I Frankrike gör man vad som kallas ”stage” (clinical
rotations=placeringar) i 3 månadersblock de 3,5 kliniska åren av utbildningen. Man
väljer då var man vill vara utifrån klasslistan så att den som står först får
välja först osv. Var man börjar i listan byts varje gång. De har alltså inte
som i Sverige att man gör kortare placeringar inom nästan allt utan de hinner
bara med vissa placeringar och har läst resten endast i teorin, något som jag
till en början tyckte var lite konstigt, och de tyckte jag var lika konstig som
hade haft praktik i typ allt. Tre månader på ett ställe gör ju att man verkligen kan
sätta sig in i ett ämne samt komma in i gemenskapen på avdelningen, något jag
kan sakna i Sverige.
Som student på avdelningen har man uppgifter och
man får betalt för att vara där. Uppgifterna brukar vara att hålla ordning på
patientens pappersjournal genom att se till att alla labresultat,
undersökningsresultat, remisser osv skrivs ut och sorteras in. Studenterna
skriver också nästan alla remisser och gör övrigt administrativt arbete. Man är
ansvarig för ca 2-4 patienter och dessa ska man göra status på, ronda med
underläkare och/eller överläkare och hänga med extra på vad som händer kring de
patienterna. Man är på avdelningen ca 9-13
På avdelningen finns det studenter som du,
ibland läkarstudenter från de första terminerna som typ hänger på vad du gör,
interner dvs ST/underläkare och chef de clinique/färdig specialist. Dessutom
finns professorn och andra överläkare som har ansvaret och kommer och rondar
alla patienter någon gång i veckan. Mellan alla dessa finns en ”tydlig”
hierarki, och man duar inte professorn tex. Som student kan man inte heller
fråga vem som helst när som helst utan helst internerna eller chef de clinique
vid ett tillfälle då man inte stör, vilket ju inte alltid är så lätt.
Inlärningstillfällena på avdelningen kommer mer i samband med att man träffar
patienten och efter då man kan diskutera patienten. Lite nu och då ”förhör”
specialisten/överläkaren studenterna på olika saker, tex en diagnos eller en
röntgenbild, och här kunde jag sällan svara eftersom vi i Sverige har ett mer
resonerande sätt att lära oss kunskap och här är det faktakunskap i punktform
och helst i rätt ordning, något jag verkligen inte kunde men de hade de
förståelse för och frågade helst de andra studenterna. Jag har hört att dessa
förhör på vissa ställen är hemska men jag uppfattade dem mer som lärotillfällen
då man också fick fråga.
Det gick föreläsningsserier inom alla ämnen som
var öppna för alla. Vi såg till att få fram schemat för de ämnen vi hade
placeringen i och jag gick på kanske hälften. Det var mycket lättare än jag
trodde att hänga med på föreläsningarna, även om de inte är några hejare på
power point. Föreläsningarna var väldigt ingående faktamässigt så man fick
sålla ut den info som man trodde var intressant. Föreläsningarna är ofta
väldigt långa och utan paus, så ta med en dricka/kaffe!
Tillgodoräknandet när man väl kom hem var nervöst men gick bra. Se till att ha så mycket och många papper så möjligt med påskrifter och stämplar, från läkarna på din placering och från koordinatorn. Sen behövde vi också gå några jourer i Sverige som skulle inkluderas och ha ett möte med kursansvarig innan tillgodoräknandet skrevs på så har man kort om tid innan sitt första vik tex kan det vara bra att försöka planera in sånt i förväg och stämma av några extra gånger innan man far hem att man har alla papper påskrivna på rätt sätt.