Kurser under utbytet
Jag fick välja fritt mellan två olika master utbildningar; Public Health och Health Sciences. Kurserna var indelade i olika kategorier och vardera kurs bestod av 2 olika kurser (3 hp + 3hp). Om man ville kunde man läsa hela kursen, det vill säga båda 3 poängskurserna men annars gick det bra att läsa endast 3 hp. Jag läste från olika program och mixade om lite.
Statistic Data Analysis (3 Hp)
Kursen gavs under hela terminen med 1-2 lektioner per vecka. Kursens innehåll baserades på statistikprogrammet SPSS och under undervisningstillfällena utgick läraren från youtube videor och annat material. Det gavs ingen introduktion till SPSS utan det antogs att man redan skulle ha baskunskaper om SPSS. Under lektionstillfällena fick vi ibland arbetsuppgifter som man skulle jobba med hemma eller där på plats. Kursen var inte så givande och rätt så svår att greppa och förstå. Kursen avslutade med en enskild uppgift som man examinerades på. Rekommenderas ej som du inte har erfarenhet av SPSS.
Global Health och Health Economics (6 hp)
Första delen av hösten hade vi Global Health kursen som löpte på i cirka 2 månader. Kursens innehåll var baserat på hälsa ur ett globalt perspektiv och om hur olika faktorer påverkar hälsan både på nationell och internationell nivå. Vi fick mycket av kurslitteraturen utdelat och det fanns länkar till övrigt material på deras ”plattform”. Under kursen fick vi diskutera mycket och läraren var väldigt aktiv och höll igång diskussionen. Vi gick igenom olika mått på hälsa, sjukdomar och WHO:s roll inom ramen för folkhälsa osv. Jag upplevde kursen otroligt givande och en av de mest intressanta. Jag fick tillfälle att använda tidigare kunskap och samla på mig ny.
Under den andra delen av hösten hade vi Health Economics. Läraren var otroligt kunnig och fanns alltid på plats om man hade frågor. Han var alltid lättillgänglig om man hade övriga funderingar. Kursen handlade om hur hälso-och sjukvården finansierar och vilka olika aktörer som finns på marknaden. Vi fick kunskap om olika hälsoberäkningar och hur fördelningen ser ut globalt och lokalt. Kurslitteraturen var lätt att förstå och väldigt hjälpsam. Överlag var kursen väldigt givande och rekommenderas starkt. Se till att alltid dyka upp på ALLA undervisningstillfällena, det går fort och missar man 2 lektioner kan det vara svårt att hänga med.
Occupational Health och Family and Community (6 hp)
Båda kurserna var så kallade “Blocked ones”, vilket betyder att de gav under 1 vecka. Båda kurserna hölls av utomstående lärare från Scottland och en gästprofessor från Berlin. Occupational Health handlade om olika teorier inom arbetshälsa och arbetsrelaterade hälsoutfall. Vi fick kunskap om betydelsen av en god arbetsmiljö både psykisk och fysiskt och hur det kunde se ut på olika arbetsplatser. Det togs även upp om miljön i olika länder och hur exponering för olika kemikalier och dåliga arbetsomständigheter kunde påverka ens hälsa. Vi gjorde många grupparbeten och fick jobba intensivt med att ta fram olika strategier för att förbättra hälsan på arbetsplatser. Kursen var givande och jag tycker den var intressant med lite för intensiv ibland. Family and Community hölls av två lärare från Scottland. Den var väldigt ostrukturerad och mindre lärorik. Pga. misskommunikation med ledning i Hamburg kom lärarna oförberedda och mestadels av kursen handlade om improvisation. Plus i kanten för att de försökte men skulle inte rekommendera denna kurs.
Epidemiology level 2 (6hp)
Denna kurs rekommenderar jag starkt. Den var också uppdelad i två delar, en med smittsamma sjukdomar och en med icke smittsamma sjukdomar. Kursen handlade om sjukdomars spridnings världen över och betydelsen av preventivt arbete som vaccination, kunskap, motion och kost. Kursen tog upp mycket om olika riskfaktorer och friskfaktorer för olika hälsoutfall. Vi fick lära oss om surveillance-systems inom smittsamma sjukdomar och gjorde beräkningar för OR/RR. Kursen var bland en av de bästa jag läst. Det var bra interaktionen mellan klassen och lärarna och de såg alltid till att alla hängde med och förstod.
Infectious disease epidemiology (3hp)
Kursen handlade mestadels om smittsamma sjukdomars spridningar och olika typer av sjukdomar och smittvägar. Sedan gavs en introduktion till policy och management inom smittsamma sjukdomar och vilken betydelse WHO och andra aktörer har inom området. Vi fick lära oss om Malaria, HIV/AIDS, Ebola och många fler. Under kurserna gjorde vi flera beräkningar och hur effektiva olika preventionsinsatser är. Jag tycker kursen var väldigt intressant och givande. Det var inte ett enda tillfälle då man satt uttråkad. Tempot var lugnt och läraren ställde frågor under undervisningen och gav ut olika uppgifter så man kunde applicera den kunskapen man fått.
Conceptions and dimension of public health (3hp)
Denna kurs var lite annorlunda från alla andra. Vi delades upp i grupper redan under första tillfället och skulle arbeta fram olika program för att förebygga ohälsa hos en given målgrupp. Kursen bestod inte av någon teoretisk del utan endast praktiskt. Vi hade en handledare under höstens gång som stämde av med oss varannan vecka. Jag hamnade i en grupp som skulle komma fram med ett program om hur man kunde förebygga ohälsa hos papperslösa flyktingar i Hamburg. Eftersom målgruppen fanns i verkligheten och eventuellt skulle använda oss av våra interventioner var det otroligt givande och motiverande att genomföra detta. Vi arbetade i grupp under hela perioden och vid det sista redovisningstillfället kom en talesman för gruppen (papperslösa flyktingar) för att lyssna på våra idéer. Detta är en bra kurs där man får användningar av sina tidigare erfarenheter och kunskaper. Rekommenderas!
Intercultural Competence (3hp)
Kursen handlade om kulturanpassad vård och hur man ska möta personer med olika bakgrund inom vården. Vi fick mest lära oss om olika teorier och vilka skillnader det finns med avseende på kultur, religion, ålder, kön och etnicitet. Kursen var lite svår att greppa, teorierna var svåra att applicera i praktiken och läraren hade inte mycket kurslitteratur att erbjuda. Dock var det intressant att lära sig hur det kan gå till inom olika institutioner och betydelsen av ens egna förförståelse och vad för vård som erbjuds utifrån sitt personliga arv. Lite för mycket kopplingar till Tyskland och den tyska kontexten.