Department of Nursing, Makerere universitet bedriver en fyraårig sjuksköterskeutbildning som leder till en Bachelor of Nursing Science med kvalifikationer att arbeta både som sjuksköterska och barnmorska. De första åren läser sjuksköterskestudenterna läser tillsammans med läkarstudenterna och det sista året består av ett helt praktikår. Trettio nybörjarstudenter tas årligen in till sjuksköterskeprogrammet. Det är hård konkurrens och endast de bästa tas in, flertalet studenter bekostar själva sin utbildning. Teoretiskt verkar utbildningen vara på hög nivå även om den materiella standarden är lägre med utslitna salar och griffeltavlor etc. Något som spontant ser ut att skilja sig är relationen mellan lärare och student. Studenterna tilltalar lärarna mycket artigt (”thank you tutor”) och lärarna har ett mera auktoritärt förhållningssätt mot sina studenter än jag är van vid.
Department of Nursing ligger bokstavligt vägg i vägg med sjukhuset, Mulago Hospital, och det är lätt att gå emellan undervisningslokalerna och verksamheten. Eftersom det var mitt första besök vid universitetet gick en del tid till introduktion. En förmiddag visade en av lärarna runt mig på sjukhuset och vid ett annat tillfälle blev jag visad deras cancervård, Uganda Cancer Institute, som organisatoriskt är skiljt från Mulago Hospital. Under min vecka deltog jag i ett seminarium (2 timmar) med sjuksköterske- och läkarstudenter. De hade studerat bukåkommor och skulle i grupp diskutera och reflektera över frågor; diskussionen bedömdes av en lärare. En student var gruppledare och lyckades få med sig hela gruppen, alla studenter deltog aktivt och förklarade och ritade på tavlan. Jag imponerades av studenternas teoretiska kunskaper och engagemang. Jag fick också följa med en student som gjorde hembesök till nyförlösta mödrar. Varje sjuksköterskestuderande får under sin utbildning följa upp tre mödrar som de själva har förlöst vid sjukhuset. Dessa mödrar tar de kontakt med barnets tredje (hembesök), femte (telefonsamtal) och sjunde(telefonsamtal) levnadsdag. I detta fall besökte sjuksköterskestudenten tre mödrar i hemmet. Vi åkte med lärosätets lilla buss på skumpiga vägar för att komma till dessa familjernas hem. I hemmet undersökte sjuksköterskestudenten modern, hur högt hennes livmoder stod och hörde sig för hur amningen fungerade. Sedan undersöktes barnet och naveln steriltvättades. De hem vi kom till var små rum där det bodde många personer och det var ibland mörkt inomhus då inte el var tillgängligt hos alla. Läraren berättade att mödrarna tyckte att det var lite jobbigt med dessa hembesök då grannar ofta misstänkte att hembesöken berodde på att mödrarna var HIV-positiva. När sjuksköterskestudenten dukade upp och genomförde undersökning av barnet tillrättavisades hon öppet av läraren inför modern och mig.
Utöver detta blev jag involverad i handledning av en projektplan till kandidatuppsats som låg inom mitt forskningsområde. Jag läste planen och träffade studenten tillsammans med hans handledare för återkoppling. Jag blev studentens bihandledare för uppsatsen och vi hade en del mejlkontakt efter min återresa gällande projektplanen och färdigställandet av uppsatsen.