SHS 477 - Prepracticum in Speech and Hearing Science (1-2 hrs)
Denna kurs bestod av flera delar och fungerade som en introduktionskurs för "Undergraduate"-studenter att få en inblick i hur det logopediska arbetet ser ut i verkligheten. Ett kurstillfälle/vecka bestod av en föreläsning av kliniskt arbetande logoped. Detta föreläsningspass behandlade bl a ämnen om journalskrivning, målformulering och arbetsmarknad. Utöver detta var det obligatoriskt att observera en logopedisk behandling "live" bakom observatörsspegel eller datorskärm en gång i veckan, med efterföljande reflektionsuppgift.
Den andra observationen baserades på logopedisk behandling som fanns dokumenterad på dator sen tidigare i veckan. Då kunde man som student välja vilken behandling man ville observera som "DVR-session". Samma reflektionsuppgift begärdes att skriva även efter den andra observationen. Utöver dessa två reflektionsuppgifter tillkom ofta en större reflektionsuppgift som förankrades i ett större tema, förankrad i den inledande föreläsningen i veckan. Deadline för samtliga texter var i de flesta fall fredag eftermiddag. Denna kurs var för mig väldigt givande.
Att observera "Graduate"-studenters logopediska behandlingar gav intressanta perspektiv och inspiration. Studenterna var alltid intresserade av att följa upp på eventuella frågor eller funderingar efter behandlingens avslut. Utöver detta var det en god övning att författa dessa reflektionsuppgifter på engelska. Det tog sin tid, men inlärningskurvan var desto brantare.
SHS 575 - School SLP clinical
methods ( 2 hrs)
Denna kurs var väldigt intressant då
logopedkåren i USA utgör en viktig länk skolsystemet. En professor
uttryckte även att skolsystemet inte skulle fungera utan logopederna och den
kompetens kåren besitter.
Kursen bestod av både teoretiska föreläsningar, men även av gruppresentationer och gästande skollogopeder som
delade sina perspektiv från arbetet i skolmiljö.
De diskussioner och ämnen som
togs upp under kursens gång satta igång tankeprocesser som får mig att fråga varför vi inte finns i större utsträckning där barn och ungdomar som behöver oss finns i dagens Sverige.
SHS 390 - Independent Study (2-4 hrs)
Att få möjlighet att iklä sig rollen som
forskningsassistent var häftigt! Innan avresa fick vi välja vilket
studierelaterade ämne och vilken forskare vi önskade att samarbeta med.
Jag
valde en erkänd professor som ägnat sin karriär åt artikulationshastighet,
stamning och studier relaterade till användning av Cochlea implantat.
I samråd med den handledande professorn
definierades en avgränsad uppgift inom en studie baserad på eye-trackingmetod.
Uppgiften handlade om att förbereda akustisk data för vidare kvantitativ
analys och jag fick direkt användning av tidigare tillägnad kunskap i
lingvistik och fonetik. Sammanlagt lade jag 6 h/vecka på projektet.
Erfarenheten gav mig en bättre inblick i
hur forskningen är organiserad på UIUC och genererar mersmak inför
fortsättningsstudier och varför inte forskning?
Utöver kurserna innan erbjöds vi även att
ta del av andra studierelaterade kurser.
Till följd av mitt intresse för
logopedens roll i den amerikanska skolan valde jag att gästa kursen, SPED
517 - Disability issues in special education (4 hrs), vilken till stor
del bestod av gruppdiskussion och reflektion som berör de utmaningar som finns i
skolmiljö mellan lärare och elever, men även mellan professioner på plats.
Kursen fokuserade på barn och unga med funktionsnedsättning och kursdeltagarna
kom från olika utbildningsprogram med den gemensamma nämnaren om att jobba i
skolmiljö. Kursen var förlagd under tre timmar per dag måndagar-torsdagar under
två veckors tid. Diskussionerna var väldigt intressanta och gästande föreläsare
delade nyttiga perspektiv.
Vi var även åhörare under en kurs i Motor Speech
Disorder, vilken påminde om motsvarande kurs under T6 på KI. Föreläsaren
var väldigt intressant och vi fick ta del av goda referenser och material. Denna kurs rekommenderas varmt och sträckte sig över två dagar, tre timmar/dag.