Reserapport - KI-student
Australien, 7 Januari-3 Mars 2014
Lärosäte: Bond University
Utbildningsprogram: Fysioterapeut
Utbytesprogram: INK
Termin: Vårtermin 13/14

Innan avresa

Jag valde att söka utbyte för att jag anser att det är en fantastisk chans att komma iväg till ett annat land och en möjlighet att utveckla mina språkliga kunskaper och fördjupa mina fysioterapeutiska kunskaper och färdigheter. Dessutom att göra det i ett annat land, med en annan kultur och ett annat perspektiv på synen på rehabilitering.
Jag valde att enbart söka engelskspråkiga utbytesplatser för att jag ville utveckla min engelska. 
Jag blev först uttagen att göra min led/muskelpraktik (Termin 5) i Winnipeg, Kanada men när jag officiellt ansökte på Universitetet fick jag reda på att dem hade få praktikplatser och att det tyvärr inte var möjligt att genomföra utbytet denna gång.
Då fick jag istället mitt 2:a hands val, att göra min neuropraktik i Dublin. Jag ansökte officiellt på universitetet i Dublin och allt gick bra. Sommaren innan jag började termin 5 fixade jag med allt som behövde fixas och allt var klart och jag tänkte precis beställa flygbiljett när vår ämnesansvarige vid fysioterapeutprogrammet på KI informerade mig om att KI precis påbörjat ett samarbete med Bond University på Gold Coast, Australien och frågade om jag var intresserad av att åka dit istället. Hon visste bara att det var en kurs de läste om ryggraden och om jag ville vara försökskanin från KI och som första utbytesstudent åka dit och testa på denna kurs. 
Jag nappade direkt då jag tyckte jag är intresserad och tycker det är utmanande med patienter med nack- och ryggsmärtor och detta var en unik chans att fördjupa mina kunskaper inom detta ämne under grundutbildningen på KI. Jag tyckte även det var bra att jag fick göra både neuro- och ledmuskelpraktiken här i Sverige.
Så vår ämnesansvarigei var till stor hjälp och avbröt kontakten med universitetet i Dublin och jag fick istället kontakt med en av lärarna i Australien.
Kursen började i Januari så det bestämdes att jag och en kurskamrat till mig skulle åka tillsammans i termin 6 och läsa Musculo-skeletal III (MSK III), kursen namn i Australien, som valbar kurs inom sjukgymnastik (som det hette innan yrkestitels ändringen). 
På hösten gick jag till Cityakuten vid hötorget i Stockholm för att vaccinera mig. Men det var ingen förhöjd risk för några sjukdomar i Australien så man behövde inte ta några sprutor alls. Men när jag ändå var där tog jag TBC och Twinrix (hepatit A & B) då vi får rabatt som student hos Cityakuten. 
I början av December fick jag reda på av läraren i Australien att vi skulle ansöka officiellt på Bond Universitys hemsida. Han hade gett våra kontaktuppgifter till deras utbyteskoordinator och hon skickade inlog, lösenord och instruktioner om hur vi skulle göra. Det strulade massor, ingen från KI hade ju vart där innan så KI fanns inte med inte några av listorna man skulle fylla i och sen hade dem inte haft någon utbytesstudent i denna kursen förut så kursen fanns inte med heller. Efter mycket mailande fram och tillbaka med deras utbyteskoordinator löstes det och i framtiden kommer det inte vara några problem då KI nu är med i deras datasystem. De dokument de ville att man ska skicka in till dem var följande:
  • Letter of offer (där man fick fylla i och skriva under vad man blivit erbjuden att läsa för kurs)
  • Financial Capability Checklist (där man intygade att man hade råd att studera på Universitetet)
  • Transcipt of records (ladok utdrag från alla kurser man läst på Fysioterapeutprogrammet på KI på engelska)
  • Learning Agreement (överenskommelsen mellan KI och Bond University)
  • Kopia på sina gymnasiebetyg "High-School grades" på engelska
När allt var inskickat fick jag beskedet att allt var godkänt och jag kunde boka flygbiljett. Flygbiljetten bokades 20 December bara 2,5 veckor innan vi skulle åka och kostade ca 11619 tur & retur. Är man ute i mer god tid blir det säkert billigare. Nu var flygbiljetten bokad men vi hade fortfarande inte fixat något boende......

Kanada, sen Irland och till slut Australien!

