Kursen som helhet
omfattade fyra teoretiska moment där vi bland annat fick göra egna studier,
leda seminarier och presentationer, ordna en konferens och mer traditionella
föreläsningar. Kursdeltagarna var en blandning av fysio- och arbetsterapeuter,
sjukskötare, läkarstudenter, barnmorskor med mera.
Inför och i kursens inledande
moment påpekar alla lärare att studietempot och kraven skulle vara väldigt
höga. Det var väl en sanning med lite modifikation. Lärarnas ambitionsnivån var högt
ställd, men tyvärr föll den efterfrågade prestationsnivån. Detta var nog till
följd av att det delvis saknas resurser och att ambitionsnivån bland många av
de framförallt nederländska studenterna var väldigt låg. (Det finns i
Nederländerna ett system som innebär att om någon påbörjar studier och sedan
inte fullföljer dessa så måste de betala tillbaka alla studiebidrag och lån.
Detta får till följ att det finns de studenter som har påbörjat studier, ångrat
sig och sen fortsätter med minimal ansträngning för att komma till slutet och
inte bli återbetalningsskyldiga. Det var dock inte alla som var lagda åt detta
håll, tack och lov.) Något som gjorde många av kursdeltagarna lite svettiga var
den första delkursen som var en huvudsakligen medicinantropologisk kurs. Ett
väldigt intressant ämne och perspektiv, men som många naturvetare hade svårt
att sätta sig in i.
Någonting som för egen del
visade sig vara väldigt annorlunda mot hur studieupplägget ser ut i jämförelse med Sverige var
informationen som gavs inför examinationer och olika obligatoriska moment. Det
fanns så att säga, utrymme för tolkningar i de långtifrån textfattiga
manualerna som beskrev varje delkurs. Det var vanligt att få olika
instruktioner för samma uppgift av olika lärare. Tyvärr blev rättningen av
uppgifter också varierande och tämligen godtyckligt beroende på vem som rättade
respektive grupps uppgifter (det var många grupparbeten). Olika grupper lämnade
vid samma tillfälle in helt olika uppgifter och blev godkända. Deadlines för
uppgifter flyttades och kortades ner med mycket kort varsel vid något tillfälle
och väldigt omfattande uppgifter gavs väldigt lite tid. På det sättet blev det till slut
en väldigt intensiv och krävande kurs. Mentalt frustrerande.
På ett personligt plan så
hade jag tillsammans med några andra elever tyvärr oturen att hamna på en av
kursadministratörernas/lärarnas onda sida. Det måhända inte vara relevant
information till dig som överväger detta utbyta, men för mig blev det tyvärr en
negativ och underlig upplevelse som jag aldrig tidigare upplevt på
universitetet.