Mastersutbildningen i Folkhälsovetenskap på Shandong University är tre år, till skillnad från vårt två-åriga program vid KI. Många av deras studenter har också gått en 5-årig grundutbildning (kandidatutbildning) i Folkhälsovetenskap innan de påbörjar mastersprogrammet. Under de tre veckor som jag undervisade deltog både master- och kandidatstudenter i utbildningen, och det var ca 30-40 studenter. Den största skillnaden mellan KI och Shandong University var att det endast var kinesiska studenter på deras utbildning. På mastersutbildningen vid KI är det ca 15 olika nationaliteter. Vidare var de kinesiska studenterna mer försiktiga med frågor och ifrågasättande än vid motsvarande utbildning vid KI, vilket dels kan ha med språket att göra. I likhet med utbildningen med KI var studenterna engagerade, intresserade och ansträngde sig för att lära sig.
Den första veckan höll jag vanliga föreläsningar. Denna vecka var ganska lugn, studenterna nickade instämmande och hade ganska få frågor/diskussionsinlägg under lektionstid (förutom under en föreläsning då även lärare/doktorander på fakulteten var inbjudna att delta- då många frågor ställdes av de mer seniora). Denna vecka hade jag svårt att veta vad studenterna egentligen förstått. Den andra veckan introducerade jag Problem Baserad Inlärning (PBL), och detta var första gången för studenterna. Jag fick hjälp av doktorander från Universitetet att genomföra detta. Första PBL-delen gick väldigt bra (studenterna skulle i grupp identifiera problem/ställa upp frågeställningar utifrån ett givet fall). Studenterna var engagerade och arbetade bra i sina grupper. Andra PBL-delen gick inte lika bra för alla (studenterna skulle då individuellt ta reda på och svara på problemen/frågeställningarna, för att sedan diskutera i gruppen vad de kommit fram till). En del studenter tyckte det var svårt att hitta information, och andra hade inte försökt. Den tredje veckan fick studenterna göra grupparbeten som baserade sig på den kunskap som vi gått igenom under de två föregående veckorna. De skulle sedan presentera sina arbeten för sina klasskamrater. Detta moment gick väldigt bra. Studenterna var väldigt aktiva, engagerade, ställde mycket frågor, sökte reda på information, gjorde fina powerpointbilder och höll långa presentationer på engelska för klassen.
Studenterna examinerades/fick betyg på PBL-momentet och grupparbetet. Jag fick hjälp av två doktorander att sätta betyg på varje student. Sista dagen fick alla som deltagit ett diplom, underskrivet av mig och den ansvariga läraren som jag samarbetat med från Shandong University om att de genomfört kursen.