Reserapport - KI-student
Lärosäte: Monash University
Utbildningsprogram: Sjuksköterska
Utbytesprogram: INK
Termin: Vårtermin 14/15

Innan avresa

Det som fick mig att söka till sjuksköterskeprogrammet var en blandning av att vårda människor och att få möjligheten till att göra det över hela världen. Mitt mål efter studierna har alltid varit att göra utlandstjänster som sjuksköterska och då fanns det inget bättre sätt att prova detta på än att göra ett utbyte. När jag började på KI tog jag genast reda på när jag kunde göra utbytesstudier och det visade sig vara en ganska lång process redan från T3 om jag ville göra utbytet i T5. Jag minns inte riktigt att det var stark marknadsföring till studenterna för utbytesstudier från KI, vilket kan vara bra för de som verkligen vill åka då det blir mindre konkurens om platserna.

Bland mina kursare var det populärt att söka till utbytesstudier vilket gjorde att gruppen som beslutar om vilka studenter som får åka vart går på meritpoäng. Meritpoäng kan man få som student genom diverse åtaganden inom universitetet och studentkåren. Jag fick bland annat meritpoäng genom att vara fadder till en utbytesstudent på KI, terminsrepresentant för min klass och svenska lärare i KI:s ”KI language”. KI language är svenska lektioner som KI erbjuder utbytesstudenter på KI och är lärarledda av KI:s egna studenter. Det hölls en gång i veckan i 10 veckor på Medicinska Föreningen i Solna. Det var en väldigt rolig period där man träffade och knöt kontakten med människor från hela världen, extra plus att man också nästan enbart träffade utbytesstudenter och kunde få ganska mycket tips inför sitt eget utbyte.

Ansökningsprocessen till KI var ganska lätt att ta sig igenom men en hel del papper som skulle fyllas i och man fick skriva ett motiveringsbrev där man förklarade varför man ville åka till just det landet eller på utbytesstudier i allmänhet. Sen valde man mellan olika länder och rangordnade dem i den ordningen som man ville åka på utbyte till. När väl svaret från KI kommer och vart du får åka på utbyte kommer det riktiga jobbet som ska göras på några månader beroende på vilket universitet du blir antagen till. Här var väldigt mycket oklart för mig och jag hade många kontakter med KI:s internationella handläggare som hjälpte till med allt som hade med själva utbytet att göra. Här blev man även tilldelad en kontaktperson från sitt utbytesuniversitet. Jag hade extremt mycket kontakt med mitt värduniversitets internationella kontaktperson som svarade på alla frågor som kunde tänkas. När man blivit antagen kommer det skickas mängder med mail till din inkorg från Monash angående allt möjligt som är tillgänglig för studenterna. Läs dem och boka in allt roligt som erbjuds.

Men när man ska ansöka till universitet börja med att:

-Gå in och bekanta dig med värduniversitetets hemsida och besök kurskatalogen (maila kontaktpersonen på monash om du inte hittar). Här ska du välja de kurser som du vill läsa och som du kan tänkas göra ett utbyte mot dina kurser som du skulle läst hemma på KI.
-Kontakta din programdirekt och boka ett möte för att gå igenom en individuell studieplan.

-Kontakta KI:s internationella handläggare för att göra själva ansökan till Monash University. Det kan vara lite krångligt, det går att göra på egen hand men kan vara skönt att då stöd så det blir rätt. Det är några papper som ska fyllas i med kurser du vill läsa. Det skickas sen till Monash och du behöver bara vänta på svar från värduniversitetet nu.

-Börja med allt det praktiska som vaccinationer. Kolla med Monash framförallt!!  Jag kollade vilka vaccinationer man behövde genom att bara göra läkarundersökningen som krävs när man ska göra praktik utomlands. Men det blev inte rätt och fick göra fler när jag väl var på Monash. På Monash har de som en vårdcentral där all information om vaccinationer finns.

