Mitt eget ihopsatta schema innehöll följande:
Protetik
2 pass/vecka. Önskade att göra avtagbar protetik men utbytesstudenter anses främst inte ha tillräckliga tekniska kunskaper så jag fick hålla mig till den fasta. Hann avsluta en 3-ledsbro och rebasera en HÖK. Likt tillvägagångssätt men avtryckstekniker, behandlingssteg och material som skiljer sig. T.ex. framställer studenterna en individuell sked inför avtryckstagning för all protetik som ska göras.
Kirurgi
1 pass/vecka. Man arbetar i par och delar på pass men inte patienter. Rent extraktionsmässigt väldigt likt hemma. Den enda riktiga skillnad är att varje extraktion oavsett svårighetsgrad behandlas som om den vore en kirurgi med kirurgisk tvätt, dukning och med sterila handskar. Upplevs lite överdrivet av en KI-student.
Fyllningsterapi
2 pass/vecka. Precis som hemma bortsett från att varenda fyllning görs under kofferdam som sätts på redan innan excavering. Stort urval av material och instrument, saker vi aldrig sett på KI. Enda ämnet där lärarsignatur är viktigt. Väldigt givande och stärkande att få träning i att excavera och göra fina, anatomiska lagningar.
Bettfysiologi/Parodontologi
1 pass/vecka. Initialt valde jag bettfys men hade parod sista månaden. Bettfyspassen gick ut på att läraren, som förövrigt är din ansvarige, samlar kursen och demonstrerar en patientbehandling, detta fullständigt på isländska. Av någon anledning tittade patienterna alltid på mig när de förklarade sina besvär och jag kämpade alltid lika hårt för att inte somna. Mitt tips är att endast ha parodontologi! Riktigt trevliga och tillmötesgående lärare, synlig tandsten för en gångs skull och möjlighet till att vara med på flertalet operationer. Lärorikt!
Endodonti
1 pass/vecka. Förhoppningen var att göra en molar eller två men det var innan jag bekantade mig med läraren. Rensningstekniken de använder sig av är step-back technique med flaring och visserligen används kofferdam men sterila arbetsförhållanden existerar knappast enligt svensk standard. Läraren, en gammal man, är den mest stressade och neurotiska själ jag någonsin mött och har inte mycket förtroende för utbytesstudenter. Antecknar ständigt i en hemlig liten röd bok också. Jag valde att nöja mig med två caniner och en premolar.
Inskrivning
1 pass/vecka. En student på år 6 arbetar med en från år 2 och låter yngreterminaren ta anamnes och göra en övergripande undersökning. OPG finns att utgå ifrån. Nödvändig röntgen tas och behandlingsbehov skrivs ner. Lärare tas in och det övervägs om patienten är lämplig för skolan. Mycket givande och upplevde det vara likt ett "riktigt" tandläkarbesök; nyttigt att tänka behandlingsbehov och åtgärder.
Ortodonti
1 pass/vecka. Hade endast två egna patienter varav den ena behandlades med klammerplåt. Svårt med egna patienter p.g.a utbytets längd och språksvårigheter. Assisterade annars år 6. Studenterna på HÍ gör mycket mer ORT än vad vi är vana med hemma vilket var intressant att se.
Det var inget problem att skriva tentor från Island och allt som allt skrev jag två tentor och två duggor: ORT, OSK, VUX och karies. Det var dock kämpigt att plugga varje vardag i en månads tid när ingen runt omkring mig pluggade. Fördelen var att man slapp all den hets och stress som cirkulerar under denna period här hemma.