Reserapport - KI-student
Lärosäte: Universitat de Barcelona
Utbildningsprogram: Läkare
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Vårtermin 13/14

Innan avresa

KI har ett stort kontaktnätverk runt om i världen och det finns verkligen många möjligheter att få åka iväg och se något annat än sjukhusen i Stockholm/Sverige. Många drar sig för att söka eftersom man tror att det bara är "massa pappersarbete" och administrativa krångligheter men det är en väldigt liten del av det hela. Allt löser sig på ett eller annat sätt även om det kanske inte tar 2 sekunder som hemma i tryggheten. 

Jag läste spanska på högstadiet och första året på gymnasiet (idag ångrar att jag inte läste till steg fem) men trots detta så tycker jag att jag har klarat mig väldigt bra under utbytet och samtidigt har jag lärt mig väldigt mycket både när det kommer till språket och kulturen.

Jag valde mellan Madrid och Barcelona men valde tillslut Barcelona då jag varit där en gång och vill åka tillbaka men också för att jag ville vara nära havet. Fördelen med att välja Madrid är att dem bara pratar spanska där och du slipper förvirra dig med katalanskan som de pratar i Barcelona.

Informationen från KI tyckte jag var bra men inte tillräcklig. Man bör skicka iväg ett mejl till partneruniversitetet och fråga exakt vilka kurser de erbjuder, hur långe dem är osv. 

Inga vaccin eller speciella intyg krävdes.

Ankomst och registrering

Jag anlände till Barcelona mitt i veckan och eftersom "Erasmuskontoret" bara är öppet specifika dagar på eftermiddafarna så fick jag vänta med att registrera mig till på måndagen. Det man först och främst måste inse och acceptera är att man har kommit ner till Medelhavet där allting går lite långsammare ("på grund av värmen"); det är inte lika organiserat som i Sverige. Systemet är flexibelt så att säga och står det kl 17 så kan det innebär att dem inte är där förrän kl 18 ändå. Viktigt att komma ihåg är dock att systemets flexibilitet går åt båda håll; det vill säga att om du glömmer ett papper, en signatur eller kommer till fel grupp på fel dag så gör det ingenting, allt löser sig ändå och sällan behöver man kompensera för det på något sätt.

Ekonomi

Cataluyna och Barcelona är dyrare jämfört med övriga Spanien men generellt sett så är det billigare än i Sverige. Det tillkom inga skolkostnader i form av kåravgift eller liknande men ett tips är att man tar med sig en läkarrock från Sverige om man inte vill köpa en för 250kr. 

Lunchlådor som man värmer i micron brukar man inte ta med sig utan man man handlar fika (baguette och kaffe) på studentcafeet mellan pauserna (jämfört med tex Jönsan så är det väldigt billigt). De flesta har praktik mellan kl 8-9 till 13-14 och därefter äter man lunch innan man tar sig till universitet för eftermiddagsföreläsningar som brukar börja ca kl 16. 

Mitt tips på att hålla kostnaden nere är att göra baguetter/enkel mat hemma och sen köpa kaffe på plats (ca 7-10kr).


Boende

Boendekostnaderna i Barcelona kan variera kraftigt beroende på vart du bor och vilken standard du är ute efter. Eftersom jag reste som ensam tjej så var det viktigt för mig att hitta ett boende som kändes tryggt och som låg centralt. Univeristetet ligger i stan och det största univeristetssjukhuset som heter Hosptial Clinic, ligger i anslutning till det. Jag visste inte vilket sjukhus jag skulle bli placerad på förrän jag kom dit men om det är möjligt så försök ta reda på det innan du åker ner. 

Jag läste på om de olika bostadsområdena och pratade med kompisar som hade bott där innan och kom fram till att området Gracia skulle passa mig bäst (blandning mellan familjevänliga Vasastan och hippa Södermalm). Boende hittade jag via airbnb.com och jag betalade 450euro/månad för ett rum med en säng, skrivbord, garderob och en underbar utsikt mot en kyrka och ett torg. Jag och fyra andra utbytesstudenter delade på ett kök och två badrum. Det kom en städerska 1gg/veckan och städade de gemensamma utrymmena. Vi hade även tillgång till en takterass som blickade ut över hela Barcelona. I närheten fanns det många barer och restauranger och det fanns alltid folk på gatorna oavsett tid på dygnet vilket kändes väldigt mysigt och väldigt tryggt. 

