ÖNH
Första dagen fick man ett schema samt ett föreläsningskompendium för den tre veckor långa kursen vilken bestod av seminarium, mottagning samt operation. Vi var endast åtta studenter och man började dagarna med seminarier (ca kl 8-9 till 10-11) och efter det hade man praktik (ca kl 10-11 till 14-15).
Seminarierna var som små miniföreläsningar, alltså inte fall-baserade men med mycket utrymme för frågor och diskussion. Vi hade bara en lärare och hon var väldigt bra, vi gick nästan igenom allt som stod med på KI:s Core Curriculum. Man märkte inte så mycket att de spanska studenterna tidigare hade haft föreläsning i ÖNH men däremot märkte man att vi på KI har ett läkarprogram som är integrationsbaserat.
Mottagningarna var väldigt bra eftersom man fick träffa många patienter. Man var ca två studenter per handledare, man satt med och lyssnade under tiden läkaren tog anamnes och sedan när det var dags för undersökning så stod man bredvid och kollade först när läkaren undersökte patienten och sedan undersökte man själv och frågade handledaren om man undrade något. Det fanns nästan alltid tid och utrymme för frågor. Under mottagningarna lärde jag mig väldigt mycket då man fick se många öron/halsar/näsor samtidigt som man fick det förklarat för sig varför patienten var där osv.
Kirurgidelen var intressant men också lite tråkig ibland då det endast gick ut på att titta på skärmen och försöka följa med. Denna del kan liknas en del av den kirurgiundervinisngen som vi hade under termin åtta.
För mig funkade det här upplägget väldigt bra eftersom de lite kortare dagarna gav utrymme att läsa in mer teori och sedan hade man chans att gå igenom den igen under seminarierna och sedan se teorin bli verklighet under mottagningen/kirurgin.
Neurologi
Information om kursens upplägg kunde man hitta på nätet (ungefär som Pingpong) och inlogg och lösenord fick man några dagar efter att man registrerat sig. Det var lite knepigt att hitta på hemsidan då delar av den var på endast katalanska och sedan var hela informationsdokumentet på katalanska också. Men tillslut klurade man ut det (google-translate). Kursen varade i sju veckor och upplägget liknande det på ÖNH med seminarer på morgonen/förmiddagen och praktik efteråt. Vi hade även något som de kallade "tutoring" vilket innebar att man miniundervisning med sin lilla grupp (4-5st) och en handledare som var ansvarig för en. Man gick med studenter som läste fjärde året.
Seminarierna varade ca 1-2 h och var obligatoriska och mer fallbaserade än seminarierna under ÖNH. Vi var fler studenter och föreläsarna var olika varje gång så man hade inte samma kontakt med föreläsarna. Teorin som vi gick igenom här fanns med på KI:s CC om än dock mer detaljerad men det täckte inte hela CC.
Praktikdagarna var uppdelade mellan olika avdelningar i syfte att man ska få en helhetsbild av vad neurologi egentligen innebär. Man var placerad på "vascular", "non vascular", stroke, epilepsi/EEG/ECG och mottagning samt ambulans/hembesök. Jag hade majoriteten av min placering på strokenheten, non-vascular (ex MS och Parkinson) och epilepsi/EEG/ECG och gick huvudsakligen med underläkarna. Här var det högre tempo jmf med ÖNH och även om man alltid kunde ställa frågor så fick man oftast mindre utförliga svar tillbaka. Dock så var handledarna väldigt noggranna med att förklara varför vilka undersökningar man gjorde och varför och bakgrunden till olika statusfynd, vilket var väldigt lärorikt för mig. Man fick om man ville vara med och undersöka också men för mig var det er nyttigt att observera och ställa frågor. Man fick se väldigt ovanliga fall då sjukhuset kan jmf med KS i Solna.
"Tutoring" innebar egentligen att man hade 1-2gg/vecka där man träffade sin handledare som var ansvarig för en och under dessa tillfällen gick vi igenom hur man tar status och olika statusfynd, vi hade olika "temadagar" som undervisnings samt att vi också hade en fallpresentation i slutet av kursen. Fallet skulle representera ett vanligt fall som vi har sett under vår praktik (det gick bra att presentera på engelska). Vi hade även en minidugga med flervalsfrågor i slutet. För mig som Erasmusstudent var denna inte lika avgörande som för de spanska studenterna vars resultat tillsammans med loggboken skulle påverka deras slutbetyg.
Neurologikursen var för mig lite mer rörig jmf med ÖNH. Kanske var det pga av att sjukhuset är större och intimiteten förlorades tillsammans med att man hade olika handledare men också kanske för att ämnet i sig är mer abstrakt än tex ÖNH. Dock tycker jag att jag fick en helhetsbild av neurologin då jag fick se väldigt mycket både vanliga men också speciella neurologifall.
Ögon
Ögonkursen varade i två veckor och första dagen fick man ett schema, allmän information samt information om projektarbetet man skulle göra i grupp. Allt var väldigt tydligt organiserat och klassen bestod av ca 17 studenter som läste sitt sista år. Kursen baserades på praktik på mottagningen samt kirurgi och förutom ett seminarie första dagen så hade vi inga andra seminarier. Dock hade vi en dag då vi gick igenom undersökningsteknik. Sjukhuset kan liknas St Eriksmottagning.
Mottagningen började på förmiddagen och slutade på eftermiddagen ca kl 14. Det var väldigt lärorikt att se så många patienter och jag fick dessutom möjlighet att vara med på akuten.
Kirurgin bestod mest av glaukomoperationer.
Projektarbetet gick ut på att man i grupp (ca 8stud.) skrev ihop ett arbete om en specifik sjukdom. I min mening var detta inte ett lärorikt moment men det var intressant och se hur dem spanska studenterna arbetade och jämföra det med våra miniprojektarbeten.
Ögonkursen var intressant och jag träffa många patienter. Kombinationen med klinik i Barcelona och svensk litteratur (Ögonboken) fungerade för mig väldigt bra.