-När svaret från ansökan till Monash har kommit och du förhoppningsvis blivit antagen kan du börja planera på riktigt.

-Processen med läkarundersökning (om praktik ska genomföras) och visum är ett ihopkopplat system där du får tillgång till att göra läkarundersökning genom att starta visum processen. Vilket visum du ska söka är ett student visum med en speciell kod, den koden får du av din internationella handläggare.

-Andra intyg som kan vara bra att ha med sig inför en praktik är att söka ett WWCC (working with children card),  ta med sig ett utdrag från belastningsregistret från Sverige och översätt ALLA vaccinationer och intyg till engelska!!

-När visum och läkarundersökning är klart kan du boka din resa till Melbourne.

Ankomst och registrering

Jag var på plats två veckor innan kursstart, mest för att komma in i tidszonen den första veckan och den andra veckan var det en introduktionsvecka för oss utbytesstudenter på Monash.  Introduktionsveckan var en av de roligaste upplevelserna under utbytet. Alla utbytesstudenter fick roliga föreläsningar om Melbournes kultur, språk, ekonomi, vart man handlar mat, hur man ska göra med mobiltelefon och vart det kan vara bra att bo. På kvällarna anordnades olika fester för studenterna under hela veckan. Innan ankomst fick man ett mail från klubben MOVE  (Monash overseas exchange club) som erbjöd fadder till utbytesstudenter som var intresserade. MOVE har även en facebook sida som man kan gå med i och få uppdateringar om studentlivet .https://www.facebook.com/groups/clubmove/?ref=ts&fref=ts.


Under den här veckan var det späckat schema hela dagarna med aktiviteter, vi hade en rolig dag som hette Monash sportsday där utbytesstudenter fick prova på australiens kända sporter som cricket och aussie fotball. Samma dag var det en bush-BBQ och alla fick smaka på kängru. Veckan efter utbytesstudenternas vecka var det introduktion för hela Monash Uni, då fick vi skriva in oss till kurserna och de olika fakulteterna och vi tillhörde Medicin, nursing and healt sciense fick information för oss. Allt detta hölls på Monash största universitet i Clayton, men jag skulle ha mina kurser på Peninsula campus vilket även är där sjuksköterskeprogrammet håller till.   

Jag testar på cricket under monash sprotsday

Ekonomi

Som utbytesstudent från KI får du ett utbytesstipendium på några tusen kronor som du kan fördela som du vill. Men det räcker till en del av flygbiljetten till Melbourne.  Sen får du finansiera allt själv, självklart får du CSN som vanligt men det ska sökas på ett speciellt sätt och du kan även söka om ett utbyteslån från CSN vilket ger dig extra pengar varje månad. Det är ganska dyrt att åka på utbyte så det man ska ha i åtanke är att ha en budget och räkna med att man kommer spendera mer än man göra hemma. Särskilt att åka på utbyte till Melbourne är dyrt, Australien i sig är ett dyrt land att leva i och Melbourne är en storstad vilket göra det ännu dyrare att leva i. Att bo är dyrare än i Sverige sen är mat och nöje ungefär i samma priser som hemma. Obligatoriska utgifter är:

-Läkarundersöking

-Visum

-Vaccinationer

-Flygbiljetter

-Boende

-Kommunaltransport kostnad

-Boende

För att hålla utgifterna nere skulle jag rekommendera att bo i sharehouses och försöka ha en gemensam matkostnad med de du bor med eller om du åker med en annan student från KI. Och delta på alla gratis mat evenemang på Monash, varje vecka är det massor med gratis mat happenings!! 