Ankomst och registrering

Man måste vara på plats det datum kursen börjar. I vårt fall var det den 13 Januari. Veckan innan var det Orientation-week (O-week) på skolan. Tyvärr jag var i Estland veckan innan så jag hade inte möjlighet att vara med på O-week men jag hörde mycket gott om det och rekommenderar verkligen alla att gå på den. O-week är en introduktionsvecka på och utanför campus. Man får sitt student ID, det anordnas guidade turer, events, fester och mycket mer. http://bond.edu.au/student-resources/new-students/orientation-week/index.htm i denna länk kan ni läsa allt det senast om O-week. 
Vi anlände på torsdagen 9/1. Tips: kolla upp om flygplatsen har nattöppet om ni byter flygplan under natten. Vi anlände till Adelaide, Australien vid 23 8/1 och vårt nästa flyg till Brisbane gick vid 06. Men dem stängde flygplatsen över natten så mellan 23.30 och 04.00 fick vi vänta utanför.....
Vi landade i Brisbane där en lärare plockade upp oss. Det är ca en timmes biltur från Gold Coast, men det finns en flygplats på Gold Coast (Gold Coast Airport) också så kollade om det går några flyg dit i stället så hamnar ni rätt direkt.
När jag fått erbjudandet om att läsa MSK III i Australien fick jag kontakt med en av lärarna i kursen. Han hade gjort sina utbytesstudier här på KI när han gick Fysioterapiutbildningen i Australien, blivit kvar här och skaffat sig en svensk fru. De bodde nu på Gold Coast när han gjorde ett forskningsprojekt och undervisade på Bond. Jag kunde prata svenska med honom, det var skönt att ha en person i Australien som jag kunde kommunicera på mitt hemspråk med.
Han gjorde så att jag fick kontakt med lärarinnan som var kursansvarig för MSK III. Av henne fick jag jag reda på att innan jag påbörjar kursen måste jag klara ett test (pre-quiz) för att säkerställa att man har grundläggande kunskaper inom anatomi, fysiologi och fysioterapi för att påbörja kursen. Hon bifogade även 10 inskannade dokument med kapitel från Maitland & Magee så jag kunde plugga inför testet.
Det finns fadder organisation på Bond som heter Bond University Student Association (BUSA). BUSA  hjälper en att göra det bästa av sin tid på Bond och anordnar massa evenemang. Det är dem som anordnar det mesta på O-week. Ta en titt på deras egna hemsida och se allt dem anordnar. http://busa.com.au/



Gold Coast

Ekonomi

1 Australiensisk dollar (aud) = ca 6,50 Svenska kronor (sek)
Att leva på Gold Coast kostade ungefär som i Sverige. Vissa grejer var billigare och andra dyrare men jag tror det ungefär jämt ut. Grönsaker och frukt var billigt. Kött och charkvaror var dyrare.
Att gå ut och äta på en restaurang, som det fanns massor av på Gold Coast, kostade som att gå ut och äta i Stockholm. Håll reda på olika happy-hours som restaurangerna har t.ex. sushi-onsdag, barbecue-fredag eller frukosterbjudande, då kan man komma undan billigare men det billigast är om man köper med sig livsmedel och tillagar det själv där man bor
Alkohol kostade som i Sverige. Ute på klubbar och barer var det lite billigare än i Sverige att köpa alkohol. Snus som jag brukar går inte att få tag på, svenskar jag träffade där nere sa att det går att få tag på i Svenska Kyrkan men den närmsta är inne i Brisbane. Om man är rökare var det extremt dyrt. Dem jag träffade som rökte köpte tobak, filter, papper och rullde sina cigaretter själva.
På skolan finns det en restaurang där dem säljer lunch för mellan 10-15 aud men jag tillagade mat och tog med mej till skolan varje dag. En sak som jag blev förvånad över är att studenterna på skolan åt inte lunch i skolan som vi gör, utan dem åt en macka, kex eller en pizza-slice sen åt dem en stor middag på kvällen istället.
Det var inga obligatoriska avgifter i samband med utbytet, förutom flygbiljett tur och retur, boende och mat. I och med att jag bara  var där och studerade i 2 månader kunde jag ansöka om ett turistvisum som tillåter att man studerar i högst 3 månader. Turistvisumet kostar inget, man behöver bara vara ute någon vecka i förtid och ansökte om turistvisum gjorde jag här http://www.immi.gov.au/Visas/Pages/601.aspx


