eller två. Toppturer arrangeras både av företag och av privata grupper. Jag hann aldrig med att göra en sådan tur. Men var på väg ett par gånger, men insåg att man inte ska följa med vem som helst eller vart som helst eftersom lavinrisken är ganska stor på vissa ställen och under vissa väderförhållanden. Flera dör varje år i området så var väldigt noga med att kolla upp säkerheten ordentligt innan ni ger er ut på en sådan tur.
Det finns mängder med guidade turer av olika slag man göra. Vi gjorde en "Norlys-tur" som var riktigt mysig.

http://www.visitnorway.com/se/resmal/nord-norge/tromso/what-to-do/vinter-i-tromso/

Träningsanläggningar finns också för den som har det behovet. Dessutom finns klätterhallar som man kan besöka om man vill det. Jag hängde med till en av hallarna med min kusin och det var riktigt kul. Klättrar lite på hemmaplan så det var skoj att få göra det lite där också.

Tromsö är en söt liten kulturstad som har en del mysig shopping, muséer, trevliga restauranger och uteställen.
När det gäller shopping så handlade jag och Sofia mest garn som var en av de hobbys vi ägnade oss åt på vår resa. Men det finns många fina butiker att se sig omkring i om man känner för det. http://www.visitnorway.com/en/where-to-go/north/tromso/what-to-do/shopping/
Muséer och konstgallerier finns det flera. Men ett besök till Ishavskatedralen(http://www.ishavskatedralen.no/info/)  samt Polarmuséet tillhör det obligatoriska och är fina besök.
Vad gäller restauranger kan jag starkt rekommendera "Fiskekompaniet" och "Brasserie 69". http://fiskekompani.no/, http://69grader.no/
Uteställen och caféer finns det gott om. Vill man gå och för att dansa och inte betala alltför mycket för en öl eller ett glas vin kan man gå till studentstället "Driv". Där har de också en riktigt bra scen som ibland bjuder på konserter. Vi hade en riktigt bra kväll med ett jazz/soul band från Tromsö som kallade sig "Oh", en kväll. Fantastiskt bra var det!! https://www.facebook.com/studentersamfunnetdriv

Vi gjorde även en tur med Hurtigrutten ner till Lofoten. Det var en riktigt mysig och fin liten resa. Härligt att få uppleva något helt nytt. http://www.hurtigruten.com/schedule/ports/tromso/

Generellt kan man hitta enormt mycket tips och info på nätet. Fråga dem ni träffar på skolan om tips också. Ni kommer ha mer att göra än ni hinner med.

Jag på Hurtigrutten på väg till Lofoten. En riktigt härlig tur.

Sammanfattning

Jag tyckte att utbytet var mycket givande. En utmaning att se en ny miljö som man ska vänja sig vid och anpassa sig till nya rutiner. Det ger andra perspektiv för framtiden och man får ett bredare perspektiv på olika pedagogiska metoder samt de skillnader som finns inom odontologin i Sverige och Norge. Det är väldigt bra att veta inför framtiden och hur man kommer välja att jobba.
Mitt självförtroende växte mycket på resan. Jag kände att jag fick ta mer ansvar och klara mig själv mer samtidigt som jag också upptäckte och fick bekräftat vilka styrkor jag hade och vad jag behöver jobba mer med. Jag känner en mycket större trygghet när jag jobbar i det kliniska nu.
Dessutom får man självklart uppleva mycket på det privata planet och utvecklas även där. Jag kände det som mitt sista egna äventyr innan jag är färdigutbildad och ska börja tänka på att stadga mig med jobb, hus och familj. Jag är 29 år och längtar efter det livet, men utbytet gav mig en chans att göra något helt på egen hand innan den tiden kommer.

Jag har nu också fått ny energi och inspiration inför sista året på Karolinska universitetet. Man kan lätt bli lite hemmablind men efter min resa kan jag se vad som är väldigt positivt med min utbildning och vad som skulle kunna förbättras till viss del. Jag är på det sammantagna mycket tacksam för att jag fick den här erfarenheten och känner mig tacksam för den utbildning jag går. Den har generellt en hög kvalité, med mycket substans.
Jag är lite rädd för att lärarna inte kommer låta oss jobba lite mer självständigt nu sista året eftersom jag vant mig vi att jobba på med det jag känner mig trygg med och be om mer hjälp när jag vet att jag inte är helt trygg. Jag kommer sakna min grupplärare i Tromsö.

Min kommande yrkesroll påverkas på så sätt att jag känner mig mer ödmjuk inför den otroligt kvalitativa utbildning vi får i Sverige, samt att det är viktigt att ha god kontakt med våra grannländer genom kurser och olika typer av utbyten. Kanske kommer jag jobba i Norge någon gång i framtiden.
Jag och Sofia på restaurang i Lofoten