Boende

Jag åkte på utbyte med min kurskompis och vi bestämde tidigt att vi ville ha bostad ordnat innan vi anlände till Melbourne då vi kände oss väldigt stressade över boendesituationen. Det ordnade vi med genom hemsidan https://flatmates.com.au/. Vi ville bo så nära skolan som möjligt vilket vi fick göra genom att hyra övervåningen hos ett par som vi hittade vi den här hemsidan. Problemet var bara att skolan låg ca. 1.5 h med pendeltåg från city, vilket var den plats vi ville spendera mest tid på sen insåg vi när vi väl var i Melbourne. 1.5 h med pendeltåg kan tyckas vara okej, men kommunaltrafiken är inte så utvecklad som i Stockholm vilket gjorde att vi kunde spendera upp till 6 h om dagen med att ta oss från punk a till b. Sen insåg vi också när vi började skolan att det var mycket av studierna som kunde göras hemifrån vilket gjorde att vi inte alls behövde bo nära skolan. Efter en månad bytte vi till att bo i en egen lägenhet närmare stan som endast tog 40 min med tram (spårvagn) in till city. Vi la ut en annons på oss själva på http://www.gumtree.com.au/ motsvarande blocket i Sverige och fick på så vis en lägenhet i området South Caulfield som är ett super bra område att bo i med massor av matställen, caféer, parker och bra kommunikation med pendeltåg, trams och bussar. Det var dyrt att bo själva i lägenheten vi var två som delade på en hyra för 14 000 kr. Vilket är mycket för två studenter men priserna är höga i Melbourne och vi ville bo i egen lägenhet. Boendestandarden i Australien är annars ganska låg och många bor i gemensamma boenden med vänner just för att det är så dyrt att bo. Så alternativet att bo tillsammans med många andra är absolut ett alternativ som är ekonomiskt. 

Mornington beach vid första stället vi bodde på

Studier allmänt

För mig och min kurskompis blev det en totalchock att komma till Monash och studera. Utbildningssystemet är otroligt strikt och inget man kan jämföra med vad vi har i Sverige och på KI. Här ses det inte mellan fingrarna för någonting vilket vi fick lära oss ganska tidigt. Det finns inte heller något som heter omtentamen. Vi gjorde inte så bra ifrån oss på en skrivuppgift och fick U, vilket gjorde att vi tänkte som man tänker hemma på KI att man förbättrar uppg enligt feedback från läraren och lämnar in igen. Vi satt och gjorde om uppg och dagen efter gick vi till läraren för att lämna in den, men fick till svar att det inte går att göra om något som har rättats. Så vi är väldigt lyckligt lottade som har ett antal gånger på oss att göra om uppg och tentor på KI. Annat som är skillnad är när man har föreläsningar finns det inget som heter rast eller att inte svara läraren när föreläsaren ställer frågor. Varje föreläsning vi hade på 3 timmar fick man ingen rast. I alla kurser fanns det föreläsningar, workshops, lärarledda lektioner i smågrupper och så var vi mycket på motsvarande KTC. Jag gillade verkligen KTC lektionerna som var extremt seriösa och man fick patientfall som skulle lösas med en docka som ”levde”. Lärarna ställde otroligt höga krav och man fick veta när man borde kunna mera och gå hem för att studera mer. Men efter varje föreläsning hade vi KTC så vi fick praktisera teorin.