Vill man få ner boendekostnaden så måste man kompromissa med antingen läget eller standarden. En kompis till mig bodde i området El Raval för under 300 euro/månad och trivdes väldigt bra eftersom det i området finns väldigt många barer och uteställen samt billiga restauranger men hans rum hade tex ett väldigt litet fönster. Det är inte nödvändigt att bo nära skolan eftersom man kan ta sig runt snabbt både till fots, med tunnelbana eller spårvagn och åkkorten är billiga. Man köper antingen ett månadskort eller ett 10-åkkort för 10 euro. Man kan även hyra cyklar (50 euro/år) men då måste man ha ett NIE-nummer vilket motsvarar ett utländskt personnummer.


Studier allmänt

Relationen mellan studenter och lärare kan liknas den i Sverige, det vill säga är den avslappnad och man har utrymme att både ställa frågor och svara fel samt be dem repetera när man inte förstår. Detta var varken pinsamt eller jobbigt, tyckte jag. En liten skillnad är dock att studenterna ofta kallar sina handledare efter deras efternamn eller pratar med dem i tredje person singular (usted). Handledarna är både mer undervisande och mer hjälpsamma än i Sverige men de ställer också fler frågor. Man är ca 2-3 studenter per handledare och man följer med denne på ronder, mottagningar och operationer. Det finns nästan alltid tid att själv undersöka patienten men då måste man fråga först. 

En annan skillnad är att de spanska studenterna får läsa teorin innan de har praktik i samma ämne, vilket märktes lite i början då man själv endast var där för praktiken men inte hade läst in teorin. Men efter några dagar insåg man att de flesta spanska studenterna inte heller alltid hängde med eller kunde mer än det man gick genom under praktiken.

Ett tips är att ta med så mycket instuderingsmaterial som möjligt hemifrån innan avresa. Jag kontaktade i god tid dem ansvariga för varje kurs fick hem material (seminarier, kompendier, Core Curriculum osv) och köpte/lånade/laddade ner någon bok (köp ögonboken!)



Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 9 på KI

ÖNH


Första dagen fick man ett schema samt ett föreläsningskompendium för den tre veckor långa kursen vilken bestod av seminarium, mottagning samt operation. Vi var endast åtta studenter och man började dagarna med seminarier (ca kl 8-9 till 10-11) och efter det hade man praktik (ca kl 10-11 till 14-15). 


Seminarierna var som små miniföreläsningar, alltså inte fall-baserade men med mycket utrymme för frågor och diskussion. Vi hade bara en lärare och hon var väldigt bra, vi gick nästan igenom allt som stod med på KI:s  Core Curriculum. Man märkte inte så mycket att de spanska studenterna tidigare hade haft föreläsning i ÖNH men däremot märkte man att vi på KI har ett läkarprogram som är integrationsbaserat. 


Mottagningarna var väldigt bra eftersom man fick träffa många patienter. Man var ca två studenter per handledare, man satt med och lyssnade under tiden läkaren tog anamnes och sedan när det var dags för undersökning så stod man bredvid och kollade först när läkaren undersökte patienten och sedan undersökte man själv och frågade handledaren om man undrade något. Det fanns nästan alltid tid och utrymme för frågor. Under mottagningarna lärde jag mig väldigt mycket då man fick se många öron/halsar/näsor samtidigt som man fick det förklarat för sig varför patienten var där osv.

 

Kirurgidelen var intressant men också lite tråkig ibland då det endast gick ut på att titta på skärmen och försöka följa med. Denna del kan liknas en del av den kirurgiundervinisngen som vi hade under termin åtta.


