Utbildningen skiljde sig väldigt mycket från den vi har på KI. I Holland studerar studenterna sex år istället för fem år. Sista året får studenterna välja en inriktning som de på sätt och vis nischar sig inom, vi på KI får på sätt och vis nisch inom alla områden. Det är också vanligt att studenterna inte hinner bli klara med sina kurskrav, vilket gör att de får gå ett år till, många har läst mellan sex till åtta år.
Varje morgon innan klinik så hade studenterna en eller två patientpresentationer vilket innebär att den presenterande studenten har en powerpoint på en patient med insamlade data varav kliniska foton, röntgenbilder, studiemodeller, parod- och kariesregistrering samt diagnoser och förslag på terapi. Sedan diskuteras detta med studenterna och läraren och terapiplanen redigeras eller behålls och studenten utför den planerade terapin. Varje student måste göra runt sex sådana presentationer under sin studietid. Man får prata med den läraren man har och fråga om dessa kan hållas på engelska, de var väldigt lärorika och man lär sig en del om hur man tänker i Holland om tandvård samt så är de också nyfikna på hur vi i Sverige tänker.
Efter presentationen följde kliniken och patientbehandling. Man tog ett valfritt bås, oftast på den del där ens lärare skulle hålla till. Man spolade igenom uniten och spritade av, sedan hämtade man de brickor och tillbehör man behövde från något som kallades 'Balie'. Där jobbade sköterskor som gav dig det du behövde efter att man fyllt i en specifik lapp. De har otroligt många olika kasetter med instrument vilket var lite jobbigt och brickan blev väldigt tung, men annars gick det bra.
Patientbehandlingarna i sig gick väldigt smidigt. Det kändes som om lärarna hade mycket förtroende för sina studenter och man jobbade på väldigt snabbt och effektivt. Kösystemet var dock lite gammaldags och ibland fick man gå efter läraren och alla dennes små kycklingar som följde efter och också behövde hjälp, vissa hade dock en lista man skrev upp sig på.
Receptionen, CPA, som vi hade mycket kontakt med och som också bokade in patienter till en var väldigt hjälpsamma. Men för det mesta fick vi kontroller och många av dessa var egentligen tillämpade för andra-årsstudenter. Vi sa till efter ett tag men problemet på Radboud Universieit var att de inte har tillräckligt med patienter till sina egna studenter och vi ERASMUS-studenter var inte direkt någon prioritet, vilket lärare och studenter också berättade för oss.
I Holland har man också väldigt täta kontroller på sex månader och det innebär att om man har tur så finns det ett behandlingsbehov hos patienten, men oftast inte. Det positiva var att vi ändå hade väldigt mycket patientkontakt, jag hann med att göra ca 50 undersökningar samt en del lagningar och även andra protetiska behandlingar. Om man får kontakt med någon sista års student som hunnit med sina kurskrav så kan man få ta över eller påbörja behandling på någon av dennes patient.
Ett tips är att ligga på första veckan när man kommer dit och se till att lärare och ansvariga får se ens prekliniska arbete samt förklarar vad för typ av patienter och behandlingar man vill göra, sedan får man se vad de säger. Detta var väldigt dåligt uppstyrt när vi kom och det var inte så många som hade koll på oss, men efter ett tag så kände man sig välkommen och många lärare var helt underbara.
Vi hade även pedodonti, men här fick vi endast observera, man får alltså inte assistera någon då studenterna redan arbetar i par. De får väldigt mycket återbud men om man blir kompis med någon och med tillstånd från läraren så kan man få göra någon lättare behandling på lite äldre patienter.
'Poli-clinic', var en liten akutklinik som vi även fick vara på. Här var man ca tre studenter åt gången och arbetade väldigt snabbt och effektivt. Man kunde hinna med 4-5 patienter och det kunde vara allt från undersökningar till extraktioner, väldigt kul men också stressigt!
Till sist så kan studierna sammanfattas med att vi hade ett fullspäckat schema med patientbehandlingar och klinik dagarna i ända. Idag är jag fantastiskt glad över att vi hade så mycket klinik och jag har inte känt mig så säker i min framtida yrkesroll. För mig är det viktigt med klinisk utveckling och patientkontakt, vilket man hade hela dagen, varje dag, i tre månader! Även om man känner sig trött och sliten och beklagar sig över alla långa och jobbiga dagar så är man ända tacksam idag över att man fått lära sig så mycket.