Utbildningen för arbetsterapeuter är ca 10 år, är en diplomautbildning. Arbetet för att göra den till en bachelor-nivå pågår.Antalet studenter är färre i Uganda men utbilsningen är 3-årig med jämförbart lång verksamhetsförlagd utbildning. Lärarna höll mestadels katedrala föreläsningar och hade en mer auktoritär lärar/ledarstil än vi har på KI.
Lärargruppen på KI använde ett mer varierat undervisningssätt där studenterna arbetade mer i grupp, fick själv hämta information från internet, använda statistiska redskap som finns på internet för att kunna redovisa uppgifter.De fick också använda vetenskapliga artiklar för att inhämta kunskap om Community based rehab i olika kulturer och effekt av insatser.
Jag deltog dels i kursen Community-based rehabilitation (CBR) och dels i den del av utbytet som handlade om aktivitetsvetenskap och vetenskaplig teori och metod.
Jag hade en förmiddag inom CBR-kursen som handlade om kulturella aspekter på meningen med vardagens aktiviteter. Förmiddagen innehöll en föreläsning om forskningsresultat om detta, ett grupparbete där olika kulturella aspekter avseende vardagligt görande diskuterades och redovisades muntligt och skriftligt. Diskussioner i stor grupp.
Inom CBR-kursen deltog jag i field visits med studenterna, assisterade vid grupparbeten där studenterna lärde sig använda internet för sina grupparbetsuppgifter, handledde grupparbetsuppgifter, var en av examinatörerna för kursen, deltog i utvärderingen med studenterna och med utvärderingen (SWOT) med kollegiet.
I den del av utbytet som handlade om aktivitetsvetenskap och vetenskaplig teori och metod deltog jag i en föreläsning om teoretiska modeller. Jag hade en förmiddag om instrumentutveckling, betydlesen av att använda bedömningsinstrument i klinisk verksamhet och välja dem med omsorg utifrån kvalitet och kulturanpassning.Studenterna fick också besvara ett instrument och ha synpunkter i grupp på hur det borde kulturanpassas för att kunna användas i Uganda. Jag hade också en föreläsning om evidensbaserad praktik och hur man söker litteratur för att hitta evidens.Tillsammans med professorn hade jag en föreläsning om forskningsfrågor, vetenskaplig metod. Vi hade också grupphandledning av de PM de höll på att skriva.