Reserapport - utresande lärare
Lärosäte: Høgskolen i Akershus
Utbildningsprogram: Folkhälsovetenskap
Utbytesprogram: Erasmus
Termin: Vårtermin 10/11
Antal dagar: 2

Boende

Vi bokade hotell själva.
Vi tog oss själva från flyget till hotellet som var prisvärt och helt OK. Vi gick till Högskolan dagen efter och det tog ca 30 min (en lagom promenad). det är ganska dyrt i Norge men det visste jag redan.

Språk och kultur

Jag valde att föreläsa på engelska då jag är van att göra det på vårt Masterprogram och tycker jag kan termerna bättre på engelska än svenska. Jag tycker det är lite svårt att förstå vissa norska dialekter så jag föredrar engelska. Sedan var det några i gruppen som inte är norsk/svenskspråkiga.

Fritid

Vi kom sent kvällen innan och åkte flyg tillbaka samma kväll. De hade ordnat en liten sammankomst på sena eftermiddagen ca 16.30 som vi av vek från vid 18 tiden för att ta oss till flygplatsen. Staden vi var i är Lilleström så den var inte så stor men mysig liten stad med ca två huvudgator. Vi åt middag på en god italiensk restaurang och tittade i butiksfönster på kvällen nästa dag han vi inget. Det kändes helt säkert i staden.

Övrigt

Ta chansen och åk på utbyte om du får den.

Annan verksamhet

Jag deltog i diskussioner om forsknings projekt. Jag kontaktat också andra lärare där för lärarutbyte till våra kurser på KI.

Förberedelser

Jag förberedde en presentation och jag valde att göra den på engelska då jag för det mesta undervisar på engelska. Några av åhörarna i Norge talade inte heller norska/svenska.

Reflektioner

Jag har bara positiva erfarenheter av utbyten. Det är alltid bra att träffa kolleger i andra städer i Europa och se hur de arbetar. Det är också berikande att träffa studenter från andra länder. Vi kommer att ha fortsatt utbyte och sammarbete med värduniversiteted då vår chef har ett professur där på 80%.

Undervisning

Det var ett möte för forskning och utbildning där jag presentera vilken utbildning och vilka projekt jag jobbar med på KI
Jag upplever att Sverige och Norge är väldigt lika i sin undervisning metoder och service till studenterna.

Undervisningstimmar

En dag ca 5 timmartommar. Jag hade ca 20-30 min presentation under den tiden. Vi hade mycket diskussioner och utbyte av idéer mellan lärare och PhD studenter under dagen.