Boende

Som tidigare nämnt var boendet inte klart när vi gav oss av från Arlanda men läraren i Australien som jag haft kontakt med sa att vi löser det så jag var inte orolig. När vi mellanlandade i Dubai pratade jag med läraren och han sa att vi kunde hyra en lägenhet av en kompis till honom. Hans kompis hade dock precis flyttat in och var tvungen att köpa möbler innan vi kunde hyra så första natten fick vi bo hos vår lärare.
Boendestandarden var bra, som i Sverige. Vi bodde i en lägenhet på ett Holiday Resort i Broadbeach. Många hyreslägenheter är på hotell eller Resort på Gold Coast. Resortet låg 100 meter från stranden, det fanns pool och jacuzzi utanför, tvättmaskin, kök, tv, balkong och bara 2 minuters gångväg till mataffären. Det låg verkligen perfekt. Broadbeach, stadsdelen vi bodde i, är ett populärt utgångsställe för dem som bor på Gold Coast och det ligger precis söder om Surfer´s Paradise dit många Skandinavier åker. 
Vi fick låna varsin cykel av läraren så att vi kunde ta oss runt i staden.
Campus ligger en bit in på fastlandet och det tar ca. 20 minuter med buss eller 30 med cykel. Fysioterapibyggnaden ligger inte på campus utan i anslutning till en rugbyarena. Det tar ca 40 min med buss eller 50 med cykel att ta sig från Broadbeach till Fysioterapibyggnaden.
Jag åkte buss för det mesta. Busskort köpte jag på närmsta Seven/Eleven och varje resa kostade ca 4 aud. Tyvärr kunde jag inte köpa studentbiljett på bussarna för att kunna köpa det måste man studera minst 1 hel termin på någon skola i Queensland.
För boendet betalar man veckovis. Jag betalade 200aud/vecka, ca 6800sek för hela perioden. Kostnaden för hyra, beroende på standard och vad man får tag i låg mellan 150-300aud/vecka.
Vår lärare hjälpte oss att ordna bostad men han skulle se till att det går att hyra lägenheter för 2 månader på campus i framtiden. Nu när vi var där gick det bara att hyra för hela terminer. Ansöka om boende på skolan eller måltider gör man via Bond:s hemsida http://bond.edu.au/student-resources/new-students/accommodation-dining-plan/index.htm
Poolen där vi bodde!

Studier allmänt

På Bond University hade dem ett annorlunda upplägg jämfört med Sverige och andra universitet i Australien. Där gjorde man 6 terminer på 2 år istället för på 3 år. Alltså var det 3 terminer/år istället för 2. Skolan profilerade sig med att dem gjorde detta och de flesta i kursen tyckte det var bra för att de blir klara med sin utbildning på 2 år istället för 3 och kan komma ut i arbetslivet och börja tjäna pengar.
Doctor of Physiotherapy är en master-utbildning, så mina kurskamrater hade redan en kandidat och de flesta hade en kandidat i Sports Science. MSK III är första kursen dem läser i termin 3 och den löper parallellt med deras neuro-kurs.
De använde sig av en metod, som jag vet Linköpings Universitet använder sig av, som kallas problem based learning (PBL). På PBL är man i en grupp på 8-9 personer och får ett patientfall. En i gruppen leder samtalet(chair), en skriver på tavlan(scriber), en slår upp saker man inte kan på datorn(wordfinder), en är sekreterare(recorder), en håller reda på tiden(timekeeper) och resten av gruppen är gruppmedlemmar. Man ska tillsammans i gruppen gå igenom patientfallet, strukturera upp fynden och diskutera vad som fattas och utifrån detta komma fram till egna lärandemål. En lärare sitter hela tiden med som åskådare och ser till så att gruppen håller sig till eller kommer fram till dem "riktiga" lärandemålen.
Lärandemålen ska sen alla individuellt svara på och i slutet av veckan träffas man i gruppen igen och sätter ihop sina svar man kommer överens om till ett dokument. Dessa dokument som man sen har ett från varje vecka var en stor hjälp för att plugga till tentorna.
Jag gillade det här sättet att lära sig på, alla i gruppen måste vara aktiva och en uppgift som chair har är att se till så att alla blir delaktiga.
Teori och praktik varvas 50/50 där man under en eftermiddag kan ha en 1,5h föreläsning och därefter öva praktiskt på varandra i 1,5h.
Alltså det är ganska stor skillnad mot studierna på KI. Fysioterapeut är en master-utbildning, de använde sig av PBL, och teoretisk kunskap varvades mer regelbundet med praktisk.
Den största slkillnaden jag upplevde mellan mig själv och studenterna var att jag kunde mer om fysioterapeutiska metoder (jag var ju nästa klar med min utbildning medans dessa studenter hade gjort 2 av 6 terminer) men de var grymma på att söka information och evidens från databaser och internet.
Vid varje föreläsning och praktisk övningstillfälle var det minst 2 lärare och oftast 3 stycken. Lärarna hade olika specialiteter och gav sin syn på ämnet vi gick igenom. Det betydde också att vi fick mycket hjälp och det fanns alltid någon att fråga vid praktisk övningstillfällen. Lärarna var verkligen hjälpsamma och tyckte det var bra och kul om man ställde massa frågor.