För mig funkade det här upplägget väldigt bra eftersom de lite kortare dagarna gav utrymme att läsa in mer teori och sedan hade man chans att gå igenom den igen under seminarierna och sedan se teorin bli verklighet under mottagningen/kirurgin. 


Neurologi 


Information om kursens upplägg kunde man hitta på nätet (ungefär som Pingpong) och inlogg och lösenord fick man några dagar efter att man registrerat sig. Det var lite knepigt att hitta på hemsidan då delar av den var på endast katalanska och sedan var hela informationsdokumentet på katalanska också. Men tillslut klurade man ut det (google-translate). Kursen varade i sju veckor och upplägget liknande det på ÖNH med seminarer på morgonen/förmiddagen och praktik efteråt. Vi hade även något som de kallade "tutoring" vilket innebar att man miniundervisning med sin lilla grupp (4-5st) och en handledare som var ansvarig för en. Man gick med studenter som läste fjärde året.


Seminarierna varade ca 1-2 h och var obligatoriska och mer fallbaserade än seminarierna under ÖNH. Vi var fler studenter och föreläsarna var olika varje gång så man hade inte samma kontakt med föreläsarna. Teorin som vi gick igenom här fanns med på KI:s CC om än dock mer detaljerad men det täckte inte hela CC. 


Praktikdagarna var uppdelade mellan olika avdelningar i syfte att man ska få en helhetsbild av vad neurologi egentligen innebär. Man var placerad på "vascular", "non vascular", stroke, epilepsi/EEG/ECG och mottagning samt ambulans/hembesök. Jag hade majoriteten av min placering på strokenheten, non-vascular (ex MS och Parkinson) och epilepsi/EEG/ECG och gick huvudsakligen med underläkarna. Här var det högre tempo jmf med ÖNH och även om man alltid kunde ställa frågor så fick man oftast mindre utförliga svar tillbaka. Dock så var handledarna väldigt noggranna med att förklara varför vilka undersökningar man gjorde och varför och bakgrunden till olika statusfynd, vilket var väldigt lärorikt för mig. Man fick om man ville vara med och undersöka också men för mig var det er nyttigt att observera och ställa frågor. Man fick se väldigt ovanliga fall då sjukhuset kan jmf med KS i Solna.


"Tutoring" innebar egentligen att man hade 1-2gg/vecka där man träffade sin handledare som var ansvarig för en och under dessa tillfällen gick vi igenom hur man tar status och olika statusfynd, vi hade olika "temadagar" som undervisnings samt att vi också hade en fallpresentation i slutet av kursen. Fallet skulle representera ett vanligt fall som vi har sett under vår praktik (det gick bra att presentera på engelska). Vi hade även en minidugga med flervalsfrågor i slutet. För mig som Erasmusstudent var denna inte lika avgörande som för de spanska studenterna vars resultat tillsammans med loggboken skulle påverka deras slutbetyg. 


Neurologikursen var för mig lite mer rörig jmf med ÖNH. Kanske var det pga av att sjukhuset är större och intimiteten förlorades tillsammans med att man hade olika handledare men också kanske för att ämnet i sig är mer abstrakt än tex ÖNH. Dock tycker jag att jag fick en helhetsbild av neurologin då jag fick se väldigt mycket både vanliga men också speciella neurologifall. 



Ögon


Ögonkursen varade i två veckor och första dagen fick man ett schema, allmän information samt information om projektarbetet man skulle göra i grupp. Allt var väldigt tydligt organiserat och klassen bestod av ca 17 studenter som läste sitt sista år. Kursen baserades på praktik på mottagningen samt kirurgi och förutom ett seminarie första dagen så hade vi inga andra seminarier. Dock hade vi en dag då vi gick igenom undersökningsteknik. Sjukhuset kan liknas St Eriksmottagning. 

Mottagningen började på förmiddagen och slutade på eftermiddagen ca kl 14. Det var väldigt lärorikt att se så många patienter och jag fick dessutom möjlighet att vara med på akuten. 

Kirurgin bestod mest av glaukomoperationer. 

