Jag har alltid velat åka till USA och när jag hörde det
tidigare utbytesstudenter sa om Texas och University of Texas Health Science
center så var saken klar, jag var tvungen att söka och uppleva något annorlunda
under mina år som student. Information som gavs gjorde att jag visste att det
skulle krävas en hel del pappersarbete och liknande för att kunna få uppleva
USA som utbytesstudent, men jag visste att det skulle vara värt det när jag väl
var där.
Det första problemet vi stötte på inför våra utbytesstudier
var att ens kunna ansöka till själva skolan i USA, det var väldigt besvärligt
och efter att vi försökt och försökt hitta rätt så gav vi tillslut upp. Vi höll
på i flera veckor att maila med Linda (Professor and Chair, Department of
Clinical Laboratory Sciences) och KIs internationella koordinator för att
försöka göra en ansökan, tillslut så skickade Linda ansökningarna till oss
istället som vi fyllde i för hand och gav till koordinatorn. Min rekommendation
är att be Linda skicka rätt ansökningsformulär till er på direkten för det är
omöjligt att kunna ansöka via internet, i alla fall vid tidpunkten vi försökte.
Se till att ni blir vaccinerade långt i förväg, hela vår
klass blev vaccinerade försent vilket medförde stora problem inför att åka till
USA pga. deras vaccinationskrav. Ni kommer behöva immunization record där det
krävs bland annat era vacciantionskort från när ni var barn som bevisar att ni
fått två doser MMR/MPR, även 3 hepatit B sprutor med positiv titer, negativ
PPD-reaktion m.m. Ni kommer behöva vaccinera er mot meningokocker och det får
ni vara beredda på att betala själv, va beredda på att det kostar 500-700kr.
När ni väl blivit accepterade in på skolan också så kommer
ni få mailat till er något som heter "secure message", i det finns
det bifogat en sak som ni måste högerklicka på och spara som. Sen kan ni öppna
den och inuti står det massa saker som är viktiga, där får ni olika
användarnamn och instruktioner hur ni aktiverar er mail och liknande.
När ni blivit antagna, se till att kolla er skolmail som
används i USA, det finns massa saker ni behöver göra på deras hemsida, ni
kommer behöva göra webbaserad kurs bland annat, viktigt var att se till att
fixa "declare health insurance" och "Student life". OBS den
webbaserade kursen går inte att göra hur länge som helst så hamna inte på
latsidan utan se till att göra den.
Ni får vara beredda på att ni successivt kommer att få fler
och fler papper som ni ska läsa, skriva under och skicka in, det är väldigt
många så var beredda på det. Ni kommer inte få alla på en gång utan det dyker
upp nya saker hela tiden. Lättast är att skriva ut, skriva under, skanna in och
maila dom till Linda eller Cheryl (hematologi lärare). Om ni ska läsa STEER
måste ni se till att ni får papper ni ska fylla i och skicka till Linda så
snart som möjligt så de kan ordna boende i Laredo. Men detsamma gäller alltså
alla papper som ni får ifrån Linda eller Cheryl, skriv under så snart som
möjligt och se till att skicka till dom. Jag skulle rekommendera att du ser
till att du ständigt har lätt och snabb tillgång till en skanner och skrivare,
det underlättar extremt mycket.
Se till att boka flygbiljetter i tid, Linda i USA kommer
behöva ha ert flightnumber och veta dag och tid när ni kommer för att kunna
boka rum och att någon hämtar upp er från flygplatsen. Se till att ni är säkra
på att ni kommer få tillgodoräkna er de poäng ni behöver och vilket datum ni
tidigast kan åka och vilket datum ni senast kan komma hem innan ni slutför er
bokning. Våra flygbiljetter kostade: 7469kr var, då åkte vi med SAS med mellanlandning
i New York på vägen dit och mellanlandning i Chicago på vägen hem. De bra
resorna försvinner väldigt tidigt fick vi erfara, vi beställde våra ca 1 månad
innan vi skulle åka och det var alldeles försent, boka i tid annars kommer ni
få flygbiljetter som tar 30+ timmar vilket det finns bekvämare saker än.
Ni kommer behöva
ansöka om ett J1 visum
För att kunna ansöka om visum behöver man fylla i en
DS-160form som är väldigt lång och krävande. Ni kommer att behöva ett SEVIS-ID
från skolan för att slutföra den, även kontaktpersoner i USA, jag valde Linda och
Cheryl. Man behöver även två kontaktpersoner i Sverige som inte är släktingar
till dig, jag valde KIs internationella
koordinator och min medresenärs mamma. När du väl gjort klart DS-160 formen kan
du boka en tid på ambassaden, man behöver då ha slutfört DS-160formen helt och
fått ett barcode nummer som man använder för att boka sin tid.
Inför besöket på ambassaden finns det mycket att tänka på.
