Jag valde att åka på utbyte under min sista termin på läkarprogrammet för att jag ville utmana mig själv och prova på att tillämpa mina kunskaper i en ny miljö. Nya Zeeland var ett av mina förstahandsval då jag alltid velat åka dit men jag fick inte reda på att jag fått platsen förrän ca 4 månader innan avresa då jag fick en reservplats.
När man blivit nominerad av ki är det dags att söka till
värduniversitetet vilket i mitt fall var University of Otago, Dunedin School of
Medicine. I ansökan ska man först och främst önska vilket sjukhus man vill vara
på; antingen Dunedin Hospital eller Southland hospital. Jag valde Southland
hospital då jag ville utmana mig själv mer genom att vara på en mindre ort där
jag inte kunde smälta in i mängden och vara anonym. Southland Hospital ligger i staden
Invercargill som endast har ca 50 000 invånare och ligger nästan så långt söderut man
kan komma på Nya Zeeland. Sedan skulle man även önska kurs/klinik att vara på
under utbytet, jag valde Emergency Medicine i första hand vilket jag också
fick.
Med ansökan skulle man också bifoga ett engelskt CV, ett personligt brev,
försäkringsintyg samt ett letter of good standing (som fås av studenthandläggaren på ki).
Man ska även skicka med bevis på immunitet mot hepatit B, vattkoppor, mässling,
påssjuka, röda hund samt BCG/PPD-intyg (om man inte har kvar sin gula lapp med
BCG/PPD, vilket jag inte hade, kan man hämta en ny där man fick vaccinationen).
I informationen från University of Otago står det att alla utbytesstudenter
måste styrka sin kunskap i engelska med IELTS- eller TOEFL-certifikat, detta
var för mig inte nödvändigt utan det räckte med en kopia på gymnasiebetyget i
engelska. Allt detta skickas till kontaktpersonen för utbytesstudenter på
University of Otago, hon är mycket hjälpsam och snabb att svara på mail.
Efter att man blivit antaget till universitetet är det dags
att börja kolla på visum och flygresa. Här vill jag inte skrämma upp blivande
utbytesstudenter men jag vill uppmana er att inte göra om samma misstag som jag
gjorde. Jag köpte en flygbiljett direkt efter att ha fått antagningsbeskedet
och började ansöka om visum ca 3 månader innan utbytet. Ansökan sker vid Nya
Zeeländska ambassaden i London dit visumansökan och pass ska skickas med
rekommenderad post. Nya Zeeland har nyligen infört nya visumregler för oss som
ska vistas på sjukhus, det krävs numera ett Work Visa för detta ändamål,
tidigare räckte det med ett Visitors Visa. Min visumansökan drog ut så mycket
på tiden att jag missade mitt flyg som inte var ombokningsbart och jag fick alltså
köpa en helt ny flygbiljett för att komma iväg på utbytet. BÖRJA ALLTSÅ ANSÖKA
OM VISUM I GOD TID!
Stipendier: Jag sökte stipendium från Carl Erik Levins Stiftelse, detta
gjordes tidigare via brev men görs numera online vilket jag fick veta genom att
min pappersansökan återvände till brevlådan. Efter lite strul med detta fick
jag den summa jag ansökte om.