Jag hade även en praktik på två veckor vilket var en otrolig prövning för psyket. Här fanns det ingen introduktion till avd eller mjukstart, vilket gjorde att jag fick en totalchock de första dagarna. Dag ett blev vi uppvisade till avd, en kirurgisk avd. Vår motsvarande AKA som inte end jobbade på avd tog oss dit och sa till avd chefsjuksköterska att studenterna är här nu. Chefsjuksköterskan tog oss sen en och en och ledde oss till någon sjuksköterska på ett patient rum och sa till den sjuksköterkan att ”här är en student som du ska ha idag, hon går T5”. Sen fortsatte det så varje dag under praktiken. Tillslut lärde man känna personalen och man började redan dagen innan att försöka få en bra sjuksköterska att gå med dagen efter. Det är extremt tufft att vara utbytesstudent under praktiken och det görs inga undantag att du är från ett annat land, utan det förväntas att du är minst lika bra som de andra studentera. Redan dag två krävde vår AKA att vi skulle ha hand om 3 egna patienter. Hon kunde även följa efter en på avd och säga ”låtsas att jag inte är här” för att kolla vad du gör en hel dag. Vilket var otroligt olikt vad jag är van vid från utbildningen på KI. Hon förhörde oss varje dag på läkemedel framför patienterna, vilket förmodligen aldrig skulle ske i Sverige, jag blev väldigt stressad över det. Första dagen kunde jag ingenting och hon gav mig direkt hemläxa att kunna allt om läkemedlet och verkningsverkanism i kroppen till dagen efter. Men efter 2 veckor har jag nog aldrig varit så förberedd att vara sjuksköterska som då, det var otroligt tufft men jag är tacksam att det var det för annars hade jag aldrig lärt mig allt! Sjuksköterskearbetet skiljer sig ganska mycket från Sverige, sjuksköterskorna har inga undersköterskor utan gör all omvårdnad och medicin själva. Inga blodprover eller pvk sköts av sjuksköterskan utan av annan personal och läkare på sjukhuset. Det är även en väldig hierarki mellan sjuksköterskor och läkare på sjukhuset, det var sällan sjuksköterskan var med på rond utan det fick man läsa sig till vad patients plan var efter läkarna hade rondat klart. Läkaren frågade aldrig heller om patientens status till sjuksköterskan
Det här är kläderna som är accepterade för praktiken på sjukhuset som vi fick köpa för dyra pengar i skolans shop

Kurser under utbytet

Kurser motsvarande termin 5 på KI

Enligt min individuella kursplan gjorde jag utbytesstudier för halva T5 och halva T6.

De kurser jag gjorde var:

-Ledarskap, pedagogik och samverkan i sjuksköterskans yrkesutövning (7,5 hp) T5

Byttes ut mot à

NUR3003 - Education for clinical practice

Synopsis

Education is a key part of the work of health care professionals through provision of patient, peer and student teaching. Understanding teaching and learning theories and approaches is fundamental to delivering effective teaching. This unit aims to introduce students to teaching and learning for clinical practice. It will explore theory underpinning teaching and learning as well as provide opportunities for skills development in planning and delivering teaching.

Outcomes

Upon successful completion of this unit, students should be able to:

1.       discuss contexts where education is provided in clinical practice;

2.       critique educational theory and its relationship to teaching and learning practices;

3.       outline factors that impact on effective teaching and learning;

4.       describe approaches for planning, evaluating and assessing teaching and learning;

5.       evaluate the role of education in health promotion;

6.       participate in a 3 hour IPL delirium workshop;

7.       conduct effective basic peer teaching sessions; and

8.       reflect upon their own perspectives on teaching and learning.

Assessment

Peer teaching preparation (40%)
Essay (1,500 words) (40%)
Reflective activity (1,000 words) (20%)

Hurdle:
Peer teaching practical
IPL Delirium workshop
90% Tutorial attendance.

Workload requirements

·         Two (2) hours of lecture per week

·         One (1) hour of tutorial per week

·         Two (2) - four (4) hours private study per week

·         Plus hurdle requirements.

 -Valbar kurs (7,5 hp) T5

Byttes ut mot à

MID2110 - Complementary therapies: an evidence based approach

Synopsis

This unit introduces students to the broad range of therapies listed under the umbrella term of 'complementary and alternative medicine '(CAM). Students will have the opportunity to consider the underlying philosophy and reasons why the treatments have become increasingly popular in a contemporary health care setting. Using an evidence based approach, the benefits and risks of the major modalities will be considered. The concept of 'integrative medicine' and the role and responsibilities of health care professionals will also be explored.

