Kursen EU- Basics in public health nutrition innebär en teoretisk del on-line och en praktisk del på plats, där studenterna delas in i grupper och får skriva en EU- ansökan till EU's folkhälsoprgram.
Den praktiska delen är väldigt intensiv där studenterna jobbar hårt och länge, då ett gott gruppsamarbete är avgörande för uppgiften. Vår roll som lärare är att leda, underlätta och ge stöd. Ibland fick vi även försöka medla mellan parter, då måste man både vara lyhörd och konstruktiv, något som inte är helt lätt alla gånger. Som lärare i kursen hamnar man i många diskussioner med studenter, som svensk lärare är detta inte något konstigt, men jag fick intrycket att lärare där har en mer auktoritär roll där avståndet mellan lärare och studenter är större. En positiv sak som jag märkte var att lärare där upplevde vår relation med studenterna positivt och att de blev mer avlsappnade under veckan vi var där.
Ankomstdagen gick åt till presentationer om värduniversitetets forskning och inriktning samt information om veckans kursupplägg. Den första kursdagen fick studenter lära sig om projekt ledning och EU's folkhälsoprgram. Men redan från dag ett, så delades studenterna in i grupper och fick en första uppgift att lösa tillsammans. Under den kommande veckan så varvades föreläsning med inbjuda gärstföreläsare och intensivt grupparbete. Den näst sista dagen fick varje grupp presentera sitt projekt och den sista dagen så utvärderades av en annan grupp. Av betydande vikt för denna kurs kvalitet är att gästföreläsarna kommer ifrån EU's folkhälsoprogram och att projektansökan följer i stort en riktig EU-ansökan.