Projektarbetet gick ut på att man i grupp (ca 8stud.) skrev ihop ett arbete om en specifik sjukdom. I min mening var detta inte ett lärorikt moment men det var intressant och se hur dem spanska studenterna arbetade och jämföra det med våra miniprojektarbeten.

Ögonkursen var intressant och jag träffa många patienter. Kombinationen med klinik i Barcelona och svensk litteratur (Ögonboken) fungerade för mig väldigt bra. 

Språk och kultur

I Barcelona är en väldigt stor av befolkningen för att Cataluyna ska bli självständigt och därför håller många hårt på att man ska prata katalanska i så stor utsträckning som möjligt, till exempel så erbjuds det gratiskurser i katalanska men inte spanska. Detta är också en klassfråga och på universiteten och sjukhusen finns det många läkare som föredrar att prata katalanska framför spanska. Jag upplevde dock att majoriteten ofta undervisade på spanska eftersom de visste att man var utbytesstudent och framför allt så svarade dem på spanska när man ställde frågor. Generellt sett så upplevde jag inte detta som ett stort problem men man ska nog som utbytesstudent inte ta för givet att all undervisning sker på spanska. 

Gymnasiespanskan hjälpte mig förstå det mesta de sa under lektionerna och föreläsningarna men eftersom patienter ofta var äldre så pratade de ofta katalanska med läkarna, detta för mig blev lite svårare men även de spanska studenterna tyckte det var för svårt att förstå ibland. 

Om man umgås mycket med spanska studenter eller med andra utbytesstudenter som kan spanska så går det fort att komma in i språket. Bara att lyssna aktivt tyckte jag hjälpte mig väldigt mycket. Det erbjuds även spansklektioner för Erasmusstudenter som är tre gånger i veckan och kostar 150 euro. Dessa kurs börjar tre gånger per år men eftersom jag kom mitt i terminen så var det svårt för mitt att hoppa på en kurs men det är värt att kolla upp i förhand!

Rena kulturkrockar fanns det inte tyckte jag, vett och ettikett gäller alltid och man måste ha i minne att Spanien som med andra sydeuropeiska länder, ofta inte är lika organiserat somSverige och allt går inte lika fort. Som svensk student kan detta upplevas som frustrerande men mitt tips är att ta det lugnt och följa med i deras tempo, man är trots allt utbytesstudent och där för att lära sig om en annan kultur och inte tvärtom. Så mitt tips är: go with the flow!

Fritid och sociala aktivteter

De flesta utbytesstudenter kommer redan i september när höstterminen startar och det där då de flesta gemensamma aktiviteterna sker. Detta gjorde det lite svårare för oss andra som kom mitt i vårterminen då de flesta redan hade hittat sina nya vänner. Trots detta är det väldigt enkelt att träffa nya studenter; både spanska studenter och utbytesstudenter. Man måste våga ta för sig och fråga vad de har för planer för helgen osv. Det arrangeras även små weekendresor för att besöka ställen utanför Barcelona. Men allt detta kan man kolla upp själv också. I Barcelona så finns det ett stort utbud på aktiviteter med allt från gratiskonserter till festivaler, utomhusbio osv.

Jag vet att man kan bli medlem i ett idrottsteam som gör spelar olika sporter och har andra aktiviteter men hemsidan är på katalanska så man får be en kompis hjälpa en förstå informationen. 

Sammanfattning

Sammanfattningsvis var mitt utbyte en mycket lärorik period under läkarprogrammet, som inte bara gav mig "vanlig medicinsk kunskap" utan också " vanlig livserfarenhet". Detta är något jag tycker ibland tycker är svårt att få med sig och kombinera under utbildningen om man tidigare inte har rest mycket i sitt liv. Man lär känna andra kulturer, hitta andra alternativ att tänka och leva på och man får ett perspektiv på sitt liv där hemma. Allt detta ger en trygghet i den kommande yrkesrollen, inte bara eftersom man vänjer sig att träffa olika människor utan också att man lär sig problemlösning. Man lär sig helt enkelt lösa problem på andra sätt än det man är van vid, vilket är viktigt att komma ihåg senare när man faktiskt ibland behöver tänka "utanför boxen".