Outcomes

Upon successful completion of this unit, students should be able to:

1.       Demonstrate an understanding of the history and philosophy of CAM

2.       Explore the reasons people integrate CAM into their health care

3.       Identify the advantages and challenges of an evidence based approach to CAM

4.       Demonstrate an understanding of the major CAM modalities

5.       Critically discuss the role of CAM in modern health care

6.       Describe the ethical, legal and professional issues when integrating CAM into midwifery/nursing practice.

Assessment

Written assignment (3,000 words) (50%)
Oral presentation with summary handout (Group activity) (40%)
Workshop participation (10%)

Workload requirements

Attendance at 4 x 1/2 day workshops, plus online activities and self-directed learning.

-Vård av äldre i en föränderlig livssituation (12 hp) T6

Byttes ut mot à

NUR3002 - Integrated nursing practice 3

Synopsis

This clinical practice unit provides an introduction to the management of clients with complex and or life threatening health problems across the lifespan with a particular focus on the acute care needs of the ageing individual. A case based approach will be utilized to facilitate the integration of advance health assessment skills, evidenced based practice and application of ethical principles in the management of complex nursing situations.

Outcomes

Upon successful completion of this unit, students should be able to:

1.       demonstrate in-depth knowledge of a range of complex health problems experienced by clients throughout the lifespan;

2.       describe the nursing application of diagnostic, therapeutic and preventative techniques associated with caring for a person with a complex body system health breakdown;

3.       employ clinical and critical decision making skills to identify, analyse and resolve problems in the practice environment;

4.       demonstrate the ability to apply time management and problem solving skills in the safe delivery of patient care;

5.       evaluate the clinical application of evidence based research and the ethical principles in the safe management of complex health care issues;

6.       develop and implement patient centred care interventions that encompass patient's complex health, cultural, ethical and developmental needs;

7.       reflect critically on the role of the multidisciplinary team in provision of safe patient care;

8.       practice with increasing independence in accordance with the Australian Nursing and Midwifery Council Competencies for Registered nurse, code of ethics and code of professional conduct for nurses.

Fieldwork

Clinical placement: Two (2) weeks (80 hours).

Assessment

Case study / written assignment (2,500 - 3,000 words) (40%)
Examination (2 hours) (60%) (Hurdle)

Hurdle:
Students must pass the clinical placement to pass this unit.
Students must achieve a pass in the final examination to achieve a pass in this unit.
Students must attend 90% of all scheduled laboratories, unless a medical certificate is provided - refer to school's clinical policy for details.

Workload requirements

·         Two (2) hours of lectures per week

·         Two (2) hours laboratory practice per week

·         Guided work one (1) hour per week

·         Two (2) weeks of clinical placement at five (5) days/week (based on an 8 hour day/40 hour week, 80 hours in total).

I NUR3003 får man lära sig att kalkylera EKG

Språk och kultur

Det var faktiskt inte förens ganska många veckor in på terminen som jag började hänga med ordentligt på lektionerna och föreläsningarna.  Australien har en speciell dialekt, lärare pratar fort och adderar man medicinska termer på det blir det extra svårt. Det man ska vara förberedd på när man åker på utbyte är att även om vi i Sverige är jätte bra på engelska så är det svårt på utbytet men det är roligt att följa sin egen utveckling och hur fort man acklimatiserar sig till språket.

Det jag hade velat var att lärarna visste om att jag var utbytesstudent, vilket var en miss från Monash. Efter några veckor insåg jag att det är massor jag inte förstår rent praktiskt och att en hel del information inte har nått till mig och kontaktade då programdirektorn. Hon tillkallade då möte med mig och min kurskompis och meddelade då att programmet hade helt missat att de hade utbytesstudenter den här terminen. Så då blev vi erbjudna faddrar inom programmet som vi kunde vända oss till vid frågor. Att skriva en uppsats på ett annat språk är svårt när det ska skriva med vetenskapligt språk, engelska är ändå mitt andra språk och kommer aldrig bli så bra som de andras i klassen som är födda i Australien. Därför är det bra att man berättar för lärarna att man är utbytesstudent och att mitt första språk inte är engelska. Det var först när jag gjorde det som lärarna började visa förståelse och fokuserade mer på uppgiften i sig och innehåller än språket och den vetenskapliga grammatiken. Monash erbjuder även språkverkstad som KIB har på KI som jag rekommenderar att gå till för att få vägledning i sitt skrivande. När jag hade praktik var sjuksköterskorna jätte snälla och gav papper på vanligt förekommande fraser som man använde inom sjukhuset, för även om man vet medicinska termer så finns det även lokala förkortningar på det,  tex KAD = IDC, att patienten skött magen = BWO osv. Våga fråga om allt så löser sig det mesta, för är det personer man ska fråga och få ett trevligt mottagande från så är det Australiensiska personer. Alla Australiensare är otroligt trevliga, tillmötesgående och vill verkligen hjälpa till och gör det med ett leende. 

