Emergency and risk psychology
4 credits, kurskod 70270
Kursen ingår egentligen i ett
masterprogram i arbets- och organisationspsykologi för Erasmus Mundos
studenter, men kan läsas fristående för andra Erasmusstudenter. Kursen
behandlar psykologin bakom högriskyrken, så som sjukvårdsarbetare och
poliskåren. Fokus låg på hur psykologiska och sociala aspekter så som stress,
ledarskap och kommunikation kan öka och minska risken för att olyckor inträffar
inom dessa yrken. Kursen bestod främst av föreläsningar, men innehöll även
många praktiska övningar så som teambuildingaktiviteter och rollspel. I årets
kursplan hade skriftliga hemuppgifter och redovisningar tagits bort, för att
istället lägga mer krut på den skriftliga tentamen i slutet av kursen. Närvaro
och aktivt deltagande under föreläsningarna var också betygsgrundande. I snitt
hade vi lektioner 1 halvdag i veckan (4 timmar) under större delen av
terminen.
State-Of-The-Art in WOP Psychology
4 credits, kurskod 70271
Denna kurs ingår också i Erasmus
Mundos masterprogram i arbets- och organisationspsykologi och bygger på att en
gästföreläsare kommer och håller en kurs i ett ämne denne är expert på. Kursen
ser därför olika ut från år till år och skiljde sig markant i år från året
innan. I år hade kursen delats upp i två moment, ett som hölls i början av
terminen och ett i slutet.
Moment 1 hölls av en
gästföreläsare från USA och behandlade ämnet ”training and development”, dvs
hur man går tillväga för att utveckla en organisation och träna dess anställda.
Kursen sträckte sig över två veckor med tre föreläsningsdagar och en
redovisningsdag. Examinationen bestod av en redovisning där man i grupper
skulle hålla en ca 30 minuters redovisning av ett tilldelat ämne som baserades
på vetenskapliga artiklar. Professorn gav sedan betyg utefter aspekter så som
hur väl artiklarna var presenterade, om gruppen lyckades väva ihop artiklarna,
det muntliga utförandet osv. Utöver redovisningen hade vi varje föreläsningsdag
ett case som skulle diskuteras i små grupper och sedan presenteras för klassen.
Moment 2 behandlade ämnet
diversity och hölls av en professor från Bolognas universitet. Detta moment
bestod av två föreläsningsdagar på ämnet diversitet och examinerades med en
presentation. I presentationen skulle vi i egenskap av en konsultgrupp utforma
ett program i syfte att öka diversitet inom ett visst område i en viss
organisation och sedan sälja in det hos professorn. Examinationsuppgiften var
väldigt praktisk och specifik, vilket var både utmanande och annorlunda från de
teoretiska examinationer som ofta hålls på KI.
Clinical Applications Of Positive Psychology
6 credits, kurskod 70244
Kursen bestod av föreläsningar en
till två dagar i veckan under hela terminen och började med att övergripande
presentera ämnet positiv psykologi, för att sedan gå vidare till att fokusera
på den kliniska tillämpningen av positiv psykologi. Chiara Ruini som håller i
kursen är själv en framstående forskare inom ämnet, vilket gjorde kursen mer
spännande enligt mig. Kursens styrka var verkligen fokuset på den kliniska
tillämpningen av positiv psykologi, samt att professorn själv höll ett kritiskt
förhållningssätt.
Som student kunde man själv välja
hur man ville bli examinerad. Antingen kunde man skriva en klassisk salstenta,
eller fördjupa sig inom ett specifikt ämne i grupp och presentera detta i grupp
samt komplettera med en individuell kort muntlig examination. Den senare typen
av examination krävde att man närvarat vid minst 80% av
föreläsningstillfällena, men var enligt mig mer givande än en övergripande
salstenta.
AFP Research projects in psychometrics (Erasmus)
3 credits, kurskod 82511
Denna kurs upprättades strax innan
vår avresa för att ge oss möjlighet att samla ihop tillräckligt många credits.
Kursen hölls av Mariagrazia Benassi, som forskar på dyslexi på Bologna
universitet och var en fördjupning i psykometri. Vi fick tillgång till
databaser från hennes forskningsprojekt, som vi sedan fick analysera med hjälp
av SPSS. Vi fick även ta del av en nyexaminerad students examinationsarbete,
som bestod av ett kliniskt forskningsprojekt från det psykiatriska sjukhuset i
Cesena. Vi gick tillsammans med professorn igenom vilka analysmetoder som
använts, vilket var metoder vi inte tidigare lärt oss på KI.
Kursen examinerades genom att vi fick
tillgång till en databas och instruktioner om syftet med forskningen. Vi fick
sedan själva utifrån detta välja analysmetoder och dokumentera och motivera
varje steg och resultat. Trots att kursen var något dåligt organiserad, var det
verkligen en lyx att i princip få privatundervisning i statistik och kunna
applicera dessa kunskaper direkt på forskning. Jag hoppas att kursen finns kvar
till nästa år!