Som lärare var jag inbjuden till University of Illinois in Chicago (UIC) där Sektionen för arbetsterapi sedan tidigare har ett pågående forskningssamarbete för att diskutera och utveckla ett lärar-/ studentutbyte. Jag hade tidigare varit inbjuden mars 2010 som föreläsare och medverkade redan då vid undervisning på Universitetet. Detta samarbete och idéer som väcktes låg sedan till grund för ett projekt som pågått avseende studentmedverkan där 2 studenter varit kursvärdar i termin 4 där jag är kursansvarig. Denna resa hade som syfte att
– diskutera problembaserad inlärning (PBL) som UIC tillämpar med framgång i vissa avsnitt av utbildningen.
– delta i ett fördjupningsseminarium avseende en väl använd modell inom arbetsterapi MOHO (Model of Human Occupation) för att utveckla undervisningen både på grund/ avancerad nivå.
– skapa en parallell effekt för lärar/studentutbyte med Makerere University i Kampala som med framgång genomförs med stöd från Linneaus-Palme medel.
Jag hade förberett en presentation innan jag åkte.