Den största kulturkrocken jag varit med om är att i Australien så pratar alla med alla oavsett vart man är och hur okänd man än är. Vilket är något man absolut inte gör i Sverige där man håller hårt på integriteten och pratar inte med okända människor ute. Men här fick man räkna med att vart man är var, i affären eller på tåget så fick man ha en lång konversation med en främmande person. Ovanligt men efter ett tag super trevligt! 

Vi och en utbytesstudent från Brasilien

Fritid och sociala aktivteter

Studentlivet på Monash är otroligt utvecklat och stort bland alla studenter! På campus är det varje dag något som händer, det kan vara BBQ som anordnas av någon klubb. Det finns mängder av olika klubbar man kan delta i på Monash, om man är intresserad av sport finns det säkert en klubb utformad för den specifika sporten du tycker är rolig och aktiviteter görs varje vecka inom klubben. Gillar du ingen av klubbarna kan du alltid skapa din egen klubb.

Ungefär en gång i veckan anordade MOVE en utflykts aktivitet för oss utbytesstudenter men även lokala studenter fick vara med. Vi gjorde aktiviteter som amazing race inne i city, dagsutflykt till ett djurreservat, dagsutflykt med vinprovning, tur på stans museum, utflykt till the Dandenongs som är en fantastisk fin plats i Melbourne, vi hade pubrundor inne i stan, det hände alltid något. Och det här fick man reda på genom mail eller deras facebook sida.

Melbourne som stad är en väldigt ung stad som utvecklas snabbt och är fantastisk vacker med yarra river som rinner genom staden. Staden har utnämnts till världens mest levnadsbara stad vilket säger mycket om att det alltid händer saker inne i city och det finns alltid något att se eller att hitta på.

Jag rekommenderar verkligen att aktivera sig så mycket man bara kan och integrera med både utbytesstudenter men även loka invånare. Många gånger kan utbytesstudenter fastna med att bara umgås med varandra. Jag och min kurskompis umgicks mest med vänner från Melbourne vilket gjorde att man fick en helt annan inblick i det australiensiska livet och man fick en mer vardag som liknade deras. 

på ett MOVE event där vi gjorde dagsutflykt till vingårdar i Yarra valley

Sammanfattning

Mina utbytesstudier har haft en enorm påverkan på mig själv. Helt plötsligt har man bott i ett annat land i ganska många månader och klarat otroligt mycket på egen hand. Det har ställts mycket krav och påfrestningar på mig som gör att jag inför kommande problem kanske kommer hantera dem lättare när jag vet att allt går att ordna även om det är extremt jobbigt. I min roll som sjuksköterska och framförallt som sjuksköterskestudent har jag med min erfarenhet från utbytesstudier lärt mig att det är viktigt att det ska ställas krav på mig som student för det är då jag utvecklas. Jag är väldigt glad att jag nu har erfarenhet från att vara på sjukhus utomlands och vet att det är ett arbetsområde som jag mer än gärna återvänder till. Jag ångrar inte mina utbytesstudier för en sekund, det enda jag ångrar är att den inte varade längre än en termin. För det är när man ska åka hem som man känner att det är nu jag kommit in i min plats här och känner mig bekväm med språket och utbildningen. 

Healsville sanctuary