Det franska utbildningssystemet skiljer
sig en del från det svenska åtminstone på läkarprogrammet. De flesta fransmän
och fransyskor börjar sin universitetsutbildning direkt efter gymnasiet och är
då oftast i 18-årsåldern. Det är relativt ovanligt att man börjar senare och de
flesta har inte testat på andra universitetsstudier innan. Båda jag och min
svenska kollega hade gjort andra saker ett par år innan vi började på
läkarprogrammet vilket gjorde att vi var mycket äldre än de flesta av de
franska studenterna.
Studierna är upplagda på ett helt annat
sätt än i Sverige, åtminstone under den kliniska delen av utbildningen. På vårt
universitet hade man klinisk undervisning varje förmiddag 9-13, och därefter
föreläsningar vissa dagar. Vi hade gått till en studieadministratör för att få
reda på föreläsningsschemat för de kurser som passade oss. De franska
studenterna läser inte teorin i fas med praktiken så de hade allting blandat på
eftermiddagarna, vi fick helt enkelt plocka ut de föreläsningar vi kunde ha
nytta av. De franska studenterna väljer också sina kliniska placeringar som
alla är tre månader långa. Endast vissa (gynekologi och arbetsmedicin) är
obligatoriska. Detta gör ju dels att alla studenter inte är på alla avdelningar
och att deras kliniska placeringar är väldigt mycket längre än våra. På ett
sätt är det bra att hinna komma in i arbetet på kliniken, vilket jag inte
alltid upplever att man hinner med i Sverige, men samtidigt är tre månader
(eller två som vi gjorde) lång tid om man inte lär sig nytt utan bara
fortsätter med samma uppgifter varje dag.
Det franska utbildningssystemet lägger
ned mer fokus på att lära sig detaljer utantill än vad vi var vana vid. Mycket
handlar om syndrom med olika namn som vi inte hade en aning om hette Syndrom Si
eller Syndrom Så och innehöll exakt de här olika elementen (ex extrapyramidala
syndromet är rigiditet + tremor + hypokinesi, varken mer eller mindre). Detta
tog ett tag att lära sig och var först lite stressande men sen insåg vi att vi
helt enkelt hade lärt oss på ett annat sätt och kanske bara behövde lära oss en
ny uppdelning eller ett nytt namn. Vi insåg ganska snabbt att det var bättre
för oss att gå efter lärandemål och gamla tentor och plugga själva efter svensk
litteratur än att försöka lära oss allt från franska föreläsningar. På så sätt
var det bra att eftermiddagarna var lediga så att vi hade lite tid att läsa på
själva.
Lärar-studentrelationen var mer
familjär än vad jag på förhand hade trott. Oftast hade vi motsvarande ST-läkare
(internes) som handledare och de var ungefär i vår ålder. Vi duade varandra,
kallade varandra för förnamn och hade oftast en ganska jämlik relation, detta
gällde även för specialisterna. De var oftast duktiga på, och intresserade av,
att undervisa även om det såklart blev enligt den franska modellen att lära sig
utantill. De franska studenterna ställde mycket frågor och det var uppskattat,
även när vi gjorde det. Ibland blev någon student eller ST-läkare förhörd av
professorn under ronden gällande en patient, men det var under kamratliga
omständigheter oftast och ingen egentlig maktdemonstration. Det som är lite
annorlunda med det franska systemet är att de inte har AT (visserligen har de
något motsvarande under första året på ST, men inte i samma utsträckning)
vilket gör att de inte har sett så mycket annat än just sin specialitet. De är
heller inte lika självständiga som svenska ST-läkare, utan kanske mer
jämförbara med AT-läkarna hemma.
Patient-läkarrelationen var också mer
familjär än vad jag hade trott, det var väl egentligen bara under
professorsronderna en gång i veckan som patienterna satt uppsträckta i sina
stolar och väntade på oss. Annars behandlade i alla fall jag mina patienter
precis som jag skulle behandlat patienter i Sverige.