Man behöver ha med sig en rad saker och ni får vara beredda på att betala ca 3000kr för ert visum. Jag
listar här nedanför viktiga saker:
·
Ni kommer behöva ett shipment label + C5 kuvert,
finns att beställa på ambassadens hemsida under non-immigrant visas, apply for
a visa, punkt 4 checklistan - länk till posten där man kan beställa det som
behövs, betala ca 60-70kr och sedan kan man skriva ut sin "shipment
label". En shipment label ser ut som bilden, mig kostade det 67kr.
·
Inför intervjun behöver du även betala visum
application fee på din bank(OBS inte internetkontor). Se till att få ett kvitto
med både ditt namn och bankens stämpel. Visumet kostar 1120kr och det
tillkommer ca 50-100kr som banken tar ut i avgift, SEBs avgift låg på
65kr.
·
Du måste fota dig inför visumansökningar, det
går att göra i fotoaffärer. Du vill ha ett foto som är 5*5cm, vit bakgrund,
huvudet rakt fram, öronen ska synas. Inga smycken alls. Att fota sig kostade
för mig 225kr.
·
Du måste ha med dig ditt pass.
·
Du måste även beställa en personbevis ifrån
skatteverket för att ta med dig på intervjun, det går att ringa och beställa
ett sådant. Se till att du nämner att du ska använda den för visum så att du
får den på engelska och att de stämplar den.
·
Ni behöver även betala en Sevis fee och ta med
er det kvittot på intervjun, sevis fee kostar $180 vilket motsvarar ca 1300kr.
Instruktioner för hur ni betalar er Sevis fee borde ni få ifrån den
internationella koordinatorn tids nog ihop med annan information ifrån USA.
·
Vi behövde aldrig visa bevis på att vi har
pengar "proof of funding", men det kan nog vara bra att ha med sig
det samt acceptance letter ifrån UTHSCSA. Det går att ansöka på CSN att få ett
papper som bevis att ni får pengar därifrån och den internationella
koordinatorn kan hjälpa er fixa bevis för ert stipendium samt sammanställa ett
papper med "proof of funding". Ni kommer få papper ifrån koordinatorn
med en checklista på vad ni borde ha med till intervjun, den överensstämmer
inte exakt med vad ambassaden säger eller behöver, men ta med allt som står i
papprena ni får angående visum för säkerhets skull.
·
Ta inte med er onödiga saker till ambassaden, se
till att lämna USB-minnen, elektroniska saker(förutom mobilen kanske) osv.
hemma. Om du har med dig en flaska kommer de be dig att dricka ur den. Du
kommer behöva lämna ifrån dig bland annat mobilen som du först ska stänga av,
men du återfår den när intervjun är över. Du kommer behöva lämna fingeravtryck
från samtliga dina fingrar, sen verifiera dina fingeravtryck igen för att sedan
få svara på några frågor från en amerikansk ambassad-arbetare på engelska. De
frågar bland annat vad du pluggar, om du förstår att du måste åka tillbaks till
Sverige efter, att du inte får immigrera till USA på 2år m.m. Det va inte så
läskigt, de är trevliga :) OBS, tänk på att de kommer behålla ditt pass i ca en
vecka, se även till att du annan giltig legitimation så att du kan hämta ut
ditt pass.
Efter att allt är
klart och flygbiljetterna är bokade så är det bara att invänta avfärd. Tänk på
att det är stressigt eftersom du går i skolan tills precis innan du åker så se
till att planera din tid väl. Vid avfärden så åkte jag och Petra till arlanda, det
gick inte att checka in i incheckningsautomater pga. att man har visum så det
fick man göra hos en kassörska. Vi sa hejdå till våra familjer och gick igenom
den första kontrollen och letade upp rätt gate. Vi åkte till vår mellanlandning
i newark. Vi åkte SAS och flyget tog nästan 9timmar. Man fick både måltid på
flyget och sedan ett mellanmål i form av en wrap också. Väl i Newark så tog det
väldigt lång tid innan man kunde gå igenom tullen, över en timma åtminstone.
Man hade fyllt i en lapp på flyget angående om man tagit med sig någon mat och
liknande. Väl framme i luckan hos tullpersonalen va man tvungen att visa den
ifyllda lappen(som man sedan får tillbaks), visa sitt pass och boardingpass och
även en DS2019 form. När man kommit igenom så kunde man hämta sitt baggage och
sedan gå igenom en ny kontroll där man lämnade tull-lappen till personalen. Vi
hade klickat i "ja" på att man har med sig mat (godis) så våra väskor
skannades igenom ytterligare en gång. Vi fick sedan fortsätta med vårt baggage
och skulle lämna väskorna på bagage reclaim för att sedan ta ett airtrain till
nästa terminal där flyget till San Antonio skulle gå. Airtrain kostar
ingenting. Vi letade upp rätt gate och satte oss sedan på flyget mot San
Antonio. Alla amerikaner är jättetrevliga, bli inte förvånad över att random
människor kommer fram och pratar med dig helt plötsligt.