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 6 på KI
På mitt utbyte i Australien läste jag endast en kurs MSK III. Jag läste den som klinisk fördjupning inom ämnet sjukgymnastik(numera fysioterapi) 7,5hp.

MSK III

Vad var bra? Det jag tycker är grymt med den här kursen är lärarnas engagemang, deras förmåga att förklara på ett enkelt sätt och hela tiden hålla en röd tråd och sätt varje fråga i anamnesen eller varje typ av behandling i ett sammanhang.
Vad var mindre bra? Jag har faktiskt inget att klaga på den här kursen. Man skriver ett PBL-arbete varje vecka och studenterna i klassen gjorde ett sådant dokument på ca 6-8h. För mig tog det lite längre tid så man måste vara beredd på att det kommer krävas en hel del jobb för att färdigställa PBL-dokumenten varje vecka.
Vad har jag lärt mig? Jag har lärt mig massor! Om olika koncept att se på fysioterapi inom fysioterapin (Maitland, Mulligan, McKenzie) och inte endast Kaltenborn som majoriteten av vad vi får lära oss på metodiken i termin 5 kommer ifrån.
Att kunna hålla en röd tråd genom anamnes-undersökning-behandling och om massa olika undersöknings- och behandlingsmetoder. Jag har blivit betydligt bättre på akademisk engelska. Fackuttryck man använder inom fysioterapi känner jag igen och har nytta av idag om jag söker litteratur i databaser på engelska.

Beskrivning av ämnet: I detta ämne, kommer eleverna att få kunskaper i bedömningen, differentialdiagnosticeringen och hanteringen av patienter med betoning på rörelseorganens sjukdomar som påverkar bål och ryggrad. Effekterna av olika förhållanden över hela livslängden kommer att beaktas där lämpligt.

Lärande mål efter avslutad kurs:

  1. Uppvisa god kännedom om muskuloskeletala förhållanden som påverkar bålen och ryggraden, beskriva relevant anatomi och patofysiologi bakom dessa förhållanden, och känna igen de typiska sammanhangen där dessa villkor förekommer
  2. Konstruera och analysera en grundlig anamnes på sjukdomar i ryggraden vilket gör det möjligt att generera och planera en lämplig undersökning. Differentiera från villkor som inte har musculoskeletalt ursprung och känna igen eventuella röda eller gula flaggor (psykosociala faktorer) som kan påverka återhämtning från förhållandet.
  3. Utför en lämplig fysisk undersökning av en klient med muskuloskeletala tillstånd av ryggraden säkert, effektivt och demonstrera förmågan att:
    Korrekt tolka resultaten från den fysiska undersökning som kommer att bidra till att bekräfta de ursprungliga hypoteserna eller provisoriska diagnosen, och skapa en behandlingsplan.
    • Välj och motivera relevanta utfallsmått för att kunna jämföra återhämtning.
    Konstruera lämpliga kortsiktiga och långsiktiga mål i samarbete med patienten, med ICF som mall
  4.  Välj och motivera lämpliga insatser och behandlingsstrategier, med tanke på patient, evidens, kostnadseffektivitet, tidsplanering och patientens informerade samtycke.
  5. Utföra en behandling på ett säkert och effektivt sätt, baserat på patientens problem, anamnes och undersökning och visar förmågan till:
    Identifiera kontraindikationer, försiktighetsåtgärder och relativa risker för behandling
    .
    Planera behandling i tid i enlighet med svårighetsgrad, irritabilitet och sjukdomens natur.
    Ge effektiva hälsofrämjande och förebyggande rådgivning och förvaltningsstrategier.
  6. Planera lämplig behandlingsprogression eller modifieringar, utvärdera patienter framsteg genom att mäta effekten av en intervention, med tanke på patientcentrerade mål och realistiska tidsramar.
  7. Visa hur man skriver bedömningar fysioterapeutiska behandlingsplaner i ett format som passar till sjukhus och privata kliniker, och konstruera rapporter till andra tvärvetenskapliga professioner.
  8. Förklara fysioterapeutens- och annan hälsovårdpersonals ansvar som är inblandade i en patient
    med en muskuloskeletala sjukdom i öppenvården eller privat klinik.

Kursens upplägg:

Vecka 0: 

  • Pre-Quiz (för-tenta)
  • Ämnes översikt

Vecka 1:

  • Introduktion till spinal manuell terapi
  • Introduktion till undersökning och behandling av ryggraden: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling
  • Övre cervikalen
  • Differentialdiagnosticering av   VBI/CAD och cervikal huvudvärk

Vecka 2:

  • Mellan cervikalen: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling
  • Introduktion av cerviko-thorakala övergången: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning.

Vecka 3:

  • Cerviko-thorakala övergången: behandling

Vecka 4:

  • Thorakalen och revben: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling och differential diagnoser

Vecka 5:

  • Lumbalen: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling

Vecka 6:

  • Lumbalen, SI-leden och höft: klinisk anatomi och biomekanik, patologi, anamnes, fysisk undersökning, behandling
  • Introduktion till hantering av patienter med kronisk ländryggssmärta.

Vecka 7:

  • Skriftlig- och praktisk tentamen 

Undervisning: Undervisningen sker genom PBL, föreläsningar och praktiska övningstillfällen.

Examinationer: För att bli godkänd på kursen måste man vara 100% närvarande och bli godkänd på PBL:en, utöver detta är det tre examinationer:

  • Pre-Quiz(vecka 0) - 45 minuter. Värt 5%. Detta testet består kortsvarsfrågor och man behöver minst 70% rätt för att bli godkänd. Quizet är för att se till att alla elever har grundläggande manuella terapi- och
    ryggradens muskuloskeletala anatomi och biomekanikkunskaper för att kunna
    tillämpa kunskaperna under kursen MSK III.
  • Praktisk tenta(OSCE week 7) - 1 timme. Värt 50%. Denna praktiska / muntliga tentamen är utformad för att testa elevernas förmåga att undersöka patienter med besvär från cervikalen,
    thorakalen, lumbalen eller sakroiliakaleden , kunna integrera relevant anatomi,
    patofysiologi och diagnostiska tester. Undersökningen kommer också att utformas för att testa studenternas förmåga att formulera och genomföra en enkel lämplig behandlingsplan med en lämplig motivering för vald behandling.
  • Skriftlig tenta(vecka 7) - 2 timmar. Värt 45%.  Består av frågor från PBL och föreläsningar och är uppbyggt av kortsvarsfrågor, flervalsfrågor och skriftliga svar på kliniska scenarion.


Vad fick jag göra på den praktiska tentamen?

Den praktiska tentamen bestod av 3 stationer. En på cervikalen, en på thorakalen och en på lumbalen/SI-leden. När man kom till stationen fick man antingen göra behandling eller undersökning av klasskamraten man var med. Man hade 15 minuter på sig och läraren som examinerade ställde hela tiden frågor under tiden som gick.


På min första station cervikalen, fick jag veta att patienten hade huvudvärk och ont i nacken, hur skulle jag undersöka denna patient? Jag pratade om hur och vad jag skulle kolla på i observationen, om det är någon speciell rörelse som framkollar patientens symtom, sittande hållning och sedan aktiva rörelser av cervikalen: flexion, extension, lateralflexion, protraktion och retraktion. Sedan sa jag att jag skulle differentiera om smärtan kommer från övre cervikalen med "quick-testen", då fick jag visa dem på patienten. A/O-nod, C1/C2-rotation och protraktion/retraktion-rotation. Sen om jag fick smärtsvar skulle jag gå till att specifikt testa dessa nivåer passivt på undersökningsbänken, fick visa det också. Sen ställdes det frågor om vilka instabilitestester jag skulle göra om jag misstänkte ett instabilitetstest i nacken. Och sist fick jag förklara hur man screenar för VBI.


Andra stationen var lumbalen/SI-leden. Jag fick en patient med ett vänstersidigt lateralt shift. Hur skulle jag behandla denna patient? Började med McKenzie övningar, först att patienten aktivt självt försöker trycka tillbaka shiftet, sen jag passivt. Sen extensionsövningar i magliggande. På armbågarna, på händerna och sen med overpressure en PA. Därefter visade jag även lite rotationsövningar åt vänster, i och med att det var ett vänstersidigt shift är kotorna roterade åt höger, i lumbalen. Med en transverse glide som variant på den.


Tredje stationen var thorakalen. På thorakalen fick jag behandling på en patient som hade facet joint/rib dysfunction. Jag gjorde unilateral PA, thoracal rotation och en HVT.

Språk och kultur

Språket var inget problem alls, efter några dagar kände jag att jag var inne i engelskan och började t.o.m. tänka och drömma på engelska.
Man tvingas att sätta sig in i uttryck på engelska och första föreläsningen var det många småord som jag kände att jag inte förstod till 100%.
Följande gjorde jag och tyckte det fungerade bra för mig:
Jag köpte ett block, skrev ner varje ord jag inte förstod och första kvällen satt jag och lärde mig dem orden/uttrycken. Orden/uttrycken blev efter första dagen allt färre och jag tror att under 2:a veckan och resterande tid i Australien var det inga ord/uttryck jag inte förstod.

Språkkunskaper erbjöds inte för mig innan kursen startade men det fanns engelskakurser på skolan som man säkert kan söka.
På iLearn (deras PingPong) finns det webbaserad engelska undervisning som man kan göra. Jag gick in och testade en av undervisningarna och det verkade mycket bra.

Kulturen i Australien tycker jag är väldigt lik Sverige. Det kändes som att jag var i Sverige när jag var där fast det var ett varmare klimat. Den största skillnaden som jag tänkte på var att dem inte åt lunch utan endast någon macka till lunch.

Fritid och sociala aktivteter

Det anordnades massa sociala aktiviteter av den tidigare länkade organisationen BUSA. Varje vecka fick jag på mailen vad som anordnades och det var massor. Men jag deltog inte i så mycket.
Min klass anordnade hemmafester och jag umgicks mest med klassen.
På campus  fanns det en träningsanläggning och vilken träningsanläggning det var! Fullstor hall med möjlighet att låna olika bollar och racketar, gym, 50 meters utomhus simbassäng, tennisbanor, fotbollsplaner, squashbanor, pingisbord, aerobicsrum, yoga/pilatesrum, spinning och mycket mer. Alla pass och användning av alla lokaler och utrustning var gratis för studenter.
Gold Coast är Autraliens 6:e största stad. Bara 45 min ifrån Brisbane (Australiens 3:e största stad. Ligger på Australiens östkust, är omringad av en bergskedja med regnskog och är ett av Australiens kändaste turistmål.

Det fanns massor att hitta på runt Gold coast och dess omnejd och det jag & min kurskamrat hittade på var bl.a.:
åkte upp i Australiens högsta bostads-skyskrapa Q1
Big Day Out http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Day_Out
Firade australian day 26/1
Sea World http://seaworld.com.au/
Movie world http://movieworld.com.au/
Wet´n Wild http://wetnwild.com.au/
Bar crawl
Rainforest skywalk http://rainforestskywalk.com.au/
Tree top challenge http://www.treetopchallenge.com.au/
Frasier Island-3 dagars trip. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fraser%C3%B6n
Fallskärmshoppning. http://www.skydivebyronbay.com/
Besökt australiens östligaste punkt. http://www.australienguiden.se/byronbay.php
Currumbin wildlife sanctury. http://www.cws.org.au/
Segway-körning
Australiensisk fotbollsmatch. http://www.goldcoastfc.com.au/
Havsfisketur. http://www.fishthedeep.com/
Surfning. http://www.surfersparadise.com/


Jag efter sky-dive

Sammanfattning

Jag har ju inte mycket kvar av mina studier på KI. I alla fall min kandidat....
Men mina erfarenheter och kunskapen jag tar med mig från Bond University och Gold Coast är jag övertygad av att jag kommer ha stor nytta av i min framtida yrkesroll och som människa.

Det var 8 intensiva oförglömliga veckor där jag var i skolan 2-3 dagar i veckan. Upplevde staden och pluggade långt in på nätterna.